Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 01 sep 07, 11:47
Endret: 01 sep 07, 11:49
Angående straffesituasjonen som enkelte mener klart er riktig, andre mener klart er feil, mens de fleste (meg inkludert) mener er et sted midt i mellom (men strengt dømt), så sier dommersjef Rune Pedersen dette om hva som skal til for å være straffbar hands:

- Hva er straffbar hands? At laget til spilleren som ballen treffer hånden på har fordel av det, er ikke i seg selv tilstrekkelig. Straffbar hands forutsetter at en spiller bruker hånden med forsett. En plass på spilleren få ha hendene, og så lenge ikke spilleren aktivt søker ballen med vilje, eller forsøker å dekke med kroppen på en slik måte at spilleren må forstå at sjansen er stor for at ballen treffer hånden, så skal det ikke dømmes hands. Et annet viktig kriterium er om spilleren har mulighet til å ta bort handen, og da spiller avstand og tid en viktig rolle i vurderingen.

Legg merke til at det ikke er tilstrekkelig at spilleren får en fordel av handsen. Mange fotballeksperter og kommentatorer på TV sier ofte at det er hands fordi spilleren drar fordel av det. Akkurat det er en like stor myte som "han er sistemann så da er det rødt kort" har vært inntil nylig. Det som er avgjørende for om det er hands eller ikke er om spiller aktivt søker ballen med vilje. Det gjør definitivt ikke Johan Sjöberg (hvorfor i all verden skulle han ha gjort det?). Den siste setningen i uttalelsen til Pedersen er imidlertid interessant. Sjöberg står et stykke unna ballen, og han merker åpenbart at den er på vei mot armen. Han forsøker således å vri den unna bak ryggen, men rekker det ikke før ballen treffer. Dermed blir det en vanskelig situasjon å bedømme for dommeren. Jeg mener det ikke bør bli straffespark i slike situasjoner. Det har jeg alltid ment, uavhengig av om det er i mot FFK, men veldig mange dommere blåser på sånt. Andre vil la det passere (i hvert fall når det skjer mot hjemmelaget på overtid i en veldig viktig kamp, som Grönis har påpekt). Vi var uheldig med dommeravgjørelsen, liten tvil om det, men noen skandale var det ikke. Regelverket åpner nemlig for skjønn.

Da var det kanskje verre med handsen som angivelig fant sted inne i Hammarby sin 16 meter. Men den så ikke jeg...

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340