Loberto trekker seg
Litt av en detalje rikdom Jesper Mathissen kommer med i den twitter storyen sin.. høres enten ut som om det er Loberto som har sleivet eller noen med god kjennskap til avgjørelser som styret har tatt. Mtp på den sluttpakke påstanden. Det for meg forteller at han sprer rykter som han ikke kan bekrefte. Men at han kanskje har snakket med noen i fra Fredrikstad by som har vært med på ryktespredning det er ikke umulig. At FFK er en kaos klubb er jeg ikke helt enig i, men at ledelsens handlingslammelse har satt klubben i en kjinkig situasjon er jeg enig i.. Endringen skulle skjedd etter Florø borte kampen..
Opprinnelig postet av scheien
Hva tenker folk om trener for neste sesong? Personlig nærmer jeg meg en trener med lokal tilhørighet med sterk personlighet. De fleste vet nok hvem jeg tenker på da. Han har kontrakt med et landslag nå, men han har vært åpen for å slutte der. Er nok ikke mange andre med så mye erfaring som kan være interessert i å ta over treneransvaret i denne kaosklubben.
Jeg tenker dette forslaget godt kan tåle å luftes, for uansett om FFK spiller i 2.divisjon neste år eller rangerer som et bunnlag i 1.divisjon, så skal det godt gjøres å signere en trener som er en tidligere toppspiller med lang trenererfaring, deriblant fra Bundesliga og landslag. Lønnen FFK kan tilby vil ikke være konkurransedyktig målt mot andre tilbud en slik trener kan få. Det er også dårlige utsikter til sportslig suksess på kort sikt.
Det eneste jeg ser at kunne lokke en trener av så høyt kaliber til FFK på så svake premisser, måtte være at treneren har personlige grunner, som en fortid og et stort hjerte for klubben. Men også en som kan ha tro på at det går an å gjøre FFK til en toppklubb igjen på sikt. Og som ønsker jobben av den grunn.
Det er ikke mange kandidater på den listen, nei. Skulle FFK, mot alle odds, ha mulighet til å gjøre en slik signering, bør man først være takknemlige, og derefter følge Jahn Teigens råd:
https://tv.nrk.no/serie/melodi-grand-prix-tv/FUHA00008980/22-03-1980#t=6m18s
Bjørn Petter Ingebretsen (Godset) tar på seg korttidsoppdrag
Det fårn si. Likte han seg så godt på Feiring at han har lyst på et nytt hjerteinfarkt?
Hvis denne sesongavslutningen mot formodning går godt så kan vi faktisk si at Mjøndalen og Godset begge bidrar til å redde skinnet vårt.
---------------------------
Journalist: "Gordon, can we have a quick word please?"
Gordon Strachan: "Velocity"
Jeg likte den med at Godset og Mjøndalen samarbeider, en overaskelse at han tar utfordringen.
Han har jo absolutt ingenting å tape på forsøket. Enten blir han genierklært eller så blir de lynsjestemning mot spillerne.
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
Nedrykket får han ikke skylden for uansett, skulle alle miraklers mor skje og vi berger oss vil han bli genierklært. Egentlig en god ide og leie de istedenfor å skrive lange kontrakter.
Det lukter jo litt at BP blir trener utover 2017 også. Hvert fall om FFK holder plassen i OBOS. Det hadde vært et fantastisk kupp. Trolig den beste treneren FFK har hatt på mange, mange år. Kanskje siden Drillo/Eggen.
Opprinnelig postet av Jabbie
Det lukter jo litt at BP blir trener utover 2017 også. Hvert fall om FFK holder plassen i OBOS. Det hadde vært et fantastisk kupp. Trolig den beste treneren FFK har hatt på mange, mange år. Kanskje siden Drillo/Eggen.
Det måtte i så fall være fordi han har gitt Godset signaler om at han føler seg klar for en hovedtrenerjobb igjen, og at Godset har sagt at det vil de ikke stå i veien for. Og videre at denne gjøres midlertidig nettopp fordi det er så stor mulighet for at vi rykker ned (og Ingebretsen føler seg, med rette, kvalifisert for noe mer enn 2. divisjon).
Sa i Drammens Tidene at han ville tilbake som hovedtrener. Allerede i 2018.
Tror det er svært sannsynlig at BP blir ny trener om FFK på utrolig vis holder plassen. Rykker vi ned, blir det mindre sannsynlig. da må isåfall Høili garantere midler som gjør opprykk svært sannsynlig.
Det er uansett bittert og synd at denne løsningen ikke kom for en månedestid siden. Da hadde FFK trolig holdt plassen.
Høili meg her og Høyli meg der. Er det ikke snart på tide å drive den klubben her edruelig og bruke mindre penger enn man får inn?
Jeg tenkte at når vi rykket ned til adecco at vi skulle bygge et nytt lag for fremtiden ved å få tak i spillere var relativt billige og som passer vår klubb og trenerens spillestil. Rett og slett bygge et nytt kollektiv med gode holdninger, og god lagmoral. Men neida. Her har vi fortsatt med å bruke penger som fulle sjømenn. Hentet relativt dyre spillere som vi ikke har fått noe ut av. Skiftet masse trenere. Skiftet 60% av stallen hvert eneste år, og ikke hatt noe som nærmer seg kontuinitet. Er jo ikke rart at dette ikke har fungert.
Se på Særp. De har kompetente folk i de riktige stillingene. De kjøper billig og selger dyrt. De har bygd opp klubben fra bunn av, og gjør det nå meget godt.
