Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 10 apr 08, 18:07
Opprinnelig postet av BøgeJon

Tja, jeg har vel hele tiden ment at Ultras-kulturen (slik den faktisk er her i nor) drar med seg en del elementer som er negative og at det kan utarte seg (noe som også er i ferd med å skje i enkelt supportergrupperinger). Tankene og argumentene rundt massiv, visuell og høylydt støtte er jo bare bra, men det viser seg jo i praksis at det i- og rundt disse miljøene også blir en del negativ, utenomsportslig fokus. Det missliker jeg sterkt!

 Ellers er jeg fullstendig enig i at man (les: poilit og vakter) kunne brukt andre metoder for å få tak i de som ødelegger.

Når det gjelder blussing, så er det som du sier ikke noen stoor sak, men nettopp derfor er det så uforståelig at noen ikke klarer å innrette seg etter spillereglene og opptrer som nervøse pyromane. De vet jo inderlig godt hvor negative følger dette får for egen klubb!

En annen side av saken er at dette kun dreier som et lite mindretall av "supportere"  og at dette mindretallet da skal få lage så jævlade mye blest og negativ oppmerksomhet. Det store flertallet av tilskuere som går på kamp er "vanlige", fotballinteresserte mennesker, unge og gamle, familer med små barn, og det er leit at en håndfull bråkmakeres skal ødelegge den fine opplevelsen en fotballkamp er, ved å opptre truende og agressivt så lenge du går med motstanderfarger. Det irriterer meg også.

 

Nesten alt dette er helt udramatiske  og selvsagte sannheter, det er når man skal bli enige om hvilke metoder man skal bruke for å bekjempe ulovlige aktiviteter det spriker.

Jeg tror den eneste enhet/organisasjon som kan effektivt fjerne ulovligheter fra norske tribuner og omgivelser er supporterforeningene; de er de eneste som har reell sjans til å overvåke et miljø, de er de eneste som kan reagere med effekt overfor de det gjelder, de er de eneste som vil ha pondus i håndhevelse av et minimumssett av regler.

Du skal spa på noe sinnsykt med politi og vaktmannskaper for å bekjempe sånt, og det har lett for å bli mer og mer motstand dess større styrker enn setter inn mot "problemet".

Jeg er også ekstremt usikker på om hvor stort det reelle "problemet" egentlig er, siden jeg aldri har bevitna noe som kan regnes som et "problem" verken på hjemme- eller bortekamp. Og når det har vært noe klabb og babb, så er det nesten utelukkende svært ufornuftige vaktmannskaper og politifolk som er direkte skyld i konfliktnivået.

Nøkternt sett kan ikke bråkmakere bruke supporterklubber som sitt forum, siden supporterklubben må slå ring om dem for at forumet skal være aktuelt i det hele tatt, og hvilken supporterklubb, ultras eller ikke, vil slå ring om bråkmakere??? Jeg kommer i hverfall ikke på noen!

I hvert eneste tilfelle av ulovligheter har supporterklubbene vært ute med en gang og fordømt, og sågar satt igang aksjoner for å finne vedkommende. Og det er akkurat sånn problemet, hvis det finnes, skal løses: La supporterene sjøl ordne opp i dette, så skal vi se at problemet er borte uten bruk av både trusler, bøter og vold.

Nei, til dere som er interessert i å takle dette problemet: Start et samarbeid med supporterklubbene, bli enig om en felles strategi så vil problemet være borte i løpet av noen få år.

Isolerte miljøer vil være lette å overvåke, lette å følge opp og lette å identifisere, og det er dit vi skal; at vi setter fokus på de som faktisk gjør faenskap, istedet for å straffe grupper kollektivt.

Klanen har rutine på dette, Kjernen likeså. Og det er bare å se og lære hvordan det skal gjøres.

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f