Husk meg
Brukernavn
Passord

Veien videre (stadionavtalen mv)

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til:

Jeg ser av tallene at postene "Andre kostnader", "lokaler og strøm" og "Lønn, administrasjon" utgjør ca halvparten. 

Halvparten av utgiftene går altså til andre ting enn det sportslige apparatet.

Jeg tror nok utgifter knytta til den sportslige aktivitet, som jo utgjør den egentlige verdiskapningen i systemet, må få større andel i det store regnskapet.

Det står tydelig for meg at denne utgiftsprofilen må endres drastisk for at FFK skal kunne drive sin "verdiskapning" på en forutsigbar og langsiktig måte.

For, uansett plansjer og diagrammer: Fredrikstad har som by rammebetingelser som burde tilsi et helt annet økonomisk grunnlag for sportslig suksess.

Hvis det er slik at en klubb/sport-AS-modell kan "bomme" med et så brutalt antall millioner i løpet av så få år, ja da må vi nesten begynne å se oss om etter andre modeller.

Hvor stor andel av  styreledere og direktører i FFK Sport AS har vært fornuftige med penger og har vært omgitt av fred og fordraglighet, spør jeg bare...

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06

Lagt til:
Endret:
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Opprinnelig postet av Supreme NTM

23 mai stod det å lese i F-B.no

"– Av 27,2 millioner kroner fakturert leie fra åpningen i april 2007 og frem til 31. juli i år (2012), har Sport AS betalt rundt 19 millioner kroner. Ved akkorder i Sport AS i 2010 og 2012 har Stadion AS avskrevet krav tilsvarende 7,6 millioner kroner, sa Aspeng."

Idag står det «Totalt skulle FFK Sport AS betalt 28,7 millioner kroner i husleie og strøm til Værste, men kun 14,7 millioner av dette er betalt. Differansen, kr 14 millioner kroner, er blitt ettergitt eller på andre måter løst»

Andelen betalt per 01.07.2012: 19 millioner (eksakt 19,4 i forhold til andel avskrevet). Andelen per idag: 14.7 millioner.

Her er det noen som lyver, for jeg regner ikke med at Værste har betalt tilbake 4,7 millioner i allerede innbetalt leie.

Hvorfor regnes ikke byggelånet med som en utgiftspost på stadionanlegget som Værste eier 100 % av frem til lånet er nedbetalt?

Aspeng snakker vel om leie til Fredrikstad Stadion AS, mens du referer til leie til Værste for kontor og restaurantdelen?

Jeg siterer jo bare F-B. Men jeg legger jo merke til nå at Stadion AS har avskrevet beløpet i første delen, mens beløpet ser ut til å gå direkte til Værste AS i det andre (noe som underbygger påstanden din). Men det gjør jo ikke mye forskjell, Værste AS eier 99,26 % av Fredrikstad Stadion AS. Leie av kontor og restaurantdelen er altså sånn ca like stor som leie av stadion og at totalt utfakturert leie har vært  minst 55,9 millioner over fem år da?  Det kan sikkert stemme det, jeg mener fortsatt det er høyt. At øvrige kostnader er unaturlig høye synes jeg også er påfallende, spesielt siden Værste AS sitter med aksjemajoritet over FFK Sport. 

Juniorspiller
Ble medlem: 10 nov 09

Lagt til:

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Jeg siterer jo bare F-B. Men jeg legger jo merke til nå at Stadion AS har avskrevet beløpet i første delen, mens beløpet ser ut til å gå direkte til Værste AS i det andre (noe som underbygger påstanden din). Men det gjør jo ikke mye forskjell, Værste AS eier 99,26 % av Fredrikstad Stadion AS. Leie av kontor og restaurantdelen er altså sånn ca like stor som leie av stadion og at totalt utfakturert leie har vært  minst 55,9 millioner over fem år da?  Det kan sikkert stemme det, jeg mener fortsatt det er høyt. At øvrige kostnader er unaturlig høye synes jeg også er påfallende, spesielt siden Værste AS sitter med aksjemajoritet over FFK Sport. 

