Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 29 jan 09, 10:02
Endret: 29 jan 09, 10:06
Endret av: Asgeir

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Du mener ikke i fullt alvor at klubbens generalforsamling skal bestemme spillestil?

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Klubbidentitet, klubbtradisjon/kultur og klubbverdier er større og viktigere enn ethvert styre, trener eller sportsdirektør.

Vi må gjerne la ting flyte i systemet, og la klubbidentiteten påvirke valg underveis som et allestedsnærværende spøkelse, men jeg tror det hadde vært atskillig mer fornuftig å definere spøkelset, og nedfelle det som en visjonstekst for klubben FFK.

Det er klart at spillestil ikke skal godkjennes eller bestemmes av et/en årsmøte/generalforsamling (det heter vel årsmøte i idrettsnorge). Fordi "spillestil"-begrepet er så løst og uhåndterbart at det ikke vil gi mening. Samtidig har ethvert sportslig apparat rammer for det det driver med: Eksempelvis vil en ny trener i FFK som vil innføre pressfotball og et spillerideal på 193cm og 92kg ikke sitte lenge i stolen som trener.

Dette betyr at det allerede ER mer eller mindre snevre rammer for hvordan en sportslig skal drive en klubb. Hvorfor ikke definere dette sånn at alle er kjent med det og kan innrette seg deretter?

Et annet konkret eksempel som også inngår i Grönhagen/Karlsen/Styret-saken: Hvordan skal vi prioritere utvikling av egne spillere? Hvis en trener er for å nedprioritere alle aldersbestemte lag i en klubb som verdsetter spillerutvikling høyt, ja så blir det kræsj. Likeså, hvis en sportsdirektør vil satse på aldersbestemte lag, og prioritere den oppgaven foran alt annet, i en klubb som har ambisjoner/tradisjoner om/for resultater, ja så blir det kræsj.

Alt dette er knytta til det handlingsrommet hver nøkkelperson har kontra det "handlingshuset" som tradisjonen/kulturen/klubbfølelsen legger opp til. Rommet må passe inn i huset! Så lenge dette "handlingshuset" er udefinert vil man ikke få noen plan over ting, og ting vil utvikle seg til dels den veien høna sparker.

Med en skarpere definisjon av det jeg kaller klubbidentiteten vil det også bli lettere å bli kvitt ukulturer i klubben, noe vi vet kan være et problem, i hvertfall i historisk perspektiv i FFK. Om en trener er autoritær (Tony Knapp) eller ikke (KTE), så har det selvfølgelig ingenting med klubb-identiteten å gjøre.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f