Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 09 aug 08, 11:56

Jeg er ikke imot privatisering prinsipielt, absolutt ikke.

Jeg er bare imot privatisering i de tjenestene i et samfunn som absolutt alle trenger. Det faktum at alle trenger en vare gjør at man får en helt kunstig tilbud/etterspørsel, og dermed kollapser noe av fundamentet for at markedet skal fungere.

Så lenge en borger ikke kan la være å bruke en tjeneste, så burde tjenesten være kommunalt drevet og kommunalt organisert. Den eneste måten vi kan være rimelig sikre på at  noen ikke forsøker å tjene penger på vanlige borgeres vanlige behov er at tjenesten da må være kommunal.

Eksempler på bransjer som ikke egner seg for privatisering: Vann, kloakk, strøm, internett, helse og generell forvaltning av lover og regler. Frankrike fikk faktisk inn klausuler i EUs regler om privatisering at nettopp disse bransjene ikke egner seg for privatisering.

Paradoksalt nok har jeg innsett at privatisering kan i noen tilfeller også være det beste også innen disse tjenestene: I afrika har forvaltning lett for å bli en stammesak, hvor den som tilfeldigvis sitter på toppen sørger for å få inn sine folk i alle nøkkeltjenester, sånn at de kan tjene penger på urfattige folk; et vestlig firma som leverer en sånn tjeneste i afrika vil i det minste ikke være korrumpert av penger/stamme-problematikk...

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340