Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 02 sep 09, 14:38
Endret: 02 sep 09, 15:42
Endret av: FFK pra sempre

Det er vel bare å innse, fremmedkulturelle spillere som ikke leverer umiddelbart har dårlige kår i FFK.

Vi har desverre ikke kultur for utvikling av spillere fra andre kulturer.
Aldri har vi så langt vist de nødvendige evner og tålmodighet som må til.
Og da tenker jeg ikke bare på vår kjære Everton, listen begynner å bli lang.

De som har lykkes så langt etter hva jeg kan huske er; engelsktalende landslagsstjernen Celso som var overmoden for europa og Wallace som ble akklimatisert i en annen europeisk klubb.

Hva gjør de andre klubbene som FFK ikke evner?
Molde lagde ett helhetlig prosjekt ledet av Reidar Vågnes for sine Senegalesere. Hvor sosialisering, språk osv ikke var overlatt til spilleren selv, eller tilfeldigheter. Det er heller ikke tilfeldig at det er 3 spillere fra samme land. De opparbeidet seg kompetanse gjennom nettverk.

Lyn, har rett og slett ikke hatt råd til å hente for mange etablerte spillere fra scandinavia, og har gjennom erfaring og spillersalg, skapt ett omdømme som er tiltrekkende, og en kultur for å lykkes.
Noe drahjelp har de sikkert også fått fra å ligge i Norges største by.

Stabæk har en trener som selv har efaring fra å være spiller på et annet kontinent (Japan), men har to stikkord for sin suksess, tålmodighet og flaks. Jeg tror at Jønson sin erfaring nok har spilt en avgjørende rolle her.

De tre klubbene har sikkert gjort mye mer enn hva jeg har fått med meg også..
Men Fredrikstad er i fremtiden avhengig av råflaks med scoutingen som med Celso, eller å virkelig bestemme seg for at dette er ett satsningsområde som vi ønsker å bli gode på.
Men da må det satstes helhetelig, og ikke overlates til spillerne selv.

Nils Arne Eggen og RBK var ganske ærlige på dette når de hadde sin historiske suksses, og bygde laget rundt folk som skjønte hva Eggen gaulet om, nemlig andre trøndere eller til nød nordmenn.

Min drøm er at FFK gjør følgende

1) bestemmer seg for ett land eller region de ønsker å bygge kompetanse på
2) bygger ett nettverk med det som utgangspunkt
3) delegerer ansvaret for daglig oppfølging til en dedikert og kompetent person

Resultatet tror jeg blir at FFK minimaliserer risiko, øker sine inntekter gjennom spiller salg, som igjen skaffer oss ett omdømme som gjør oss enda mer attraktive for gode spillere i fremtiden.

Mitt tips er selvølgelig å satse på Brasil/Latin Amerika, ikke bare fordi jeg har en sterk tilknytning dit selv. Men fordi landet/regionen er ett enormt marked, Brasil eksporterer alene netto mer enn 1000 spillere i året. Tilbudet av nye spillere vil alltid være godt.
Afrika er selvfølgelig også interessant, men som kjent snakkes det mer enn ett språk der, og man bør begrense det til noen land.
Øst Europa skal heller ikke utelukkes, det er bare for meg personlig litt mindre spennende:)

De aller viktigste er at klubben bestemmer seg for noe!

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340