Grönhagen stiller spørsmål ved seg selv
Regner med at det er muskelskader( strekk) Grönhagen var redd for på vinteren, fordi musklene blir sårbare og slitte og tåler mindre når de opplever et hardkjør.
Det er greit nok, men det er absolutt ikke stor sjanse for å pådra seg en strekk el. ved å trene med ball. FFK kunne trent oppspillsvarianter, pasninger, bevegelse og lignende uten å ha stor belastning på musklene. Lavintensitstrening, med andre ord.
Det ser det ikke ut som om de har gjort. Det er nemlig ingen 3. 4. eller 5.bevegelse i FFK laget. Det er som regel kun to bevegelser, og de kommer fra spissene. Innimellom en 3.bevegelse fra en midtbanespiller. Det er altfor få. Det må mye mer bevegelse til om FFK skal klare å vinne kamper i tiden fremover.
Om det skal skje må det terpes på akkurat det på treningsfeltet. Det er etter min mening der hovedfeilen i FFKs spill ligger.
Om Grönhagen bør gå eller ikke synes jeg er litt drastisk. Men synes absolutt det er på tide at klubben setter seg ned og evaluerer sesongstarten..
Hva har gått galt? Hvorfor har det gått galt? Hva kan gjøres anderledes?
For å så sette noen klare og realistiske mål, f.eks. ved halvspilt sesong/før sommeren. Er det ikke blitt noe bedring, da kan folk begynne å vurdere sin stilling..
...evt. kan vi ringe TKK med en gang (klubben betaler han vel fortsatt lønn?). flere Borges'er? jatakk, gjerne en trener i samme slengen :p
Opprinnelig postet av thorsen
...evt. kan vi ringe TKK med en gang (klubben betaler han vel fortsatt lønn?). flere Borges'er? jatakk, gjerne en trener i samme slengen :p
Hadde vært stor stas, men det spørs vel om han vil ha noe mer å gjøre med det ryggradsløse styret vårt, annet enn å heve etterbetaling.
---------------------------
Når alt kommer din vei, er du i feil fil og kjører feil vei.
Opprinnelig postet av Lemmy
Det er greit nok, men det er absolutt ikke stor sjanse for å pådra seg en strekk el. ved å trene med ball. FFK kunne trent oppspillsvarianter, pasninger, bevegelse og lignende uten å ha stor belastning på musklene. Lavintensitstrening, med andre ord.
Jeg tror ikke "stor belastning på musklene" blir helt korrekt egentlig. Ved å bygge muskler med styrketrening (som FFK gjorde istedet for å spille med ball) kreves det stor belastning, men selvsagt en annen type enn ved spill med ball. Dette gjorde de sikkert for å tåle tøffe påkjenninger under ballspillet som taklinger, støyter og andre dueller bedre. Om dette er rett taktikk er jeg skeptisk til. Jeg vet ikke om Eggen hadde rett ved å gjøre det stikk motsatte (bare ball) heller. Jeg har troa på en balansegang, med en hovedvekt på ballspill (det er da fotball man spiller).
Det ser det ikke ut som om de har gjort. Det er nemlig ingen 3. 4. eller 5.bevegelse i FFK laget. Det er som regel kun to bevegelser, og de kommer fra spissene. Innimellom en 3.bevegelse fra en midtbanespiller. Det er altfor få. Det må mye mer bevegelse til om FFK skal klare å vinne kamper i tiden fremover.
Helt enig. Ikke bare blir vi lite målfarlige, men det blir ganske kjedelig å se på til tider også. Allikevel viser laget seg som pasningssikkert i perioder. Store deler av kampen mot Enga var morsom. Det er mye kvalitet i laget, men noe mangler tydeligvis. Kanskje det er stemningen og missnøye med trener, som mange prater om, som er årsaken.
Opprinnelig postet av Holters
Mangler Grönhagen motivasjon?
Er han sliten etter sykdomsfraværet?
Eller har han rett og slett ikke tillit og respekt hos spillergruppen?
Fem tap på siste seks, og seks tap på siste åtte, er rett og slett elendig!
