Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 05 sep 08, 07:58

Opprinnelig postet av stjernengutt

 Det forstår jeg også. Kluet må være ikke å sette seg i en slik situasjon gang etter gang?

Det må det... Det er vel noe som tyder på at den sittende administrasjonen har litt mer kontroll enn tidligere utgaver. Vi får se om det stemmer, men det vil ta litt tid før vi får fasit. Til nå kan vi vel slå fast at FFK stort sett i samtlige sesonger har brukt mer penger enn det har vært tilgjengelig. Slik kan det naturlig nok ikke fortsette, og det er bare to alternativer:

a) Øke inntektene

b) redusere kostnadene

Slik lønnstrykket er i norsk eliteserie er det lite som tyder på at det er mulig å redusere kostnadene nevneverdig i spillergruppa. Sannsynligvis må FFK øke lønnsbudsjettet mye, mye mer enn normal lønnsvekst i samfunnet, ettersom nivået på selv "ordinære" elitespillere synes å nå latterlig høye nivåer.

Jmf. Branns signering av Stabæks Bjørnar Holmvik, der han i følge Aftenposten vil tjene 3 millioner per år. Nå er denne summen omstridt og Brann nekter for at den er sann, men den føyer seg inn i rekken signeringer som gir meg gåsehud.

Hvis FFK skal sikte på spillere på et tilsvarende eller bedre nivå vil det si at klubben må regne med å ha 13-15 spillere i stallen som hver skal forvente å ha lønn og frynsegoder mellom 2,5-3,5 millioner de neste 2-3 åra. Hvis vi tar utgangspunkt i et snitt på 3 millioner på 11 spillere og 1,5 millioner på de resterende 11 av en tropp på 22 spillere, vil FFKs samlede kostnader se slik ut:

11 x 3 = 33 millioner
11 x 1,5 = 16,5 millioner

Administrasjon, trenere, marked, anlegg, IKT, etc utgjør 26 personer. La oss ta utgangspunkt i SSBs lønnsstatistikk og gi samtlige av dem en gjennomsnittslønn på 32.300 kroner (2006-snitt), oppjustert med 6% i 2007 og 2008, altså 36.292 per måned. Årslønn altså 435.000.

26 x 435.000 = 11,3 millioner.

Samlet 33+16,5+11,3 = 60,8 millioner.

I tillegg må vi regne arbeidsgiveravgift og annet, som normalt sett utgjør et tillegg på 25-30% av lønna. Vi er moderate og sier 25%.

60,8 x 1,25 = 76 millioner...

Nå blir slike tall-leker ikke annet enn nettopp lek med tall, men dersom FFK ikke klarer å løfte inntektsgrunnlaget eller senke kostnader (de enste kostnadene jeg ser kan senkes reelt og så det monner er i forhold til avtalen med Værste), må kanskje det langsiktige ambisjonsnivået senkes. Vi kan iallefall tydeligvis ikke handle på den hylla vi som supportere ønsker.

Alternativt må FFK sjanse på å legge mye mer penger i ungdomssatsinga, slik at klubben de neste 3-5 åra kan få opp minst en ny "Tarik" hver sesong.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f