Husk meg
Brukernavn
Passord

Ekstrem og unødvendig overvåkning på norske fotballarenaer

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 9 1

Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05

Lagt til: 12 nov 07, 10:05
Endret: 12 nov 07, 15:41
Opprinnelig postet av www.fotballsupporter.no:

Storebror ser deg – og hører deg
Skrevet av NSA-styret  
Wednesday 07. November 2007
Videoovervåkning har vi blitt vant til i de fleste sammenhenger i samfunnet, fotballarenaer intet unntak i så måte. Gjennom en hel dag legger vi igjen en hel del elektroniske spor og fanges opp av et utall kamera.

Kamera som dekker hele stadion og som kan zoome inn på enkeltpersoner på tribunen ned til hver skjeggstubb finner vi nå på alle stadioner i eliteserien. Dessverre ser ikke dette ut til å være nok for NFF. På Ullevaal er det nå installert et mikrofonsystem som kan fokusere inn på samtale mellom enkeltpersoner på hundre meters avstand. All lyd fra alle mikrofoner tas opp på hvert sitt spor og lagres på en harddisk slik at man kan gå gjennom alle opptak senere dersom man ønsker det. Systemet ble testet under en eliteseriekamp i høst og nå vil NFF gjøre et nytt forsøk under cupfinalen. Argumentasjonen for å benytte disse mikrofonene er man ønsker å gi TV-seerne en langt bedre lydopplevelse. Vi snakker altså rett og slett om avlytting i underholdningsøyemed.

I en tid der mer og mer av samfunnet vårt blir overvåket blir vi skremt over at dette nå skal innføres blot til lyst.
En grunnleggende regel er at ALLE som vurderer å ta i bruk overvåking av noe slag først må vurdere grundig om det virkelig er nødvendig og i hvilken grad. Overvåkning skal kun brukes for å verne om liv, helse, eiendom eller verdier.

Dersom man nå i tillegg til allerede full dekning av alle arealer med videokamera også skal ta steget videre og installere utstyr der man kan overvåke samtaler mellom enkeltpersoner på tribunen er vi på så ville veier at det er totalt uakseptabelt. Det hjelper ikke om formålet er aldri så edelt, et slikt system og en slik teknologi vil kunne misbrukes. Hvis i tillegg medieselskapene skal ha full tilgang til lyden som tas opp gjennom dette systemet vil man oppnå to ting:

Samtlige spillere, trenere, dommere og andre vil være svært forsiktige med å si noe som helst og vil legge bånd på seg for å slippe og bli konfrontert med uttalelser sagt i affekt i kampens hete.

Enkelte på tribunen vil forsøke å tøye grensene alt det går for å se hvor drøye utrop man kan komme med før det kommer i avisa eller blir en sak på TV-sporten.

Det går en grense for hva folk finner seg i av overvåking. Vi vet ikke hva konsekvensene av en slik overvåkning vil bli, men for oss holder det lenge at dettekan misbrukes. Det som skjer i kampsituasjon enten det er på banen eller på tribunen skjer i en kontekst som tillater mye. Sånn har det vært og slik ønsker vi det skal fortsette. Tas noe ut av en sammenheng og presenteres der blir det alltid feil. Fotballsupportere har frynsete nok rykte som det er. Skal det avsløres hva viegentlig sier blir det vel månelyst.

Dersom dette blir en realitet tror vi at en god del mennesker vil velge å se kampen hjemme eller på puben i stedet for på stadion. Da hjelper det ikke om lyden på tvn er aldri så bra når det eneste man kan formidle er hvordan et spark på ballen høres ut og den øredøvende stillheten av noen tusen på tribunen som holder kjeft.

Dersom Norsk fotball ønsker spontanitet, engasjement og stemning på stadion i fremtiden bør de tenke seg GRUNDIG om før de innfører avlytting av publikum, spillere, dommere og trenere. På et tidspunkt får vi nok. Da har man mistet kjøpsutløser og salgsargument nr. 1 i markedsføringen av kampene. Da hjelper det lite hvor rene toalettene er.

BRH har vært i kontakt med Datatilsynet ang. den overdrevne "sikkerheten" på Fredrikstad Stadion. Waters har gjentatte ganger skrytt av at de kan sjekke om folk har pusset tennene via videoovervåkningen. Dette er ulovlig i henhold til personopplysningsloven!

---------------------------

Den unge generasjonen...

Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05

Lagt til: 12 nov 07, 10:23
Det der er bare sykt. Så hvis jeg forteller kompisen vedisden av meg at jeg feks har fått kreft så skal hele nff få vite om det`SYKT

Från södermalm kommer vårt lag som spöar djurgården och gnaget värje dag. VÄRJE DAG

Rasle

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03

Lagt til: 12 nov 07, 22:06
Opprinnelig postet av Liraren
Det der er bare sykt. Så hvis jeg forteller kompisen vedisden av meg at jeg feks har fått kreft så skal hele nff få vite om det`SYKT

Jeg tror nok de færreste føler en trang til å fortelle akkurat det midt under en fotballkamp. Ikke ser jeg helt problemet sann generelt sett heller. Det er bare å følger reglene det så er det ingen "storebror" som kommer å tar deg.

Ønsker du ikke å bli filmet, gjort lydopptak av, eller generelt sett bli overvåket anbefaler jeg på det -sterkeste- at du holder deg innendørs og slår av PCen UMIDDELBART! Moderatorene her inne kan tross alt se når du logget på sist, telenor kan se alle  tvilsomme sider du har besøkt, banken kan se de siste regningene du betalte osv.

Overvåkning har kommet for lenge siden og forsvinner ikke med det første.

Cupmester 2006
15 september 2002: FFK-Kvik Halden 7-1

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:09
ingen kan høre hva jeg sier! Overvåkning er greit det forsåvidt. Men at de feite grisene som sitter og ser på skjermene skal høre på samtalen mellom meg og sidemann er uakseptabelt! Det må bli ulovlig avlyttning?

Från södermalm kommer vårt lag som spöar djurgården och gnaget värje dag. VÄRJE DAG

Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04

Lagt til: 12 nov 07, 22:13
Du fikk med deg følgende fra artikkelen, Rasle?

Opprinnelig postet av fotballsupporter.no

Argumentasjonen for å benytte disse mikrofonene er man ønsker å gi TV-seerne en langt bedre lydopplevelse. Vi snakker altså rett og slett om avlytting i underholdningsøyemed.

Det er den delen jeg reagerer på

The colour of her eyes
Were the colour of insanity

bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 12 nov 07, 22:22
Det her virker helt sjukt.

Utrolig hva de skal finne på

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:25
Det kan vel kanskje diskuteres ja. Greit å formidle stemning og slik men samtaler og rop fra enkeltpersoner er jo egentlig unødvendig. Dessuten ser man jo på kamper på tv for fortballens skyld og ikke lyden av samtaler mellom tilskuerne.

Men om klubbene vil innføre det av sikkerhetsmessige årsaker ser jeg ikke problemet. La vær å bryt regler og det spiller ingen rolle hva klubbene/NFF finner på.

Cupmester 2006

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:29
Handler faktisk ikke om bryting av regler eller ikke! Handler om privatliv, og det får man da ikke hvis nff skal snuske i samtalene dine. Såvidt jeg vet får hele norge høre disse samtalene på tv?

bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 12 nov 07, 22:24
Opprinnelig postet av Rasle
Opprinnelig postet av Liraren

Jeg tror nok de færreste føler en trang til å fortelle akkurat det midt under en fotballkamp. Ikke ser jeg helt problemet sann generelt sett heller. Det er bare å følger reglene det så er det ingen "storebror" som kommer å tar deg.

Ønsker du ikke å bli filmet, gjort lydopptak av, eller generelt sett bli overvåket anbefaler jeg på det -sterkeste- at du holder deg innendørs og slår av PCen UMIDDELBART! Moderatorene her inne kan tross alt se når du logget på sist, telenor kan se alle  tvilsomme sider du har besøkt, banken kan se de siste regningene du betalte osv.

Overvåkning har kommet for lenge siden og forsvinner ikke med det første.

La oss ta et eksempel Rasle.

Du og en kamerat sitter på et utested i Fredrikstad. Dere skal på konsert på Rockefeller om 2 uker og gleder dere noe vanvittig. Din kamerat og sidemann i denne samtalen forteller at han gleder seg til å gå på konsert, men han har bare hørt et album. Du forteller han at på din portable harddisk så har du lastet ned ett album fra et fildelingsprogram han bare må høre. Dere møtes et par dager senere for å overføre disse mp3-filene til hans PC. I det dere har gjort overføringen braser politiet inn med en ransakelsesordre på den aktuelle adressen og gjør beslag på din PC og portable harddisk samt din kamerats PC. Dere får 50 000 kr hver i erstatningskrav fra TONO(eller hvem det er som styrer med de greiene) og bevismatrialet har de fra det aktuelle utestedet dere var på, hvor deres samtale og ansikter ble tatt opp på film.

