Husk meg
Brukernavn
Passord

Ekstrem og unødvendig overvåkning på norske fotballarenaer

Flat Trådet Nøstet
Totalt 8 sider Alle

Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05

Lagt til: 12 nov 07, 10:05
Endret: 12 nov 07, 15:41
Opprinnelig postet av www.fotballsupporter.no:

Storebror ser deg – og hører deg
Skrevet av NSA-styret  
Wednesday 07. November 2007
Videoovervåkning har vi blitt vant til i de fleste sammenhenger i samfunnet, fotballarenaer intet unntak i så måte. Gjennom en hel dag legger vi igjen en hel del elektroniske spor og fanges opp av et utall kamera.

Kamera som dekker hele stadion og som kan zoome inn på enkeltpersoner på tribunen ned til hver skjeggstubb finner vi nå på alle stadioner i eliteserien. Dessverre ser ikke dette ut til å være nok for NFF. På Ullevaal er det nå installert et mikrofonsystem som kan fokusere inn på samtale mellom enkeltpersoner på hundre meters avstand. All lyd fra alle mikrofoner tas opp på hvert sitt spor og lagres på en harddisk slik at man kan gå gjennom alle opptak senere dersom man ønsker det. Systemet ble testet under en eliteseriekamp i høst og nå vil NFF gjøre et nytt forsøk under cupfinalen. Argumentasjonen for å benytte disse mikrofonene er man ønsker å gi TV-seerne en langt bedre lydopplevelse. Vi snakker altså rett og slett om avlytting i underholdningsøyemed.

I en tid der mer og mer av samfunnet vårt blir overvåket blir vi skremt over at dette nå skal innføres blot til lyst.
En grunnleggende regel er at ALLE som vurderer å ta i bruk overvåking av noe slag først må vurdere grundig om det virkelig er nødvendig og i hvilken grad. Overvåkning skal kun brukes for å verne om liv, helse, eiendom eller verdier.

Dersom man nå i tillegg til allerede full dekning av alle arealer med videokamera også skal ta steget videre og installere utstyr der man kan overvåke samtaler mellom enkeltpersoner på tribunen er vi på så ville veier at det er totalt uakseptabelt. Det hjelper ikke om formålet er aldri så edelt, et slikt system og en slik teknologi vil kunne misbrukes. Hvis i tillegg medieselskapene skal ha full tilgang til lyden som tas opp gjennom dette systemet vil man oppnå to ting:

Samtlige spillere, trenere, dommere og andre vil være svært forsiktige med å si noe som helst og vil legge bånd på seg for å slippe og bli konfrontert med uttalelser sagt i affekt i kampens hete.

Enkelte på tribunen vil forsøke å tøye grensene alt det går for å se hvor drøye utrop man kan komme med før det kommer i avisa eller blir en sak på TV-sporten.

Det går en grense for hva folk finner seg i av overvåking. Vi vet ikke hva konsekvensene av en slik overvåkning vil bli, men for oss holder det lenge at dettekan misbrukes. Det som skjer i kampsituasjon enten det er på banen eller på tribunen skjer i en kontekst som tillater mye. Sånn har det vært og slik ønsker vi det skal fortsette. Tas noe ut av en sammenheng og presenteres der blir det alltid feil. Fotballsupportere har frynsete nok rykte som det er. Skal det avsløres hva viegentlig sier blir det vel månelyst.

Dersom dette blir en realitet tror vi at en god del mennesker vil velge å se kampen hjemme eller på puben i stedet for på stadion. Da hjelper det ikke om lyden på tvn er aldri så bra når det eneste man kan formidle er hvordan et spark på ballen høres ut og den øredøvende stillheten av noen tusen på tribunen som holder kjeft.

Dersom Norsk fotball ønsker spontanitet, engasjement og stemning på stadion i fremtiden bør de tenke seg GRUNDIG om før de innfører avlytting av publikum, spillere, dommere og trenere. På et tidspunkt får vi nok. Da har man mistet kjøpsutløser og salgsargument nr. 1 i markedsføringen av kampene. Da hjelper det lite hvor rene toalettene er.

BRH har vært i kontakt med Datatilsynet ang. den overdrevne "sikkerheten" på Fredrikstad Stadion. Waters har gjentatte ganger skrytt av at de kan sjekke om folk har pusset tennene via videoovervåkningen. Dette er ulovlig i henhold til personopplysningsloven!

---------------------------

Den unge generasjonen...

Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05

Lagt til: 12 nov 07, 10:23
Det der er bare sykt. Så hvis jeg forteller kompisen vedisden av meg at jeg feks har fått kreft så skal hele nff få vite om det`SYKT

Från södermalm kommer vårt lag som spöar djurgården och gnaget värje dag. VÄRJE DAG

Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06

Lagt til: 12 nov 07, 13:31
Leste det for et par dager siden. Man kan da ikke for alvor mene at noe slikt er bra. Hvorfor skal man overvåke hva folk sier på tribunen ? Ta gjerne bråkmakere via video-overvåkning, men folks private samtaler er private..

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet

FFK Forever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jun 03

Lagt til: 12 nov 07, 14:05
Sykt Sykt, kan umulig være lov. Datatilsynet må sette foten ned her. Jeg går ikke på stadion for å være med i Big Brother!

Aristo Boys
Frihet For Ultras

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 12 nov 07, 14:44
Alternativet er å være langt mer kritisk til hvem man slipper i på TL arenaene. Å ta de som gjør noe galt, og ikke de som er uskyldige er vel et greit prinsipp.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 12 nov 07, 15:26

Mener du virkelig kanogvetalt at ting er så ille så enten så må man avlytte DEG eller så skal man ikke slippe inn de man mener ser ut som en bråkmaker? Hvis jeg forstod deg riktig. Da mener jeg at du har et problem og bør oppsøke hjelp. For tilstandene på tribunene i Norge er langt langt langt fra ille på den måten du mener! Visuelt og sangmessig ja der er det veldig ille.

Bank meg hvis jeg missforsto deg;)

Från södermalm kommer vårt lag som spöar djurgården och gnaget värje dag. VÄRJE DAG

Snæbbuss-aristokrat #79

A-lagspiller

Ble medlem: 28 mar 03

Lagt til: 12 nov 07, 15:40
Opprinnelig postet av FFK Forever
Sykt Sykt, kan umulig være lov. Datatilsynet må sette foten ned her. Jeg går ikke på stadion for å være med i Big Brother!

Det var det første jeg tenkte også. Datatilsynet kan da ikke godta dette? Eller kan de det iom at det er ett privat arrengement og ikke "offentlig rom"? Da bør det iallefall sette opp skilter som opplyser om dette. "Vi har opptak, så alt du sier kan og vil bli brukt mot deg" :)

bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 12 nov 07, 21:54
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Alternativet er å være langt mer kritisk til hvem man slipper i på TL arenaene. Å ta de som gjør noe galt, og ikke de som er uskyldige er vel et greit prinsipp.

Er det greit om jeg kommer hjem til deg etter jobben et par uker framover for å lage en dokumentarfilm om hva du gjør, hva du sier, hva du jobber med osv.? Tenkte det hadde vært fint for resten av Norge å se hvordan en vanlig mann i midten av 60-årene lever skjønner du.

Burn in hell, por favore..

Rasle

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03

Lagt til: 12 nov 07, 22:06
Opprinnelig postet av Liraren
Det der er bare sykt. Så hvis jeg forteller kompisen vedisden av meg at jeg feks har fått kreft så skal hele nff få vite om det`SYKT

Jeg tror nok de færreste føler en trang til å fortelle akkurat det midt under en fotballkamp. Ikke ser jeg helt problemet sann generelt sett heller. Det er bare å følger reglene det så er det ingen "storebror" som kommer å tar deg.

Ønsker du ikke å bli filmet, gjort lydopptak av, eller generelt sett bli overvåket anbefaler jeg på det -sterkeste- at du holder deg innendørs og slår av PCen UMIDDELBART! Moderatorene her inne kan tross alt se når du logget på sist, telenor kan se alle  tvilsomme sider du har besøkt, banken kan se de siste regningene du betalte osv.

Overvåkning har kommet for lenge siden og forsvinner ikke med det første.

Cupmester 2006
15 september 2002: FFK-Kvik Halden 7-1

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:09
ingen kan høre hva jeg sier! Overvåkning er greit det forsåvidt. Men at de feite grisene som sitter og ser på skjermene skal høre på samtalen mellom meg og sidemann er uakseptabelt! Det må bli ulovlig avlyttning?

Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04

Lagt til: 12 nov 07, 22:13
Du fikk med deg følgende fra artikkelen, Rasle?

Opprinnelig postet av fotballsupporter.no

Argumentasjonen for å benytte disse mikrofonene er man ønsker å gi TV-seerne en langt bedre lydopplevelse. Vi snakker altså rett og slett om avlytting i underholdningsøyemed.

Det er den delen jeg reagerer på

The colour of her eyes
Were the colour of insanity

bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 12 nov 07, 22:22
Det her virker helt sjukt.

Utrolig hva de skal finne på

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:24
Opprinnelig postet av Rasle

Jeg tror nok de færreste føler en trang til å fortelle akkurat det midt under en fotballkamp. Ikke ser jeg helt problemet sann generelt sett heller. Det er bare å følger reglene det så er det ingen "storebror" som kommer å tar deg.

Ønsker du ikke å bli filmet, gjort lydopptak av, eller generelt sett bli overvåket anbefaler jeg på det -sterkeste- at du holder deg innendørs og slår av PCen UMIDDELBART! Moderatorene her inne kan tross alt se når du logget på sist, telenor kan se alle  tvilsomme sider du har besøkt, banken kan se de siste regningene du betalte osv.

Overvåkning har kommet for lenge siden og forsvinner ikke med det første.

La oss ta et eksempel Rasle.

Du og en kamerat sitter på et utested i Fredrikstad. Dere skal på konsert på Rockefeller om 2 uker og gleder dere noe vanvittig. Din kamerat og sidemann i denne samtalen forteller at han gleder seg til å gå på konsert, men han har bare hørt et album. Du forteller han at på din portable harddisk så har du lastet ned ett album fra et fildelingsprogram han bare må høre. Dere møtes et par dager senere for å overføre disse mp3-filene til hans PC. I det dere har gjort overføringen braser politiet inn med en ransakelsesordre på den aktuelle adressen og gjør beslag på din PC og portable harddisk samt din kamerats PC. Dere får 50 000 kr hver i erstatningskrav fra TONO(eller hvem det er som styrer med de greiene) og bevismatrialet har de fra det aktuelle utestedet dere var på, hvor deres samtale og ansikter ble tatt opp på film.

