Legg ned think!!
http://e24.no/naeringsliv/article2852964.ece
Fy faen så enig jeg er, bortkasta penger! Før bilen blir større og batteriet varer lengre, er det ikke mange som vil kjøpe slike biler.. Og når den tid kommer, så kommer alle store aktører på banen også..
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
Opprinnelig postet av Husgutt
Kanskje ikke så bortkasta alikevel. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2853500.ecehttp://e24.no/naeringsliv/article2852964.ece
Fy faen så enig jeg er, bortkasta penger! Før bilen blir større og batteriet varer lengre, er det ikke mange som vil kjøpe slike biler.. Og når den tid kommer, så kommer alle store aktører på banen også..
Husgutt
Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381
Lagt til: 08 jan 09, 10:13
Endret: 08 jan 09, 10:17
Endret av: Husgutt
jepp, nå kommer alle til å kjøpe elbil idag og i morgen, pga dårlig luft denne uka. yeah right...
edit;: poenget er jo ikke at elbil ikke er kjekt, men at markedet for bittesmå dyre elbiler med dårlig "rekkevidde" aldri vil selge bra. det er ikke et marked for det. think har gått konk 3 ganger. Noen burde ta hintet snart!
Den dagen man får elektriske familiebiler med stor rekkevidde, kun da vil elbiler slå gjennom..
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
eliot
Ble medlem: 26 mai 06
Innlegg: 637
Lagt til: 08 jan 09, 11:07
Endret: 08 jan 09, 11:23
Endret av: Holters
- http://www.arngren.net/el-bil-fiffen.html
- http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1067354.ece
- http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=520991
- http://www.erhvervsbladet.dk/article/20070112/news08/101120205/
- http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_bil/article190082.ece
Hællæ Husgutt, lykke til med bil valget.
Kan vel bare glemme elbiler først som siste, det krever jo sitt av miljøet all den strømmen de trenger for å lade batteriene uansett. Da er vel Hondas nye hybridbil nærmere fremtidens løsninger. Har egen elgenerator i seg eller noe og slipper kun ut vann hvis jeg ikke har lest feil.
Husgutt
Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381
Lagt til: 08 jan 09, 15:58
Endret: 08 jan 09, 15:59
Endret av: Husgutt
Opprinnelig postet av eliot
- http://www.arngren.net/el-bil-fiffen.html
- http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1067354.ece
- http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=520991
- http://www.erhvervsbladet.dk/article/20070112/news08/101120205/
- http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_bil/article190082.ece
Hællæ Husgutt, lykke til med bil valget.
Ja, 2 knøttebiler, en Renault som kommer i 2011 og en annen med ukjent dato. Stort utvalg av konkurransedyktige elbiler med stor rekkevidde,egnet for familier her... Og skulle Renault og de store produsentene virkelig henge seg med i elbilkampen, styrker det bare poenget mitt. Nemlig at Think ikke har sjanse i havet.. Summa summarum blir uansett at Think ikke har mulighet til å overleve uten kunstig innsprøyting fra staten. Noe som er sløsing med penger..
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
Opprinnelig postet av Husgutt
Ja, 2 knøttebiler, en Renault som kommer i 2011 og en annen med ukjent dato. Stort utvalg av konkurransedyktige elbiler med stor rekkevidde,egnet for familier her...
Så du mener at fordi et nytt produkt ikke er perfekt for alle tenkelige formål (Think er en bybil, ikke for pendlere på bøgda med småunger, barnevogner, osv) ved introduksjon så er det like greit å legge det dødt?
Innovasjon, nyskapning og endring av folks handle- og atferdsmønster skjer ikke over natta. Det er en prosess som skjer over tid.
Nå får heller ikke Think "kunstig innsprøytning fra staten", men de har søkt om lån/tilskudd som alle andre bedrifter kan/skal/bør gjøre: De som har en forsvarlig markedsplan, produkt som kan realiseres og/eller idé med potensiale vil kunne få (låne) penger.
Skjønner virkelig ikke problemet. Du viser en holdning som toppsjefen i GM er verdig. GM klarte jo å legge ned og å trekke tilbake (for destrusjon) en elbil de allerede hadde solgt flere tusen av , fordi de "ikke solgte nok". Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden...
Nei til alt som kan være bra for andre fordi det ikke er bra nok for meg.
---------------------------
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
"Så du mener at fordi et nytt produkt ikke er perfekt for alle tenkelige formål (Think er en bybil, ikke for pendlere på bøgda med småunger, barnevogner, osv) ved introduksjon så er det like greit å legge det dødt?"
Du er ekspert i å kverulere, og å ta ting ut av kontekst. Markedet er ikke stort nok, og Think vil aldri gå i pluss. Derfor er det dødfødt...
