Hjartesukk om tribuneliv
Som eksil-østfolding i Trondheim tilbrakte jeg kvelden på Lerkendal og hadde den blandede fornøyelse å sitte bak Kjernen-feltet (øvre Rema-tribunen for de som er kjent på Lerkendal). Når de dro i gang noen minutter før kampen slo det meg hvor likt det låter hos de fleste supportergjengene nå. Det har selvsagt vært oppe før og det jeg sier er ikke nytt, men det må ut.
Uansett om det er vår egen Plankehaug, kanarifansen, kjernen eller stormen, så låter det likt. Ååååååå, ååååååå, åååååleåle, bom, bom, bom, bom. Alle kopierer av hverandre, greit nok, men variasjonen i type sanger blir dårligere og dårligere.
Jeg har nå endelig landet på et standpunkt hva gjelder trommebruk. Det er en positiv ting med det, og det er at de syngende supporterne holder takten. Til gjengjeld tar tromma oppmerksomheten bort fra det som synges med mindre det er enormt trøkk i synginga - og selv om det var bra med lyd i Kjernen i dag var det tromma deres jeg hørte mest av. Dessuten har innføringen av trommer rundt omkring ført til at tribunestemningen blir dominert av monotone og ensformige sanger hvor man synger de samme to linjene om og om igjen i fem minutter.
Jeg var med på Godset-kampen i fjor og ble, takket være promille og entusiastiske folk på bussen, revet med på å støtte idéen om å prøve å kjøre samme sangen gjennom hele kampen. I ettertid tenker jeg at det var greit vi prøvde det - det illustrerer hvor tamt det potensielt kan bli når man kjører på slik. Det er vanskelig å få med seg veldig mange på et slikt opplegg, folk faller ut og man ender opp med en relativt liten gjeng (gjerne rundt trommeslageren eller forsangeren) som holder det gående. Kanskje starter andre på samme felt opp en annen sang og det hele blir kaotisk.
Personlig foretrekker jeg at tribunesang har et mer spontant preg - og endrer seg med kampbildet. Skjer det lite - prøv å kjøre på med rop som får med hele stadion. Skjer det ting så syng noe som matcher det. Sanger til spillere eller mot motstanderen alt etter hva som måtte falle en inn.
[/rant]
Når det er sagt, jeg stiller meg gladelig opp sammen med haugen når RBK og FFK møtes på Lerkendal neste lørdag. Og håper å slippe å synge Pippi Långstrump gjennom halve kampen
---------------------------
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"
- Benjamin Franklin
Svensk magi!
Det å dra igang skikkelig når det butter i mot, er selvsagt meget bra. Men ikke sånn monotone greier, det kan ikke være mye til støtte...det blir bare bakgrunnstøy....
Frode
- Semper fi Fredrikstad
- Norgesmester 2006
- Seriemester 2009
Opprinnelig postet av Frode
Helt enig! Har alltid ment at sang 100% av tiden og i samme høye nivå ikke passer særlig godt. Det blir litt sjelløst. Jeg liker at stemningen står i taket når det er store prestasjoner på banen, og at vi holder greit igang når det ikke er noe å juble for. Det er oppturer og nedturer som gir meg noe på kamp. Ikke stå å synge som gale hele tiden. La kampens dynamikk og følelser styre sang og støtte.
Det å dra igang skikkelig når det butter i mot, er selvsagt meget bra. Men ikke sånn monotone greier, det kan ikke være mye til støtte...det blir bare bakgrunnstøy....
100 % enig.
Jeg kan for eksempel ikke fordra å få kjeft for å "hikste" og få hjertet i halsen noen sekunder i det FFK brenner en stor sjanse, og dermed stopper å synge (vica versa med en stor sjanse for motstanderlaget). Jeg tør nesten å påstå at de som klarer å synge kontinuerlig, og totalt upåvirket av spillets gang, ikke hovedsaklig er fotballinteresserte. Det er helt urealistisk å tro at folk ikke kommer til å reagere spontant på hva som skjer ute på banen, som f.eks. ved å skrike grunnet en straffesituasjon eller lignende. Det er disse tingene som gir meg noe. Det er de spontane reaksjonene jeg synes er morsomt, men så er det også fotballen som interesserer meg!