Syns du dette hadde vært greit?

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:25
Det kan vel kanskje diskuteres ja. Greit å formidle stemning og slik men samtaler og rop fra enkeltpersoner er jo egentlig unødvendig. Dessuten ser man jo på kamper på tv for fortballens skyld og ikke lyden av samtaler mellom tilskuerne.

Men om klubbene vil innføre det av sikkerhetsmessige årsaker ser jeg ikke problemet. La vær å bryt regler og det spiller ingen rolle hva klubbene/NFF finner på.

Cupmester 2006

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:28
Opprinnelig postet av bønna]/quote

Du og en kamerat sitter på et utested i Fredrikstad. (...)

Hva har det med en fotballkamp å gjøre? Innføres dette av sikkerhetsmessige hensyn og ikke for å underholde TVseere så ser jeg ikke problemet. Hold deg hjemme om du har problemer med å følge det som klubben har bestemt.

Cupmester 2006

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:29
Handler faktisk ikke om bryting av regler eller ikke! Handler om privatliv, og det får man da ikke hvis nff skal snuske i samtalene dine. Såvidt jeg vet får hele norge høre disse samtalene på tv?

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:35
Opprinnelig postet av Rasle]
Opprinnelig postet av bønna
/quote

Du og en kamerat sitter på et utested i Fredrikstad. (...)

Hva har det med en fotballkamp å gjøre? Innføres dette av sikkerhetsmessige hensyn og ikke for å underholde TVseere så ser jeg ikke problemet. Hold deg hjemme om du har problemer med å følge det som klubben har bestemt.

Svar på det jeg spør om. Vil du ha et overvåket samfunn eller ikke?

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:41

Ett overvåket samfunn har i allerede. Kan ikke si det plager meg nevneverdig.

Cupmester 2006

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 12 nov 07, 22:54
Endret: 12 nov 07, 23:01

Om du påstår at vi lever i et overvåket samfunn i dag ovenfor en øst-tysker som opplevde glansdagene i DDR hvor Stasi herjet, så ville han antageligvis fiket til deg før han hadde lekset deg opp og ned om kamerater som ble buret inne for sine meninger og at man måtte passe på hvem man snakket med, selv i sin egen familie. Om en slik overvåking blir tillatt på norske fotballarenaer i fremtiden er jeg redd det vil bli banebrytende for andre instanser å gjøre det samme.

Ta på deg jakka, jogg ned til nærmeste videoutleie og spør etter "De andres liv", eller ta deg en tur på biblioteket i morgen og spør etter George Orwells fabelaktige bok "1984".

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 12 nov 07, 23:03

Det er bare å gi opp Bønna. Det er har begynt å bli en skremmende mengde folk som synes det er greit med forbud og begrensinger som ikke rammer de selv direkte.
Det ser du i denne diskusjonen her og i diskusjonen rundt utestengelsene.

Her har jo faktisk f-b.no en sak om noe viktig. Vi får håpe de tar saken, selv om de antakeligvis ikke får muligheten til å drive hardkjør mot en enkeltperson.

"Bjørkøy blander perfekt saft og lager aldri bråk i innbytterboksen"
- Knut T. Eggen skryter av sin nye forsterkning

eliot

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mai 06

Lagt til: 12 nov 07, 23:32
[quote=bønna]

Ta på deg jakka, jogg ned til nærmeste videoutleie og spør etter "De andres liv", eller ta deg en tur på biblioteket i morgen og spør etter George Orwells fabelaktige bok "1984".
                                                                                                                           Det beste er å lese boka,  men det er laget to filmer etter boka.
Den beste er lagd i nettopp 1984.  En annen film om det totalitære overvåknings samfunnet er Bazil.  Mye god humor,
filmene er engelske.

Jonek

Landslagsspiller

Ble medlem: 13 okt 03

Lagt til: 13 nov 07, 08:38

Å bli avlyttet skal jeg kunne leve med, men jeg er veldig kritisk til hvem i denne byen som skal sitte å høre på opptakene. Er det politiet eller noen av de frivillige vaktene som FFK har?

Det er helt utrolig at noen ikke føler skam over å støtte dette.

Det må opplyses klart og tydelig på biletten eller ved kjøp av sesongkort. Video og mikrofon avlytting. Det er viktig at vi vet hva vi kjøper!!

Det skal nok bli vanskeligere å selge sesongkort om folk vet at en frivillig fra nabolaget sitter å zoomer inn både bilde og lyd under en kamp på stadion.

Dette må FFK selv reagere på!

Du ser det ikke, før du tror det!!
---HOLYGANS-----

www.holygans.com

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06

Lagt til: 18 nov 07, 17:10

Er det greit om jeg kommer hjem til deg etter jobben et par uker framover for å lage en dokumentarfilm om hva du gjør, hva du sier, hva du jobber med osv.? Tenkte det hadde vært fint for resten av Norge å se hvordan en vanlig mann i midten av 60-årene lever skjønner du.

Og det er det samme som å ha kameraer og mikrofoner på en fotballarena? Hallo, du oppsøker stadion frivillig og står der i 2 timer. Om du syns det er for jævlig så bli hjemme...
 Ellers så er overvåkning noe dritt. Lurer på hva som har gjort at det blir ansett som "nødvendig".....

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 18 nov 07, 17:54
Opprinnelig postet av HotDream

Og det er det samme som å ha kameraer og mikrofoner på en fotballarena? Hallo, du oppsøker stadion frivillig og står der i 2 timer. Om du syns det er for jævlig så bli hjemme...
 Ellers så er overvåkning noe dritt. Lurer på hva som har gjort at det blir ansett som "nødvendig".....

Hva er forskjellen på overvåking på en fotballkamp og overvåking ellers i samfunnet?

Marcus

A-lagspiller

Ble medlem: 17 apr 07

Lagt til: 18 nov 07, 18:00
sykt  sier jeg bare,

Årsbeste fra oss -- HAMMARBY med 7500 tilskuere

Bob Page

Landslagsspiller

Lagt til: 18 nov 07, 20:47

Om du påstår at vi lever i et overvåket samfunn i dag ovenfor en øst-tysker som opplevde glansdagene i DDR hvor Stasi herjet, så ville han antageligvis fiket til deg før han hadde lekset deg opp og ned om kamerater som ble buret inne for sine meninger og at man måtte passe på hvem man snakket med, selv i sin egen familie. Om en slik overvåking blir tillatt på norske fotballarenaer i fremtiden er jeg redd det vil bli banebrytende for andre instanser å gjøre det samme.

Ellers er filmen Minorety report (vet kke om det er skrevet riktig) et eksempel på et overvåket samfun. Ingen med litt vett i pappen kan si at han vil ha det slik...

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
---
FFK - Østfolds stolthet

Brukernavn

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 04

Lagt til: 19 nov 07, 12:49

Håper PH får tilgang på dette, da forsvinner alle de som ikke synger rimlig fort.

hvis vi i tillegg får opperert inn en data chip med medlems-info blir jobben enkel...så pass deg du som ikke synger!(medl.nr lyser opp i panna når du blir zoomet inn nærmere enn10m)

Etter hva jeg erfarer er hesten til PH blitt brukt som en prøve..ehh...kanin på dette, og har allerede fått montert brikka.

begynner det å bli morro å gå på kamp !

NB. ta ikke dette innlegget seriøst.

Fred, frihet og alt gratis !

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 19 nov 07, 23:57
Opprinnelig postet av Brukernavn

tar ingenting du skriver serriøst

Brukernavn

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 04

Lagt til: 20 nov 07, 12:13
Opprinnelig postet av JipJap
Opprinnelig postet av Brukernavn

tar ingenting du skriver serriøst

Bra for deg

Fred, frihet og alt gratis !

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 24 nov 07, 09:41

Hva er forskjellen på overvåking på en fotballkamp og overvåking ellers i samfunnet?

Du sammenligner overvåkning i folks egne hjem og på arbeidsplasser med det som skjer av overvåkning på fotballkamper.... Du burde jo se forskjellen selv da, men jeg kan jo hjelpe...: Når du går på fotballkamp oppsøker du frivillig et arrangement som du vet blir filmet og at mikrofoner brukes (medieavtalen med TV2, hørt om den?er en grunn til dette) At overvåkning forøvrig ansees som nødvendig på kampene er jo en følge av at en del folk har/har hatt problemer med å oppføre seg. Til sammenligning så er overvåkning i butikker, på bensinstasjoner, banker etc.... ansett som nødvendig blandt annet for at folk stjeler, stikker fra bensinpumpa uten å betale osv. Hva den overvåkningen har med overvåkning av enkeltpersoner i hjem og på arbeidsplasser å gjøre er en gåte for meg..

For å svare kort på spørsmålet ditt: Det er ingen stor forskjell. Der det tradisjonellt har blitt erfart at overvåkning er nødvendig, er det på grunn av at noen mennesker dessverre ikke greier å følge samfunnets lover og regler.

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 24 nov 07, 11:25
..... og det er vel en gang sånn at de som har ett problem med at de blir filmet på f.eks stadion, i butikker etc har noe å sjule, ellers så hadde det kanskje ikke vært så farlig at en ble overvåket?? Jeg har ihvertfall ikke noe imot at butikker bruker kameraer i lokalene sine, ei heller har jeg problem med at det brukes kameraer til å overvåke tribunen på Fredrikstad Stadion!

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!
Fredrikstad Stadion - Felt P, Rad 7, Sete 11.

KLE DEG I LAGETS FARGER PÅ STADION!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

Markus

Juniorspiller
Ble medlem: 15 mar 04

Lagt til: 24 nov 07, 13:42
Ser virkelig ikke problemet jeg heller... I tillegg er det politi som sitter i kontrollrommet, ikke vakter fra FFK...

Bob Page

Landslagsspiller

Lagt til: 24 nov 07, 14:16
Nå er det vel bruk av lydovervåking og at dette skal sendes på TV i underholdningsøyesmed som det reageres på i denne tråden, ikke sikkerhetsovervåking med kamera.

Du tællær ente alene...
---
---
FFK - Østfolds stolthet

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 24 nov 07, 17:34
ok. Men har litt vanskelig for å tro at de kommer til å bli særlig enkelt å lydovervåking på en stadion. Er mye lyd som skal filtreres. Umulig å isolere enkeltsamtaler. Storm i et vannglass denne tråden

Bob Page

Landslagsspiller

Lagt til: 24 nov 07, 18:22
Å, du vet aldri hva slags teknologi som finnes når det gjeder avlyttning....