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
denialsander
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236
Lagt til: 09 jan 09, 11:51
Endret: 09 jan 09, 11:52
Endret av: denialsander
Opprinnelig postet av Husgutt
Du er ekspert i å kverulere, og å ta ting ut av kontekst. Markedet er ikke stort nok, og Think vil aldri gå i pluss. Derfor er det dødfødt...
Takk for tilliten som kverulant. Hvilket IT-firma hadde en styreleder som mente at verden kom til å ha bruk for maks 5 datamaskiner? Og som dermed bestemte seg for å la være å se mulighetene fremfor vanskelighetene? Hvilken IT-milliardær mente at det minnet en PC hadde i 1981 ville være nok i all fremtid?
Dødfødt? Javisst...
"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981
"I think there is a world market for maybe five computers."
- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
"There is no reason anyone would want a computer in their home."
- Ken Olson, president, chairman and founder of DEC
Jeg legger ved en ekstra her, bare sånn for moro skyld... ;)
"The real problem is not whether machines think but whether men do."
- B. F. Skinner
---------------------------
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
jepp, du har selvsagt helt rett. Fordi noen har bæsja på leggen før, så bæsjer jeg på leggen nå.. Vi får se, men innerst inne vet du jeg har rett, selv om din røde sjel ønsker noe annet:)
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
[quote=denialsander]
Opprinnelig postet av Husgutt
Nå var det vel ikke bare GM som gjorde sitt til at elbilen blei lagt ned. http://www.dokumentar.no/?article=1182&s=art Til Husgutt, tror jeg har funnet bilen til deg. http://www.dagsavisen.no/bil-trafikk/article373048.ece
Skjønner virkelig ikke problemet. Du viser en holdning som toppsjefen i GM er verdig. GM klarte jo å legge ned og å trekke tilbake (for destrusjon) en elbil de allerede hadde solgt flere tusen av , fordi de "ikke solgte nok". Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden...
Nei til alt som kan være bra for andre fordi det ikke er bra nok for meg.
jepp, prøv å dytte inn to barnevogner, kone og bikkje i den bilen der... Massemarkedet kommer nok til å hive seg over den..
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
Opprinnelig postet av Husgutt
Man trenger ikke alltid ha med kone og barn, ok du får holde deg til Think da http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article521511.ecejepp, prøv å dytte inn to barnevogner, kone og bikkje i den bilen der... Massemarkedet kommer nok til å hive seg over den..
Det er relativt mange som har 2 biler. En av bilene blir kun benyttet i by, til og fra jobb og med kun sjåfør. Dette er ikke veldig uvanlig. Mange av disse bilene går også kun i 50 og 60 soner. Da er Think, eller andre EL-biler et glimrende alternativ.
En annen ting er at med en produsent som selger ok med biler så vil man også få en aktiv produktutvikling.
---------------------------
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Opprinnelig postet av eliot
Nå var det vel ikke bare GM som gjorde sitt til at elbilen blei lagt ned. http://www.dokumentar.no/?article=1182&s=art
Neida, det er sjelden slik at det er en enkeltstående faktor og jeg er klar over at GM ikke var alene. Men det de faktisk var alene om er vel å trekke tilbake allerede solgte biler.
"her kommer det fram flere oppsiktsvekkende opplysninger i løpet av Paines etterforskning. Vi får vite at delstaten California opphevet miljøkravene sine etter at de ble saksøkt av bilselskapene; at de fleste forbrukerne var dårlig informert om bilens eksistens; at GM med hensikt drev elendig markedsføring (som bare fremhevet bilens begrensninger for potensielle kunder); at GM bagatelliserte el-bilens popularitet. Dessuten ga Bush-administrasjonen skyhøye subsidier til SUVs, noe som medførte enorme skattelettelser for forbrukerne - den gir heller subsidier til utvikling av hydrogenbiler som ikke blir like effektive. Mangelen på nytenking skjer mens oljeproduksjon verden over er i tilbakegang
Frykten for det ukjente ser ut til å ha drevet både republikanske politikere, bil- og oljebransjen til å forkaste en fullt brukbar el-bil, og heller satse på en allerede stagnert teknologi som i all vesentlighet ikke har forandret seg siden 70-tallet. De kan ikke se at el-bilen blir inntektsbringende på kort sikt, samtidig som de frykter at en hel industri rundt bil-vedlikehold og energitransport ville blitt gjort overflødig. Mangelen på nytenking skjer mens oljeproduksjon verden over er i tilbakegang, og global oppvarming truer hele verdens befolkning. Filmen byr i så måte på en serie overraskelser som etterlater en i dyp mistro. En kan spørre seg om hvorfor bilprodusenter feilinformerer om hvor langt deres teknologi er utviklet, om hvorfor publikum ikke vet at det produseres el-biler som har samme standard som oljedrevne biler. De er billigere i drift. Hvor lenge har dette foregått?"
