- Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.
100 % enig i alt Rey skriver.
Jeg kunne muligens ha forstått re-signeringen av Metcalfe om han ikke gikk på utenlandskvota. Han er anvennelig, profesjonell, taktisk godt skolert, bra kapasitet, kjenner mijløet, leverer stabilt og vet hva som kreves. Metcalfe kommer ikke til å dumme seg ut, men han kommer heller ikke til å tilføre oss så mye at det er verdt å oppta en lønnspost og "utlendingsplass".
Jeg forstår ellers den strategiske bygge-klubb-tankegangen bak helhetsbildet av overgangspolitikken. Det vil si å hente flere "salgbare" spillere, fordi om vi skal stabilisere oss på et høyere nivå så må vi øke inntektsnivået betraktelig via spillersalg. I praksis er jeg likevel litt undrende til hva som faktisk er gjort.
Det var kjent at Rocco Shein var skadet da FFK kjøpte han ut til overgangsrekord. Ville de brukt så mye penger på han om de visste at han ikke ville være kampklar til sesongstart? Det har jeg vanskelig for å tro. Kan det bety at den medisinske sjekken ikke var grundig nok, eller at man ikke kunne forutse at han ville bruke mer tid å komme tilbake? Jeg hadde gjerne sett at noen journalister stilte flere spørsmål til Heier/Jensen om den overgangen. Jeg har i hvert fall ikke fått med meg det.
Det er mulig Shein på sikt viser seg å bli en veldig god investering. Jeg har bare sett høydepunktbaserte klipp, som jo alltid ser lovende ut, men ut fra hva han objektivt har levert, skadetidsituasjonen og markedsprisen hans da han gikk til Dordrecht, synes jeg det virker som vi har betalt veldig godt.
Det er jo også et moment at både Heier og Jensen er relativt uerfarne i det å forhandle og kjøpe ut spillere på dette nivået og i den prisklassen. Noen ledere er som kjent dyktigere til å forhandle ned pris på spillere enn andre, og vil tro erfaring fra markedet på samme nivå over tid vil kunne være en fordel for å unngå overbetaling osv.
Men isolert sett er det fortsatt avgjørelsen rundt Henrik Kjelsrud Johansen jeg har størst problemer med, og jeg merker at jeg fortsatt sliter med å slippe det. For det føste er ikke 31 år noen avskrekkende alder for en spisstype som Kjelsrud. Han kunne fint hatt minst 4-5 gode år igjen. Spisstyper som har sin styrke i duellstyrke, mentalitet, avslutninger, oppspillspunkt og hodespill har lang levetid. Frode Johnsen leverte solid i Eliteserien frem til han ble 39 (!) år, mens Azar Karadas var en viktig impact-spiller for Brann med tosifret antall kamper i Eliteserien hver sesong frem til han la opp 38 år gammel i 2019. Kjelsrud Johansen kunne og burde minimum kunne ha samme rolle i FFK flere sesonger til.
Jeg synes behandlingen av Kjelsrud grenser til det uverdige, særlig vurdert opp mot hva han har levert i FFK over tid. 57 scoringer på 126 kamper er alene en sterk statistikk som få matcher. De fleste er sikkert også enig om at Kjelsrud aldri har sett ut til å være i bedre fysisk form enn han har vært de siste 1-2 årene. Det var uforståelig at han ikke fikk mer spilletid gjennom 2024-sesongen, men altså enda mer uforståelig at han ikke fikk forlenget inn mot 2025. Og det har bare blitt enda mer uforståelig når man faktisk ser hvordan FFK ser ut på spissplass ved inngangen til sesongen. Den offisielle begrunnelsen fra klubben for ikke å forlenge med Kjelsrud, vel, den gir ingen mening.
Stallen vår skriker etter en spillertype som Henrik Kjelsrud Johansen. Det er mulig den danske lånesoldaten blir en suksesshistorie, det er altfor tidlig å si, men det er ikke for tidlig å si at han mangler flere av de styrkene som gjorde Kjelsrud så verdifull for oss. Og da kan jeg bare legge til betydningen hans for spillergruppa, sponsorer, befolkningen og fansen. Det skal ikke undervurderes. Det skal heller ikke betydningen av kontinuitet og erfaring, i hvert fall ikke i en periode hvor det ellers gjøres mange utskiftninger. Kjelsrud hadde også vært naturlig inn i et kapteinsteam og som en leder i gruppa som stiller høye krav til seg selv og de rundt seg. Men igjen, det vikgste er den kraften vi taper på banen. For vi har mistet en dimensjon i spillet vårt offensivt nå, i tillegg til defensivt (på dødballer).
Jeg kunne skrevet mye om Mads Nielsen også. For der er det også mulig å stille noen spørsmål rundt behandlingen av han som spiller og person. Det samme kunne man gjøre i fjor med Tim Björkström. Jeg synes det er en uheldig tendens at klubben havner i situasjoner hvor kontraktsfestede spillere i praksis "fryses" ut eller regelrett ender med ikke å bli registrert for spill. Over tid kan det umulig være fordelaktig for klubbens omdømme om det skjer for ofte. For meg indikerer det også dårlig ledelse når det kommer til planlegging av spillerlogistikk og personalbehandling. Heldigvis for FFK har det blitt lite strøy rundt det fordi det har gått utover spillere som har vært uvanlig profesjonelle og erfarne. Men her skal FFK være forsiktig.
Til slutt: Jeg deler også bekymringene ved inngangen til sesongen, men det får eventuelt bli i en annen post....
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
14/05/2025 10:56 | e795f477