Du tællær ente alene...
---
---
FFK - Østfolds stolthet

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 24 nov 07, 19:14
Endret: 25 nov 07, 02:54
Opprinnelig postet av Markus
Ser virkelig ikke problemet jeg heller... I tillegg er det politi som sitter i kontrollrommet, ikke vakter fra FFK...

Han som sitter i kontrollrommet, er Svein Erik Waters. Det er heller ikke et ukjent faktum at de sikkerhetsjefene i Norge med størst maktbehov, ofte benker seg foran overvåkningskameravideoene om kvelden etter vanlige folks sengetid.

Den unge generasjonen...

http://www.brigaderodhvit.com

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 24 nov 07, 19:57
Opprinnelig postet av Martin_
Opprinnelig postet av www.fotballsupporter.no:

Storebror ser deg – og hører deg
Skrevet av NSA-styret  
Wednesday 07. November 2007

Kamera som dekker hele stadion og som kan zoome inn på enkeltpersoner på tribunen ned til hver skjeggstubb finner vi nå på alle stadioner i eliteserien. Dessverre ser ikke dette ut til å være nok for NFF. På Ullevaal er det nå installert et mikrofonsystem som kan fokusere inn på samtale mellom enkeltpersoner på hundre meters avstand. All lyd fra alle mikrofoner tas opp på hvert sitt spor og lagres på en harddisk slik at man kan gå gjennom alle opptak senere dersom man ønsker det. Systemet ble testet under en eliteseriekamp i høst og nå vil NFF gjøre et nytt forsøk under cupfinalen. Argumentasjonen for å benytte disse mikrofonene er man ønsker å gi TV-seerne en langt bedre lydopplevelse. .

BRH har vært i kontakt med Datatilsynet ang. den overdrevne "sikkerheten" på Fredrikstad Stadion. Waters har gjentatte ganger skrytt av at de kan sjekke om folk har pusset tennene via videoovervåkningen. Dette er ulovlig i henhold til personopplysningsloven!

Venter med spenning på svaret dere får.  Dere får mase på Georg Apenes, han virker som en fornuftig mann som tenker
på personvernet. 

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 24 nov 07, 21:43
Endret: 24 nov 07, 21:47

Waters sitter der og bistår innsatslederen til politiet han... Er ikke tvil hvem som er sjef på det området..

Og Datatilsynet har godkjent utstyret på stadion de. Skjønner overhodet ikke problemet.... FFK har ikke utstyr til å avlytte publikum!!!!! Hva TV2 ev har er vel en heeelt annen sak, men de kan heller ikke avlytte hver enkelt person... Er rimelig paranoid denne tråden nå....

Og det at kameraer kan zoome inn på alle publikummere er overhodet ikke negativt. Grunnen er at det skal lukes ut uromomenter og så styre mannskaper dit det trengs...

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 00:37

Nå er det endel fjotter igang med å støtte overvåkning "i tilfelle det kan skje noe". Er folk helt på jordet?

Hva med å overvåke telefoner og sms til alle folk?

Kortbruk?

Kassalapper?

Urinprøver fra dasser?

Filmkamera i stua di (du kan jo gå på loftet hvis du ikke vil bli filma)

Bilen din (så du automatisk kan få bot hvis du har kjørt for fort eller for nærme bilene foran eller glemt blinklys)

På fotballkamp (så du autmatisk kan få bot for å ha sagt injurerende ting om fotballspillere eller om naboen)

Jeg blir kvalm av idioter som bare vil gi opp befolkningens rettigheter bare fordi de selv ikke vil bli rammet. Det er synd å si det, men jeg er medlem forskjellige forum på bakgrunn av hobby og fridtid, men her inne er det f**n meg en helt utrolig ansamling av idioter. I utgangspunktet skulle jeg bare holdt meg unna, men jeg synes det blir for dumt å gi seg bare fordi endel brødhuer får herje fritt fordi ingen vil/kan fortelle de sanneheten uten å bli moderert eller utestengt.

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 00:42

det morsomme er jo at dere som er i mot det kommer med latterlige sammenligninger som f.eks å bli filmet i sitt eget hjem eller sin egen bil... I sitt eget hjem er det en selv som setter reglene, er en på en fotball arena eller et annet offentlig sted så må en føye seg etter de reglene som er satt..

Blir som å syns det er dumt at det er video overvåkning i buttikker / banker.... Det kunne jo hende at noen ser hvem som raner banken om de blir filma, og det vil vi jo ikke....

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere mener det er dumt med video overvåkning..... Har dere tenkt til å gjøre noe på arenaene som dere ikke vil bli kjent igjen for??

Jørn Moum, "forumsadist"

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 01:16
Endret: 25 nov 07, 11:40
Når det gjelder overvåkning på arenaer så er det klart at det finnes mange meninger om det, og det er greit å få diskutert det. For det kan godt tenkes at jeg tar feil i mitt syn på om det er bra eller ikke. Men jeg blir ikke akkurat "omvendt" av begrunnelser som "tenk om de hadde filmet deg i ditt eget hjem" etc... Alle bør jo se forskjellen mellom et privat hjem og en offentlig plass?!

Jørn Moum, "forumsadist"

JipJap

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 01:36
Endret: 25 nov 07, 01:39
og so f.. what hvis det var deg. Det er uansett tidenes dårligste diskusjonsteknikk å dra inn ting som er totalt irrelevante. (husker egentlig ikke hva det heter men, det har et eller annen flott ord :))

må forøvrig si meg enig med fredrikstadpatriot. Ser ikke helt problemet med videoovervåking på stadion. Det er trossalt 10k+ mennesker samla på et sted.

Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot

For det kan godt tenkes at jeg tar feil i mitt syn på om det er bra eller ikke.

vil påstå det ikke er noe "feil" syn i denne saken, men null overvåking i dagens samfunn trur jeg er en utopi

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 01:46

vil påstå det ikke er noe "feil" syn i denne saken, men null overvåking i dagens samfunn trur jeg er en utopi

Enig i det...

Jørn Moum, "forumsadist"

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 01:50
Endret: 25 nov 07, 11:41

Når det gjelder overvåkning på arenaer så er det klart at det finnes mange meninger om det, og det er greit å få diskutert det. For det kan godt tenkes at jeg tar feil i mitt syn på om det er bra eller ikke. Men jeg blir ikke akkurat "omvendt" av begrunnelser som "tenk om de hadde filmet deg i ditt eget hjem" etc... Alle bør jo se forskjellen mellom et privat hjem og en offentlig plass?!

Hallo dette er jo noe av poenget med at overvåkning den kan misbrukes.  Overvåker har bestemt at det er deg.
fredrikstadpatriot gir vi 2 års utestengning fra stadion.  Vi har det på video.  Sjefen din får kamera på jobben din,  han liker ikke at folk organiserer seg.  Han ser at det er du som er mest ivrig.  Da kan du være så lovlydig som bare det, tar nok ikke lang tid før du er uten jobb. 

JipJap

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 02:16
nå vil jeg påstå det er i ffk`s egen interesse å ikke misbruke overvåkingen sin.

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 09:40
Video-overvåkning på offentlig sted skal  være (og er) godkjent av datatilsynet. Det skal dessuten opplyses ved oppslag at du blir overvåket. De som har problemer med det vil nok få store problemer med å få handlet, fyllt bensin, besøkt banken, passere bomstasjoner, sett fotball "live" osv... Det er vel ingen teknologi (enda) som utløser overvåkningen bare når du gjør noe galt (som i fotoboksene som tar fartssyndere)?
Forstår ikke helt problemet, videoer som tas opp i sikkerhets øyemed blir jo ikke lagret om det ikke har skjedd noe ulovlig. Er det så farlig om noen ser at du har sennep på pølsa på en video  fra stadion?
Overvåkning er et resultat av at det har vist seg at det er allt for mange som ikke klarer å følge lover og regler, og jeg har ingen tro på at overvåkningen på f.eks Fredrikstad Stadion blir misbrukt.
Jeg syns også at overvåkning er noe dritt, men har ingen problemer med å se nytten av det. Det er jo slik at sjansen for å bli tatt har en preventiv virkning på potensielle lov- og regelbrytere. Er ikke så morsomt å gjøre noe galt når du vet du blir tatt for det.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 25 nov 07, 09:42

Er så håpløse tanker ang overvåkinga så man kan bli matt....... Dere må ha det utrolig vondt i det daglie liv når dere vet at dere er overvåket når dere går inn i butikker, bomringer, bruker bankkort. Husk at alt dette blir sporet av sikkerhetssjefer på kveldstid. De sitter og lager lister over alle, slik at  de kan gi til myndighetene når Norge blir et diktatur...

Er det noe som er regulert i lovverket, så er det nettopp dette.

Verden er tøff for den paranoide ja...

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 09:45

Er så håpløse tanker ang overvåkinga så man kan bli matt....... Dere må ha det utrolig vondt i det daglie liv når dere vet at dere er overvåket når dere går inn i butikker, bomringer, bruker bankkort. Husk at alt dette blir sporet av sikkerhetssjefer på kveldstid. De sitter og lager lister over alle, slik at  de kan gi til myndighetene når Norge blir et diktatur...

Er det noe som er regulert i lovverket, så er det nettopp dette.

Verden er tøff for den paranoide ja...

Vi er enige .

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 12:04

Det er faktisk helt utrolig at folk bruker eksisterende overvåkning som argument for at vi kan ha mer overvåkning. Noen som ikke ser problemet?

Ang. overvåkning i privat regi, så er det heftet med store problemer rundt forståelse av lovverket og gjennomføring av lovpålagte runtiner.

Jeg tror de som synes overvåkningen på stadion er grei, bør lese denne artikkelen: 95% av bedrifter bryter personvernloven.  Her blir det tatt opp endel svært kritikverdige forhold rundt bedrifters håndtering av personvernet, hvor kun 1 av 3 faktisk har noe som helst kontroll, mens 95% har mangelfull kontroll.

Til de godtroende her inne har datatilsynest direktør en liten godbit:

"Undersøkelsen, som også omfatter 1.000 privatpersoner, viser at folk er ubekymret og har stor tillit til at personvern ivaretas.

Det er en utbredt oppfatning at personopplysninger er godt vernet.

- Mange tror faktisk at vi i Datatilsynet passer på for dem, sier Georg Apenes, Datatilsynets direktør."

