Keepersituasjonen
Opprinnelig postet av Plankekæll
Opprinnelig postet av Anne
Bare håpe at en eller begge guttene kommer seg bort og blir tapt for denne vinglette klubben. De kommer begge til og bli stjerner en dag om de får tillit.
Så du håper det ja? Si meg, holder du med FFK, LSFK eller EMBFK?
Jeg håper begge to blir i klubben, og at de blir satset på videre neste sesong. I det mener jeg da også at jeg håper at Kenny er historie etter endt sesong. For jeg er også enig med deg Anne at Kenny ikke er noen bedre keeper enn de to vi har.
Denne sesongen kan enten Lasse eller Erik lånes ut til feks Lyn, og hentes tilbake etter endt sesong.
Det jeg mener er at de må bort for og utvikle seg. den vil nå stoppe om de er her, de..... Holder nok med laget, men beklageligvis akurat i det som har skjed her setter jeg nok tallentene føre..
Opprinnelig postet av Bedreviteren
Når keepertabber og svakt feltarbeid er på vei å sende oss rett ned i adeccoen må det gjøres grep. FFK har virkelig turt og satset. Desverre har det ikke blitt levert hva en må forvente på dette nivået. Nå får vi inn en keeper som forhåpentligvis kan løfte hele laget, vi så hva Øhrlund betydde, vi så hva Myhre betydde i noen få kamper. Dette er ett lån på 3 mnd, så dette må Staw tåle. Så får vi håpe han kommer sterkere tilbake og blir den keeperen vi håper på....
Ja de fikk sølvet, og før øhrlund kom inn lå de på søvplass, sågar på gull en serierunde. Og ja enig i at mye kunne vært bedre, men det som har skjed nå vil svekke både Erik og lasse.
Se deg selv så kraftig degradert på jobben så skjønner du det, du ville aldri hatt tillit til din bedrift igjenn og ville ønsket deg bort, redd det kan skje her også..
Fotball på øverste nivå er ett kynisk spill. Vi har da andre unggutter i stallen enn keeperene også. Hadde Elvestad spilt istedenfor Wehrman, Trulsen istedenfor Gardar, Becken istedenfor Vidar osv, ville alle fått bedre matching og utviklet seg raskere. For FFK vil det være fatalt å rykke ned, som for mange andre, og det vil vi gjøre hvis personlig utvikling for unggutter er absolutt viktigst.
Aalesund fikk vel også kritikk ifjor da Rekdal skippet Lie, men det reddet antagelig med stor sansynlighet plassen deres i Tippeligaen. Ja, spissene har heller ikke levert. Og, ja det er sikkert ikke hyggelig å stå bakerst å se spissene sløse med sjansene. Antagelig like lite hyggelig som det er for spissene å se langt mindre målsjanser gå inn i den andre enden....
Vi har de siste 24 timer opplevd at FFK med Spillerinvest i spissen har valgt å styrke keeperpossisjonen i klubben. De har valgt å hente inn en keeper på 29 år, altså en mannslader i keepersammenheng, fremfor å drive rovdrift på de to som allerede er i klubben. Ikke noe galt i det, så langt der i fra. Dette er med på å skjerpe sansene, hansken er kastet og profesjonaliteten vil vise sitt sanne ansikt.
En keepers største mareritt er å gjøre tabber, en enslig liten bommert kan ødelegge det som ellers var en helt fabelaktig kveld mellom stengene. Akkurat dette scenarioet kan man ikke gardere seg mot være seg det Buffon eller Jørgen Hattemaker som står der bak, men man kan begrense effekten det har på den involverte. En mer merritert og rutinert keeper vil være mer omstillingsdyktig enn en ungfole som helst vil grave seg ned.