Syns du dette hadde vært greit?

Burn in hell, por favore..

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:28
Opprinnelig postet av bønna]/quote

Du og en kamerat sitter på et utested i Fredrikstad. (...)

Hva har det med en fotballkamp å gjøre? Innføres dette av sikkerhetsmessige hensyn og ikke for å underholde TVseere så ser jeg ikke problemet. Hold deg hjemme om du har problemer med å følge det som klubben har bestemt.

Cupmester 2006

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:35
Opprinnelig postet av Rasle]
Opprinnelig postet av bønna
/quote

Du og en kamerat sitter på et utested i Fredrikstad. (...)

Hva har det med en fotballkamp å gjøre? Innføres dette av sikkerhetsmessige hensyn og ikke for å underholde TVseere så ser jeg ikke problemet. Hold deg hjemme om du har problemer med å følge det som klubben har bestemt.

Svar på det jeg spør om. Vil du ha et overvåket samfunn eller ikke?

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:41

Ett overvåket samfunn har i allerede. Kan ikke si det plager meg nevneverdig.

Cupmester 2006

Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Slettet

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:54
Endret: 12 nov 07, 23:01

Om du påstår at vi lever i et overvåket samfunn i dag ovenfor en øst-tysker som opplevde glansdagene i DDR hvor Stasi herjet, så ville han antageligvis fiket til deg før han hadde lekset deg opp og ned om kamerater som ble buret inne for sine meninger og at man måtte passe på hvem man snakket med, selv i sin egen familie. Om en slik overvåking blir tillatt på norske fotballarenaer i fremtiden er jeg redd det vil bli banebrytende for andre instanser å gjøre det samme.

Ta på deg jakka, jogg ned til nærmeste videoutleie og spør etter "De andres liv", eller ta deg en tur på biblioteket i morgen og spør etter George Orwells fabelaktige bok "1984".

Slettet

eliot

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mai 06

Lagt til: 12 nov 07, 23:32
[quote=bønna]

Ta på deg jakka, jogg ned til nærmeste videoutleie og spør etter "De andres liv", eller ta deg en tur på biblioteket i morgen og spør etter George Orwells fabelaktige bok "1984".
                                                                                                                           Det beste er å lese boka,  men det er laget to filmer etter boka.
Den beste er lagd i nettopp 1984.  En annen film om det totalitære overvåknings samfunnet er Bazil.  Mye god humor,
filmene er engelske.

Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06

Lagt til: 18 nov 07, 20:47

Om du påstår at vi lever i et overvåket samfunn i dag ovenfor en øst-tysker som opplevde glansdagene i DDR hvor Stasi herjet, så ville han antageligvis fiket til deg før han hadde lekset deg opp og ned om kamerater som ble buret inne for sine meninger og at man måtte passe på hvem man snakket med, selv i sin egen familie. Om en slik overvåking blir tillatt på norske fotballarenaer i fremtiden er jeg redd det vil bli banebrytende for andre instanser å gjøre det samme.

Ellers er filmen Minorety report (vet kke om det er skrevet riktig) et eksempel på et overvåket samfun. Ingen med litt vett i pappen kan si at han vil ha det slik...

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet

Brukernavn

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 04

Lagt til: 19 nov 07, 12:49

Håper PH får tilgang på dette, da forsvinner alle de som ikke synger rimlig fort.

hvis vi i tillegg får opperert inn en data chip med medlems-info blir jobben enkel...så pass deg du som ikke synger!(medl.nr lyser opp i panna når du blir zoomet inn nærmere enn10m)

Etter hva jeg erfarer er hesten til PH blitt brukt som en prøve..ehh...kanin på dette, og har allerede fått montert brikka.

begynner det å bli morro å gå på kamp !

NB. ta ikke dette innlegget seriøst.

Fred, frihet og alt gratis !

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 19 nov 07, 23:57
Opprinnelig postet av Brukernavn

NB. ta ikke dette innlegget seriøst.

tar ingenting du skriver serriøst

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 9 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

02/12/2024 15:21 | 60f95d23