Og selve godbiten:

"Den største faren tror jeg nok er allmennhetens mangel på innsikt i omfanget av opplysningslagring, sier Apenes"

JipJap

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 12:27
Endret: 25 nov 07, 12:28
Den saken har utrolig lite med (video)overvåking og gjøre, men.

Jeg hadde vært mye mer skeptisk om FFK hadde krevd fødselsnummer og kontonummer til alle på kamp f.eks.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 12:35

Den saken har utrolig lite med (video)overvåking og gjøre, men.

Jeg hadde vært mye mer skeptisk om FFK hadde krevd fødselsnummer og kontonummer til alle på kamp f.eks.

Du får lese kapittel 7 (VII) i loven det henvises til, før du uttaler deg skråsikkert.

Dessuten er det ikke nødvendig med personnummer for få koble registere. Det er vel solgt 6000 sesongkort på stadion. De fleste av disse er koblet til et telefonnummer, i det minste ett navn. Da vet man i utgangspunktet hvem som sitter hvor, og det vl derfor være rimelig enkelt å finne fram videoklipp hvor Ola Nordmanns sete er i bildet.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 25 nov 07, 13:03

Å herregud!!!

Trodde nesten ikke sånne synspunkter fantes. Tror du virkelig dette er et problem...?

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 13:38

da får du la være å kjøpe deg sesongkort da, så slipper du å gi bort telefon nr og navn.

Så kan du la være å skaffe deg bil lappen, da får jo biltilsynet opplysninger om deg som de kan misbruke, så får du ikke kjøpe deg bil, der må du jo opplyse om navn og nr i forbindelse med forsikring og registrering av bilen. Du bør heller ikke kjøpe deg hus da dette vil bli registrert på ditt navn. Telefon er dumt, da kan folk finne deg i telefon katalogen. Vil også anbefale deg å kvitte deg med allt av bankkort. Ta i mot lønn via en sjekk så ikke arbeidsgiver kan kontonr ditt... Eller, nei, du kan jo ikke ha noe jobb, da får jo arbeidsgiver personnr ditt og sånn da.. hmmm.... tror alle må gå under jorda jeg.... huff, er en fæl verden vi lever i!

Jørn Moum, "forumsadist"

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 25 nov 07, 13:53
 gode råd

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 14:20

da får du la være å kjøpe deg sesongkort da, så slipper du å gi bort telefon nr og navn.

Så kan du la være å skaffe deg bil lappen, da får jo biltilsynet opplysninger om deg som de kan misbruke, så får du ikke kjøpe deg bil, der må du jo opplyse om navn og nr i forbindelse med forsikring og registrering av bilen. Du bør heller ikke kjøpe deg hus da dette vil bli registrert på ditt navn. Telefon er dumt, da kan folk finne deg i telefon katalogen. Vil også anbefale deg å kvitte deg med allt av bankkort. Ta i mot lønn via en sjekk så ikke arbeidsgiver kan kontonr ditt... Eller, nei, du kan jo ikke ha noe jobb, da får jo arbeidsgiver personnr ditt og sånn da.. hmmm.... tror alle må gå under jorda jeg.... huff, er en fæl verden vi lever i!

Så saklig du er mot andre som har forskjellig meninger enn deg selv.

Den unge generasjonen er på vei fram.

www.brigaderodhvit.com

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 15:35

Jeg bare beviser hvor tåpelige komentarer han kommer med jeg. Og det er faktisk ganske saklig, for hvis han ønsker å leve uten å bli overvåket på noen som helst måte, så må han kvitte seg med ting som f.eks bankort etc...

Han (dere) skriver gang på gang : "hva om et kamera blir satt opp i deres eget hjem" .. og klassikeren, "de kan sitte på stadion å filme opp i nesa på hver enkelt tilskuer".... ja, er dere så paranoide at dere tror på det dere selv sier her, så blir det rett og slett latterlig!

Jørn Moum, "forumsadist"

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 15:43

Jeg bare beviser hvor tåpelige komentarer han kommer med jeg. Og det er faktisk ganske saklig, for hvis han ønsker å leve uten å bli overvåket på noen som helst måte, så må han kvitte seg med ting som f.eks bankort etc...

Opposisjonen i Kina og Burma er helt sikkert enig med deg.

bønna

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 15:48

Han (dere) skriver gang på gang : "hva om et kamera blir satt opp i deres eget hjem" .. og klassikeren, "de kan sitte på stadion å filme opp i nesa på hver enkelt tilskuer".... ja, er dere så paranoide at dere tror på det dere selv sier her, så blir det rett og slett latterlig!

Er det noen her som skriver at de vil leve uten å bli overvåket på noen som helst måte? Sitter det en litt grønn nisse på skuldrene dine og filtrerer det som blir skrevet her inne?

Det finnes grenser på hva man skal finne seg i. Selv vil jeg ikke at samtalene mine på stadion skal gjøres om til underholdning til TV-seerne hjemme, hadde jeg hatt lyst til det, hadde jeg meldt meg på Big Brother.

Og bare for å ha sagt det, heller paranoid og klar over hva som skjer rundt meg, enn dum og uvitende.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 16:03
Endret: 25 nov 07, 16:05

pjatt

Ifølge vedlegg 10 og 11 i denne forskningsrapporten, så er det gjerne lavtlønnede med lav utdannelse som er mest positive til kameraovervåkning og til å gi fra seg personopplysninger på internett. Du tilhører, i følge det jeg klarte å finne ut av deg, til begge gruppene, til tross for en alder på 25. Så det forklarer kanskje den naive innstillingen og mangel på faktaopplysninger i diskusjonen.

Jeg velger isteden å være enig med noen som har greie på sakene, datatilsynets direktør, Georg Apenes, som mener folk flest er naive i forhold til problemstillingene rundt overvåkning. Som han sier "Nordmenn har et naivt forhold til det å bli overvåket".

Det virker som enkelte ikke forstår hvilke muligheter som åpner seg dersom de registrerte dataene brukes til noe annet enn det det opprinnelige formålet.

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 19:45

Opprinnelig postet av eliot

Enda en fullstendig hårreisende sammeligning . Hva er det med dere? Forfølgelsesvanvidd? Flytt til et land hvor ingen overvåkes. Dere skal få problemer med å finne ett... En sikker måte å slippe overvåkning på er å hoppe fra Postgirobygget har jeg hørt

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 20:17

Hva er det med dere? Forfølgelsesvanvidd? Flytt til et land hvor ingen overvåkes. Dere skal få problemer med å finne ett... En sikker måte å slippe overvåkning på er å hoppe fra Postgirobygget har jeg hørt

For å sitere Martin Luther King Jr. (fritt oversatt):

"Ingenting i verden er mer skremmende enn oppriktig ignoranse og samviktighetsfull dumskap".

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 20:25
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Hva er det med dere? Forfølgelsesvanvidd? Flytt til et land hvor ingen overvåkes. Dere skal få problemer med å finne ett... En sikker måte å slippe overvåkning på er å hoppe fra Postgirobygget har jeg hørt

For å sitere Martin Luther King Jr. (fritt oversatt):

"Ingenting i verden er mer skremmende enn oppriktig ignoranse og samviktighetsfull dumskap".

MadMax

A-lagspiller

Ble medlem: 11 nov 05

Lagt til: 25 nov 07, 20:35

Det er vel ingen her som har reagert på "vanlig overvåking" som om man tar ut penger i en minibank eller kjøper sesongkort på stadion.

Det folk reagerer på her er unødvendig overvåking, og det skjønner jeg godt. Jeg vil ikke at jeg, mine samtaler eller mine personlige opplysninger skal bli brukt unødvendige ting. Selvsagt blir en jo overvåket på diverse steder, men noe mer enn det som allerede finnes er både unødvendig og en invadering av privatlivet for den enkelte.

100 fra Red Beavers synger høyere enn hele Plankehaugen! :)

Og, forresten...Særp er et forbanna høl!

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 25 nov 07, 20:56
Opprinnelig postet av eliot

Problemet med overvåking er jo ikke overvåkingen i seg selv, men hvem som har tilgang på verktøyene og hva informasjonen blir brukt til.

Derav blir sammenligninger med Burma, Kina og det gamle DDR helt absurde i denne debatten.

Dagens samfunn er faktisk mye, mye mer overvåket enn f.eks. i det gamle DDR. Den store forskjellen er hvordan informasjonen blir brukt og behandlet. Og det er en meget relevant diskusjon, spør dere meg.

God bedring, Dagfinn!

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 23:51
Endret: 25 nov 07, 23:51

pjatt

Det virker som enkelte ikke forstår hvilke muligheter som åpner seg dersom de registrerte dataene brukes til noe annet enn det det opprinnelige formålet.

Men så er det det å stole på at de som sitter med de registrerte dataene ikke bruker det til annet en sitt formål da.

At noen tror at hele verden er ute etter dem bare fordi en blir video overvåket på offentlige steder mener jeg er en ganske paranoid tankegang. Godt mulig jeg er naiv, men jeg nekter å tro at vaktene på Fredrikstad stadion kommer til å stenge meg ute fra Fredrikstad stadion om de får vassere video overvåkning der. Og om folk hører en samtale jeg har med en annen person på stadion er da aldri så hemmelig at ikke andre kan høre den, skulle jeg bedt de som sitter forran og bak meg om å gå vekk også da?Nei, da hadde jeg tatt den samtalen ett annet sted, det er jo som å komme med personlige opplysninger i en telefon automat på ett kjøpesenter midt i julerushet eller på mobilen på en buss full av folk.

Det er klart det finnes mange opplysninger ute i verden som er såpass personlige at de ikke bør komme ut. Men jeg velger fortsatt å tro at de som styrer med denne infoen er såpass oppegående at de holder den sjult for uvedkommende.

Og, å sammeligne med Burma og Kina er enda ett bevis på paranoid tankegang!

Jørn Moum, "forumsadist"

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 00:52
Endret: 26 nov 07, 00:55

Men så er det det å stole på at de som sitter med de registrerte dataene ikke bruker det til annet en sitt formål da.

Du stoler på at de som registrere dataene, enda jeg har vist deg forskningsrapport som sier at 95% som samler data som berøres av personvernloven, bryter denne loven?

Jeg har vist deg at norges autoritet på personvern, Georg Apenes, sier at menneskere generelt sett er for godtroende og naive i forhold til overvåkning.

Og du fortsetter å stole blindt på at personvernloven følges?

Hvor godtroende går det ann å bli? Sikker på at du er stor nok til å klare deg på egen hånd?