Forøvrig har kanogvetalt et utrolig godt poeng om at en bil som Think ville være en god nr. 2-bil. Personlig skulle jeg gjerne kjøpt en slik bil selv, men når vi kjøpte bil nummer 2 i vår husstand ville ikke jeg være i stand til å kjøre til Gardermoen uten å lade - da blir det for begrensende, ettersom jeg bidrar aktivt med å forurense ved å fly verden rundt titt og ofte...
---------------------------
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Salget av el-biler fordobla. Så kanskje det er liv laga for Think. http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6426851
Husgutt
Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381
Lagt til: 10 jan 09, 18:34
Endret: 10 jan 09, 18:37
Endret av: Husgutt
http://e24.no/naeringsliv/article2858524.ece
"Skepsisen hans bunner først og fremst ut i at Think ikke har utnyttet det teknologiske forspranget de kunne og burde ha opparbeidet seg i de femten årene de har eksistert.
Ikke minst på grunn av finanskrisen har også andre bilprodusenter virkelig fått øynene opp for miljøvennlig teknologi til personbiler.
Merg tror Think raskt vil tape mot de store bilprodusentene, siden de enda ikke har klart å opparbeide seg noe marked med volum.
- Det begynner å bli vanskelig å tenke seg en bilfabrikk i høykostlandet Norge når de virkelig store produsentene begynner å lage elbiler, hybrid-biler og lignende, sier Merg."
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
http://e24.no/naeringsliv/article2858405.ece
"- Det er ei gammel og stygg brud som blir pyntet og pyntet på, men i realiteten har de ikke noe unikt å tilby.
All verdens bilfabrikker har hilst på henne, men ingen har åpenbart syntes hun er noe å satse på. Kanskje medgiften er for stor, undres han.
"
---------------------------
Rødhvitelite-ultrasmentalitet
Opprinnelig postet av denialsander
Hvilket IT-firma hadde en styreleder som mente at verden kom til å ha bruk for maks 5 datamaskiner? Og som dermed bestemte seg for å la være å se mulighetene fremfor vanskelighetene? Hvilken IT-milliardær mente at det minnet en PC hadde i 1981 ville være nok i all fremtid?
Dødfødt? Javisst...
"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981"I think there is a world market for maybe five computers."
- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943"There is no reason anyone would want a computer in their home."
- Ken Olson, president, chairman and founder of DECJeg legger ved en ekstra her, bare sånn for moro skyld... ;)
"The real problem is not whether machines think but whether men do."
- B. F. Skinner
Off topic, but still :)
http://endreinc.com/internett-er-en-flopp.jpg
---------------------------
Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)
Opprinnelig postet av endre
Off topic, but still :)
http://endreinc.com/internett-er-en-flopp.jpg
Herlig! "I dag er det kun én prosent av befolkningen som bruker Internett hjemme, og særlig fler tror jeg ikke det vil bli."
Fantastiske argumenter hadde han også!
---------------------------
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Sendte en mail til DN og spurte om de ikke skulle lage en follow-up på den..... Har fortsatt ikke fått svar på det :)
---------------------------
Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)
He he. Det var mange på den tida som mente at Internett bare var en forbigående "fad".
I Sverige sa kommunikationsministern Ines Ussman (famously) i 1996 at "Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. "
Sjøl hadde jeg da hatt tilgang til Internett fra høgskolen i flere år allerede (fra "lenge" før webens tid), og fikk endelig Internett-tilgang hjemmefra dette året.
Jeg fant forresten en artig kommentar her, fra desember 2007:
"Ines Uusman fick rätt till slut. Internet är en fluga som snart blåser förbi. Hon sa det 1996, då hon satt som kommunikationsminister med ansvar för (den socialdemoratiska) regeringens IT-politik. Hon fick rätt. Det är då för väl att man kan lita på oppositionen!
Enligt en rapport från Statistiska Centralbyrån som släpps idag har internetanvändningen minskat med 4% sen 2006; då använde 84% av Sveriges befolkning internet för bland annat informationssökning (porr), onlineshopping (sexleksaker och porr) och beställningar av resor och logi (flyg till Thailand och rum på bordell). Nu använder sig bara 80% av Sveriges befolkning av internet. 99% av dem bloggar. Eller tittar på porr. (...)
