Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 20 mar 22, 19:45

Opprinnelig postet av Anders Strand

 Hva mener dette lærde forum om klubbens klare linje mht ressursbruk: Her skal det bygges struktur og organisasjon, ikke investeres i ytterligere spillerkjøp (bortsett fra - antar jeg - om Taofeek blir solgt og innbringer en pen slant).

...

Men. Flere stillinger i støtteapparatet er jo ikke akkurat det som skaper begeistring og engasjement i byen. Går det ikke litt tregt med slaget av sesongkort (de har også blitt relativt dyre)? Alle interesserte vet at årets OBOS er en sterk liga. Troppen vår er god og jevn, men det er litt vanskelig å se for seg hvilke av de godt etablerte spillerne som nå skal ha sånn framgang at vi henger med i toppen. 

...

Forhåpentligvis er dette helt feil. Organisasjonsbyggingen vil også manifestere seg i rask sportslig framgang.  

Hva mener dette lærde forum? Jo nå skal du høre, min venn...

He he. Nei jeg er helt klart ikke en av de lærde når det kommer til fotball, bare en av de mange interesserte. Men jeg forstår såpass om fotball, at det primært handler om laget, ikke enkeltspillerne. Stikkord er SAMspill, SAMhandling, SAMarbeid, og sikkert tyve ord til som starter med SAM. Det handler om å jobbe SAMmen, ikke om individuelle ferdigheter. Spillerne må kjenne hverandre godt, og det tar tid å komme dit. De skal forutse hverandres bevegelser, vite hvor de har hverandre uten å bruke tid på å løfte blikket for å se etter hele tiden. Jeg tror DET er nøkkelsen til presist og hurtig pasningsspill, som igjen er nøkkelen til å vinne kamper. 

Nye spille kan gi ny giv, men fører også ofte med seg høye forventninger, og skuffelser når disse ikke innfris umiddelbart. Det vanlige er vel ikke at nye spillere går inn og forbedrer laget med det samme. Det er en gjensidighet her, en ny spiller skal bli kjent med laget og spillestilen, og laget skal bli kjent med den nye spiller og hva denne kan bidra med. Og det tar nødvendigvis litt tid. 

Jeg tør påstå, uten å vise til konkret statistikk, at et kjennetegne ved suksessfulle klubber er at de IKKE bytter trener en til to ganger i året, eller skifter ut en tredjedel av spillestallen hver sesong. 

Jeg holder med om at nye stillinger i støtteapparatet ikke alene skaper feststemning i byen, men det gjør heller ikke nye spillere som ikke innfrir. Det er kun resultater som skaper engasjement, ikke spillestil, eleganse på banen eller stjernenavn. Vi behøver ikke se ut over landegrensene for å se dette. For tiden er Bodø glimt Norges klart beste klubb. De har ingen stjernespillere. Så snart noen begynner å ligne på en, blir spilleren solgt, uten at laget ser ut til å svekkes av den grunn. 

Selvsagt er det kjedelig at Taofeek forsvant, han var kanskje ligaens beste spiller i fjor. Men det viktige er at laget løfter i flokk, og det tror jeg FFK kan klare enda bedre i år, også uten ham.

Et solid støtteapparat gjør det lettere for spillerne å fokusere på det de skal. Så jeg tror din aller siste linje har mye for seg. Den tar jeg til meg. Takk for at du deler av din visdom. Smile


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340