Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Arte et labore

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 11 apr 11, 03:33

Opprinnelig postet av Ramp
Det å ha stillhet er jo en av de sterkere virkemidlene man har. Ja, jeg tror faktisk det har en effekt. Klubber og TV vet å bruke stemning i markedsføringen av den enkle grunnen at det selger. Om publikum er stille skaper det et dårligere produkt som igjen skaper mindre fornøyde kunder.

Alle vil ha fornøyde kunder for pver tid vil misfornøyde kunder kreve alternativer eller endringer. Desverre rammer det også spillerne men det er vi villige til å ofre for saken. De skal få god støtte de 80 andre minuttene. Det er forøvrig viktig å understreke at man i utgangspunktet ikke bare protesterer mot TV2, men mest mot NFF. TV2 følger bare avtalen, og det må de få lov til. Det er neste avtale man vil endre og derfor protesterer vi nå, før det er for sent. (Selv om de fleste er av oppfatningen av at TV2 er noen rasshøl, og at det heller ikke skader å skade det jævla produktet de snakker om i samme slengen)

Om publikum er stille i ti minutter, så tror jeg ikke kundene. Om du med kunder mener TV-seerne så tror jeg ikke de bryr seg nevneverdig om det i ti minutter er stille fra tribuen. Om du med kunder mener de andre tilskuerne, så er de der først og fremst for å støtte laget, ikke oppleve stemningen vil jeg tro. Ja, produktet blir litt dårligere, men effekten er neppe nok til å skremme vekk noen. Verken fra TV-skjermen eller tribunen.

 

Opprinnelig postet av Ramp
Ja, det er sant, men er man tjent med færre folk på tribunene? Skal disse pengene man tjener på en tvavtale gå foran det å få mest mulig folk til kampene, og ikke minst best mulig ramme før kampen? Alle snakker om fulle tribuner, men da må man også legge til rette for det. Det er enighet om at fredagskampen er bra, mye bedre enn mandagskampen, men med to ukedager er situasjonen for supportere forverret.

Fredag, Lørdag og Søndag bør være dagene rundene spilles på. Er du seriøs når du stiller spørsmålet om de har noe å si i saken? De er jo de som "arrangerer" ligaen, og dermed setter betingelsene i avtalen sammen med NTF hvor klubbene er med å får sagt sitt. Desverre selger NFF så fort prisen er rett, og vi sier nå ifra i at det må de ikke gjøre så lenge det går utover de som ser fotballen live. Det er i mine øyne heller ikke tvil om hvem som legger igjen penger i klubbkassa i form av effekter f.eks.. Det er ikke sofasupporterne.

Spørsmålet blir jo hvor mange færre som kommer på en mandagskamp kontra en annen. Bortesupporterne er det ikke mange av uansett langveisfra, og sett med FFK-øyne, så kommer det jo uansett en god del fra Oslo, Bærum og Lillestrøm selv om det er mandagskamp. Antall hjemmesupportere blir nok også litt lavere med mandagskamp.

Så spørs det hvor mye mer klubbene får med denne TV-avtalen kontra en hvor mandagskampene kanskj blir flyttet til de andre søndagskampene. Å flytte den til et annet tidspunkt på lørdager har jeg ingen tro på. Dermed er kanskje eneste alternativ å oppta sendetid med andre kamper, som igjen gir TV-selskapene mindre seere igjen, og dermed mindre inntjening.

Mandagskampen har ingen andre kamper å konkurrere mot, og mandag er - i motsetning til lørdag - ingen dag hvor andre ting spiller inn. Lørdag er folk ute eller driver med andre aktiviteter uansett. Om en kamp varer fra 1600-1800 og neste starter 1800, så vil nok mange ha andre ting å gjøre. Går før 1600-kampen så blir det jo uansett vanskelig for supportere langveisfra å rekke kampen, med mindre de overnatter. Og det er neppe så veldig mange interessert i flere helger i løpet av en sesong.

Opprinnelig postet av ramp
Nei, det er det ikke, men jeg synes det er litt overraskende at det kommer fra en som er glad i et lag. Hadde det kommet fra en eller annen økonom uten interesse for fotball hadde jeg forstått det. Fotball betyr mye for mange og det er etter min mening det som gjør fotballen så spesiell.

En sak har som kjent to sider. Selvsagt, i en ideell supporterverden så hadde det ikke vært noe som het mandagskamp. På en annen side. Om dette genererer mer penger til klubbene, så godtar jeg det som et nødvendig onde. Vi vet jo alle hvor prekær økonomien i klubber har vært (eventuelt fortsatt er). Klubben har ved flere anledninger vært faretruende nær stupet. Kanskje disse ekstra pengene fra TV-avtalen har reddet hele klubben. Om det hadde vært alternativet med en dårligere TV-avtale, så blir en mandagskamp i ny og ne en bagatell oppi det hele.

Opprinnelig postet av ramp
De kommer sikkert til å prøve å fortsette slik så lenge de tjener penger som du sier, men det betyr vel for faen ikke at man ikke skal si ifra? Det er nok av talenprogrammer og annen skit å sende i helgene, og tvkanalene vil sikkert fylle hverdagene med mer fotball om de får muligheten. Det tror jeg vil føre til mindre folk på kampene, derav mindre entusiasme og mindre penger til klubbene. Uten entusiasmen og rammen rundt kampene...ja da dør fotballen.

Si ifra ved å holde kjeft? ;) De har vel også mandagskamper i England (dog ikke fredagskamper). Det ser ut til å ha stoppet der (vel, noen midtukekamper må nødvendigvis til der borte for å få spilte alle kampene). Jeg tror ikke vi skal frykte at torsdag, fredag, lørdag, søndag, mandag og tirsdag blir kampdager fremover.

For å ta nevnte Eurostand 2008. Hva ble resultatet av at hele Fotball-Europa gikk samlet om dette?

Er 1) Reglene for bruk av ståplasser endret seg? 2) Er billettprisene blitt lavere (med unntak av virkningene fra finanskrisen)? 3) Er reglene for endring av kamptidspunkt blitt endret, slik at en kamp ikke kan endre tidspunkt når det er x antall uker igjen til kamp?

Hvis nei, hvorfor tror noen at det kommer til å fungere denne gangen, når det nå kun er handlingskraften fra norske supportere kun som går i bresjen for endringer i norsk fotball? Om det ikke fungerte sist, så burde det vel være rom for andre demonstrasjontiltak denne gangen og at disse burde prøves ut først.

Det er bra at supportere viser misnøye med ting, det er aksjonsformen jeg er mer skeptisk til. Det minner litt om Greenpeace-aksjoner. Oppmerksomhet der og da, og så dør det hen.

 

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f