Er redd det er nærmere 65 mill - ref mitt altfor lange innlegg over

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06

Lagt til:

Opprinnelig postet av Satch

Er redd det er nærmere 65 mill - ref mitt altfor lange innlegg over

Fint det er noen som holder tunga rett i munnen med tallene her. Wink 65 millioner ja... Av dette så fremkommer det at man så og si kun har betalt renter, noe som vil si at utestående beløp er tilnærmet uendret. At meningen bak denne presentasjonen kun er å forsvare Værste AS er ganske tydelig. Jeg synes det nesten er litt underholdende (ikke egentlig...) å se hvordan man på fredrikstadfk.no publiserer en artikkel som skylder den økonomiske situasjonen helt og holdent på klubben, mens det i realiteten er AS'et som styrer økonomien. Og siden Værste AS sitter med aksjemajoritet i FFK Sport AS, så er fasadespillet komplett.

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til:

Intervju med Per-Erik Jacobsen på fredrikstadavisa.no

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til:

Opprinnelig postet av Asgeir

Hvor stor andel av  styreledere og direktører i FFK Sport AS har vært fornuftige med penger og har vært omgitt av fred og fordraglighet, spør jeg bare...

Et poeng dette, men hvor mye bedre var det før AS'et ble etablert?

Er også et poeng at klubbens faktisk solgte den kommersielle driften til AS eierne. Vi lånte den ikke bort, men solgte, og fikk penger for det.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04

Lagt til:

Jeg ser av tallene at postene "Andre kostnader", "lokaler og strøm" og "Lønn, administrasjon" utgjør ca halvparten. 

Halvparten av utgiftene går altså til andre ting enn det sportslige apparatet.

FFK har oppdatert presentasjonen i dag med en litt mer detaljert beskrivelse av "Andre kostnader" samt lagt inn en graf for inntektene.

The colour of her eyes
Were the colour of insanity

Knøttespiller
Ble medlem: 24 aug 06

Lagt til:

Ble ikke mye effekt av den "åpenheten" man forsøkte å vise gjennom å presentere budsjett. Når to av de mest vesentlige personene i den sportslige ledelsen forsvinner ut i sykemeldinger tar det liksom litt "brodden" av det pinlige forsøket.

En ting jeg lurer på er hvorfor alle sitter så stille nå som det helt tydelig må gjøres store endringer i AS og klubbstyret. Både klubbens medlemmer og eiere bør aggere i dagens situasjon??! Hvis noen slår løs på huset ditt med en hammer gjør man vanligvis noe med det? Lett å sammenlikne med situasjonen som FFK er i nå.....

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05

Lagt til:

Jeg undres på hvor mye lønsbudsjettet er på i år. I 2012 var det ca. 21 millioner, og vi har kvittet oss med en god del av de største lønnspostene (for ikke å si alle).

Takk til Værste for sesongen 2012.

Landslagsspiller

Lagt til:

Et poeng dette, men hvor mye bedre var det før AS'et ble etablert?

Er også et poeng at klubbens faktisk solgte den kommersielle driften til AS eierne. Vi lånte den ikke bort, men solgte, og fikk penger for det.

Vi må huske at de store økonomiske problemene med den gamle klubbmodellen var i en helt annen sportslige fase: Vi var på vei opp, og måtte bruke penger for å komme tilbake i toppen, mens inntektssida hele tida hang etter. Vi rakk vel heller aldri å se effekten av at klubben overtok stadion gratis fra eierene. Dessuten ble klubben da drevet på tradisjonelt vis med et ubetalt styre som la ned mye arbeid osv i klubben, men dette monner ikke, og en profesjonalisering av den tradisjonelle klubbdrifta måtte legges til grunn for at denne modellen skal fungere. Blant annet må man ha en ansatt daglig leder, en fulltids sportssjef, et proft salgsapparat etc. Denne prosessen ble aldri gjennomført i FFK før nye stadion dukka opp. Og det sier seg sjøl at "amatør"-drift av en idrettsklubb i Norge ikke ville funke idag. Denne prosessen er det mange klubber i Norge som har vært gjennom, blant annet S08.

Og det er  direkte feil at Sport AS har kjøpt markedsrettighetene til FFK. De leier den, og betaler en sum årlig for det. Problemet er at denne summen spretter opp og ned avhengig av ytre faktorer, den er i mindre grad regulert i avtale, og det er derfor  Sport AS får så mye å si. Men siden de leier markedsrettighetene kan rettighetene også inndras, og det er da absolutt, fra klubbens side, aktuelt å evaluere et slikt leieforhold med jevne mellomrom? 