Eller er bare det at du ikke vil innse at du har uttalt deg om noe du ikke har satt deg inn i, og egentlig bare driver med synsing?

(Ser du har bytta avatar. Litt muggent at hvem som helst kunne vite hvordan du så ut? Vi vet jo stadionsetet ditt, så noen med tilgang til overvåkningssystemene kan jo lett finne ut hvordan du ser ut)

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 08:24

Stole på dem? Hah.

Av undersøkelsen Tgaffk legger frem viser det seg at 95 % av de som har tilgang på disse opplysningene misbruker dem.

Det er heller ingen hemmelighet at politiet kontinuerlig bryter taushetsplikten ang. disse opplysningene.

Den unge generasjonen...

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 26 nov 07, 10:12
Kontinuerlig bryter taushetsplikten??? Du dikter jo verre en Asjørnsen og Moe du... Og hvilke opplysninger mener du politiet gir videre?? Og til hvem??

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 10:45

Kontinuerlig bryter taushetsplikten??? Du dikter jo verre en Asjørnsen og Moe du... Og hvilke opplysninger mener du politiet gir videre?? Og til hvem??

Det er helt nytt for deg at f.eks media har fått tak i taushetsbelagt informasjon som kun politiet har hatt? Nå senest i saken rundt private sikkerhetsselskap;http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article507007.ece

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 26 nov 07, 10:50

Stort sett så får media tak i informasjon som både politiet og forsvarsadvokater har... Og hvem pleier å bruke dette mest?? Forsvarsadvokatene...

Og er enig med deg an den rapporten med sikkerhetstjenesten. Men der ble jo politimannen funnet og er nok ferdig i tjenesten..

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 11:33

Dette med politilekkasjer er jo ett sidesport til den opprinngelige debatten, nemlig kameraovervåkningen på stadion.

Det virker som enkelte ikke tenker på at innføring av en rekke kontrolltiltak som hver for seg oppfattes som legitime og akseptable, i sum kan framstå som overdrevne og uakseptable. Dette er det som ofte kalles ”de gode hensikters tyranni”.

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 12:03
Endret: 26 nov 07, 12:08

pjatt, rør og tullete inlegg igjen.... pluss:

(Ser du har bytta avatar. Litt muggent at hvem som helst kunne vite hvordan du så ut? Vi vet jo stadionsetet ditt, så noen med tilgang til overvåkningssystemene kan jo lett finne ut hvordan du ser ut)

For å være ærlig så mener jeg fortsatt at videoovervåkning på norske arenaer er på sin plass. Og jeg har faktisk tiltro til de som skal sitte å se disse videoene, jeg har feks ikke tenkt til å gjøre noe så absurd og gæli på fredrikstad stadion at jeg har grunn til å frykte dette.!

Bildet av meg ligger fortsatt på min side, så ønsker du fortsatt å finne ting som ligner eller se på det er det bare å gå inn der å titte

Til å være over 87 år er du jaggu ganske god på pc bruk! Imponerende!

Til Martin_ : du fortsetter virkelig å imponere med fantastiske inlegg med bare idioti i, er klart at polititet i Norge er kun til for to ting, 1: Å finne deg og resten av BRH, og å bryte taushetsplikten....

Jørn Moum, "forumsadist"

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 26 nov 07, 15:19

pjatt

At noen tror at hele verden er ute etter dem bare fordi en blir video overvåket på offentlige steder mener jeg er en ganske paranoid tankegang.

Og, å sammeligne med Burma og Kina er enda ett bevis på paranoid tankegang!

www.nrk.no/nyheter/kultur/1.3652030
Tråden har vel beveget seg litt lenger enn overvåkning på stadioen, men som TgfkaFFK sier det er summen av overvåkningen som er skremmende. Hvem har tilgang informasjonen? Hvem kan benytte seg av informasjonen?
Hva blir informasjonen brukt til? Hvem blir overvåket? Politiske partier, relgiøse grupper?  Hvem overvåker overvåkerne?
Kanskje søke på Google etter " overvåkning  eller politisk overvåkning "
Selv om man stiller spørsmål behøver man ikke være paranoid.

FFK Forever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jun 03

Lagt til: 26 nov 07, 16:27

For å være ærlig så mener jeg fortsatt at videoovervåkning på norske arenaer er på sin plass. Og jeg har faktisk tiltro til de som skal sitte å se disse videoene, jeg har feks ikke tenkt til å gjøre noe så absurd og gæli på fredrikstad stadion at jeg har grunn til å frykte dette.!

Bildet av meg ligger fortsatt på min side, så ønsker du fortsatt å finne ting som ligner eller se på det er det bare å gå inn der å titte

Til å være over 87 år er du jaggu ganske god på pc bruk! Imponerende!

Til Martin_ : du fortsetter virkelig å imponere med fantastiske inlegg med bare idioti i, er klart at polititet i Norge er kun til for to ting, 1: Å finne deg og resten av BRH, og å bryte taushetsplikten....

Er glad for at ikke alle i Norge har samme skremmende sauementalitet som deg.Du er forbausende lite opplyst...

Aristo Boys
Frihet For Ultras

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 17:14

joa, takk for den, nok en gullkommentar fra en i brh!

Jeg gidder ikke denne debatten mer.

Jeg står for det jeg har sagt om at jeg er for Video overvåkning på Fredrikstad Stadion, ferdig med det. SÅ kan dere mene ditt og datt om hva jeg mener. Å ha lov til å ha egne meninger som går imot spesielt folk i brh er jo blit praktisk talt umulig på dette forumet!

Jørn Moum, "forumsadist"

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 17:29

Å ha lov til å ha egne meninger som går imot spesielt folk i brh er jo blit praktisk talt umulig på dette forumet!

Dette er off-topic så det holder:

Problemet ditt fredrikstadpatriot, er at du ikke klarer å argumentere for dine synspunkter, du er bare intressert i å ha en mening. Det er flott å ha meninger, men å bare mene noe uten å ha noen argumenter for meningen, kalles på godt norsk ignoranse. Du er litt sånn "Ikke forvirr meg med fakta, jeg har allerede bestemt meg!"

Ignoranse blir vel strengt tatt mest brukt av enkle sjeler, som et behagelig alternativ til den grelle virkeligheten. Og det må være lov, men det er dårlig gjort å søple ned et diskusjonsforum med tullet ditt.

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 17:41
Stort sett så får media tak i informasjon som både politiet og forsvarsadvokater har... Og hvem pleier å bruke dette mest?? Forsvarsadvokatene...

Bang, og din påstand i ditt forrige innlegg raser. Hvem er det som dikter nå?

Skal vi se på din forumhistorikk ser vi jo innlegg på "høyde" med Keiko99 sine. I motsetning til deg prøver jeg å informere via bilder og informasjon om mine meninger og holdninger, mens du som regel stempler alle med andre meninger enn deg som voldspøbler og paranoide... Spikeren i din egen kiste må vel være at du sier at mine innlegg kun inneholder idioti.

joa, takk for den, nok en gullkommentar fra en i brh!

Nok en gullkommentar fra patrioten som for hvert innlegg driter seg stadig mer ut i overvåkningsjungelen. Han er ikke medlem i BRH, desverre for deg.

Den unge generasjonen...

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 17:50

Så mao, man må mene det som forskningsrapporter etc sier?! Jeg må finne fakta for at det jeg sier er sant for å bruke et diskusjonsforum? Jeg har flere ganger gitt uttrykk for at det kan godt hende jeg har feil i mine påstander om overvåkning på Norske arenaer, mens du utelukkende mener det andre har funnet ut i rapporter og undersøkelser. Greit, jeg klarer å se at disse rapportene du kommer med støtter din side av saken, men det betyr da ikke at jeg må være enig?!

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg tror datatilsynet er for aktive i denne debatten og ser kun det negative,          se bare på hvor de står i forhold til fly sikkerheten, de velger å være kritiske til noe som kan føre til at det blir rett og slett umulig å få med seg ulovlige gjenstander inn på fly. 

Jeg tror også at de som (i dette tilfellet vakter og politi på Fredrikstad Stadion) sitter og overvåker monitorer med videoer av tribunen faktisk klarer å gjøre den jobben uten at noen uskyldige mennesker blir straffet. Men jeg håper at de som gjør ulovlige og kanskje også farlige ting på Stadion blir tatt og straffet for det. Se bare på den episoden på nadderud med bluss etc. (skal ikke gå inn på den debatten her nå, men bruker den som et eksempel) Der kan man gå tilbake i ettertid, finne ut hvem det var som fyrte opp blusset, og straffe vedkommende for det. Uten video overvåkning ville det blit nesten umulig å gjennomføre slike ting. (Dette er heller ikke et utsagn for eller imot bluss, for eller imot saken om utestengelse, bare ett eksempel!)

Jørn Moum, "forumsadist"

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:02

Dette har blitt helt håpløst. Jeg slutter med forsikringen at jeg fremdeles kommer til å ha plassen min på stadion med glede.Og være like lite bekymret for overvåkinga på stadion som jeg er ellers i samfunnet. Jeg er like trygg som fredrikstadpatriot på at retningslinjer blir fulgt.

De såkalte rapportene det blir vist til her er jo like aktuelle som alle rapportene som viser atdet er heelt ufarlig med narkotika. Det er alltid en motrapport for slikt.

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:15
Jeg tror også at de som (i dette tilfellet vakter og politi på Fredrikstad Stadion) sitter og overvåker monitorer med videoer av tribunen faktisk klarer å gjøre den jobben uten at noen uskyldige mennesker blir straffet.

Ikke alltid. Les det femte innlegget av solgaard i denne tråden. Legger til at han ikke er medlem av noen alternativ supportergruppe, som kanskje noen skulle tro.

Den unge generasjonen...

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:22
Herregud... Det står jo også innlegg fra et vitne som fullstendig slår bena under innlegget hans... Iflg han var det jo med rette hanble kastet ut... Skremmende dårlig ene til å se saker fra to sider....... Men hva kan man vente hvis man er medlem av en gruppe med ACAB banner.......

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:30

Det er åpenlyst at du kun skrev at solgaard var medlem av BRH utelukkende for å provosere.  Ved å trykke på linken kan du umulig ikke ha fått med deg at jeg opplyser om at fyren ikke er medlem av noen gruppe. Hadde han vært det, hadde han heller ikke sittet på tribunen. Derfor fremstår du som en komplett trangsynt idiot i denne diskusjonen.

Underholdningen for andre supportere er det nettopp sånne som deg som lager til.  Det er ingen hemmelighet at de fleste andre supportergrupper ler av hele Fredrikstad og supporterkulturen her (Plankehaugen).

