Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4682

Lagt til: 28 sep 12, 14:06
Endret: 28 sep 12, 18:12
Endret av: Tøfflus

Opprinnelig postet av arte et labore

De burde jo da selvsagt prøvd å få til at semifinalene gikk en lørdag eller noe, ikke midt i uken. Hvor mange bergensere tok turen til Hødd forresten? Det er sikkert mer kronglete for Brann-fansen å komme seg til Hødd enn flyturen opp til Trondheim. En del fans som ville ha tilhørt hjemmelaget forsvinner nok med nøytral bane, men akk så mange flere som ville ha vært bortesupportere tar nok turen. NFF burde da selvsagt få til at kampene går på en stadion som er litt midt i mellom to lagene som møtes. Om etterspørselen er lav som du frykter, så trenger det jo ikke være den største stadion de spiller på.

Det er klart, hvis FFK og Godset skulle møtes i en semifinale ville det sikkert gå greit å spille semifinalen på f. eks. Åråsen - en ikke alt for lang reise for noen av lagene, og en stadion som nok kunne blitt fylt dersom kampen gikk på en lørdag (på samme måte hadde Fredrikstad Stadion egnet seg utmerket til en semifinale mellom Godset og Lillestrøm). Men hva om FFK og Lillestrøm møttes? Ullevaal er for stor (og kanskje tiltenkt å være reservert til finalen?), Telenor Arena er ikke lenger tilrettelagt for fotball og Marienlyst er liten og umoderne.

Tanken er god, men i de fleste tilfeller vil man måtte benytte et stadion som gjør at ett eller begge lags tilhengere er avhengige av fly. Da sliter jeg med å se for meg mer enn et par-tre tusen på kamp, selv om det så skulle være VIF og Brann (to lag med mye publikum) som møttes i Trondheim (en by med god flyforbindelse til begge de andre og et stort stadion).

Når det kommer til hjemmefordelen i semifinale, synes jeg det trengs en gjennomgang av flere semifinaler enn bare de siste 12 for å bruke det som et argument den ene eller andre veien. Mulig at jeg selv kommer til å ta en opptelling over en kald øl utover kvelden Cool

 

PS: Nå har jeg sjekket resultatene i semifinalene tilbake til 1982 (altså min levetid). Jeg har sett bort fra de fire sesongene (1994-1997) hvor semifinalene ble spilt som dobbeltoppgjør. Det er spilt 54 oppgjør, hvorav noen få gikk til omkamp. I de tilfellene hvor det ble omkamp, har jeg tatt med resultatet av omkampen, men ikke den første kampen (som nødvendigvis har endt uavgjort).

Fakta i saken er altså at i 15 tilfeller (ca 28%) har bortelaget gått til finalen, i 39 tilfeller (ca 72%) har hjemmelaget gått videre. Forholdet hjemmeseire til borteseire er 2,6.

Til sammenligning: Tippeligasesongene 2009-2011 ga til sammen 359 hjemmeseire og 174 borteseire. Forholdet blir omtrent 2,06. Altså en del lavere, men ikke sjokkerende mye lavere. Men dette betyr altså at ut fra resultatene å dømme, er hjemmebanefordelen i semifinalene større enn i serien.

Og etter denne ypperlige regneøvelsen har jeg pinadø fortjent nevnte øl.

---------------------------

"Football eh? Bloody hell!"

- Sir Alex Ferguson


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f