Denne skandinaviske klubbens kamper blir regelmessig overført til mer enn 80 land. Deres 34 år lange historie endte sist sesong med endelig opprykk til den øverste divisjonen, hvor de ikke akkurat kan sies å ha hatt suksess. Hvilken spiller på dette laget har lengst hår, hvilket draktnummer har han, og hva er hans posisjon? Vi regner ikke med juniorlaget.
De spiller i blått, med gul stripe på tvers av drakta. De er egentlig ganske opptatt av striper generelt i sør-amerikansk fotball... De hadde først rosa drakter, men tok så en hvit/svart-stripete drakt i bruk isteden. Ifølge historien var det et annet lag med samme drakt, så de spilte en kamp i 1907 om hvem som skulle få beholde fargene. Boca tapte, og valgte etterpå å ta fargene fra flagget på den første båten som kom inn i havna. Denne båten var svensk, og de tok først i bruk en blå drakt med gul diagonal stripe, før de senere valgte den formen de har i dag.
Ja, det her er egentlig veldig moro. Lærer masse på veien, også.
Nå skal vi til Brasil:
I Serie B er det et lag som har en draktfarge ingen av de andre laga i denne divisjonen har. Det er er ett lag i Serie A som har denne fargen i drakta si og. Men dette Serie B-laget har en sang skrevet av herrene Dirceu Antônio Soares og Antônio Messias. Gjengi teksten.
Han var ikke noe 1 million-kjøp, han var den første som passerte 1 million, men jeg finner ikke ut hvor mange kamper han brukte på å score sitt første mål. Det eneste jeg vet er at han ikke scoret i debuten. Så da får noen andre svare...
Ok, spilleren jeg var ute etter, var Garry Birtles, som kom fra Nottingham Forrest for 1.25 mill. pund i 1980. Han trengte 25 kamper i ligaen før ha satte den. Han regnes dermed som den kanskje største floppen i Uniteds historie.
Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men United-historikken jeg leste (for mange år siden, bladet United-supporteren) sa at han var den første som kostet over 1 mill.
Har noen et fint spørsmål å legge ut? Jeg gir wildcard. Rhytmatist, du lager jo fine, lærerike spørsmål. Jeg kan nemlig ikke passe på riktig/galt de neste timene. Må på skolen.
Vi skal til engelsk fotball, og til mannen som scoret et mål uten å ha vært inne på banen i det hele tatt den kampen, før etter ballen gikk i nettet. Hva het han?
Lite hint; vi skal til 60-tallet...
---------------------------
"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"
- Egil Drillo Olsen.
Ok, denne burde ikke være alt for vanskelig, med tanke på alle fotballguruene som figurerer her.
I 1974 møttes Tyskland og Nederland til dyst under VM i Tyskland. Johan Cruyff ble lagt i bakken tidlig i kampen, og Nederland tok ledelsen på straffesparket. Hvem var synderen som la ham i bakken?
Oj, og med det spørsmålet ble jeg tatt opp som juniorspiller!!