Den unge generasjonen...

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:32

du utelukkende mener det andre har funnet ut i rapporter og undersøkelser.

Ja, huff, det er dumt å ha noen fakta å basere meningene sine på. Les min forrige post ang. ignoranse.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg tror datatilsynet er for aktive i denne debatten og ser kun det negative.

Ehh..du vet hva et tilsyn sin oppgave er i den norske forvaltningen? Tilsynene har som oppgave å se etter at lover og regelverk blir fulgt. De lager ikke lovene.

se bare på hvor de står i forhold til fly sikkerheten, de velger å være kritiske til noe som kan føre til at det blir rett og slett umulig å få med seg ulovlige gjenstander inn på fly. .

Ja? Skal de la flyplassene bryte loven da mener du? Hvis det eneste målet ditt er å hindre forbrytelser, hvorfor vil du ikke la alle mennesker bli overvåket i sine egne hjem? Det er tross alt der de fleste forbrytelser blir planlagt eller gjennomført.

Jeg tror også at de som (i dette tilfellet vakter og politi på Fredrikstad Stadion) sitter og overvåker monitorer med videoer av tribunen faktisk klarer å gjøre den jobben uten at noen uskyldige mennesker blir straffet

Tror du de samme folka har kontroll på hvordan data lagres, slettes og oppbevares utilgjengelig for uvedkommende? Tror du de tilhører det gode selskap av på 5% av bedriftene som klarer å følge personvernloven? Har FFKs administrasjon vist seg såpass profesjonelle at de fortjener den tilliten? Du får huske at dette er samme gjengen som utestengte supportere på bakgrunn av  ryktebaserte bevis fra en supporterklubb.

Men jeg håper at de som gjør ulovlige og kanskje også farlige ting på Stadion blir tatt og straffet for det.

Flott, neste gang noen søler varm kaffe på meg, kan politet lett finne gjerningsmannen og tiltale vedkommende for uaktsom legemsbeskadigelse. Synes du det høres fint ut?

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:36

De såkalte rapportene det blir vist til her er jo like aktuelle som alle rapportene som viser atdet er heelt ufarlig med narkotika. Det er alltid en motrapport for slikt.

Du får komme med et eksempel da vet du, så blir det en ordentlig diskusjon av dette her.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 26 nov 07, 18:39
Endret: 26 nov 07, 18:48

All honnør til deg som gidder å lete fra forskningsrapporter. Beklager at jeg ikke gjør det.

Og til Martin.... Mente du ikke var istand til å se saken fra to sider.. Ikke solgaard. Tar selvkritikk for at det ikke kom tydlig fram.

Og ¨år det gjelder hvem som står for underholdninga blir vi nok ikke enige.. Jeg er helt sikker på at det er mange som er enig med meg, og det er sikkert noen enig med deg også. Forskjellen på oss er at jeg ikke har gått til personangrep på deg.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 26 nov 07, 20:05

All honnør til deg som gidder å lete fra forskningsrapporter. Beklager at jeg ikke gjør det.

Du kødder ikke :-). Du burde prøve, selv om det kan være skummelt å prøve noe for første gang. Og ikke alle slike rapporter har bilder, bare sånn at du er advardt.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 26 nov 07, 20:20
hehe... Da spørs det..... Er avhengig av bilder.... Men kan gjøre et forsøk;) Endrer ikke standpunkt da:)

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 27 nov 07, 22:22

Derfor fremstår du som en komplett trangsynt idiot i denne diskusjonen.

Underholdningen for andre supportere er det nettopp sånne som deg som lager til.  Det er ingen hemmelighet at de fleste andre supportergrupper ler av hele Fredrikstad og supporterkulturen her (Plankehaugen).

Er du tom for argumnter siden du begynner å kalle folk for idioter. Sier vel en del om deg det da.

Svært så opptatt du er av hva andre supportergrupper mener om Plankehaugen. Er det viktig at de andre syns PH er kule? Tror ikke supportergrupper generelt bryr seg om å være populære hos "naboklubbens" supportere. .

For å komme tilbake til topic: Ekstrem og unødvendig overvåkning på norske fotballarenaer eksisterer ikke. Bare nødvendig overvåkning for å passe på alle de snørrungene i alle aldre som skal være så jævla kule når de ser fotball.

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 27 nov 07, 22:29
Er du tom for argumnter siden du begynner å kalle folk for idioter. Sier vel en del om deg det da.

Nei, jeg svarer med samme mynt.

Svært så opptatt du er av hva andre supportergrupper mener om Plankehaugen. Er det viktig at de andre syns PH er kule? Tror ikke supportergrupper generelt bryr seg om å være populære hos "naboklubbens" supportere. .

Da jeg var en del av Plankehaugen, var jeg opptatt av at de skulle være blant de beste supporterne i Norge, noe de også var på topp 5. Men ettersom Styret i Plankehaugen selv valgte å falle helt ned på nivå med Sandefjord, valgte jeg meg ut. Jeg kunne ikke være en del av det. Nå driter jeg i dem.

For å komme tilbake til topic: Ekstrem og unødvendig overvåkning på norske fotballarenaer eksisterer ikke. Bare nødvendig overvåkning for å passe på alle de snørrungene i alle aldre som skal være så jævla kule når de ser fotball.

Ekstrem og unødvendig overvåkning kommer, om vi ikke setter en stopper for det før det får fotfeste. 
Og ja, hadde det ikke vært for at dere pensjonista skal klage så jævlig på at alt var så mye bedre før, så hadde vi kanskje ikke vi ikke trengt overvåkning. Ikke hadde vi trengt tribuner heller, fordi dere med den holdningen du fremviser ikke utgjør noen forskjell uansett.

Den unge generasjonen...

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 27 nov 07, 22:40
Flott, neste gang noen søler varm kaffe på meg, kan politet lett finne gjerningsmannen og tiltale vedkommende for uaktsom legemsbeskadigelse. Synes du det høres fint ut?

Er det virkelig så rart at folk har problemer med å ta flere av dere seriøst? Like usaklig som når Bønna sammenliknet overvåkingen av stadion med overvåking i eget hjem.

Rart hvor opptatt dere plutselig er av lover å regler nå som det går mot dere. Når de er i mot dere er det greit å ignorere og bryte. (Bluss)

Nei, ikke lett å være i trassalderen og holde orden på egne meninger samtidig.

Cupmester 2006

Rasle

Landslagsspiller

Lagt til: 27 nov 07, 22:44
Ekstrem og unødvendig overvåkning kommer, om vi ikke setter en stopper for det før det får fotfeste. 

Og ja, hadde det ikke vært for at dere pensjonista skal klage så jævlig på at alt var så mye bedre før, så hadde vi kanskje ikke vi ikke trengt overvåkning. Ikke hadde vi trengt tribuner heller, fordi dere med den holdningen du fremviser ikke utgjør noen forskjell uansett.

Er det ikke bare å la vær å bryter regler så kan de overvåke hver minste kvadratmillimeter uten at de kan ta deg for noe som helst? Frykter du at du skal bli kastet ut kanskje? Da må du jo i såfall gjøre noe ulovlig...

Cupmester 2006

chabaratita

Juniorspiller

Ble medlem: 05 nov 05

Lagt til: 27 nov 07, 22:50
Opprinnelig postet av kanogvetalt

Herrehud! Dere brigadefolk henger dere opp i alt. Er det så nøye æ? Dere er patetiske.

Liraren

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 00:01
Endret: 28 nov 07, 00:02

Er du for eller imot chabaratita  at dine samtaler med eventuelt kona di skal komme på riksdekkende tv?

Den unge generasjonen er på vei fram.

www.brigaderodhvit.com

chabaratita

Juniorspiller

Ble medlem: 05 nov 05

Lagt til: 28 nov 07, 00:04

Er du for eller imot chabaratita  at dine samtaler med eventuelt kona di skal komme på riksdekkende tv?

...og du tror at de kommer til å filme ver enkelt samtale å slenge det på tv? Tror du virklig ikke at de har bedre å gjøre enn det?

Og for min egen del, håper jeg at jeg ikke får en kone!

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 00:31
Martin, hvem er pensjonist? Hva slags holdninger snakker du om? Jeg sier at overvåkning har blitt nødvendig på fotballarenaer så grunn av snorrunger i alle aldre som skal være så jævla ``kule`` når de er på fotballkamp. Det har ikke noe med holdninger å gjøre, men er ren fakta. Uten de som går på kamp for noe helt annet enn å se fotball, så hadde nok behovet for overvåkning vært minimal.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 00:39
Opprinnelig postet av Ras(shø)le

Er det virkelig så rart at folk har problemer med å ta flere av dere seriøst? .

1. Jeg tar kritikk for å ha tatt i bruk sarkasme. Det var ment som et stikk til de som er bekymret over bluss og sikkerheten generelt på stadion. Jeg trakk fram det farligste jeg hadde opplevd på noen stadion, men hadde jeg visst at Rasle skulle dukke opp hadde jeg selvfølgelig skrevet det rett fram og uten for mange ord. Beklager.

2.Takk Rasle, for den nyttige kommentaren din. Det er alltid givende å lese innleggene dine, de pleier å gi trådene et skikkelig løft, de oser av kunnskap og innsikt og er forfriskende frie for fordommer og unyttig synsing.

Edit: Ved litt nøyere gjennomlesing slår det meg at kanskje punkt 2 ikke er så fritt for sarkasme som jeg hadde håpet. Jaja, det får stå sin prøve.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 00:44

Jeg sier at overvåkning har blitt nødvendig på fotballarenaer så grunn av snorrunger i alle aldre som skal være så jævla ``kule`` når de er på fotballkamp.

Har du noe som helst belegg for det du påstår der? Har du noen oversikt over hvor mange som har kommet til skade på tribunene i Norge, og hva slag skade de har fått?

Er det sånn at det har blitt farlig å gå på fotballkamp i Norge? Er det blitt sånn at folk føler seg uttrygge på fotballkamp? Er det derfor vi har fått publikumsrekorder? Sånn at folk kan få et adrenalinkick av faren for å bli banka opp av rabiate casuals?

