Husk meg
Brukernavn
Passord

Ekstrem og unødvendig overvåkning på norske fotballarenaer

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 8 3

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 25 nov 07, 01:16
Endret: 25 nov 07, 11:40
Når det gjelder overvåkning på arenaer så er det klart at det finnes mange meninger om det, og det er greit å få diskutert det. For det kan godt tenkes at jeg tar feil i mitt syn på om det er bra eller ikke. Men jeg blir ikke akkurat "omvendt" av begrunnelser som "tenk om de hadde filmet deg i ditt eget hjem" etc... Alle bør jo se forskjellen mellom et privat hjem og en offentlig plass?!

---------------------------

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!
Fredrikstad Stadion - Felt P, Rad 7, Sete 11.

KLE DEG I LAGETS FARGER PÅ STADION!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 25 nov 07, 01:36
Endret: 25 nov 07, 01:39
og so f.. what hvis det var deg. Det er uansett tidenes dårligste diskusjonsteknikk å dra inn ting som er totalt irrelevante. (husker egentlig ikke hva det heter men, det har et eller annen flott ord :))

må forøvrig si meg enig med fredrikstadpatriot. Ser ikke helt problemet med videoovervåking på stadion. Det er trossalt 10k+ mennesker samla på et sted.

Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot

For det kan godt tenkes at jeg tar feil i mitt syn på om det er bra eller ikke.

vil påstå det ikke er noe "feil" syn i denne saken, men null overvåking i dagens samfunn trur jeg er en utopi

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 01:46

Opprinnelig postet av JipJap

vil påstå det ikke er noe "feil" syn i denne saken, men null overvåking i dagens samfunn trur jeg er en utopi

Enig i det...

Jørn Moum, "forumsadist"

eliot

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mai 06

Lagt til: 25 nov 07, 01:50
Endret: 25 nov 07, 11:41

Når det gjelder overvåkning på arenaer så er det klart at det finnes mange meninger om det, og det er greit å få diskutert det. For det kan godt tenkes at jeg tar feil i mitt syn på om det er bra eller ikke. Men jeg blir ikke akkurat "omvendt" av begrunnelser som "tenk om de hadde filmet deg i ditt eget hjem" etc... Alle bør jo se forskjellen mellom et privat hjem og en offentlig plass?!

Hallo dette er jo noe av poenget med at overvåkning den kan misbrukes.  Overvåker har bestemt at det er deg.
fredrikstadpatriot gir vi 2 års utestengning fra stadion.  Vi har det på video.  Sjefen din får kamera på jobben din,  han liker ikke at folk organiserer seg.  Han ser at det er du som er mest ivrig.  Da kan du være så lovlydig som bare det, tar nok ikke lang tid før du er uten jobb. 

JipJap

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 02:16
nå vil jeg påstå det er i ffk`s egen interesse å ikke misbruke overvåkingen sin.

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06

Lagt til: 25 nov 07, 09:40
Video-overvåkning på offentlig sted skal  være (og er) godkjent av datatilsynet. Det skal dessuten opplyses ved oppslag at du blir overvåket. De som har problemer med det vil nok få store problemer med å få handlet, fyllt bensin, besøkt banken, passere bomstasjoner, sett fotball "live" osv... Det er vel ingen teknologi (enda) som utløser overvåkningen bare når du gjør noe galt (som i fotoboksene som tar fartssyndere)?
Forstår ikke helt problemet, videoer som tas opp i sikkerhets øyemed blir jo ikke lagret om det ikke har skjedd noe ulovlig. Er det så farlig om noen ser at du har sennep på pølsa på en video  fra stadion?
Overvåkning er et resultat av at det har vist seg at det er allt for mange som ikke klarer å følge lover og regler, og jeg har ingen tro på at overvåkningen på f.eks Fredrikstad Stadion blir misbrukt.
Jeg syns også at overvåkning er noe dritt, men har ingen problemer med å se nytten av det. Det er jo slik at sjansen for å bli tatt har en preventiv virkning på potensielle lov- og regelbrytere. Er ikke så morsomt å gjøre noe galt når du vet du blir tatt for det.

Markus

Juniorspiller
Ble medlem: 15 mar 04

Lagt til: 25 nov 07, 09:42

Er så håpløse tanker ang overvåkinga så man kan bli matt....... Dere må ha det utrolig vondt i det daglie liv når dere vet at dere er overvåket når dere går inn i butikker, bomringer, bruker bankkort. Husk at alt dette blir sporet av sikkerhetssjefer på kveldstid. De sitter og lager lister over alle, slik at  de kan gi til myndighetene når Norge blir et diktatur...

