Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04
Innlegg: 2291

Lagt til: 08 sep 09, 11:19

For det første, jeg har ingen problemer med å se at TKK ikke fortsetter som sportsdirektør i klubben, men ja jeg har sansen for mange av TKK ideer og er ikke i tvil om at han har kompetanse og har potensiale til å bli en dyktig sportsdirektør i skandinavisk format. Ideer om hvordan man vil ha det er bra og Tor Kristian Karlsen har mange av de. Men i dagens FFK er det ikke plass til flere enn en med sporselige tanker, rett og slett fordi den idrettsfagelige kompetansen rett ogg slett er skremende lav.

For det andre så er jeg ikke av den oppfatning av at Tor Kristian Karlsen skulle kaste alle over 30 år ut av klubben. Men som ett mål må det være å ha en lavere snittalder en det som er idag. Og av "nøkkelspillere" er det en rimelig høy alder, og FFK må jo en gang begynne og fornye.  Etter Lyn kampen i fjord var jeg ekstremt skeptisk, mtp alle de spillerne vi har som faktisk er gamle og dyre og som er relativt dyre i drift. Med alder kommer mer skader, oftere formsvikt og mer slitasje samt krav om nye kontrakter. Om klubben kjører en mer konsekvent stil vil ikke problemerne dukke opp.  TKK vet at erfaring og rutine er viktig, men han vet at det er spillere som er i sin "prime" som skal dra lasset, de som er mellom 24-29 år, de som er på toppen av sin kariere, noen klubbspiller som er nyttige å ha i stallen skulle bare mangle. Spiller som f.eks er fra distriktet og som innehar kvaliteter sog som har gode holdninger skal seff verdsetes. Her har vi flere som Ramberg, Czwartek og Kvisvik. Men om de ikke leverer så kan man ikke forvente at man blir satset på. Og om de vil ha lengre dyrere kontraktrakter så la de få det ett annet sted. SLIK ER FOTBALL. Klubbsjel og lojalitet skal taes vare på, men den skal være gjensidig. Nå skal jeg ikke ta det for langt her, men det er ikke TKKs feil at eldre spillere har blitt lovet lengre kontrakter av tidligere ledere. Når spillerne lufter sin frustrasjon angende disse saken så tyder det på frustrasjon, rudt tidligere utalelser. Og jeg er selfølgelig kritisk til at forandringen skal skje for brått. Men når den ikke skjer i det hele tatt, hvor er vi henner da!!

 

Økonomisk sett er klubber tjent med å være selvstendige, dette ser vi klare beviser på. Når Norsk fotball ikke eide nåla i veggen og det var ingen velgjører, hadde vi 2 lag i CL og Norge lå som Nr 2 på Fifa rankingen, alle spillernes mål var å komme seg opp og ut. Hadde klubben vært mer avhengig av seg selv så måtte de selge ut når gode tilbud kom. Og spillere ville fått bedre utviklings arenaer. Penger trengs til å bygge stadion,og til å lage bedre treningsfasiliteter.

Fotball det handler i så måte om sunne invisteringer, det handler om utvikling i sunn rettning. Jeg vil påstå at en klubb ikke klarer å nå lengre en klubbens egne ambisjoner og langsiktige planer. Det er her man kan utrette noe, der klubben bygger sin egen filosofi, F.eks Roar Stokke var trener i Steinkjer eller Ranheim og hadde vel mildtsagt dårlig med resurser, klubben utalte at de ihvertfall skulle være best på alt som ikke kosta penger. Filosofi og Idealisme i skjønn forening.

Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, det er kun de store klubben som har råd til å hente stjerner. Til og med en klubb som Ajax må selge spillere, det fine for de er at de vet det kommer unge spillere opp som en gang kan komme opp og bli nye stjerner. De henter unge talenter fra andre verdensdeler og utvikler de for videre slag.

Investorer er seff vel og bra, man trenger disse for å kunne utvikle seg. Men jeg ser faktisk mer på det som en ulempe når de skal blande seg inn i det sportselige. Fordi det er de sportselig ansvarlige og de som sitter med kunnskapen som må ta avgjørelsene.

Nå vet jeg seff at Høili kjøpte inn en spiller som Nordlie ønsket seg, men nå er situasjonen en helt annen.

De kunne heller lagt penger i å bygge fotballbaner, idrettsanlegg og arrangert idrettsskoler. Invisterer man her vil man få bedre vekstvilkår for talentet. Hvorfor dra langt og hente dyre spillere når man kan finne fantastisk talent i nærmiljøet.  Jfr Tarik i fredrikstad, skjelbred i Rosenborg, se på Tromsø, flere unge talentfulle spillere hentet i fra nærligende områder.. Man kommer til å se flerer og flere klubber som satser på talent og egen utvikling fremfor dyre kjøp og dyre spillere. Det som er synd er at i ett land som Norge er det ikke mulig å gjennomføre begge deler. Dyre kjøp av stjerner og fullverdig talentsatsning.

 

Skryt til Høili og Forsbergs talentpris foresten.

Det økonomiske uføret FFK er i nå er vel en samensat sak, og jeg våger å påstå at noen av argumentene mine mtp innkjøp av dyre spillere med dyre lønninger, samt en alfor stor administrasjon og alt for inneffektiv bruk av resurser, men dette faller tilbake på mangel på kompetanse fra klubbens side.

Er helt enig med deg i at FFK er ett varemerke vi alle er stolt av og som trenger støtte fra hele distriktet. Sålenge det kun handler om støtte og ikke krav til sportselig drift.

Nå spiller jo ikke Utd og Ajax i TL heller da, så jeg vet hvilken planet vi er på.. TL, problemet ligger like dypt i hele fotball-norge. Men løsninger kan kopieres og tilpasses etter nivå. Heller samenligning med Ajax. Fordi de har en veldig tydelig filosofi.

Nå gidder ikke jeg å sitte her å fortelle deg hvilke trener jeg ser for meg at klubben skulle hentet inn. Det for du betale for.

Det jeg har erfart er at i krise gjør man valg basert på dårlig planlegging, det er nemlig dette som gjør at man havner i krise.

Angående Tom Nordlie så har jeg ikke utalt annet en at han har sine styrker og sine svakheter. Er ikke kritisk til han annet en at hans lederstil ikke er forenlig med min egen.

Jeg må si jeg ikke var ute etter noen hylest, du kan si at jeg kun tar kritikk og skryt til meg av de jeg vet jeg har en viss kompetanse innenfor de vi snakker om her, enten blir det oppgulp, eller så blir det smiger, noe jeg ikke er så fan av. Jeg skrev bare noen betraktninger, om du synes de var poengløse så tror jeg du skal prøve og lære deg å reflektere litt over andres tanker, og kanskje du utvikler deg litt du og. Og kanskje ikke være så bestemt på å ta andre som ikke har de samme forenlige meningene som deg. Er veldig positiv til at det har blitt en bra debatt av det jeg skrev, men er ikke interesert i å debatere dette ihjel.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340