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 00:45
Noen her som har signatur som ``den unge generasjonen på vei fram`` og lignende. Det er jo til å le seg skakk av. Det er jo det samme som ungdom har sagt i hundrevis av år, og hva har skjedd? Jo, de (vi) har alle blitt eldre og har fått mer vett. Noe spesiellt med dagens ungdom? Trukke det nei :-). Stå på!! Det er forbigående :-)

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 28 nov 07, 08:55
Endret: 28 nov 07, 08:56
tgfkaFFK for president

Tantehaugen- Nå full av hestekrefter! Mer kaffe til feltet!

mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07

Lagt til: 28 nov 07, 11:29

Jeg sier at overvåkning har blitt nødvendig på fotballarenaer så grunn av snorrunger i alle aldre som skal være så jævla ``kule`` når de er på fotballkamp.

Har du noe som helst belegg for det du påstår der? Har du noen oversikt over hvor mange som har kommet til skade på tribunene i Norge, og hva slag skade de har fått?

Er det sånn at det har blitt farlig å gå på fotballkamp i Norge? Er det blitt sånn at folk føler seg uttrygge på fotballkamp? Er det derfor vi har fått publikumsrekorder? Sånn at folk kan få et adrenalinkick av faren for å bli banka opp av rabiate casuals?

Er det virkelig slik at noen må dø eller bli skadet før det er ok å overvåke stadion? Alle snakker jo om å forebygge når det gjelder vei med at veien må bygges ut før det skjer en ulykke.

Gjelder ikke det samme på stadion? Det er ikke noe problem i Fredrikstad pr dags dato, men som sikkert folk fikk med seg tidligere i sesongen så er det et problem i noen klubber hvor folk sabotere bussen til andre, møtes etter kamp for å slåss osv. Skal det bli slik i fredrikstad før det er ok med overvåking?

Er det ikke bedre at man stopper problemene før de oppstår?

Men ja det er viktig at rutiner blir fulgt når det gjelder slik overvåking og at det er meget strengt med hvem som har tilgang til hva osv.

Det finnes dessverre folk i denne verden som synes det er gøy å skade å ødelegge for andre. De bryr seg som regel ikke om fotball og vi finner nok ingen av disse her inne på forumet, men de kan finnes i østfold, hvem vet.

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 11:33
En liten bitt her og en liten bitt der. 
www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2123911.ece

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 11:47
Problemet her er??? Dette gjelder for å ramme kriminelle.. 

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:06
Problemet her er??? Dette gjelder for å ramme kriminelle.. 

Unnskyld meg men leste du ikke artikkelen??  Du kan jo lese kommetarene på artikkelen så kanskje du får mer ut av
artikkelen. Ps er to sider med kommetarer.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:10
Endret: 28 nov 07, 12:10

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:16
åjoda. leste hele artikkelen... Men dette er ikke som kan gjøres når som helst. Det er uhyre strenge regler for at politiet skal kunne bruke slike virkemidler.. Og det er ikke snakk om å slå ut nettet i flere dager/timer. Kun korte tidsrom.. Og leste kommentarene også ja... Og de betyr ingenting.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:23

Men dette er ikke som kan gjøres når som helst. Det er uhyre strenge regler for at politiet skal kunne bruke slike virkemidler.

Og hvor har du det ifra? Er det noe du synes eller det noe du vet? 

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:25
Jeg har satt meg inn i reglene for bruk av slike virkemidler. Har familie som jobber med slikt

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:25

Jeg har satt meg inn i reglene for bruk av slike virkemidler. Har familie som jobber med slikt

Kunne du kanskje delt det med oss?

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:30
Endret: 28 nov 07, 12:31

det må være mistanke til et lovbrudd som har en straff på mer enn ti år og alle andre av politiets virkemidler er prøvd uten å gi resultat. I tillegg vil det bli lagt vekt på ulempen for vanlige folk. All bruk av disse virkemidlene må godkjennes av en domstol før de blir tatt i bruk. Da er det også en forsvarsadvokat tilstede som en motvekt til påtalemyndigheten

Det er ikke slik at telefoner kan avlyttes uten videre. Det samme gjelder virkemidler som nevn i artikkelen

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:37
   Hællæ Markus.  Hva skal egentlig til for at du stiller spørsmål ved overvåkning og innskrenkninger av den personlige friheten?
Er alt tillatt i den gode navns hensikt?  Har overvåker alltid rett?  Blir opplysninger aldri misbrukt?  Kan opplysninger samlet i dag aldri bli brukt ved et regime skifte?

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 12:44
ikke misforstå. Jeg er ikke tilhenger av et gjennomkontrollert samfunn. Men ser ikke på det somer omhandlet i denne tråden som noen store innhugg i den personlige frihet, Det er ikke tvil at vi må akseptere at myndighetene må få ha endel virkemidler. Kriminelle miljøer er alltid i forkant uansett. Har du lest Catch?? Men er enig at vi trenger en vaktbikkje. Det har vi i datatilsynet. Jeg har ikke særlig tro på at opplysninger blir misbrukt nei. Det er meget strenge regler for lagring a opplsyninger

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 13:12
ikke misforstå. Jeg er ikke tilhenger av et gjennomkontrollert samfunn. Men ser ikke på det somer omhandlet i denne tråden som noen store innhugg i den personlige frihet, Det er ikke tvil at vi må akseptere at myndighetene må få ha endel virkemidler. Kriminelle miljøer er alltid i forkant uansett. Har du lest Catch?? Men er enig at vi trenger en vaktbikkje. Det har vi i datatilsynet. Jeg har ikke særlig tro på at opplysninger blir misbrukt nei. Det er meget strenge regler for lagring a opplsyninger
  I følge BRH har datatilsynet stilt spørsmål om lovligheten av overvåkningen av stadioene i Fredrikstad og Stavanger.  Datatilsynet mener at overvåkingen strider mot personopplysningsloven.  BRH sier at de skal komme med flere kommetarer når saken er ferdigvurdert.  Blir jo spennende å høre hva datatilsynet sier.  Du stoler jo på dem. he he

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 13:15
hehe. Vet at datatilsynet har vært der ja. Men har ikke hørt at de hadde noen store innsigelser. Det jeg vet er at jeg ikke stoler på noe som kommer fra BRH.. ACAB banner tyder på anarkistisk tankegang.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 13:30

det må være mistanke til et lovbrudd som har en straff på mer enn ti år

Det er ikke riktig. Dersom det er snakk om gsm-jammeren så faller det inn under  § 216b i straffeprosessloven. Det vil si at skattesnusk vil gi mulighet for dette. Tror det skal bli vanskelig å få summetone på aker brygge etterhvert :-)

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 13:38
hehe. Vet at datatilsynet har vært der ja. Men har ikke hørt at de hadde noen store innsigelser. Det jeg vet er at jeg ikke stoler på noe som kommer fra BRH.. ACAB banner tyder på anarkistisk tankegang.

Er anarkistisk tankegang galt også nå da. he he.  Her er noen med anarkistisk tankegang. Proudhon, Bakunin, Kropotkin,
Tolstoj, Orwell, Bjørneboe.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 13:40

Jeg foreslår at de som er kritiske til dette tar kontakt med FFK og krever innsyn. Dette er i følge personvernloven §18, hvor du skal få opplyst følgende:

a) navn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant,
b) hvem som har det daglige ansvaret for å oppfylle den behandlingsansvarliges plikter,
c) formålet med behandlingen,
d) beskrivelser av hvilke typer personopplysninger som behandles,
e) hvor opplysningene er hentet fra, og
f) om personopplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er mottaker.

Dersom den som ber om innsyn er registrert, skal den behandlingsansvarlige opplyse om

a) hvilke opplysninger om den registrerte som behandles, og
b) sikkerhetstiltakene ved behandlingen så langt innsyn ikke svekker sikkerheten.

Ifølge §16 skal du få svar innen 30 dager.

Hvis de sier at det ikke gjelder for fjernsynsovervåkning, så henvis til §37 og si at setenummerering gjør det enkelt å identifisere personer dersom man vet deres setenummer.

Hvis de får nok press på seg her, vil de nok få en større motivasjon til sørge for at loven blir fulgt.

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 28 nov 07, 15:48

Ja, og hvorfor har det blitt nødvendig på en fotballarena i Norge? Har noen dødd eller blitt skadet i forbindelse med blussing? Har det vært kraveller på tribunene? NEI. Derfor er det inget grunnlag i det du sier. Eller har du noe bedre?

Opprinnelig postet av mysthical

Gjelder ikke det samme på stadion? Det er ikke noe problem i Fredrikstad pr dags dato, men som sikkert folk fikk med seg tidligere i sesongen så er det et problem i noen klubber hvor folk sabotere bussen til andre, møtes etter kamp for å slåss osv. Skal det bli slik i fredrikstad før det er ok med overvåking?

Så. Det er et behov for å overvåke arenaene fordi folk møtes etter kamp for å slåss? Når man på TV2 i høst kunne se 60-70 menn fra Start og Brann barke sammen i slagsmål på en grusbane i Vågsbygd, 10 kilometer uten for Kristiansand sentrum og enda lenger fra stadionområdet. Misforstå meg ikke, jeg forsvarer ikke det de driver med, men gir det et grunnlag for å ekstremovervåke arenaen og rundt?  Stiller samme spørsmål til deg, har det vært noen skader eller slagsmål på tribunene i Norge, som gir grunnlag for overvåkning? Neppe.

Den unge generasjonen...

Marcus

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 19:59
Folk henger seg jo unødvendig opp i det ACAB banneret

Tribunekultur !? nei fysj ! at du våger å bruke det ordet !

Hesten er sulten, vi må kjøpe mat !

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 20:15
javel.. Er ingen tvil om hva det betyr. Og vet at politiet har fått det med seg og at det er BRH som har det. Joda. Blir godt samarbeid av sånt

Marcus

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 20:21
javel.. Er ingen tvil om hva det betyr. Og vet at politiet har fått det med seg og at det er BRH som har det. Joda. Blir godt samarbeid av sånt

overreagerer er det de gjør

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 20:39
Banneret taler for seg sjøl det.. Blir nulltoleranse overnfor slike grupper.

danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06

Lagt til: 28 nov 07, 21:28
Banneret taler for seg sjøl det.. Blir nulltoleranse overnfor slike grupper.

Slutt nå og mas om det lille banneret da. Er det noe å henge seg så veldig opp i da? Så skummelt er det da ikke.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 28 nov 07, 22:06
ekke skummelt i det hele tatt. men har ingenting med fotball å gjøre

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 28 nov 07, 23:02
ekke skummelt i det hele tatt. men har ingenting med fotball å gjøre

www.alltranscargobd.com/images/ACAB_logo.jpg    
Skjønner ikke hva dere snakker om jeg.