Men å bygge et lag på den måten ser det ikke ut til at noen har tid til. Vi er FFK og skal ligge i toppen av norsk fotball, så da kaster vi ut penger i øst og vest uten å ha noe som helst plan over det hele. Dette begynner rett å slett å bli tragisk. Få opp øya, ansett de riktige folkene, få inn en sportssjef og bruk et par år på å bygge opp klubben igjen istedenfor å rope på Høyli og fortsette å kaste penger ut av vinduet.
En kombinasjon er jeg redd. Hvis Høili kan være villig til å fortsatt hjelpe klubben hadde det vært flott, det som da burde blitt prioritert må jo da være være å få kompetente folk inn vedr spillerlogistikk, vi bommer jo totalt i det ene overgangvinduet etter det andre. Hvis man ser på de to siste årene er vel Shola den eneste gode signeringen vi har gjort, morsomt å tenke på at han kom som "ung og lovende" og ikke "rett inn i laget".
Her er jeg faktisk enig med deg, Sch. Selvfølgelig greit om vi skulle få økonomisk støtte, men med eller uten støtte så er vi nødt til å hente inn folk som har kompetanse, og som er innstilt på å bygge opp klubben over mange år.
Til syvende og sist handler det å drive en profesjonell fotballklubb om følgende:
- Hente inn penger fra sponsorer, medierettigheter, og inntekter på kampdag
- Balansere utgifter mot inntekter slik at man kan drive klubben best mulig med de pengene man har
Opprinnelig postet av Tøfflus
Man må rett og slett drive klubben på en slik måte at driften kan opprettholdes med de forutsigbare inntektene (og utgiftene).
Synes alt annet var godt sagt, men dette er et svakt punkt. Hvor forutsigbare vil egentlig inntektene kunne være? Det vil, ikke bare men for en stor del, bero på de sportslige resultater. Høyere tabellplassering gir høyere billettsalg, og på litt lengre sikt større sponsor-interesse.
Og da er man tilbake til spørsmålet om hvor optimistisk man bør budsjettere. Selv om man har nøkterne forventninger til f.eks billettinntekter, kan man fortsatt risikere at man likevel overvurderer salget gjennom sesongen.
Satser man friskere og våger å forvente høyere billettinntekter, kan man f.eks ta seg råd til å utvide stallen med to spillere, og bli mindre sårbare selv ved mange skader i troppen, og således ha lettere for å nå de sportslige mål. Gjør man det går kanskje budsjettet i balanse også. Og i så fall ser det ut som om man har satset riktig. Men er man litt uheldig med resultatene vil klubben fort fremstå som alt for optimistisk, og få kritikk for det.
Forutsigbarheten er altså det svake punkt når klubben skal sette opp budsjettet. Man vet ikke eksakt hvor mye inntekter man vil få. Men det er vanskelig å lykkes hvis man ikke våger å være optimistisk.
Jeg ser den. Man kan selvsagt ikke vite hvor mye billettinntekter man får, særlig ikke når tilskuertallene svinger så kraftig som de kan finne på å gjøre i OBOS-ligaen. Reelt frammøte mot Ranheim var neppe mer enn 2000, mens mot Start var det altså over 7000. Men man kan uansett ha en strategi for hvordan man forholder seg til denne usikkerheten.
Hovedpoenget mitt var uansett at støtte fra rike enkeltpersoner er noe man ikke kan ta for gitt og basere klubbdriften på, da det fort kan være snakk om titalls prosent av totalbudsjettet. Og der har jeg på følelsen at vi er enige.
Jeg mener det samme og i PostNord-ligaen blir vi jo satt kraftig tilbake. Hvordan vi skal komme tilbake er selvsagt et godt spørsmål og jeg tror ikke svaret ligger i å kjøpe inn spillere "i øst og vest" og være helt avhegige av noen velstående. Hvis vi isteden hadde forsøkt å bygge opp noe "sten for sten" hadde det sikkert vært flott, men vi må treffe bedre med spilleroverganger. En annen sak er publikum som "forlanger" at vi skal rykke rett opp igjen.
Hvis dette er tråden for å diskutere trenerspørsmålet så vet jeg ikke om vi skal legge så mye vekt på BP sitt svar til media i dag hvor han er klar på at han vender tilbake til Godset etter kvaliken. Kan han egentlig si noe annet før det eventuelt er klart? Hadde han sagt "vi får se" så ville jeg tolket det som at FFK hadde lagt fram et kontraktstilbud og at han vurderte det seriøst. Det blir selvsagt ikke aktuelt før det er avgjort hvilken divisjon vi spiller i.
Men sett at vi berger plassen: Er BP mannen? Førsteinntrykket er jo veldig godt, men det er kanskje noen som har litt mer kjennskap til ham og hva han står for som trener?
Tja han var jo hovedtrener en periode i Strømsgodset uten at det gikk veldig bra. Hvis han skulle finne på å redde oss blir han selvsagt en stor stjerne i byen og mange vil ønske han inn. Jeg er egentlig positiv men også usikker. Det jeg imidlertid er helt skråsikker på er at vi aldri må skrive en kontrakt med en trener som gjør han helt uppsigelig uansett resultater (jeg tenker på at økonomi og situajsonen vi har hatt). Jeg har en tanke om at flere mente at Loberto burde hatt sparken i sommer, men at det var økonomien som sørget for at det ikke skjedde.
Det spørs hva du definerer som bra. For helsa hans gikk det ikke spesielt bra ettersom han fikk hjerteinfarkt, men sportslig var det da bra.
Han tok over etter David Nielsen da de lå på 10. plass og tok de opp til sølvmedalje det året.
Året etter lå de på tredje plass da han fikk hjerteinfarkt og måtte trekke seg.
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
Med andre ord er det jeg som husker for dårilg. Jeg vil med dette legge meg flat.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2026 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
21/02/2026 11:13 | 00fd8b25