Jeg tror også at spillerne (samt dommeren - ikke minst!) blir mer påvirket av å få spontane reaksjoner fra supporterne, det være seg gjennom sang eller andre utbrudd. En 90 minutters kontinuerlig sang uten topper vil bare bli bakgrunnstøy. Sitter du på en restaurant, så prater folk rundt deg hele tida - det er bakgrunnsstøy som man ikke legger merke til. Skulle derimot noen begynne å hyl-le eller skrike, så vil du legge merke til dem. Eksempelet med personlig rekord i benk har jeg også dratt tidligere; hva gir deg mest? At partneren din mumler kontinuerlig med monoton stemmer? Eller at han skriker motiverende ord høyere i det du såvidt klarer å løfte opp stanga? Sistnevnte fungere i alle fall helt klart best for meg.
Har du lest forumets retningslinjer?
Og det er nettopp det som er mitt hovedpoeng. Når man kjører veldig repeterende sanger og gjerne samme sang lenge, mister det litt av effekten.
Jeg vil ikke dra inn u-ordet, men jeg har hele tiden vært uenig med dem som mener at det er viktig at man synger hele tiden. Fotball handler om følelser - og følelser varierer. Hos kvinner varierer de gjerne i en 28-dagers syklus og hos menn er de rimelig stabile fra mandag til lørdag for så å variere brutalt hver eneste søndag ettermiddag gjennom sommerhalvåret
Jeg synes faktisk at synging med konstant toneleie, volum og gjerne en stadig dunkende tromme blir følelsesløst, som dance-musikk type treningsstudio. At jeg ikke liker det er selvsagt en smakssak, men de argumentene jeg har ført syns jeg går litt utenfor personlig smak.
- Benjamin Franklin
Opprinnelig postet av Tøfflus
Og det er nettopp det som er mitt hovedpoeng. Når man kjører veldig repeterende sanger og gjerne samme sang lenge, mister det litt av effekten.
Jeg vil ikke dra inn u-ordet, men jeg har hele tiden vært uenig med dem som mener at det er viktig at man synger hele tiden. Fotball handler om følelser - og følelser varierer. Hos kvinner varierer de gjerne i en 28-dagers syklus og hos menn er de rimelig stabile fra mandag til lørdag for så å variere brutalt hver eneste søndag ettermiddag gjennom sommerhalvåret
Jeg synes faktisk at synging med konstant toneleie, volum og gjerne en stadig dunkende tromme blir følelsesløst, som dance-musikk type treningsstudio. At jeg ikke liker det er selvsagt en smakssak, men de argumentene jeg har ført syns jeg går litt utenfor personlig smak.
Skjønner ikke hva du skal fram til. Har du hørt tribuneliv nede fra Tyrkia f.eks. ?? Er monotont så det holder, men det er veldig til trøkk allikevel. Og jeg synes det livet de holder der nede er noe av det beste som finnes i i hele Europa.
Jeg er enig med Jonek her. Man skal synge med høyere stemme og ikke mumle. Synge så laget kjenner at de blir trøkka framover. De merker godt hvilke supportere som synger. Det er jeg rimelig sikker på, selv om andre har påstått det motsatte.
Jeg synes også sangene er blitt monotone og kjedelige + at jeg synes at vi synger de samme sangene for ofte. Vi har da mange sanger å velge imellom. Tromme er forsatt en uting og jeg driter i hvordan de gjør det i Tyrkia.
ffk
arsenal
evig aristokrat
Glommen Rugby Klubb
Startinnlegget mitt var vel egentlig mest rettet mot at til tross for at organiserte supporterklubber har fått en større rolle på stadioner (eller kanskje på grunn av det?) virker det som alt er underordnet det at det skal synges høyt og hele tiden. Kreativiteten er ikke så stor og variasjonen ditto. Noen synes det er god stemning å hoppe opp og ned mens man laller den linja fra Seven Nation Army, andre syns det ikke.