Hvis en klubbmodell ikke vurderes av klubben å være noen fordel for den, hvorfor i himmelens navn skal vi da ha modellen??

På en måte så er inndragelse av markedsrettighetene "riset bak speilet" for Sport AS: Hvis de ikke samarbeider med klubb etter intensjonen vil rettighetene bli inndratt, og Sport AS må slås konk.

Og er det noe som er tilfellet akkurat nå, så er det at sport AS ikke samarbeider med klubben "etter intensjonen"!!

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 05

Lagt til:
Endret:
Endret av: Knuty

F-b omtaler innkallingen til generalforsamling i Sport AS, førstkommende fredag.

Opprinnelig postet av Utdrag fra f-b.no

Innkallingen til generalforsamlingen handler både om krisen i 2011 og 2012, og om dagens situasjon.
For å komme gjennom dette året ber styret i FFK Sport AS om at aksjekapitalen økes gjennom tegning av nye aksjer for inntil seks millioner.

«Omstillingen i klubben skal legge til rette for at det blir økonomisk balanse i 2014, og at kostnadsreduserende og inntektsøkende tiltak gjennomføres så raskt som mulig slik at resultatet for 2013 forbedres», skriver styret.
 En viktig del av omstillingen er at FFK Sport AS tilføres ny kapital. Kapitalbehovet vil være fra fire til seks millioner.

Årsberetningen sier ingenting om den totale redningspakken FFK-systemet trenger. Men FB vet det jobbes intenst med en rekke langsiktige endringer. Håpet er å presentere en løsning i løpet av en ukes tid.

Moderator

Lagt til:
Endret:
Endret av: Rey

Opprinnelig postet av F-B

AS-styret fraråder ytterligere kutt:
«I og med at vi er i Adeccoligaen i 2013 vil det være krevende å gjennomføre ytterligere kostnadskutt uten at dette gjør vår hovedmålsetting om å være et eliteserielag i fremtiden vanskelig å oppnå».

Var da enda godt at de har skjønt at det ikke er mer å kutte og den eneste måten å komme ut av den nedadgående spiralen er å tilføre mer kapital.

The colour of her eyes

Moderator

Lagt til:
Endret:
Endret av: Rey

Opprinnelig postet av Knuty

F-b omtaler innkallingen til generalforsamling i Sport AS, førstkommende fredag.

Utsatt til 24. juni.

Mulig jeg er litt vel pessimistisk, men er redd dette betyr at de har problemer med å få eierne til å spytte inn de pengene som trengs.

The colour of her eyes

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05

Lagt til:

Kan ende med at noen må gå 

Ikke akkurat lystig lesning.. Hvem tror dere må gå dersom noen må gå? I tillegg stod det om Håkon Wibe Lund idag i avisa, var nesten så man skulle tro at Bakkerud var ferdig.. Blir spennende å se hva dem finner ut..

Ett liv, ett lag - Fredrikstad FK

24.08.2010 :)

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til:

Blir vel for dyrt med så mange trenere vi har, men de skulle jo satse på det og ikke spillere denne gangen. Og nå går de bort fra det, her er mye vingle, vingle, men det er vel ikke noe nytt? 

Men, spennende blir å høre hvordan møte går i morgen, hører rykter om Terje er tilbake igjen, han har vist vært med på ett spleiselag ang ett kjøp av en bil, som er en gave til FFK i forhold til ett loddsalg. Får håpe at det er starten til at Terje vil være med igjen og ikke minst redde FFK

Juniorspiller

Ble medlem: 20 jan 06

Lagt til:

Opprinnelig postet av FFKgutt1

Kan ende med at noen må gå 

Ikke akkurat lystig lesning.. Hvem tror dere må gå dersom noen må gå? I tillegg stod det om Håkon Wibe Lund idag i avisa, var nesten så man skulle tro at Bakkerud var ferdig.. Blir spennende å se hva dem finner ut..

Kan ikke la være å tenke tanken om at Bakkerud har sykemeldt seg for å hindre oppsigelse, ihvertfall umiddelbart.