Marcus

A-lagspiller

Lagt til: 29 nov 07, 11:37

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 29 nov 07, 11:47
Opprinnelig postet av Marcus

Tror at jeg misforstod betydningen av ACAB.maryjane.ru/pictures/116775_acab1.jpg
Nå fant jeg ut hva det betydde.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 29 nov 07, 12:20
hehe.

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 29 nov 07, 12:28
hehe.

Bare kødda, har selvfølgelig noe med sport å gjøre.pagesperso-orange.fr/acab/images/logo_acab_petitcoureur.gif

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 30 nov 07, 22:25
Hva sier BRH nå som Datatilsynet ikke fant noe ulovlig med kameraovervåkinga på stadion da tro?? Går jo høyt ut på hjemmesiden sin.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 30 nov 07, 22:46

Hva sier BRH nå som Datatilsynet ikke fant noe ulovlig med kameraovervåkinga på stadion da tro?? Går jo høyt ut på hjemmesiden sin.

Det man kan si er at det er mulig å ta feil hvis man ikke vet alt om en sak og at man fokuserer - kanskje feilaktig - på enkeltpunkter?

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

eliot

A-lagspiller

Lagt til: 30 nov 07, 23:16
  Har du en kilde ,artikkel du kan henvende til.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 30 nov 07, 23:34

http://www.demokraten.no/lokalsport/article3158910.ece

har ikke helt draget på å legge ut linker men....

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 30 nov 07, 23:38
Opprinnelig postet av denialsander

Det man kan si er at det er mulig å ta feil hvis man ikke vet alt om en sak og at man fokuserer - kanskje feilaktig - på enkeltpunkter?

regner med at du mener BRH nå da?

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 01 des 07, 09:41

Fikk ikke svaret ditt helt til å stemme med sitatet du brukte fra mitt innlegg...... Kan ikke se i noen av mine innlegg at jeg har skrevet om skader etc på kamper. Du som tydeligvis tror du har svar på det meste ("heile vettet" som det kalles på Jæren)får prøve å holde tunga rett i munnen å svare meg på det jeg skriver istedet for å bare svare med spørsmål om noe jeg ikke har skrevet om.

Til det du spør om (svarer med spørsmål jeg også, det gir folk sjanse til å tenke selv )

Har du hørt om sunn fornuft og å tenke selv, eller må det nedsettes et utvalg som kommer med en konklusjon du kan forholde deg til??? Hva tror du er årsaken til at fotballarenaer i Norge og ellers i verden blir kameraovervåket? Hvorfor blir ikke folk skadet på kamp i Norge.   Kan det ha noe med god kontroll av uønskede elementer å gjøre ved bruk av kameraer og av strengt regelverk? Skulle vært interessant å se på situasjonen om det var fritt fram for alle til å gjøre hva de vil).Hvorfor blir folk skadet og føler seg utrygge på flere fotballarenaer ute i verden? (Du skal ikke dra for langt fra Fredrikstad før situasjonen er ganske annerledes enn her til lands.) 
Det har ikke blitt utrygt eller farlig å gå på kamp i Norge, enda... Å brulke publikumsrekorder som argument for at det er trygt på kamp blir ihverfall så feil at jeg vel ikke skulle kommentere det, men: Jeg har bodd noen år i et land i Søramerika hvor det er fra 50000 tilskuere og oppover på de fleste kamper i toppligaen (publikumsrekorder hvert år). Dette til tross for at skader og til og med dødsfall blandt publikum pga av blussing, slagsmål etc.... er et vanlig problem. Ser ikke noen tendens til at publikum uteblir pga at det er forbundet med risiko eller fare å gå på kamp....

Når det gjeldet blussing og andre ulovligheter som medfører bøter for klubbene, så etterlyser jeg vilje fra de som gjør ulovlige ting til å ta ansvar for dette ved å betale bøtene som blir ilagt klubbene. Må de betale så blir det vel raskt slutt på problemet....?

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 01 des 07, 09:49

Ja, og hvorfor har det blitt nødvendig på en fotballarena i Norge? Har noen dødd eller blitt skadet i forbindelse med blussing? Har det vært kraveller på tribunene? NEI. Derfor er det inget grunnlag i det du sier. Eller har du noe bedre?

Herregud, har du hørt om preventive tiltak? Skal man ikke gjøre noe før noen blir skadet/drept???!! Nå må du våkne....
Det er for sent å ta på seg kondom når kjæresten allerede er gravid..

JipJap

A-lagspiller

Lagt til: 01 des 07, 11:28

Det er for sent å ta på seg kondom når kjæresten allerede er gravid..

neinei, da er jo kondomen for alle de andre kjærestene

holder med en gravid kjæreste ass

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 11 des 07, 01:47
Ble brått stille på brigade gutta når medietilsynet ikke fant noe spesielt med video systemene på fredrikstad stadion også... Bombe..

Jørn Moum, "forumsadist"

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 11 des 07, 02:13
Du skal erte , men jeg skjønner hvorfor

http://keiko99.net

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 11 des 07, 08:33

Ble brått stille på brigade gutta når medietilsynet ikke fant noe spesielt med video systemene på fredrikstad stadion også... Bombe..

Opprinnelig postet av keiko99

Nei, sannelig om det ikke er Einstein og hans nut-hugger Da Vinci, våre to godtfungerende-skillt-ved-fødselen-tvillinger. Her er det både én-linjes innlegg og 1.5 linjes innlegg. Fantastisk spredning. Begge er gode bidrag til debatten, og de er godt skrevet! For ikke å snakke om betydningen det har for den gode tonen her inne!

Hva hadde dere tenkt BRH skulle bråke om da? De stilte et svært betimelig spørsmål og fikk et skikkelig svart. At dere to ikke forstår at det er en bra ting har heller ingen forventet

Har dere tenkt på hvorfor Datatilsynet kom akkuratt nå? Har dere sett rapporten?

Etter hva jeg har sett, har BRH kommentert dette for lenge siden og sagt seg veldig fornøyde.

Så hva om dere to gjorde hele forumet en tjeneste fikk dere et hotellrom og fikk uttrykt følelsene deres for hverandre der? Eller om dere kunne sendt inleggene deres til PM til hverandre isteden for å poste som innlegg? Det tror jeg veldig mange ville satt pris på!

mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07

Lagt til: 11 des 07, 10:22
At datatilsynet kom på stadion betyr ingen tingt verker negativt eller positivt. Datatilsynet kan komme til alle bedrifter som lagrer person informasjon. Disse besøka blir også varslet så at de kom til stadion betyr ikke at de hadde misstankte om noe feil eller mangler med overvåkingen av fredrikstad stadion, husk det. Men det er meget bra at vi har et tilsyn som passer på slik at det ikke sklir ut og blir helt texas tilstander

Martin_

Landslagsspiller

Lagt til: 11 des 07, 10:39
Endret: 11 des 07, 10:50

Opprinnelig postet av brigaderodhvit.com den 1. desember 2007

FFK har nå mottat rapporten fra Datatilsynet, og overvåkningssystemet skal ifølge FFK være lovlig i henhold til personopplysningsloven. BRH ser ingen grunn til å kommentere dette videre, med mindre det skulle dukke opp noe i rapporten som blir fremlagt til uken. Vi er glade for at FFK er inneforstått med, og har klart å holde seg til reglene.

01/12/07

Den unge generasjonen...

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 11 des 07, 11:13

Opprinnelig postet av keiko99

Nei, sannelig om det ikke er Einstein og hans nut-hugger Da Vinci, våre to godtfungerende-skillt-ved-fødselen-tvillinger. Her er det både én-linjes innlegg og 1.5 linjes innlegg. Fantastisk spredning. Begge er gode bidrag til debatten, og de er godt skrevet! For ikke å snakke om betydningen det har for den gode tonen her inne!

Hva hadde dere tenkt BRH skulle bråke om da? De stilte et svært betimelig spørsmål og fikk et skikkelig svart. At dere to ikke forstår at det er en bra ting har heller ingen forventet

Har dere tenkt på hvorfor Datatilsynet kom akkuratt nå? Har dere sett rapporten?

Etter hva jeg har sett, har BRH kommentert dette for lenge siden og sagt seg veldig fornøyde.

Så hva om dere to gjorde hele forumet en tjeneste fikk dere et hotellrom og fikk uttrykt følelsene deres for hverandre der? Eller om dere kunne sendt inleggene deres til PM til hverandre isteden for å poste som innlegg? Det tror jeg veldig mange ville satt pris på!

jaggu, nok ett inlegg på flere linjer som går rett på person krittik! Hva om du gjorde forumet en tjeneste ved å skrive ting til saken og ikke masse annet fjas! Men hva skal en forvente.... Og hva er det for noe tull at en må skrive en lang stil for hvert eneste inlegg en har??

Jeg vet at datatilsynet kom, og jeg vet at de ikke fant noe som var lovstridig.

Jørn Moum, "forumsadist"

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 11 des 07, 11:55
Endret: 11 des 07, 11:59

jaggu, nok ett inlegg på flere linjer som går rett på person krittik!

Slutt å grin...hva er personkritkken da? Jeg klager på innelggsformen til deg og Keiko99 (som for alt jeg vet kan være samme person utifra skrivestill og innhold)

[quote=fredrikstadpatriot]hva er det for noe tull at en må skrive en lang stil for hvert eneste inlegg en har??[quote]

En lang stil? Du kaller å skrive noe som inneholder ett begrunnet argument en lang stil? Javel....

Jeg vet at datatilsynet kom, og jeg vet at de ikke fant noe som var lovstridig

Vet du hva de kom for å sjekke? Og du har tydligvis lest rapporten? Da synes jeg det er dårlig å ikke dele den med oss!!

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 11 des 07, 12:03

hehe, grine gjør jeg ikke gitt, jeg syns bare det blir for dumt at du hele tiden skal klage på måten andre folk skriver på. For så å konkludere med at de som skriver så likt kan ta inn på et hotell rom osv... Men, ifølge deg er vel det en saklig diskusjon, da får du jo ihvertfall skrevet linjer nok til å passe inn i reglene dine for inlegg...

Så til saken da TgfkaFFK, jeg har ikke lest noe rapport, og sikkert ikke lest mer en det du har lest og som sto i demokraten her for noen dager siden.

Jørn Moum, "forumsadist"

Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04

Lagt til: 11 des 07, 12:16
Da sier vi stopp her. BRH har kommet med en kommentar på sine nettsider.

The colour of her eyes
Were the colour of insanity

Flat Trådet Nøstet
Totalt 8 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

02/12/2024 15:21 | 60f95d23