Jeg trur vi bør ha litt is i maven nå. Et hylekor om at Grönis er syndebukk og at han må gå er det siste vi trenger nå. For sannsynligheten at det bare er Grönis skyld er lik null.
Det vi trenger nå er samling i bånn, alle gode krefter må slå seg sammen, det må kjøres spillermøter hvor Grönis drar med hele troppen i arbeidet for å snu en negativ trend.
Jeg tør også minne om at vi var et par gærne dommeravgjørelser fra en seier idag, og kampen sett under ett er slettes ikke gæern fra vår side. Vi har i perioder problemer med å finne rett høyde og tempo i overgangsspill, men i andre perioder produserer vi sjanser og er nærme mål. Vi produserte klart mest i første omgang, for eksempel. Ikke spilte vi plagsomt defensivt på bortebane heller.
Jeg trur Grönis gjør lurt i å dra med hele troppen i arbeidet og ansvarsfordelinga for å snu trenden, for å inkludere alle, for å få alle til å ta i et tak, for å få alle til å bidra så godt det lar seg gjøre. Gjør vi det, og ting snur seg, ja da blir vi uslåelige resten av sesongen, det er jeg sikker på.
Tippeligaen er ustabil, og her spretter lag opp og ned på tabellen. Noen seire, og ting ser *helt* annerledes ut.
I det øyeblikket vi begynner å spiller dårlige fotballkamper og fortjener å tape, ja da blir jeg redd. Men ikke før.
Herregud! Dette blir latterlig, og virker som en parodi. I fjor så genierklærte alle de som nå kritiserer Grønhagen. Det er ikke lang vei fra himmel til hælvete!!
Jeg mener at Grønhagen gjør en bra jobb. Den største årsaken til at prestasjonene uteblir er styret i FFK sin feil. Først å fremst FFKs direktør som skaper en utrygg situasjon for samtlige spillere, og presterer å gå ut i media med det i tilegg. Hvor dum går det an å bli? Det eneste som oppnås er et fullstendig kaos omkrink spillernes situasjon. Det sier seg selv at dette ikke skaper god stemning blant spillerne, og slette ikke noen lagånd. Ut med Henriksen!! Hadde dere visst at deres arbeidsituasjon framover var usikker hadde dere nok ikke prestert optimalt på arbeidsplassen heller.
Rød hvit til jeg dør:)
Opprinnelig postet av ffkmufc
At han fikk seir i stavanger var bare flaks. Så du FFK i den første omgangen eller? På tre kamper fikk han også uavgjort og tap. Både tapet og uavgjort- kampen var noe av det verste jeg har sett. Så tror ikke akkurat han er rett mannAune fikk seier i Stavanger. Og humøret på trening var mye bedre. Han er mye bedre likt av spillerene
Opprinnelig postet av Holters
Er det Grönahagens "2. sesong" vi ser for fult nå?
Det er vel egentlig hans tredje sesong...
Uansett, synes han virket veldig "slitt" bare i intervjuet før Brann-kampen. Håper han finner tilbake energien og motivasjonen, for akkurat nå er han elendig. (høres rart ut å snakke om "form" for treneren, men føles sånn ut med Grønis)
Hmmm, bare mimrer litt. Ett halvt år tilbake i tid. Fra Gud til Judas:
Opprinnelig postet av Espen
Et skikkelig Grönis-banner hadde vært på sin plass. Må særlig gni meg i øynene over den store innsatsen og arbeidsmoralen laget legger inn i kamp etter kamp, også på de minst trivelige bortebanene i landet. Dette er i stor grad Grønhagens fortjeneste, og en helt annen verden i forhold til hvordan det var for et par år siden.
Jepp, og ikke minst hvordan laget har det med å reise seg etter pause hvis første omgang gikk tungt.
Synes også Grønhagen takler de mange ufrivillige byttene pga kort og skader på en glimrende måte. Det er en vanskelig høst for FFK i så måte, men det skulle man ikke tro når man ser hen til resultatene.
Hatten av for Anders Grønhagen!
Et stoooort banner ville være helt på sin plass.
Opprinnelig postet av Asgeir
I det øyeblikket vi begynner å spiller dårlige fotballkamper og fortjener å tape, ja da blir jeg redd. Men ikke før.
