Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10062

Lagt til: 07 des 09, 10:55
Endret: 07 des 09, 11:05
Endret av: Holters

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Du skjønte tydeligvis ikke meningen med at jeg kalte deg guru. " Legger vi om til 4-4-2 de neste tre årene, så vil Andersson bli helt ubrukelig. Passer bare som ving." Om du mener det er en ydmyk påstand om meningen din så bør du kanskje prøve på nytt. Et tips er å ta av deg "ekspert-og-spådomsguru"-hatten.

Jeg har allerede begrunnet hvorfor jeg mener Andersson vil bli ubrukelig/falle igjennom som kant i 4-4-2, men jeg kan godt utdype det ytterligere, siden du av en eller annen merksnodig årsak synes dette er en veldig kritikkverdig påstand.

I mine øyne er Andersson en typisk rendyrket ving, og av den typen som normalt mangler en passende rolle når formasjonen blir lagt om til 4-4-2. Da faller han mellom to stoler: Kantrollen, som krever større defensivt ansvar, eller spissrollen, som gjør ham involvert i spillet på en anerledes måte enn som ving. At Andersson faktisk er en relativt god duellspiller og har målscorerkvaliteter gjør at jeg, som allerede nevnt, har større tro på ham som spiss enn kant i 4-4-2.

Det finnes mange eksempler på det motsatte, altså når man legger om fra 4-4-2 til 4-3-3. Små spisser - som regel begge typer, både bevegelige teknikere med lavt tempo, og den mer gjennombruddshissige typen som går rett på mål uten all verdens pasningskvaliteter - pleier da å ikke ha noen velegnet rolle etter omleggingen. Det skorter da som regel en på tempo, timingen i løp og/eller innleggskvaliteten, mens manglende duellspill og hodestyrke som regel gjør at de ikke kan spille spydspiss. Eksempler på dette er f.eks. Robbie Winters, Veigar Pall Gunnarsson og Brian West. Alle er typiske 4-4-2 spisser, som neppe hadde prestert på samme nivå som vinger eller spydspisser i 4-3-3. Martin Wiig er også et godt eksempel.

(Det samme gjelder for øvrig søramerikanske tilbaketrukne spisser / offensive midtbanespillere. Mange av disse har godt tempo, men sliter med innleggskvaliteten og timingen i løp om de blir forsøkt omskolert til vinger i 4-3-3.)

At Andersson var årets spiller, toppscorer, og så videre forrige gang han spilte i Adeccoligaen har det ingen verdens ting med overnevnte resonement å gjøre. Det handler om å passe inn eller ei, og det finnes mange klassespillere som ikke passer inn et sted, men som dominerer et annet. F.eks. Eguren eller Ishizaki.

Men, men, 4-4-2 er uaktuelt så lenge Tom'ern er trener...

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340