Jeg vil peke på noe vesentlige punkter som behøves for en toppkeeper, og som skiller en sådan fra et strålende talent:
- Stabilitet
- Autoritær
- Erfaren
- Overblikk
- Ro
- Lydhør
- Matchvinnende
Er ingen grunn til at ovenfornevnte punkter ikke kan passe våre talenter Staw/Braathen, men kampene så langt i år viser vel at det mangler litt på alle punkter. De har vært stabilt ustabile fra kamp nr 1. De er ikke erfarene nok til å være autoritære. Overblikket er faktisk ikke så ille, men de har ikke vist ro nok til å omsette egenskapen riktig. De har begge hatt matchvinnende redninger, men disse har dessverre vært blitt ødelagt av noen skogturer og enkle mål som selvsagt har overskygget totalbildet.
En dyktig keeper er i aller høyeste grad tilstedeværende. Han kommanderer troppene sine fra første spark på ball, han har et våkent blikk og lar spillerne høre det om han ikke er fronøyd. Shaaban var nesten sånn, skjønt ikke helt der. Ørlund var heller ikke ille. Men beste eksemplet vi har i dag er, selv om han er på hell, Thomas Myhre.
Det jeg har sett av våre unggutter har dessverre ikke vært godt nok, de har ikke brukt nok kjeft når det glipper, de har ikke vært konkrete nok i sine ordre, og har de gått på en smell så har de knapt fortrukket en mine. Som keeper skal du være eksplosiv, aggressiv og aldri, og jeg sier aldri la deg styre av andre. Du er sjef innen for 16 meteren og de foran deg skal lytte til deg så fort ballen kommer inn på egen banehalvdel.
Jeg synes Lasse Staw fremstår som skuffende defensiv når han går ut i Tv2 og klager på tilliten fra trenerapparatet. Har ikke noe problem med å forstå hva han mener, men i dette tilfellet synes det som om han velger å se glasset som halvtomt fremfor halvfult. Han er norges dessidert beste keeper på sitt alderstrinn og han bør forstå at dette er hans anledning til å kase hansen og ta opp kampen. Syns Lasse skal vise at han er den dyktige keeperen vi vet han kan være. Av motgang blir man sterkere og det er ingen som har sagt at Kyriakos «Kenny» Stamatopoulos kommer til å stå resten av kampene dette året. Dette er en konkurranseidrett og om Lasse eller Erik viser stabilitet på trening og i kamp for FFK2 så kan selv ikke Tom Freddy Aune holde de unna førstelaget.
Så har vi denne Barbaren fra Sevilla da, Frode Olsen. Hva han måtte synes og mene er i grunn urelevant. Han er betalt av Tv2 for å komme med betraktninger, han og hans o’store venner har nå i 18 runder brukt våre keepere som lattervekkere. Før sesongen ble klubben kritisert for å bruke keeperne, de ble stemplet for unge, for ustabile, i grunn alt, men nå har han endret mening og klubben er den store stygge ulven. Er jo bare kverulering fra ende til annen...
Mod: Måtte fikse litt på innlegget, håper det ingen oppleverer rariteter med det nå.
---------------------------
Uansvarlig forumbruker, uten rettigheter og blottet for ansvar...
Se deg selv så kraftig degradert på jobben så skjønner du det, du ville aldri hatt tillit til din bedrift igjenn og ville ønsket deg bort, redd det kan skje her også..
Sammenligningen med vanlig jobb blir rett og slett teit, men siden du gjør det har jeg et spørsmål eller to:
-Hvor mange arbeidsplasser har folk på 20 år i stillinger som kan avgjøre skjebnen/framtiden for hele bedriften?
- Om noen bedrifter har 20 åringer i slike stillinger og skuta er i ferd med å synke, tror du da at bedriften lar det gå til helvete uten å gjøre grep?
Til slutt:
Staw/Bråthen driver med (godt betalt) toppidrett. Det er konkurranse om alle plasser på et lag, også keepere. Hvorfor skal Staw/Bråthen være mer beskyttet enn andre talenter som spiller på andre plasser? Er du god nok får du spille, er du ikke god nok får du trene og spille B-fotball.
Se på tabbelen frem til 10 serierunde, da hadde jlubben under 1 mål i snitt bakover. Noe som ikke tyder på direkte dårlige keepere. Lasse hadde en formsvikt og røk på det. Erik litt uheldig også han ryker. Men hadde forsvaret gjort jobben sin, samt at det ble scoret hadde situasjonen vært helt annerledes.
