Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 18 aug 08, 13:31

Opprinnelig postet av Tøfflus

Mange gode poenger her, Asgeir. Men en ting du ikke har dratt parallell til fra andre typer bedrifter, er - hvordan skal klubben forholde seg til den type utspill som Kasey har kommet med i denne saken? Greit nok at han mener styret har fremstått amatørmessige. Det kan jo for eksempel komme av at de ikke følger de prinsippene du trekker fram her. Men at han nærmest sier at får han ikke en så bra kontrakt som han vil ha, så vil han ikke spille en kamp til? Hvordan skal en arbeidsgiver forholde seg til noe slikt? Det er klart - i det vanlige arbeidsmarkedet kan man jo si at "er du ikke fornøyd med den lønna vi avtalte, så kan du velge. Bit det i deg fram til neste gang det er forhandlinger, eller si opp". Det er alltid mulig å finne en ny.

Kasey føler på at han er utrolig viktig for laget, og at han har supporterne på sin side, og at de skal "tale hans sak" og legge press på FFK-ledelsen.

Jeg vil tro at de aller fleste bedrifter praktiserer lønnsforhandlinger som en privat affære, dvs at man ikke går ut og omtaler "motparten" i mediene, og at det motsatt blir ansett som fryktelig plagsomt, og lojalitetsbrudd i værste fall. MEN... Fotball-sirkuset er gjenstand for ekstrem oppmerksomhet, og det vil være nesten umulig å gjennomføre lønnsforhandlinger uten at pressen trekker konklusjoner basert på utsagn, usagte ting, skuldertrekk osv. Jeg tror derfor det utopisk at lønnsforhandling i en tippeligaklubb kan foregå 100% diskret. Dermed er det også naivt å tro at spillere ikke bruker en av de "variablene" som inngår i deres lønnsgrunnlag, altså folkemeninga, for å oppnå personlige mål.

Lønn som sådan er ikke hemmelig, forresten. I lønnsforhandlinger ved en lønnstakerorganisasjon blir resultatene av forhandling lagt ut offentlig. Likninga er ei heller hemmelig, så det betyr vel egentlig at man burde være helt åpne på dette med lønn først som sist, og da heller ha et skikkelig kraftig fundament i bånn sånn at man kan kritiseres for fundamentet, men ikke resultatet, for å si det sånn. Men, som jeg sier tidligere; det er utrolig viktig at dette fundamentet, disse prinsippene, er uttalt, og klart definert, sånn at alle parter vet hva de har å forholde seg til.

Jeg tror framtidas fotball kommer til å være mindre prega av leiesoldat-kontrakter, og mer prega av vanlige ansattelser over lenger tid, med noe andre lønnsformer osv.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340