Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 02 jun 08, 14:36
Endret: 02 jun 08, 14:37
Opprinnelig postet av Tom!
Opprinnelig postet av Asgeir

Gud bedre om alle hadde spilt som Stabæk. Da hadde det blitt en trist fotballverden. Heldigvis spiller de en spillestil som er skreddersydd for tre spillere, og så fort en av dem er ute av dansen så er det kroken på døra.

Her gjentar du den sedvanlige myten om "tynn stall" og avhengighet av enkeltspillere. Dette er og blir en misforstått myte. Stabæk har hatt opptil flere av sine profiler ute samtidig i år, uten at dette tilsynelatende har svekket laget.

Opprinnelig postet av Asgeir

Med denne uendelig kyniske spillestilen, og denne utrolig uttellingsprosenten kan ikke Stabæk unngå å vinne serien. Men det er veldig gode på gjennomføring av det taktiske, det skal de ha.

Er det noe Stabæk ikke kan beskyldes for, er det å spille kynisk. Stabæk spiller sitt eget spill, med mye ballbesittelse bygget opp bakfra. Dette har ingen ting med kynisk fotball å gjøre, som kun går ut på å ødelegge for motstander. Drillo ville heller neppe sagt seg enig at Stabæk er laget i norsk fotball som ligner mest på hans filosofi, snarere tvert i mot. 

Stabæk bygger primært opp spillet bakfra via midtbanen mot etablert forsvar. Stikkerne til Nannskog i bakrom må ikke misforstås å være "break downs" ala Drillo. Langpasningen er Stabæk heller ikke i stand til å bruke, da man ikke har hodespillere til å ta i mot ballen. Riktignok slår Stabæk gjerne langt innledningsvis i kampene, men dette er forbigående til man finner ut av motstander.  

Her treffer du knapt nok på et eneste punkt.

 


Jeg forholder meg ikke til det Stabæk du refererer til. Jeg forholder meg til det Stabæk jeg så igår. Til kampen igår, som jo er det vi snakker om: Å si at Stabæk "primært bygger opp spillet bakfra" er like meningsløst som å si at "for å få mål må ballen over mållinja". Selvfølgelig er alle angrep bygd opp bakfra i forståelsen "ballen beveger seg framover på banen". Det du mener er at Stabæk vanligvis bygger opp spillet mot motstander i balanse. Jmf gårsdagens kamp er dette rett og slett feil. Se scoringene en gang til, så skal du se at motstander var meget langt fra i balanse. Og ballbesittelse kan ingen påstå at Stabæk satsa på igår. Ikke engang du. Jeg er ikke interessert i din subjektive mening om Stabæks generelle spillestil, det jeg er interessert i er det som skjedde i gårsdagens kamp.

En stikker i bakrom er ikke nødvendigvis en kontring, som du sier, men i dette tilfellet var det akkurat det det var. Å påstå noe annet anser jeg som et håpløst forsøk på å "bevise" at Stabæk spiller god fotball på alle måter bortsett fra det å score mål.

Jeg tror du bommer litt når du lar "langpasningen" være en del av Drillos fotballkonsept. Motoren i Drillos opplegg var å utnytte ballvinning høyt i banen, og eventuelt også ball-gjenvinning. For å utnytte dårlige defensiv balanse hos motstander. Akkurat det gjorde Stabæk til punkt og prikke igår, og vant kampen på det. Sånn sett spiller Stabæk perfekt Drillo-fotball. Og jeg applauderer Stabæks gjennomføring av samme taktikk. Den sto som en påle. Og det er derfor jeg, med samme spill fra Stabæks side, holder Stabæk som soleklar favoritt til seriegullet.

Men å påstå at Stabæk slo FFK vha "ballbesittelse", "bygge opp spillet bakfra" og "sitt eget spill" i gårsdagens kamp faller på sin egen urimelighet, fra et forholdsvist nøytralt ståsted. Jeg tror du må lete lenge etter folk med greie på fotball som gir deg medhold i det der.

Greit nok at Stabæk ligger på toppen, vinner med mange mål osv; Jeg er fremdeles i min rett til å karakterisere Stabæk som kynisk og defensivt i gårsdagens kamp.

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f