Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 02 jun 08, 12:39
Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Asgeir
1) Hvorfor i himmelens navn har vi fire bak? De spiller jo bare kontring i midten! Det hadde holdt lenge med tre

En litt enkel konklusjon vel? Skal vi endre innkjørte rutiner bak på bakgrunn av hvem vi møter? Hadde nok blitt furore her inne om vi la opp til en 3`er bak og tapte 3-0. Det er ikke her problemet ligger.

Det med tre bakerste var vel egentlig mer frustrasjon over det sinnsykt stereotype spillet til Stabæk en krav om omlegging av defensiv struktur. La meg si det på en annen måte: Kankskje det hadde vært fint å kunne veksle mellom 3 og 4 bakerst? Man står jo faktisk da bedre rusta for å slå lag som Stabæk. De bruker jo omtrent ikke kantene i det hele tatt.

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Asgeir
4) Hvorfor spilte ikke Czwartek?? Ophaug er klart bedre defensivt, men når var han tungen på vektskåla for at Stabæk ikke scorte? Offensivt var han bedre med i dag, men det er slettes ikke bra nok offensivt

For det første, så er Ophaug jevnt over en bedre fotballspiller enn Czwartek. Jeg mener at Ophaug faktisk har bedre forutsetninger til å stoppe en kantspiller som Alanzinho enn det Czwartek har. Ophaug er mye bedre i posisjonsspillet, og mye bedre til å benytte fysikken sin ved å gå tidlig opp i kroppen på motspilleren. Ophaug mot Trond Olsen var en fryd å se på. Czwartek derimot er en "ball watcher".
Vi er skjønt enige i at Ophaug er bedre defensivt enn Czwartek. Men det er ikke først og fremst pga Czwarteks defensive kvaliteter jeg ville ha Czwartek på banen, det er på grunn av hans offensive kvaliteter.
Opprinnelig postet av Holters

I tilegg fatter jeg ikke helt hvor all denne skryten over Czwarteks offensive spill kommer fra. Ja, han kommer litt oftere på overlapp, men det stopper også der. Ikke kan han slå innlegg. Ikke kan han utfordre mann mot mann. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger (også i 2. divisjon) Czwartek ble slaktet for sitt offensive spill og svake innleggsfot. Det var mer eller mindre en unison holdning i Fredrikstad. Det er ikke fremover på banen Czwartek først og fremst har hatt sine styrker, men bakover på banen, der han kunne rettet opp egne og andres feil ved hjelp av sin hurtighet. En egenskap som har blitt noe redusert årene.

Med hånda på hjertet: Jeg har aldri sett Czwartek så bra offensivt som det han har vist så langt iår. Jeg skal ikke si at PAC nå er virkelig god offensivt, for det er rett og slett feil. Men han har offensiv fart, noe Ophaug ikke har. Han har vilje til å gå fram, noe Ophaug, om han gjør som han vil, ikke har, tilsynelatende. De innlegga jeg har sett PAC slå iår har ikke stått noe tilbake for noen av de andre (ofte dårlige) innlegga vi har. Ophaug kommer jo aldri til innlegg i det hele tatt. Dette med Ophaug/Czwartek er nok ikke så svart-hvitt som vi gir uttrykk for her, og jeg mener egentlig at vi har to brukbare høyrebekker som utfyller hverandre. Og jeg mener personlig akkurat i dette tilfellet at Czwartek burde starta, siden vi kunne forvente at vi måtte holde bredde og angripe fra kantene.

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Asgeir
5) Hvis vi skal spille så primitivt som vi gjorde idag med lang pasning inn i feltet, hvorfor kan vi ikke velge en annen type innlegg? Hvorfor ikke hardt og lavt mot mål? Hvor mange "innlegg" gikk rett i klypene på keeper?

Det går vel på ferdigheter. Vi har ikke verdens beste innleggere. Wallace er den eneste som besitter evnene til dette. Barsom glimter til i ny og ne. (Tarik slår faktisk ganske gode, harde cornere). Men enig med deg i dette. I tillegg her jeg generelt ikke så fan av utoverskrudde corner, selv om det kanskje er "lettere for Piiroja" å møte dem.

Jeg er sikker på at alle FFKs spillere er i stand til å slå hardt og lavt inn i feltet. De trener fotball hver dag. Det er bare snakk om at noen må gi beskjed om det! Det ser ikke ut som om de forsøker noe annet enn det halv-slappe banan-innlegget som går rett i klypene på keeper. Jeg nekter å tro at våre guttær ikke klarer å legge inn hardt og lavt. Og det er også derfor jeg stiller spørsmålet i utgangspunktet.

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Asgeir
6) Hva er det som gjør at plutselig ingen går på løp uten ball? Det var jo akkurat som om man slo av en bryter

De mistet nok trua etter at Stabæk gikk opp i 2-0. Da var det en periode fryktelig stillestående. Husker ikke hvem det var, men han hadde null alternativer grunnet null bevegelse i angrep i 2. omgang. Da reagerte faktisk ei venninne av meg på at det var fryktelig stillestående. Det sier det meste.


Det blir jo stillestående fordi Stabæk står så lavt. Det er forklaringen. Men vi er heller ikke villige til å bruke kantene. Ingen tar initiativ på motsatt kant fordi det aldri kommer pasning der. Mot lavt forsvar må man veksle side hele tida, for å få strekk og bevegelse på tvers. Den eneste som regelmessig "ser" motsatt er Raymond, og han får ikke spille. Wehrman har mye å gå på som spillefordeler, og det Gashi likeså. Mitt poeng er altså at det er på midtbanen vi taper kampen, ikke på spiss- eller bekk-plass.

Opprinnelig postet av Holters
Jeg forstår godt sammenligningen av Stabæk med Drillofotball. De er helt ekstreme på å utnytte at mostanderen er i ubalanse. Ballen går lynraskt i lengderetningen. Det så vi både ved 1-0 og 2-0.

1-0 målet kom for øvrig etter noe jeg fryktet før kampen. Jeg syntes vi slet veldig mot Strømsgodsets langpasninger i bakrom, og mot Stabæk ble vi hardt straffet grunnet noe av det samme. En flott stikker i bakrom, som Nannskog løp tvers igjennom alt og alle og scoret på. Det blir for enkelt. Her har vi noe vi må øve på.

Til slutt må jeg bare si at det var mye surere å tape mot Strømsgodset. Da var jeg forbanna.


Samme her. Mot Strømsgodset var vi litt urytmiske, litt uheldige, og det skulle veldig lite til før vi hadde tatt den seieren. Det er bare små tekniske detaljer som skal på plass før vi vinner den kampen.

Mot Stabæk, derimot, mener jeg at vi gjør taktiske feil som avgjør kampen. Vi klarer ikke å spille oss til sjanser mot etablert lavt forsvar, vi bruker ikke kantene, vi kommer til få innlegg, og når vi gjør det slår vi feil innlegg.

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f