Er det noe som er regulert i lovverket, så er det nettopp dette.

Verden er tøff for den paranoide ja...

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 09:45
Opprinnelig postet av Markus

Er så håpløse tanker ang overvåkinga så man kan bli matt....... Dere må ha det utrolig vondt i det daglie liv når dere vet at dere er overvåket når dere går inn i butikker, bomringer, bruker bankkort. Husk at alt dette blir sporet av sikkerhetssjefer på kveldstid. De sitter og lager lister over alle, slik at  de kan gi til myndighetene når Norge blir et diktatur...

Er det noe som er regulert i lovverket, så er det nettopp dette.

Verden er tøff for den paranoide ja...

Vi er enige .

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 25 nov 07, 12:04

Det er faktisk helt utrolig at folk bruker eksisterende overvåkning som argument for at vi kan ha mer overvåkning. Noen som ikke ser problemet?

Ang. overvåkning i privat regi, så er det heftet med store problemer rundt forståelse av lovverket og gjennomføring av lovpålagte runtiner.

Jeg tror de som synes overvåkningen på stadion er grei, bør lese denne artikkelen: 95% av bedrifter bryter personvernloven.  Her blir det tatt opp endel svært kritikverdige forhold rundt bedrifters håndtering av personvernet, hvor kun 1 av 3 faktisk har noe som helst kontroll, mens 95% har mangelfull kontroll.

Til de godtroende her inne har datatilsynest direktør en liten godbit:

"Undersøkelsen, som også omfatter 1.000 privatpersoner, viser at folk er ubekymret og har stor tillit til at personvern ivaretas.

Det er en utbredt oppfatning at personopplysninger er godt vernet.

- Mange tror faktisk at vi i Datatilsynet passer på for dem, sier Georg Apenes, Datatilsynets direktør."

Og selve godbiten:

"Den største faren tror jeg nok er allmennhetens mangel på innsikt i omfanget av opplysningslagring, sier Apenes"

"Bjørkøy blander perfekt saft og lager aldri bråk i innbytterboksen"
- Knut T. Eggen skryter av sin nye forsterkning

JipJap

A-lagspiller

Lagt til: 25 nov 07, 12:27
Endret: 25 nov 07, 12:28
Den saken har utrolig lite med (video)overvåking og gjøre, men.

Jeg hadde vært mye mer skeptisk om FFK hadde krevd fødselsnummer og kontonummer til alle på kamp f.eks.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 12:35

Opprinnelig postet av JipJap
Den saken har utrolig lite med (video)overvåking og gjøre, men.

Jeg hadde vært mye mer skeptisk om FFK hadde krevd fødselsnummer og kontonummer til alle på kamp f.eks.

Du får lese kapittel 7 (VII) i loven det henvises til, før du uttaler deg skråsikkert.

Dessuten er det ikke nødvendig med personnummer for få koble registere. Det er vel solgt 6000 sesongkort på stadion. De fleste av disse er koblet til et telefonnummer, i det minste ett navn. Da vet man i utgangspunktet hvem som sitter hvor, og det vl derfor være rimelig enkelt å finne fram videoklipp hvor Ola Nordmanns sete er i bildet.

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 25 nov 07, 13:03

Å herregud!!!

Trodde nesten ikke sånne synspunkter fantes. Tror du virkelig dette er et problem...?

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 13:38

da får du la være å kjøpe deg sesongkort da, så slipper du å gi bort telefon nr og navn.

Så kan du la være å skaffe deg bil lappen, da får jo biltilsynet opplysninger om deg som de kan misbruke, så får du ikke kjøpe deg bil, der må du jo opplyse om navn og nr i forbindelse med forsikring og registrering av bilen. Du bør heller ikke kjøpe deg hus da dette vil bli registrert på ditt navn. Telefon er dumt, da kan folk finne deg i telefon katalogen. Vil også anbefale deg å kvitte deg med allt av bankkort. Ta i mot lønn via en sjekk så ikke arbeidsgiver kan kontonr ditt... Eller, nei, du kan jo ikke ha noe jobb, da får jo arbeidsgiver personnr ditt og sånn da.. hmmm.... tror alle må gå under jorda jeg.... huff, er en fæl verden vi lever i!

