Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 20 mai 11, 22:53
Endret: 20 mai 11, 22:55
Endret av: Willy René

Per Egil har rett at det er lang kø for å komme opp på utkikksplatået på Empire State, men det er faktisk kø på "On the Rock" også. Beste tiden å komme opp på et av de stedene er på ettermiddagen, da er det mindre kø, men uansett bør et av disse stedene besøkes da utsikten er eventyrlig.

Å stå i kø for å komme ut til Liberty Island er vel ingen vits, gjør som Per Egil sier, ta gratisfergen fram og tilbake til Staten Island, da kjører du rett forbi. Hvis du da ikke av slektforskerinterresse vil besøke Ellis Island da.

Mitt råd er at det første man bør gjøre når man kommer til N.Y. er å kjøpe et todagers pass på turistbusser "hop-on hop-off", nå vet jeg ikke hvor lenge du skal være i The Big Apple, men konsentrer deg om midtown og downtown hvis dere bare har noen dager tilgjengelig. Da får du orientert deg ganske bra. Ta gjerne en Night Tour også, da kjører dere over til Brooklyn og ser utrlolige Manhattan by night.

Jeg er ikke helt enig med Per Egil når det gjelder Times Square, jeg synes dette stedet er like lammende og fascinerende hver gang, og jeg synes det er bra å ha hotell i nærheten av T.Square. Bodde sist gang på Marriot Marquis på Times Square, da har du gangavstand til Central Park, Lincoln Center (Metropolitan Opera), alle teaterne på Broadway, Empire State, Madison Square Garden, Rockefeller Center osv. osv.....

Skal du ned til Financial District, som du som er økonomistudent selvfølgelig skal, så tar du subwayen eller en yellow cab. Ground Zero, Wall Street, Battery Park (med køen til Liberty Island, husk kjøp billett FØR du går inn i køen, mange har gjort den tabben å ikke gjøre det).

Litt langt å gå til SoHo (South of Houston Street), men er du først der så går du til Chinatown, Little Italy, Greenwich Village, East Village og Chelsea. Du føler at du er i en gamleby i en europeisk storby, bortsett fra i Chinatown da. Og hvis du er ekstra sulten kan du kjøpe levende padder i Chinatown.

Skal du til Harlem så tar du også subway eller cab, hovedgaten i Harlem er 125 street.

Ellers så bruker man bare apostlenes hester og suger inn alle inntrykkene mens det sakte går inn over en at Fredrikstad ikke er verdens navle likevel.

Kort sagt om Manhattan, første gang du er der føler du at det er litt kaos, neste gang så er du nesten like kjent som du er i Fredrikstad, det er så utrolig lett å finne fram og å orientere seg. Avenues og Streets.

En topp restaurant hvor det vanligvis ikke er nødvendig med bordreservasjon er "The Oak Room", Central Park South, i samme bygningen som det fasjonable hotellet "The Plaza", hvor Home-Alonegutten bodde. Hjørnet av 5th Avenue og Central Park South, ut mot parken. Husk at du må gå litt lenger inn i gangen for å komme til selve restauranten, serveringen i baren er mye enklere.

Og et lite tips, spis IKKE på Angelos Pizza, selv om stedet ble gjort verdensberømt pga Ed Sullivan Theatre og Late Show med David Letterman. Skittent og dårligere pizza enn på Pizzanini.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?
Blir det mer MENNESKAPT TEMPERATURØKNING nå så fryser jæ`hjæl!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340