Vilken dag som helst är den här trenden över - och det ska bli förbannat skönt. Då är vi äntligen återigen hänvisade till Dagens Nyheter och Aktuellt för att få veta vad som händer i politiken och världen. Inga mer skandaler, som dataintrång eller avslöjande reportage av folk som inte ens kallar statsministern ‘herr’. Då kan vi äntligen slippa feministerna, och alla liberaler, och förnuft i en värld av kaos. Då kan vi få lugn och ro och behöver bara skratta till Leif Lokets Olssons Bästa, på en lördagkväll, bästa sändningstid. Då kan vi med gott samvete återigen gå in till tobakionisten, lägga en sedel på glasdisken och med stolt röst säga:
'Ge mig en Aktuell Rapport!' "
---------------------------
Hater hat!
Noen nyheter om el-biler http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=541590
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=561344
Stort sjokk (NOT )..
http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article3106068.ece
Think City tildeles kun 34 av 100 oppnåelige poeng. Det er den dårligste karakteren bilbladet noen gang har utdelt.
---------------------------
Erru ikke hes dagen etter kamp, harru ikke sunget nok!!
---------------------------
There's only one United. Leeds United
Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)
"Kan vel bare glemme elbiler først som siste, det krever jo sitt av miljøet all den strømmen de trenger for å lade batteriene uansett. Da er vel Hondas nye hybridbil nærmere fremtidens løsninger. Har egen elgenerator i seg eller noe og slipper kun ut vann hvis jeg ikke har lest feil."
--Du har lest feil! Skalmann l man kutte co2 må jo energien bilene drives av fornybare energikilder. Noe som gjør at en elbil egentlig bare er co2 nøytral hvis den lades på vannkraft,vinnkraft eller evt atomkraft. Å lade en bil i tyskland som får energien sin fra et kullkraftverk har ingenting med å være klimavennlig å gjøre. Hydrogenbiler er et fint alternativ, men der har man problemet med at hydrogen finnes ikke i riktig form i naturen og må videforedles fra feks vann, og videreforedlingen krever energi, og dermed er man egentlig like langt.
Opprinnelig postet av Ståle
"Kan vel bare glemme elbiler først som siste, det krever jo sitt av miljøet all den strømmen de trenger for å lade batteriene uansett. Da er vel Hondas nye hybridbil nærmere fremtidens løsninger. Har egen elgenerator i seg eller noe og slipper kun ut vann hvis jeg ikke har lest feil."
--Du har lest feil! Skalmann l man kutte co2 må jo energien bilene drives av fornybare energikilder. Noe som gjør at en elbil egentlig bare er co2 nøytral hvis den lades på vannkraft,vinnkraft eller evt atomkraft. Å lade en bil i tyskland som får energien sin fra et kullkraftverk har ingenting med å være klimavennlig å gjøre. Hydrogenbiler er et fint alternativ, men der har man problemet med at hydrogen finnes ikke i riktig form i naturen og må videforedles fra feks vann, og videreforedlingen krever energi, og dermed er man egentlig like langt.
Selv med lading på kullkraft så er den mer energieffektiv enn en bensindrevet motor og fører til mindre utslipp.
---------------------------
"Jeg startet på bunnen og jobbet meg nedover"
@ Twitter: http://twitter.com/matiashs
Opprinnelig postet av thejester
Opprinnelig postet av Ståle
"Kan vel bare glemme elbiler først som siste, det krever jo sitt av miljøet all den strømmen de trenger for å lade batteriene uansett. Da er vel Hondas nye hybridbil nærmere fremtidens løsninger. Har egen elgenerator i seg eller noe og slipper kun ut vann hvis jeg ikke har lest feil."
--Du har lest feil! Skalmann l man kutte co2 må jo energien bilene drives av fornybare energikilder. Noe som gjør at en elbil egentlig bare er co2 nøytral hvis den lades på vannkraft,vinnkraft eller evt atomkraft. Å lade en bil i tyskland som får energien sin fra et kullkraftverk har ingenting med å være klimavennlig å gjøre. Hydrogenbiler er et fint alternativ, men der har man problemet med at hydrogen finnes ikke i riktig form i naturen og må videforedles fra feks vann, og videreforedlingen krever energi, og dermed er man egentlig like langt.
Selv med lading på kullkraft så er den mer energieffektiv enn en bensindrevet motor og fører til mindre utslipp.
Energieffektiv eller ikke, den har ett høyt co2 utslipp når den er ladet på kull kraft. Hele 128 g CO2/km noe som er ganske høyt for en så liten bil, husk det er en knøttliten 2 seter, til sammenligning så har en Audi A3 med bensin motor 127 g CO2/km, bilen er altså større og kan frakte 5 personer og har mindre co2 utslipp. Tar du også med at produsksjonen av den type batterier som er i el biler i dag er noe av det mest forrurensende indistrien i verden så virker hele el-bil opplegget ganske døfødt.
---------------------------
There's only one United. Leeds United
Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914