Dette blir misvisende bruk statistikk vridd for å fremme sin ensidige sak. I den perioden du henviser til så var Staw på ingen måte så sikker som i de 11. kampene han spilte under fjoråret. Staw fremstod som langt mer rusten, samt han fremviste urovekkende tendenser han ikke hadde hatt tidligere. Blant annet slet han veldig med grepet og glapp ballen i farlig soner gjentatte ganger, og dette gjaldt ikke bare i feltarbeidet, men også ved redninger på strek. Dette var nytt av året, og jeg husker det ble diskutert at Staw ikke fremstod som like sikker som i fjor, og man bare ventet på at tabbene skulle komme, da det måtte straffe seg før eller siden.
Faktisk vil jeg påstå at Staw ofte ble reddet av godt forsvarsspill i denne perioden. Etter hvert som forsvaret (spesielt Martinsen) også har fått en formsvikt, så har keepernes svakheter og tabber kommet enda tydligere frem i lyset. Det er tross alt ikke én eneste tabbe det er snakk om her, men gjentatte tabber som har hatt direkte innvirkning på resultater.
I år har ikke Staw fremstått som en god skuddstopper engang. Dersom svakhetene bare hadde vært i feltarbeidet, så hadde nok klubben kunne levd med det.
@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter
Lasse kan i alle fall få klokka til å gå. Aftenposten viser detta i en video, knuser de andre konkurrentene rimelig greit...
Opprinnelig postet av ommb
Lasse kan i alle fall få klokka til å gå. Aftenposten viser detta i en video, knuser de andre konkurrentene rimelig greit...
Hihi.. konge, Staw er vel den eneste som ikke får ikke gult kort og klarer i tillegg og drøye et godt halvt minutt, mye lenger enn noen av de andre keeperene. Artig 
Nå skal det jo sies at dommerne er ganske nazi mot de andre spillerne, og det virker som om de lar seg påvirke kraftig av publikum. Flere av de der kvalifiserer ikke til gult kort i det hele tatt. Tilfeldig at det nesten alltid er bortelagsspillerne som får kortene?
Men stå på, og fortsett å være taktisk smart, Lasse. :-)
Opprinnelig postet av Lemmy
Nå skal det jo sies at dommerne er ganske nazi mot de andre spillerne, og det virker som om de lar seg påvirke kraftig av publikum. Flere av de der kvalifiserer ikke til gult kort i det hele tatt. Tilfeldig at det nesten alltid er bortelagsspillerne som får kortene?
Men stå på, og fortsett å være taktisk smart, Lasse. :-)
Det er vel gjerne bortelagene som har grunn til å drøye da.
Det får meg til å tenke på regelen om at keeper kun kan holde ballen i 5 sek er det vel, skjønner ikke hvorfor vi har den regelen, jeg har aldri noen gang sett det bli blåst på.
http://twitter.com/FFKprasempre
Opprinnelig postet av FFK pra sempre
Det er vel gjerne bortelagene som har grunn til å drøye da.
Det får meg til å tenke på regelen om at keeper kun kan holde ballen i 5 sek er det vel, skjønner ikke hvorfor vi har den regelen, jeg har aldri noen gang sett det bli blåst på.
10 sekunder. Eneste gang jeg har sett dommer håndheve den regelen var med Thomas Myhre i EM 2000...
Den regelen er vel avskaffet for lenge siden?
Og det dreide seg vel om 6 sekunder? :)
Uansett så er vel den tellinga der veldig merkelig. På Høie for eksempel starter klokka etter at dommeren har blåst av for at han skal ta frisparket og etter Høie har lagt på plass ballen. Hos Staw blir klokka starta mens ballen blir spilt langt utenfor målet og må hentes. Selve utsparket er det jo ikke noe særlig lang drøying på.
Hva gjelder, er det ingen antall sekunder lenger?