Jeg er ikke så stor på det at jeg tror jeg kan forandre utviklingen, jeg bare kommenterer den. Om jeg samtidig setter ord på tanker som flere deler, er det vel og bra - motivasjonen var nå uansett bare å lette på trykket etter å ha sittet 15 meter fra Kjernens tromme i to timer
- Benjamin Franklin
Opprinnelig postet av HBL
Jeg synes også sangene er blitt monotone og kjedelige + at jeg synes at vi synger de samme sangene for ofte. Vi har da mange sanger å velge imellom. Tromme er forsatt en uting og jeg driter i hvordan de gjør det i Tyrkia.
Tror det faktisk er her vi alle i PH, BRH, RHE eller hva nå det blir tilslutt bør ta etter. Hvorfor skulle man bry seg hvordan man gjør det andre steder? Jeg får fortsatt frysninger når vi møtte VIF på Holmen, og vi hadde volumkonk. mot hverandre. (har mista linken). Vi trengte ikke noe spes da, men vi var oss selv, vi var PH i all sin gunst og ugunst... Ja, vi hadde dårlige dager og, men de spontane gnistene og kommentarene skapte liv i oss... Noe som igjen ga liv for Gutta på banen.
Ja, PH har gjort sin del til at ting har blitt rart, men så fort vi må sammenligne oss med andre for å bli bra, så er det fryktelig farlig. Det å være unik er bedre enn å være lik spør du meg. Ja, gjerne, hiv inn så mange Ultrasgrupperinger man bare vil, bare folk klarer å tollerere at folk er forskjellig, og at man ikke nødvendigvis behøver å være som alle andre, først da kan vi kanskje bli bra igjen.
Og nei, jeg sier ikke da at det er fritt frem for alle som bare vil stå i PH for å få billige billetter osv.
Og hvem er det vi blir ledd av? Klanen, som har nok med å rydde opp i egne rekker, eller i det minste sitt eget rykte pga ACAB folk? Kanarifansen som ødelegger ting når de feirer Cupgull, eller Bataljonen som kaster biljardkuler etter motspillere?
(satt på spissen her seff.)
Jeg sier ikke at vi ikke skal følge med i timen, men vi behøver ikke fjerne oss fra alt som heter identitet (selv om NFF gjør sitt beste på den fronten!).
døm som sier at andre er domme, døm er domme døm!
Dette er vel en av de tingen vi aldri blir enige om. Personlig hører jeg til den kulturgruppa som foretrekker spontane ytringer og som holder pusten når det er spennende. Å synge hele tiden klarer jeg ikke når jeg følger med på kampen. Men jeg er helt for sang og organisert roping. Men det er påfallende hvor like alle sangene er. Eller melodiene da. Det finnes da så mange sanger her i verden - er det ikke mulig å finne en som ikke alle andre bruker?
Og jeg driter faktisk i hvordan andre gjør det. Det argumentet bærer absolutt ingen vekt hos meg. Vi får være oss sjøl, på godt og vondt. Hva Klanen og andre måtte mene om det er meg revnende likegyldig. Personlig kan jeg ikke fordra den snørrhovne Klanen. Men de lager fine Tifoer.
Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.
Tror ikke ditt forslag vil bedre stemningen på Stadion. Utviklingen med trommer og ulike sanger har ført til en generelt bedre stemning på kampene våre og Tippeligaen generelt.
Problemet vårt er ikke at vi synger for mye, men for lite og for lavt. Kan hende at utvalget kunne vært bedre, men vi må synge de sangene vi har.
Nye sanger kommer og andre går. Det kan kalles for utvikling og jeg tror ikke at det å sitte fast i gammel nostalgi behøver å forbedre stemningen. Vi må trøkke på når det buttær for guttæne. Da kan det være bra med trommer og monotone sanger som kværner på og maner guttæne fram til seier.
Kjør på som aldri før! Her er det ikke tid for å diskutere hvilke sanger jeg og du liker. Sung de som svinger og er lette å synge. For meg spiller det inger rolle hvilke FFK sanger vi synger, for jeg er ikke kresen på det og synes det ikke betyr noe.
Det som betyr noe er at alle synger høyt, mye og ofte!
Stå på og gi jernet! Ikke bli fisefine!
Du ser det ikke, før du tror det!!
---HOLYGANS-----
www.holygans.com
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
02/12/2024 15:21 | 60f95d23