Tør nesten ikke nevne at jeg mistenker det samme ang. J J og.

Virker nå ikke heeeelt usannsynlig at en eller begge må gå iflg U Hansen.

Landslagsspiller

Lagt til:
Endret:
Endret av: Patrioten

Eller om at fire spillere forlater oss, det er leiesoldatene, de fikk vel kontrakt til sommeren? Enerier, Julius, Solberg og han fra Bærum. alle har vel skuffet så langt?

Landslagsspiller

Lagt til:

Opprinnelig postet av Ellis

Ble ikke mye effekt av den "åpenheten" man forsøkte å vise gjennom å presentere budsjett. Når to av de mest vesentlige personene i den sportslige ledelsen forsvinner ut i sykemeldinger tar det liksom litt "brodden" av det pinlige forsøket.

En ting jeg lurer på er hvorfor alle sitter så stille nå som det helt tydelig må gjøres store endringer i AS og klubbstyret. Både klubbens medlemmer og eiere bør aggere i dagens situasjon??! Hvis noen slår løs på huset ditt med en hammer gjør man vanligvis noe med det? Lett å sammenlikne med situasjonen som FFK er i nå.....

Som klubbmedlem kan jeg ikke gjøre annet enn å vente på neste årsmøte. Jeg kan, ved å samle inn underskrifter, tvinge fram et ekstraordinært årsmøte, som må varsles senest en måned før det skal avholdes.

Så vidt jeg vet kreves underskrifter  av en viss andel av medlemsmassen for å kunne avholde et ekstraordinært årsmøte, men jeg vet ikke hvor stor. Sikkert 60% eller noe sånt...

Eierne har jo alt investert store summer i systemet, så at de ikke gjør noe med klubb/AS-modellen er vel forståelig. Men hvis de var litt kloke ville de ha funnet en styreleder som har langt lavere profil og mindre historie.... På sikt burde jo eierene gjøre noe med det totale leie/avbetalings-nivået på stadion. 

En konk klubb er faktisk en dårligere betaler enn en nestenkonk klubb...

Landslagsspiller

Lagt til:

Møte i morgen er avlyst til 24.6

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07

Lagt til:

Opprinnelig postet av Patrioten

Eller om at fire spillere forlater oss, det er leiesoldatene, de fikk vel kontrakt til sommeren? Enerier, Julius, Solberg og han fra Bærum. alle har vel skuffet så langt?

Julius har i hvert fall vist at ballferdighetene er framifrå. Konsentrasjonen ser det ut som det er verre med. Solberg startet svakt, men han synes jeg har kommet seg i de siste kampene. Antar Shaswari er "han fra Bærum", men hverken han eller Solberg er lånt, de meldte permanent overgang. Forsvinner de skal FFK ha penger for dem. Hvor mye er en annen sak, ingen av dem har vel kvalifisert til en prislapp i milliionklassen.

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til:

Vi må huske at de store økonomiske problemene med den gamle klubbmodellen var i en helt annen sportslige fase: Vi var på vei opp, og måtte bruke penger for å komme tilbake i toppen, mens inntektssida hele tida hang etter. Vi rakk vel heller aldri å se effekten av at klubben overtok stadion gratis fra eierene. Dessuten ble klubben da drevet på tradisjonelt vis med et ubetalt styre som la ned mye arbeid osv i klubben, men dette monner ikke, og en profesjonalisering av den tradisjonelle klubbdrifta måtte legges til grunn for at denne modellen skal fungere. Blant annet må man ha en ansatt daglig leder, en fulltids sportssjef, et proft salgsapparat etc. Denne prosessen ble aldri gjennomført i FFK før nye stadion dukka opp. Og det sier seg sjøl at "amatør"-drift av en idrettsklubb i Norge ikke ville funke idag. Denne prosessen er det mange klubber i Norge som har vært gjennom, blant annet S08.

Og det er  direkte feil at Sport AS har kjøpt markedsrettighetene til FFK. De leier den, og betaler en sum årlig for det. Problemet er at denne summen spretter opp og ned avhengig av ytre faktorer, den er i mindre grad regulert i avtale, og det er derfor  Sport AS får så mye å si. Men siden de leier markedsrettighetene kan rettighetene også inndras, og det er da absolutt, fra klubbens side, aktuelt å evaluere et slikt leieforhold med jevne mellomrom? 

