Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 27 jun 08, 12:26

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Mye bra!

Meget interessant tema du tar opp, FlightOfTheRat! Jeg tror ikke Tippeligaklubbene kan gjøre noe med dette, det er noe som må jobbes med på barne- og ungdomsnivå. For mens noen trenere er opptatt av å utvikle lag når de er små, med kondisjonstrening og lange baller, er andre opptatt av å utvikle enkeltspillere med tekniske øvelser.

Jeg tror man må begynne tidlig med litt fysisk trening, så barn har et godt kondisjonsmessig utgangspunkt. For jo mer du orker å løpe, jo flere ganger orker du å ta en finte etc. På vinteren kan man godt løpe mye og ofte for å ha et godt utgangspunkt for sesongen, men man må også huske på å gjøre mange tekniske øvelser.

Men hva er egentlig teknikk? Når jeg snakker om teknikk, tenker jeg først og fremst ikke på å kunne ta en trippelt oversteg, etterfulgt av en tofotspiruett med kongefinta på slutten. Teknikk er etter min mening: pasninger, mottak, medtak, vendinger osv. Du ser jo hvor ballsikre russerne, nederlenderne og spanierne har vært under EM. De har teknikk nok til å kunne få ballen med press i ryggen og spille den videre.

En måte å forbedre løpskapasiteten til unge spillere på, er jo å få dem til å løpe mer under spilløvelser i kamp. Hvis man spiller kamp på treninger og man får spillerne til å ta mange returløp selvom de egentlig ikke orker, har det nesten like bra effekt som å løpe i skogen. Da får man bedre tekniske ferdigheter, og bedre kondisjon.

Det Byprosjektet i Fredrikstad gjør, er en meget god jobb for å utvikle spillernes tekniske ferdigheter. For i den alderen de som er på bylagene er i, begynner trenerne mer og mer å tenke på kondisjon for å vinne seriene sine. Når man da kan komme på bylagstreningene hvor det kun er fokus på tekniske og taktiske ferdigheter, tror jeg det er gunstig.

Men som Tarik også har uttalt flere ganger: i Norge er det for mye organisert trening. Selv trener jeg rundt 7 ganger i uka, og på mange av de treningene skal man prestere bra for å ikke miste plassen sin. Åpner det for å ta en ekstra finte eller to når man hele tiden blir vurdert av trenere? Enten kunne man hatt færre treninger så unge spillere har mulighet til å stå og leke seg selv på "løkka" på fritiden, eller så burde klubbene hatt en trening i uka hvor alle får utdelt et individuelt treningsprogram hvor man får stå og kun øve på tekniske ferdigheter.

---------------------------

If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340