Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 06 sep 07, 14:53
En trener som fører et lag opp to divisjoner på to år er dyktig. Knut Torbjørn Eggen skal ha veldig mye av æren for at vi er der vi er i dag.

FFK hadde i alle år i 2. divisjon bedre rammevilkår enn motstanderne og burde egentlig rykket opp hver sesong med tanke på økonomiske ressurser. Klubben satset høyt og det ble hentet inn gode trenere og spillere foran omtrent hver sesong, men ingen lyktes før Eggen kom.

Jeg tror for eksempel en spiller som Mats Rotting ikke var noen rimeligere investering enn Markus Ringberg. De hadde vel omtrent samme status i svensk fotball. Mange mål i Superettan. Rotting floppet totalt i FFK, men når han gikk til GAIS året etter så scoret han 12 mål på 27 kamper i Superettan og Allsvenskan. En spiller som Andy Kilner var også en veldig tung investering. Andre dyre og gode spillere har vært innom. Mange husker sikkert oppstyret rundt Sander Solberg da det ble avslørt at han tjente en viss andel av billettinntektene. Det ble i det hele tatt brukt mye penger på spillere for å rykke opp foran hver sesong, men FFK feilet hver gang. Enten det var med Per Egil Ahlsen/Frode Hansen, LO Mattsson, Alf Gustavsen, Bjarne Rønning, Håkan Sandberg, Johnny Jonassen eller Glenn Rostad. Det husker jeg så altfor godt...

Eggen traff blink med et par spillerkjøp (Ringberg og Risholt), fikk med Tore Pedersen på laget og klarte å utnytte det potensialet som lå i de spillerne vi allerede hadde (spesielt Lars Petter Hansen og Stian Johnsen som virkelig storspilte under Eggen det første året). Han la om fra 4-3-3 til 4-4-2 og brukte Lars Petter Hansen som midtspiss sammen med Ringberg (Hansen ble misbrukt som ving av tidligere trenere), fikk en god start på sesongen og klarte bå bygge videre på entusiasmen slik at det endte med både ett og to opprykk.

Det direkte opprykket til Tippeligaen var en enda større prestasjon. Da var FFK nemlig ikke noen favoritt til å rykke opp. De fleste trodde FFK kom til å havne rundt midten av tabellen. Ville hvilken som helst trener klart å rykke opp i Tippeligaen i første forsøk? Det er tross alt en ganske stor nivåforskjell mellom 2. div og 1. div. Jeg tok det hvertfall aldri som noen selvfølge at vi skulle rykke opp det året... mulig jeg er dum.

Poenget mitt er som følger: Den som mener Knut Torbjørn Eggen ikke skal ha en stor del av æren for at vi er der vi er i dag, snakker både av uvitenhet og er skremmende historieløs.

Av enkeltpersoner så føler jeg vi kan skille ut tre personer som har vært viktigst i forhold til å få FFK tilbake som en toppklubb:

- Knut Torbjørn Eggen
- Terje Høili
- Markus Ringberg

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340