Du er inne på noe. Dersom vi hadde spilt som Enga eller LSK gjorde i fjor, hadde situasjonen vært mer bekymringsverdig. Prøv å sette ting litt i perspektiv, folkens! Helt innledningsvis i sesongen var vi preget av en skadeskutt tropp, men klarte likevel å sanke poeng. Etter hvert som vi har fått spillere tilbake har vi faktisk spilt helt greit, men 1) vært udyktige i avslutningsfasen, 2) hatt uflaks med dommere, og 3) gjort enkle forsvarsfeil.
Jeg tror ikke spillernes påståtte aversjon mot treneren påvirker noen av disse faktorene - med mindre Dominic og Everton sikter rett på keeper fordi de ikke liker Anders Grönhagen, eller Lasse Staw gir returer av samme årsak.
Grönhagen har selvsagt ansvaret til syvende og sist, men ta konteksten i betraktning. Det er fortsatt tidlig i sesongen, og den dårlige trenden kan snus. Dersom vi hadde vært på femte sesongen med Grönhagen som trener, er jeg sikker på at enkelte fortsatt hadde ventet på den berømmelige "andresesongen".
Gjør klubben en tjeneste; vent litt før dere krever Anders Grönhagens hode på et fat.
jeg driter i snøen som falt i fjor. Få Grønhagen vekk. NÅ!!!
Erru ikke hes dagen etter kamp, harru ikke sunget nok!!
Opprinnelig postet av pawl
Etter hvert som vi har fått spillere tilbake har vi faktisk spilt helt greit, men 1) vært udyktige i avslutningsfasen, 2) hatt uflaks med dommere, og 3) gjort enkle forsvarsfeil.
Man rykker ned pga de tre tingene du nevner. Hjelper ikke at vi har banespillet når de tre tingene svikter og vi ikke tar poeng
Opprinnelig postet av pawl
Det er fortsatt tidlig i sesongen, og den dårlige trenden kan snus. Dersom vi hadde vært på femte sesongen med Grönhagen som trener, er jeg sikker på at enkelte fortsatt hadde ventet på den berømmelige "andresesongen".
Gjør klubben en tjeneste; vent litt før dere krever Anders Grönhagens hode på et fat.
Tidlig i sesongen ? 1/3 er allerede spilt. Det som er det rare er at jo fler spillere vi har fått tilbake fra skade, jo dårligere har det gått..
Adecco neste sesong ?
-------
Do join my mafia at http://apps.facebook.com/inthemafia/status_invite.php?from=709870754
Det er vel bare 4 kamper igjen, så er vi halvspilt serie.. At vi spiller jevne kamper har null å si.. Klaging på dommeravgjørelser og marginer er noe supportere av dårlige lag alltid gjør.. TL er så jevn (dårlig), at det er sjeldent at et av lagene valser over det andre, og da er det evnen til å score og unngå innslupne mål som teller.
I år mangler vi det siste ekstra som skal til for å score og unngå innslupne mål. Vi tar ikke de tunge løpene som trengs, vi står heller og ser på og håper sidemann skal gjøre jobben i stedet.
Det er ikke mangel på kvalitet i laget vi mangler, men evnen,viljen og lysten til å gjøre jobben som trengs for å vinne. Kall det guts, kall det lagmoral eller whatever. Dette er treners oppgave å tilføre laget, noe han ser ut til å være langt unna å klare i år. Med all misnøye og surr og rot som man hører om er jeg ikke i tvil om at nye koster på trenersiden må til.
Åge hareide, du var en klovn som landslagssjef, men har trua på deg som klubbtrener.. Kom hit!
Opprinnelig postet av Bob Page
Tidlig i sesongen ? 1/3 er allerede spilt. Det som er det rare er at jo fler spillere vi har fått tilbake fra skade, jo dårligere har det gått..
Personlig har jeg tippet FFK på 10. plass, eller der omkring, denne sesongen. Derfor er jeg kanskje litt mer tålmodig enn deg akkurat nå. Men, det er klart at skade situasjonen har gjort det ekstra vanskelig. Spiller som kommer tilbake fra skade er ikke 100% matchfit. At en del spillere(Kvisvik, PAC, Barsom og Gardar) som starter kampene ikke har avklart deres fremtid i klubben er heller ikke heldig.