Jørn Moum, "forumsadist"

Markus

Juniorspiller

Lagt til: 25 nov 07, 13:53
 gode råd

Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05

Lagt til: 25 nov 07, 14:20

da får du la være å kjøpe deg sesongkort da, så slipper du å gi bort telefon nr og navn.

Så kan du la være å skaffe deg bil lappen, da får jo biltilsynet opplysninger om deg som de kan misbruke, så får du ikke kjøpe deg bil, der må du jo opplyse om navn og nr i forbindelse med forsikring og registrering av bilen. Du bør heller ikke kjøpe deg hus da dette vil bli registrert på ditt navn. Telefon er dumt, da kan folk finne deg i telefon katalogen. Vil også anbefale deg å kvitte deg med allt av bankkort. Ta i mot lønn via en sjekk så ikke arbeidsgiver kan kontonr ditt... Eller, nei, du kan jo ikke ha noe jobb, da får jo arbeidsgiver personnr ditt og sånn da.. hmmm.... tror alle må gå under jorda jeg.... huff, er en fæl verden vi lever i!

Så saklig du er mot andre som har forskjellig meninger enn deg selv.

Den unge generasjonen er på vei fram.

www.brigaderodhvit.com

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 15:35

Jeg bare beviser hvor tåpelige komentarer han kommer med jeg. Og det er faktisk ganske saklig, for hvis han ønsker å leve uten å bli overvåket på noen som helst måte, så må han kvitte seg med ting som f.eks bankort etc...

Han (dere) skriver gang på gang : "hva om et kamera blir satt opp i deres eget hjem" .. og klassikeren, "de kan sitte på stadion å filme opp i nesa på hver enkelt tilskuer".... ja, er dere så paranoide at dere tror på det dere selv sier her, så blir det rett og slett latterlig!

Jørn Moum, "forumsadist"

eliot

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mai 06

Lagt til: 25 nov 07, 15:43

Jeg bare beviser hvor tåpelige komentarer han kommer med jeg. Og det er faktisk ganske saklig, for hvis han ønsker å leve uten å bli overvåket på noen som helst måte, så må han kvitte seg med ting som f.eks bankort etc...

Opposisjonen i Kina og Burma er helt sikkert enig med deg.

bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 25 nov 07, 15:48

Han (dere) skriver gang på gang : "hva om et kamera blir satt opp i deres eget hjem" .. og klassikeren, "de kan sitte på stadion å filme opp i nesa på hver enkelt tilskuer".... ja, er dere så paranoide at dere tror på det dere selv sier her, så blir det rett og slett latterlig!

Er det noen her som skriver at de vil leve uten å bli overvåket på noen som helst måte? Sitter det en litt grønn nisse på skuldrene dine og filtrerer det som blir skrevet her inne?

Det finnes grenser på hva man skal finne seg i. Selv vil jeg ikke at samtalene mine på stadion skal gjøres om til underholdning til TV-seerne hjemme, hadde jeg hatt lyst til det, hadde jeg meldt meg på Big Brother.

Og bare for å ha sagt det, heller paranoid og klar over hva som skjer rundt meg, enn dum og uvitende.

Burn in hell, por favore..

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 16:03
Endret: 25 nov 07, 16:05

pjatt

Ifølge vedlegg 10 og 11 i denne forskningsrapporten, så er det gjerne lavtlønnede med lav utdannelse som er mest positive til kameraovervåkning og til å gi fra seg personopplysninger på internett. Du tilhører, i følge det jeg klarte å finne ut av deg, til begge gruppene, til tross for en alder på 25. Så det forklarer kanskje den naive innstillingen og mangel på faktaopplysninger i diskusjonen.

Jeg velger isteden å være enig med noen som har greie på sakene, datatilsynets direktør, Georg Apenes, som mener folk flest er naive i forhold til problemstillingene rundt overvåkning. Som han sier "Nordmenn har et naivt forhold til det å bli overvåket".

Det virker som enkelte ikke forstår hvilke muligheter som åpner seg dersom de registrerte dataene brukes til noe annet enn det det opprinnelige formålet.

HotDream

Landslagsspiller

Lagt til: 25 nov 07, 19:45

Opprinnelig postet av eliot
 Opposisjonen i Kina og Burma er helt sikkert enig med deg.

Enda en fullstendig hårreisende sammeligning . Hva er det med dere? Forfølgelsesvanvidd? Flytt til et land hvor ingen overvåkes. Dere skal få problemer med å finne ett... En sikker måte å slippe overvåkning på er å hoppe fra Postgirobygget har jeg hørt

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 8 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

02/12/2024 15:21 | 60f95d23