Opprinnelig postet av FFK pra sempre
Hva gjelder, er det ingen antall sekunder lenger?
Nei. Er vel bare generell drøying av tid det nå blir slått ned på.
De seks sekundene gjelder vel bare når ballen er i spill og keeper peller opp ballen med henda?
EDIT: Spillereglene sier følgende: "Et indirekte frispark tildeles motstander hvis målvakten, innenfor eget straffesparkfelt begår en av 4 forseelser : bruker mer enn seks sekunder når han kontrollerer ballen med hendene før han frigjør den for spill"
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
Opprinnelig postet av Supreme NTM
Uansett så er vel den tellinga der veldig merkelig. På Høie for eksempel starter klokka etter at dommeren har blåst av for at han skal ta frisparket og etter Høie har lagt på plass ballen. Hos Staw blir klokka starta mens ballen blir spilt langt utenfor målet og må hentes. Selve utsparket er det jo ikke noe særlig lang drøying på.
ja vet du, hele den montasjen var helt på trynet... Ikke sammenlignbare tilfeller for fem flate kongler
Opprinnelig postet av Rey
De seks sekundene gjelder vel bare når ballen er i spill og keeper peller opp ballen med henda?
EDIT: Spillereglene sier følgende: "Et indirekte frispark tildeles motstander hvis målvakten, innenfor eget straffesparkfelt begår en av 4 forseelser : bruker mer enn seks sekunder når han kontrollerer ballen med hendene før han frigjør den for spill"
Ja men det var det jeg tenkte på, denne regelen gjelder altså fortsatt?
Opprinnelig postet av KeJ
Det kommer heller ikke fram hvor mange ganger keeperene har drøyd ut tiden. Kanskje det var Høie sin femte gang og Lasse sin første.Opprinnelig postet av Supreme NTM
ja vet du, hele den montasjen var helt på trynet... Ikke sammenlignbare tilfeller for fem flate kongler
I følge NFF ja :)
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
Altså, Lasse Staw bruker jo egentig "kun" seks sekunder fra ballen ligger på fem-meteren til den blir spilt ut. Høie som jeg brukte som eksempel bruker jo faktisk omtrent det som Aftenposten hevder fra ballen ligger død, altså 12 sekunder.
Altså, Lasse Staw bruker jo egentig "kun" seks sekunder fra ballen ligger på fem-meteren til den blir spilt ut. Høie som jeg brukte som eksempel bruker jo faktisk omtrent det som Aftenposten hevder fra ballen ligger død, altså 12 sekunder.
Staw kunne (og skulle) ha tatt ballen som står på stativet bak mål fremfor å løpe langs hele kortlinja og hente ballen som hadde vært i spill. Klassisk drøying. :)
så har vi han duden fra Glimt, den husker vel de fleste? Han hadde jo drøyd tiden, flytta ballen og sosa rundt i nesten to minutter før han endelig fikk kortet...
totalt talentløs agurkreportasje, selv til agurknytt å være faktisk
Om ballen er i spill, gjelder 6sekundersregelen. Den praktiseres fortsatt. Om en keeper for eksempel plukker et innlegg med hendene, skal han sette ballen i spill igjen etter maks seks sekunder. Ved å sette ballen i spill menes det at han ikke lenger holder ballen med hendene. Han kan enten velge å skyte ut ballen, eller legge den på bakken for så å drøye mer..
Om ballen er ute av spill, dvs frispark eller femmeter, skal dommeren vurdere selv hva som er drøying av tid og ikke. Der er det ikke fastsatt noe bestemt tid.
Det er helt korrekt Lemmy, men denne 6-sekundersregelen blir ikke praktisert. Jeg husker et par eksempler fra da den ble innført hvor dommeren blåste frispark mot keeper for drøying, bl.a mot Thomas Myhre i EM i 2000 som det ble sagt her inne. Dommerne var rimelig hissige på å blåse på den tiden.
Nå for tiden kan keeperne gjøre hva f..n de vil, dommerne blåser ikke uansett.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2026 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
21/02/2026 11:13 | 00fd8b25