Jeg mener fortsatt at det ikke er kun 2 scorede mål på de siste 2 kampene som er problemet, men at man har sluppet inn 6. Problemet er ikke spisser som ikke scorer(jeg driter i hvem som scorer), men defensiv struktur. En av hovedgrunnene til at det siste mangler er at det har vært ny forsvarsfirer til hver kamp. Det er bakover på banen man vinner kamper og poeng.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Opprinnelig postet av Husgutt
Åge hareide, du var en klovn som landslagssjef, men har trua på deg som klubbtrener.. Kom hit!
HÆ.....................
You`ll never walk alone...
du kan jo se litt på historikken hans som klubbtrener..
Åge er en kjempegod klubbtrener men suger som landslags trener. Er rart med det, men er litt forskjell på å trene klubblag og landslag. Så hadde nok ikke sagt nei takk til åge som trener og er helt kurrant å sette et lite spørsmålstegn ved grønnis. Det er han som har ansvaret for oppkjøringen osv. Og med så mange skader og så lite samspill tyder det jo på at sjefen sjøl har gjort noe feil.
Samme måte som Drillo. Hva fikk han til i FFK??? Men på landslaget er han jo konge..
Opprinnelig postet av Husgutt
du kan jo se litt på historikken hans som klubbtrener..
Er det noen jeg hater i norsk klubbfotball så er det Hareide. Jeg skal faen ikke det neket fra Molde ned hit. Synes det blir for lettvint å skylle på treneren. Det er noe i organisasjonen som er grundig feil. Vi må se på hva klubben har gjort, og med det mener jeg styret. Det har vært kaos i styret så lenge jeg kan huske. For å få til en varig endring og ikke bare et blaff, må det skje noe innenfra. Det er der rotet og kaoset startet. Slik som norsk fotball har blitt, sparkes trenere i hytt og pine. Nå er det på tide at man tar problemet ved rota!!
Så treneren har ingen ansvar? Kan man bare fjerne treneren da? Er det ikke treneren som har ansvar for spillernes prestasjoner? Se litt på historikken til Grønhagen. Han er en svensk Tom Nordlie..
Selvfølgelig har treneren noe ansvar. Nå skal det sies at Grønis har hatt litt sykefravær og vært operert. Synes bare det blir for lett å skylde alt på treneren. FFK sine problemer startet lenge før Grønhagen kom til klubben. Derfor sier jeg at det må skje forandringer i FFK som organisasjon. Blir flau på klubbens vegne slik de alltid framstår i media. De framstår som amatører og idioter, noe de gang på gang har bevist at de er.
Hvis du sammenligner Grønis med Tom Nordli, lurer jeg på hvilken planet du befinner deg på? Det er så vidt forskjellige trenere som det går an å være. Tom Nordli er en kjeftende sinna medieklovn, mens Grønis er rolig og sindig. Kan være enig at han har virket litt sliten i det siste, men det er en naturlig reaksjon, når resultatene uteblir.
Det blir for enkelt å bare skylde på treneren i den situsjonen vi er i. Så klart at han også har ansvar, men roten til problemene i FFK ligger i alt kaoset styret klarer å skape. Hadde vi hatt en proffesjonell velfungerende organisajon, så hadde ikke det påvirket både spillerne og treneren, men nå er det en gang deverre slik
Så det går ikke an å sammenligne Tom Nordlie med Grønhagen, fordi Grønhagen er flinkere til å takle media? Faktisk tror jeg spillerne driter i hva trenerne svarer når tv2 kommer på besøk. For spillerne er det hva treneren gjør på treningsfeltet og i det daglige som betyr noe.. Og begge trenerne har for vane å gjøre det bra i 1-2 år, for så å slite ut omgivelsene, og få sparken pga dårlige resultater..
I forhold til FFk sin organisasjon, så har vi jo fått ny direktør,så der har det jo skjedd ting..
