Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 16 apr 08, 01:14
Opprinnelig postet av TgfkaFFK
Hva med å fokusere på å ta de som faktisk gjør noe galt. Når etter sigende er snakk om så utrolig få som ødelegger for så mange, så burde det vel ikke kreve så utrolig stor kapasitet å rydde opp og samtidig holde rettsikkerheten inntakt?

Er vel ikke akkurat direkte uenig at det er litt drøyt å slå ned på bekledning, men samtidig tror jeg dette blir litt den samme praksisen som man ser på utesteder.

Noen steder setter man en aldersgrense til 25 år for å kunne filtrere ut nisser som ikke kler seg i henhold til kleskodeksen på utestedet, eller fordi man da rett og slett har en unnskyldning for å nekte uønskede elementer inngang. Andre kan komme inn fordi de ser ut som ordentlige personer til tross for at de har en yngre alder enn hva "grensen er satt til".

Jeg tviler på at noen blir nektet inngang på langsiden ved å ha på seg en pastellfarget lacoste pique t-skjorte, men kommer du derimot med full ultrasbekledning, hetta langt nedenfor øyene, bluss i baklomma og acab tatovert i panna, så skjønner jeg godt at de ønsker å luke deg bort før du får muligheten til å gjøre noe faenskap.

Det virker definitivt som om vi har et voksende holdningsproblem blant ultrasfanatikerne her til lands.

Kulturen er faktisk ikke så ulik den vi allerede har hatt her i alle år dersom vi ser på de lovlige, stemningsskapende elementene. Dette i seg selv gjør at jeg ikke fatter hvorfor ultrastilhengerne ikke kan føye seg noe og tilpasse seg den norske kulturen og det norske lovverket (eller fotballreglementet).

Greit nok at det er nyanseforskjeller, som for eksempel at jeg personlig ønsker å kunne uttrykke følelser ved store sjanser og lignende, mens søreuropeisk kultur mer går ut på å synge konstant uansett hva som skjer på banen.

Samtidig er ikke dette med å synge selv i motgang noen ultrasnyvinning - dette har man jo gjort i alle år! Se for eksempel på Liverpool da de lå under 3-0 i CL-finalen. Hopping har man også gjort tidligere (se Klanen), veivet flagg og skjerf har man også gjort, også videre. Noen vil ha tromme, andre ikke. Dette er minimale forskjeller.

Problemet derimot ligger i at at ultrastilhengere har rullegardina godt trukket ned for øynene når det kommer til symbolikkbruk. Oppfattelsesevnen er fraværende når man rett og slett ikke forstår hvorfor man blir stemplet som tullinger når man synes det er råkult å benytte ACAB-bannere, knyttede never og så videre. Man mangler rett og slett kunnskap om psykologiske mekanismer.

Det er her den grunnleggende totalkrasjen ligger; altså gjennom mangelen på respekt for grunnleggende instanser i vårt samfunn - instanser som får vårt samfunn til å fungere. Mange ultrasgrupperinger innehar viljen - og evnen - til å ikke gå av veien for å bruke både makt, saueflokkmentalitet styrkes, man får anarkistiske tilstander, og livsløgnen om at man er mektige fordi de skaper leven på fotballarenaen blomstrer. Og så videre.

Er det seriøst noen som synes det er greit at BBB banket opp sine egne spiller? Kledde de nakne og tok fra de drakta, da de "ikke fortjente å bære den"? Er det noen som synes det er greit at man tenner på stadioner, kaster bluss på naboen, og så videre? Jeg tror faktisk ikke det - i alle fall ikke dersom vi ser på alminnelige, fornuftige personer.

Det er dette som er de store problemene som må lukes bort.

Det er dette folk flest reagerer på.

Det disse holdninger som må endres.

Spørsmålet da blir om de som tiltrekkes av ultrasmentalitet kommer til å synes det hele er spennende lenger. Jeg tror nemlig det er denne biten mange blir tiltrukket av - at det er denne biten de synes er "tøff".

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f