Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 31 jan 09, 15:59
Endret: 31 jan 09, 16:08
Endret av: Holters

Beklager et sent svar, mygg, men jeg maktet å søle en kopp kaffe i tastaturet, og det tok meg noen dager før jeg gadd å skaffe et nytt. Jeg skal først svare litt generelt angående disse problemstillingene, og deretter svarer jeg spesifikt på de spørsmålene du stiller. Det er bare å stille spørsmål igjen dersom du føler noe er uklart/upresist, eller ikke har fått svar på noen av dine spørsmål.

"Organisasjonskartet" per i dag er som følger:

Øystein Holt (eier)
|
Thomas Torjusen (Ansvarlig redaktør)
|
Stein Andre Sæther (Daglig leder)
|
Skribenter, utviklere, fotografer, etc.

I teorien har altså Thomas Torjusen det redaksjonelle ansvaret, og han kan således påpeke ting han mener klubben ikke kan stå inne for. Vårt sikkerhetsnett består hovedsaklig av to ting: 1) Avtalen kan sies opp med umiddelbar virkning, og 2) Jeg som eier kan "avsette" eller "sparke" den ansvarlige redaktøren.

Det blir selvsagt litt søkt og vanskelig å snakke i slike termer når dette tross alt dreier seg om et nettsted basert på frivillige bidrag. Vi har ingen reelle ansettelsesforhold som er juridisk bindende. Det eneste som er helt sikkert er at det er jeg - Øystein Holt - som er eneeier av nettstedet og har betalt for driften i disse seks årene.

Dersom Torjusen føler at han ikke kan stå inne for det som blir skrevet på siden, og dermed ønsker å håndheve sitt redaksjonelle ansvar, så har Torjusen mulighet til dette ved å konfrontere meg eller våre skribenter. Skulle det vise seg at jeg, eller Stein Andre Sæther, er strengt uenige i det som blir tatt opp, så har jeg altså mulighet til å 1) si opp avtalen, eller 2) "avsette" Torjusen. Et tredje alternativ er jo at Torjusen trekker seg selv.

Det finnes mange lignende eksempler på dette, og vi trenger ikke å gå lenger enn vår egen fotballklubb. Nylig var det uenighet mellom sportsdirektør, trener og FFK-styret, og det endte med at sportsdirektøren måtte trekke seg etter press fra ledelsen. Man har også andre tilfeller der fotballtrenere sitter med det hele og fulle sportslige ansvaret, og likevel kan de bli sparket av eierne (styret). Administrende direktører kan også få sparken av klubbstyrene. Det samme gjelder i teorien her på ffksupporter.net.

Dette er ikke spesielt dramatisk. Husk at dersom Thomas Torjusen brått publiserer sjikane, eller gjør noe annet rart som er direkte skadelig for klubben på fredrikstadfk.no, så har også FFK mulighet til å omplassere ham eller avslutte arbeidsforholdet.

Nå over til dine spørsmål:

Opprinnelig postet av mygg
Hva skjer når FFK opplyser, dere vurderer, og dere finner ut at dere er uenige med FFK? Ansvarlig redaktør er ikke lenger en i ffksupporter.net, men Torjusen i FFK.

Ved eventuelle uløselige konflikter vil avtalen bli sagt opp og/eller Torjusen bli avsatt som ansvarlig redaktør.

Opprinnelig postet av mygg
Det kan tenkes situasjoner hvor FFK må være sitt ansvar bevisst - og ta sitt redaksjonsansvar og redigere ffksupporter.net?

At en slik situasjon skal oppstå er selvsagt mulig i teorien. Det er et scenario vi enkelt kan skissere for å krisemaksimere. I praksis er det derimot lite sannsynlig, da vi har et velfungerende moderatorteam og oppegående skribenter som publiserer nyheter. I tillegg har vi faktisk en screeningprosess på nye skribenter også. Man får ikke direkte tilgang til å publisere nyheter, men må sende sitt bidrag til en mer erfaren skribent, slik at denne personen leser over og legger ut nyhetene.

Skulle det likevel vise seg at det oppstår en uløselig konflikt, så vil - nok engang - avtalen bli sagt opp og/eller Torjusen bli avsatt.

Opprinnelig postet av mygg
Eller har dere anledning til å overprøve deres egen ansvarlige redaktør?

Jeg har mulighet til å avsette ham, så ja; det finnes virkemidler for overprøve Torjusen som ansvarlig redaktør.

Opprinnelig postet av mygg
Kan dere nekte å følge retningslinjer fra FFK? I så fall er vel ansvarlig redaktør ansvarlig kun i navnet og ikke i praksis. Kan vise seg å bli interessant kosmetikk dette.

Vi kan si opp avtalen, så ja; vi har virkemidler som gjør at vi kan nekte å følge retningslinjer for FFK.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f