Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 21 okt 09, 12:27
Endret: 21 okt 09, 12:38
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av Holters

Jeg synes det er skremmende om du snart sitter på en bachelorgrad og ikke har lært om hvordan dagens moderne ledere opererer i forhold til utdaterte skremselsskikkelser som hadde en lederstil basert på frykt og tvang. Det er en enorm forskjell på å gi tilbakemeldinger (kritikk) i rolige former og det å kjefte og smelle for å true noen til å yte. Har du ikke lært noe om denne forskjellen, så bør du snarest pålegge deg noen ekstra studietimer. All teori jeg har lært fra NHH støtter i hvert fall under kanogvetalts overnevnte påstander. Straff generelt er et dårlig virkemiddel (selv om bl.a. "the hot stove rule" skal være effektivt, men kritieriet om upersonliget blir nesten aldri oppfylt). Å skape et positivt organisasjonsmiljø er noe av det viktigste innen organisasjonsfilosofi. Det får du ikke ved å konstant kjefte og smelle. En slik lederstil fungerer ikke i lengden.

Skremmende at jeg snart sitter på en bachelor fordi jeg hevder at kritikk er en viktig ingrediens for lederskap? Straff, frykt og tvang, kjefte og smelle, trusler? Hvor får du dette fra egentlig? Har jeg skrevet noe om dette? Og hvis dette er noe som omgir hverdagen med Nordlie som trener må du nesten bevise dette. Du glemmer jo helt hvilken setting et treningsfelt egentlig er. På et treningsfelt er det høy temperatur, høyt under taket, det fleipes og kjeftes uten at dette tas seriøst. Selv har jeg gjort feltarbeid på samhold og sosial samhandling på en kunstgressbane helt nylig når vi har jobbet med gruppeoppgave i kvalitativ metode med deltakende observasjon. Vi gjennomførte flere dybdeintervjuer hvor de ulike lagene (fra tre ulike divisjoner) fikk spørsmål om å fortelle om tonen på treningsfeltet. "Man må tåle mye", "Kjefting er vanlig", "Alle har lyst til å vinne, vi er dårlige tapere" og "Mye adrenalin" var kommentarer som gikk igjen og spillerne begrunnet tonen med at det aldri taes ille opp og at det er med på å bedre innsatsen på banen. Fokuset på at alle skulle yte maks på trening var utbredt blant alle intervjuobjektene, og inntrykket var at lagfølelsen og samholdet ble styrket av nettopp denne innforståtte normen. Hvis du har lyst til å lese oppgaven, skriv en pm.

Du gir jo inntrykk av at spillerne blir truet til å gjøre ting de ikke vil, at de gjennomgående får trusler og at de er redd for Nordlie. Jeg kan ikke se det samme, og med tonen på et treningsfelt i mente kan du umulig bruke en og annen episode under en trening som et eksempel. Det er normalt med høy temperatur under trening. Gi meg et eksempel fra et vanlig spillermøte så skal jeg tro deg, og være enig i at Nordlie væremåte på treningsfeltet ikke vil passe. Men jeg tviler...

 

Jeg jobber selv på et sted hvor temperaturen er høy og folk får høre det når man gjør feil. Jeg jobber i kjøkken og jeg vet at denne typen lederskap trengs der. Uten full fokus, og uten påminnelse om å opprettholde full fokus, så skjer tabbe etter tabbe og det ene kan utarte det andre. Jeg tror et treningsfelt er ganske likt. Litt vanskelig å skjønne for folk som ikke jobber med det, men... Hvis du har sett Top Chef med Gordon Ramsay, som gjør at Nordlie fremstår som en fløtepus, så skjønner du kanskje hva jeg mener.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f