Hvis en klubbmodell ikke vurderes av klubben å være noen fordel for den, hvorfor i himmelens navn skal vi da ha modellen??

På en måte så er inndragelse av markedsrettighetene "riset bak speilet" for Sport AS: Hvis de ikke samarbeider med klubb etter intensjonen vil rettighetene bli inndratt, og Sport AS må slås konk.

Og er det noe som er tilfellet akkurat nå, så er det at sport AS ikke samarbeider med klubben "etter intensjonen"!!

Her var det mye rart.

AS'et ble etablert i -97. Klubben fikk aksjene i det gamle stadionselskapet i forbindelse med flyttingen til Værste nesten 10 år senere. Eierne av det gamle stadion selskapet ville med dette hjelpe klubben med sin del av finansieringen.

Klubben etablerte AS'et for at dette skulle håndtere den kommersielle delen, og solgte aksjer(satt igjen med ca 10% selv) til investorer for å få penger til videre drift. Dette skjedde samtidig med at man etablerte stadion selskapet, og solgte dette for 3,5 mill for å dekke gjeld.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 mar 10

Lagt til:

Slik jeg leser tallene som er presentert av daglig leder,på fredrikstad.no----så ser jeg at lønnskostnader spillere,er på litt over 20 mill i 2012. Er ikke denne veldig høy?..spesieltlt iforhold til 'alle' andre klubber,som er adecoklubb,eller kontra lag som Sogndal,Sandnes,Sarp osv? Har vi ca 20 mann i en tropp,så trodde jeg at denne lønnsposten var mye lavere.

Si vi har en omsettning på 40-42 mill,og over 50% går til å lønne spillere,da skal vi slite fremover også. Lurer på om klubben har sett på alternative lønnsmodeller: fastlønn+kronebeløp av antall tilskuere på kamp...slik mange praktiserte i 'gamle' dager. 

Fastlønn,i Adecon,bør etter mitt syn ligge på en grei 'industrilønn', altså ca 450tusen pr år,+ at hvis klubben får tilskuere over et snitt de MÅ ha,drypper det eksempel noen kroner pr tilskuer på spillere i bonus. Også lage bonusordning ved seier,og evnt uavgjort.

Poenget mitt er: Gjør klubben det godt,og tilskuere kommer på kampene,så får også spillerne bedre betalt. Synes det er merkelig at klubber som Vard,Ranheim,UllKisa,Bryne,Mjøndalen,og flere,som har rundt 1000 tilskuere pr kamp,klarer å ha lønna spilere i det hele tatt.

A-lagspiller
Ble medlem: 13 sep 07

Lagt til:

Opprinnelig postet av Kai Roger

Slik jeg leser tallene som er presentert av daglig leder,på fredrikstad.no----så ser jeg at lønnskostnader spillere,er på litt over 20 mill i 2012. Er ikke denne veldig høy?..spesielt iforhold til 'alle' andre klubber,som er adecoklubb,eller kontra lag som Sogndal,Sandnes,Sarp osv? Har vi ca 20 mann i en tropp,så trodde jeg at denne lønnsposten var mye lavere.

Mener å huske at vi spilte i Eliteserien i 2012. Er ganske sikker på at lønnsbudsjettet er et annet i år.

En annen ting er hva som ligger i disse tallene. Er det inkludert trenere og støtteapparat? Er gammel moro som lønn til sparkede trener fortsatt en del av disse kostnadene.
Det som helt sikkert er med er arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader.

Snur en litt på disse tallene og tar i betraktning av at det har vært en lønnsreduksjon så er jeg ikke sikker på at lønnen er på mer enn 450 000 +. Trolig en del mindre for de unge og litt mer for de etablerte

Landslagsspiller

Ble medlem: 18 jul 07

Lagt til:

I tillegg til lønn kommer jo arbeidsgiveravgift, feriepenger og andre sosiale avgifter, så den reelle utgiften for klubben er nok en god del høyere enn hva de reelle lønningen til den enklte spiller er.

Landslagsspiller

Lagt til:

Copyright © ffksupporter.net 2003-2026 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

';

20/02/2026 20:30 | 392cfb88