Opprinnelig postet av Shadar
Jeg tror ikke "stor belastning på musklene" blir helt korrekt egentlig. Ved å bygge muskler med styrketrening (som FFK gjorde istedet for å spille med ball) kreves det stor belastning, men selvsagt en annen type enn ved spill med ball. Dette gjorde de sikkert for å tåle tøffe påkjenninger under ballspillet som taklinger, støyter og andre dueller bedre. Om dette er rett taktikk er jeg skeptisk til. Jeg vet ikke om Eggen hadde rett ved å gjøre det stikk motsatte (bare ball) heller. Jeg har troa på en balansegang, med en hovedvekt på ballspill (det er da fotball man spiller).
Tror nok det var jeg som uttalte meg litt uklart. Om jeg oppfattet Grönhagen riktig, mente han at man ikke skulle ha så mye trening med ball ved siden av styrke- og løpstrening. Det mener jeg er helt feil.
Jeg mener, akkurat som deg, at man burde funnet en balansegang mellom styrke/løpstrening og fotballtrening. Ingen fotballspillere i verden er et ferdig produkt. De må utvikles! Messi må utvikles, Zlatan må utvikles og Torres må utvikles. Det må alle spillerne på FFK også. Det må pasninger, pasninger og atter pasninger til...
Odd har, som jeg tidligere nevnte, nesten ikke hatt løpstrening i vinter. De har heller kjørt mye fotballspill med høy intensitet. Samme gjorde Tromsø før fjorårssesongen.. Er bare å se på tabellen for i år og i fjor, så ser man åssen de lagene har gjort det... Fotball med høy intensitet er faktisk kondisjonstrening!
Det er også et paradoks at spillerne i følge Grönhagen aldri har vært bedre trent enn i år.. Det er lenge siden jeg har sett FFK løpe så lite, både med og uten ball...
Odd har, som jeg tidligere nevnte, nesten ikke hatt løpstrening i vinter. De har heller kjørt mye fotballspill med høy intensitet. Samme gjorde Tromsø før fjorårssesongen.. Er bare å se på tabellen for i år og i fjor, så ser man åssen de lagene har gjort det... Fotball med høy intensitet er faktisk kondisjonstrening!
Jeg har jogget veldig mye i perioder, ganske langt og relativt ofte, men det hjalp ikke mye på "fotball-kondisen" for å si det slik. Intervaltrening er superviktig i fotball, så fotball med høy intensitet er viktig ja. Allikevel skal man ikke kimse av feilen det er ved å ha et statisk treningsprogram. Et kjent prinsipp innen trening er jo nettopp variasjon. Jeg lurer på i hvilken grad dette gjelder, og om det samme treningsprogrammet hvert år gjør at laget til slutt svekkes. Jeg merker jeg er glad for at jeg ikke har ansvaret med å trene dem :)
Etter min mening bør treninga være delt inn i tre biter:
1. Oppvarming: Jogging med forskjellige bevegelser
2. Teknisk trening: Pasningsøvelser, oppspillsvarianter osv.
3. Spillsekvens: Spill, gjerne på halv bane eller lignende, og korte perioder med høy intensitet.
Dette kan selvfølgelig ikke være hver dag. I den tekniske treninga er det viktig med variasjon i pasningsspillet, og man kan selvfølgelig gjøre andre ting som feks. skuddøvelser eller innleggsøvelser. Taktisk trening og dødballtrening må også tas med innimellom.
Man kan selvfølgelig også dele opp treningsuka i forskjellige temaer de forskjellige dagene. En forutsigbarhet og rytme i treningen kan være bra for spillerne. Feks. mandag= skuddtrening, tirsdag= pasningstrening, onsdag= 1.forsvarertrening osv.
I mange av de beste klubbene i Europa har man kanskje 1-2 treninger per uke med de unge talentene og største salgsobjektene, hvor de får spesifikk egentrening. Hadde vært bra utviklingsmessig sett for feks. Borges, Everton, Thomassen, Wallace osv. å hatt spesialopplegg for dem noen ganger i uka. Selvfølgelig mest om vinteren, da det er vanskelig å få til midt i sesongen.
Uansett mener jeg det er viktig å ikke se på spillerne som ferdige produkter. De må hele tiden videreutvikles.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2026 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
20/02/2026 20:30 | 392cfb88