Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 01 aug 23, 09:11

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Kan i så fall forstå disse unge spillerne også. Vi låner ut/gir bort unge talenter, og henter mer tilårskomne. Vi er nok ikke Boe førstevalg for unge spillere som vil utvikle seg, med dagens regime.

Vi låner ut spillere som pr. nå ikke er gode nok til å spille regelmessig for et lag med ambisjon om å rykke opp. Det er fornuftig drift av klubb og i tillegg det beste for enkeltspillere som f.eks. Tage Johansen og Oscar Jansson (som begge har vært på banen i seks kamper hver i løpet av en halv sesong). 

Gjennom flere år og vinduer har FFK hatt en bevisst strategi om å hente utviklingsspillere. Det er kun de siste par vinduene man har sett behovet (og hatt muligheten økonomisk) til å endre på dette, noe som har vært nødvendig for å ta det nødvendige steget for å sette seg i bedre posisjon for opprykk. Stallen har vært for ung og urutinert. 

Likevel har ikke FFK pr. nå en utpreget gammel stall, overhodet ikke.

Ser man også på en sannsynlig startoppstilling mot Skeid førstkommende fredag, så er det en fin balanse i alder her:

Jenssen (27)
Skaret (21)
Maxwell (22)
Nielsen (29)
Aukland (24)
Molde (26)
Magnuson (25)
Metcalfe (24)
Konte (22)
Bjartalid (27)
Aga (22)

Det gir en gjennomsnittsalder på 24-25 år. Det er ganske lavt. Så trekker det selvsagt trekke noe opp når Simen Rafn blir frisk, om Björkström spiller seg inn i laget igjen, eller om Hendriksson (27) eller Sørlokk (26) spiller fremfor Metcalfe/Konte, men det er ikke stor forskjell. På topp er det jo også mulig at Lima (21) kan spille seg inn på laget igjen.

Ellers tror jeg alle er enig i at man skulle ønske at det var enda flere unge og lokale spillere som fikk mer spilletid. Det tror jeg er noe man ønsker overalt. Men når FFK som klubb i gjennomsnitt har vært et middels Obos-lag de siste ti årene, så har man også utviklet spillere på det nivået. Hvis man blir en Eliteserieklubb igjen, så får det (etter hvert) også forhåpentligvis effekt ned mot spillerutviklingen og de som kommer opp vil holde et høyere nivå fordi de holde et høyere nivå. (Samtidig blir nåløyet enda trangere for å slippe igjennom fordi kravene er større). Toppfotballen er nådeløs og må nødvendigvis være det. Men mitt klare inntrykk er at dagens ledelse i FFK ser ut til å balansere det ganske bra. 

Så kan man alltids - fra utsiden - være uenig eller stille spørsmålstegn bak noen konkrete sportslige disponeringer/laguttak som Thomassen gjør. Det gjør jeg også. Ikke minst synes jeg det er ey ikke-ubetydelig minus med hans regime og strukturering av laget at det ikke synes å være plass til en spesifikk type offensive spillere som f.eks. Okeke og Williams har representert. Her har faktisk klubben (med Heier) gjort en veldig god jobb i rekrutteringen av spillere med høyt potensial som klubben ideelt sett burde forvaltet og utviklet bedre, men som ikke virker å være mulig innenfor nåværende system/Thomassens system. Det er litt trist, for har FFK allerede gått glipp av å videreutvikle en spennende spiller i Okeke og ser ut til å gjøre det samme med Williams. 

Men for meg handler dette mer om spillertyper enn alder. Det er spillertypen de er og ikke alderen som har gjort at Mikail Maden, Thomas Drage og Noa Williams har fått veldig lite spilletid. Jeg synes også Thomassen demonstrerte at alder har liten betydning når han tidlig i sesongen f.eks. ga Tage Johansen masse tillig og spilletid.

Og at vi har kommet i en posisjon der vi kan låne ut våre yngre spillere til andre lag i Obos-ligaen, og ikke et nivå ned, vitner om at klubben har gjort mye rett og ikke minst er på riktig vei. 

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f