Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

JanFHagen

Bedriftsspiller
Ble medlem: 20 apr 09
Innlegg: 18

Lagt til: 23 aug 22, 09:21
Endret: 23 aug 22, 09:28
Endret av: JanFHagen

Opprinnelig postet av Tøfflus

Møkk dårlig kamp av oss. Kåffa best i første omgang uten at noen av lagene egentlig fikk til forferdelig mye annet enn å vinne cornere. Andre omgang får vi riktignok en situasjon med en gang, men deretter er det öppna landskap i forsvaret vårt. Henger ikke sammen. Slippe inn mål på at motstander tar et frispark kjapt, når vi faktisk har de fleste spillerne tilbake? Utilgivelig.

Fortjent seier til Kåffa, og jeg er heller ikke rolig nå med tanke på bunnstrid. Vi trenger et par seiere litt kjapt for å roe nervene.

Tribunemessig lurer jeg forresten på hva som er greia med at tre-fire av de relativt høylytte syngegutta står ved gjerdet nærmest benkene, langt unna de andre aktive sangerne. Hadde vel vært lettere å få i gang borteseksjonen hvis de som faktisk synger mest står samlet?

Og hvem har funnet på at det er kult med et flagg med Rangers-symboler? Man skal jo se en del rart, men ..

Beklager langt svar (og litt off-topic), men her kommer ett innspill på hvorfor det har vært dalende oppmøte og splittelser på Sørsia i år, til tross for herlige (supporter)opplevelser mot Start og Skeid tidlig i sesongen. Jeg er ikke del av noen supportergrupperinger, men jeg møter opp på Sørsia for å støtte klubben så ofte en som har flyttet utenbys klarer.

Det flagget som Tøfflus nevner, med Rangers-logo, har vært diskutert i klubben og blitt tatt opp av mange supportere. FFK har vært i kontakt med politi og NFF, som igjen har tatt kontakt med sine utenlandske kollegaer. Grunnen er at det dessverre ikke er Rangers-logoen, som åpenbart ikke har noe å gjøre i FFK-sammenheng, som er det verste med det flagget. Symbolene og tekstene som står skrevet på flagget kan linkes opp mot f.eks lojalisme og høyreekstremisme. Klubben har selv uttalt at "klubben har nulltoleranse for politiske ytringer på ståfeltet".

For de som ikke kjenner lojalismen som politisk fenomen så er dette altså en form for etnisk nasjonalisme som innebærer "at organiseringen av en stat skal bygge på etniske skillelinjer, heller enn felles verdier, religion og politikk". Fra Wikipedia: "Lojalisme er (...) betegnelsen på militante unionister, det vil si de som ønsker at Nord-Irland fortsatt skal være en del av Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland fremfor å bli innlemmet i republikken Irland. (..) innbefatter aksept av militant ekstremisme, vold og terrorisme". Ett flagg med symboler som kan linkes til politiske budskap som fremmer rasisme, som aksepterer vold og terrorisme og som ikke har noenting å gjøre med Fredrikstad som by eller klubb får altså representere FFK på både hjemme- og bortebane. 

Selv om symbolene og tekstene på flagget ofte er brukt til å fremme ekstremisme, så er de ikke "offisiell" symbolisme for lojalismen. Det er derfor lite trolig at klubben kan gjøre noe med det. Eieren av flagget er dog stolt avbildet med klær med UDA (Ulster Freedom Fighters) og UFF (Ulster Freedom Fighters) på. Dette er/var en paramilitær lojalistgruppe som står bak terrorist- og voldshendelser som fra 1971 kan knyttes til mer enn 400 drap, de fleste på sivile. Symbolet til denne terrorgruppen er The Red Hand of Ulster, som også er en av symbolene brukt på "Rangers-flagget" som så stolt får representere Sørsia. Eieren har også tattovert Rudolf Hess på leggen så dersom det skulle være noe tvil om at budskapene på dette flagget bare er tilfeldig satt sammen symboler av "fotball-floskler" uten politisk baktanke så svinner den tvilen mer og mer hen. 

Mannen har også vært involvert i uroligheter og voldshendelser på Sørsia og på borteturer i år (https://www.f-b.no/supporterbrak-pa-stadion-da-jeg-la-nede-satte-han-seg-oppa-meg-og-gjorde-seg-klar-til-a-sla/s/5-59-2612487). Han er også hovedgrunnen til at FFK sist kamp innførte et stickers-forbud. "Abort black babies" og "Refugees not welcome" er blant merkene som denne personen har fått seg til å klistre rundt om på tribuner. Klubben har ikke vært i stand til å sanksjonere han alene så da ble det innført fellesforbud mot klistremerker. 

Det er ikke noe jeg heller ønsker enn et samlet ståfelt, men jeg kvier meg veldig for å dra på kamp om dagen. Jeg har ikke noe ønske om å stå på et felt som blir representert av flagg og klistremerker som fremmer rasisme, støtter terrorisme og med en mann som har tydelige voldelige tendenser. Så lenge hverken klubb eller andre klarer å luke bort dette ugresset så er jeg redd for at et stort, samlet og syngende ståfelt rett og slett blir en utopi. Og det er forferdelig trist, for det er ingenting som er artigere enn akkurat dét.

(Av åpenbare grunner var jeg ikke så lysten på å skrive under fullt navn her, men fikk ikke til å registrere ny bruker så here goes...)


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340