Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

solgaard

Juniorspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 77

Lagt til: 28 mai 07, 14:23
Endret: 28 mai 07, 14:29
Dette med ”sikkerhet på stadion” er et viktig og ikke minst meget relevant tema. Jeg har merket en stor forskjell på hvordan vaktene opptrer på nye Stadion kontra den gamle. Et nøkkelord her er dessverre markeringsbehov!

Under lørdagens kamp mot VIF ble jeg regelrett kastet ut av Stadion da det gjensto 25 minutter av kampen! Jeg har aldri tidligere opplevd maken! Jeg har gått fast på Stadion (og har vært medlem i en årrekke) i over 20 år samt at jeg har sett drøssevis av kamper Europa rundt, men ALDRI har jeg vært i nærheten av å komme i noe som helst klammeri med verken vakter eller politi. Det var direkte hårreisende og ikke minst trist det som foregikk på lørdag.

Her er saken:

Jeg har sesongkort på rad 5 på ”folketribunen” og sitter således foran det store Gjensidige reklameskiltet midt på banen. Her har jeg mulighet til å stå oppreist da jeg ikke har tilskuere bak meg, og denne muligheten benytter jeg meg av. Jeg sitter/ står sammen med tre andre kamerater og vi er alle ivrige til ”å slenge med leppa” til både hjemme- og bortelagets spillere når det seg ”hør og bør” (positivt som negativt). Vi er av den oppfatning av at det skal være litt temperatur/ atmosfære på en fotballkamp. Det er tydelig at vaktene ikke setter pris på denne form for ”oppførsel” for vi sitter med en følelse av at de følger oss med argusøyne (Grandiosa-klappere er den perfekte supporter i deres øyne…) til enhver tid.

På lørdag så var vi fem personer som delte på fire seter. Grunnen til det var at min ene kamerat hadde med seg kjæresten sin (som hadde billett lenger bak, men ikke ønsket å sitte alene). Dette hadde ikke noe som helst innvirkning verken på oss fire kamerater eller våre ”tribune-naboer” (vi sitter altså på ytterste del av en hel sete rad og har således god plass). Rett etter pause så begynner vaktene å påpeke at vi er en person ”for mye” på vår rad. Vi forklarer situasjonen på en ordentlig måte og forteller at dette ikke bør være (eller har vært) noe stort problem (vi henviser bl.a til at folk på Plankehaugen tribunen får stå øverst i trappeoppgangen). Vi får ikke noe som helst gehør for våre argumenter og vaktene henger dermed på oss som klegger videre. Det neste vi får beskjed om er derfor å sette oss ned på stolene i stedet for å stå oppreist. Vi får deretter beskjed om å ikke slå i reklameskiltet bak oss da vi kommer til å ”ødelegge” det (det hender at vi har slått i skiltet av ren frustrasjon noen ganger, men også når FFK har scoret og det har vært ”liv laga”). Vi etterkommer kravet om å ikke slå i reklameskiltet og om å sette oss ned. Vi prøver altså å ”tilpasse” oss. Etter å ha sittet 10 minutter i ro, så kommer plutselig politiet for å snakke med oss fordi de har hørt at det har vært problemer her. Jeg forklarer på en ordentlig måte at vi motvillig har etterkommet de nevnte krav, men jeg får likevel beskjed om å bli med ”onkel politi” under tribunen. Jeg ønsker å forklare situasjonen, men hver eneste gang jeg åpner munnen så blir jeg dyttet lenger og lenger ut av Stadion fra en utrolig arrogant politibetjent. Hver eneste gang jeg altså prøver å åpne munnen for å si noe, så blir jeg dyttet bakover. Når politimannen etter hvert skjønner at jeg ikke kan ha gjort en ”flue fortred” så kommer han selvfølgelig med unnskyldningen om at jeg er full og således må geleides ut! Jeg hadde drukket fem øl før kampen og trenger minst fem til for å bli full! Jeg får beskjed om at dersom jeg åpner munnen min en eneste gang til så tar han meg med i kasjotten! I det han sier det så kommer min ene kamerat under tribunen for å sjekke hva som foregår. Han sier ganske rett ut hva han mener om saken og blir utrolig nok slengt i bakken av tre politimenn og slept ned trappen så han blør i hodet! Jeg tror ikke det jeg ser! Han blir deretter tatt med til politistasjonen hvor de slipper han med en eneste gang da de ikke har noe som helst å ta han på. Maken til arroganse skal man lete lenge etter.

Man kan trygt si at det som skulle være en hyggelig kveld med gode venner og god fotball ble totalt ødelagt av vakter samt politi. Som sagt så har jeg ALDRI tidligere opplevd lignende på en eneste fotballstadion (jeg har vært på minst 50 stadioner rundt i Europa). Problemet her ligger i at både vakter og politi har et utrolig stort markeringsbehov – de lager et ENORMT problem ut av en liten bagatell. De skjønner ikke selv sin viktigste oppgave, nemlig å forbli ”anonym” (akkurat som en fotballdommer) så folk kan nye fotballkampen samt atmosfæren. Jeg har selvfølgelig full forståelse for at vaktene må kunne si i fra dersom de ser et problem eller et potensielt et sådan, men terskelen må utvilsomt legges høyere enn p.d.d.. Jeg blir faktisk kastet ut fordi jeg åpner kjeften mer enn andre som er på kamp. P.g.a. dette så blir jeg med mine venner altså sett på som et potensielt problem!

Jeg er utrolig skuffet over hele seansen og kommer til å ringe sikkerhetssjef Waters for å forklare hele opptrinnet. At vakter/ politi skal bruke både tid og ressurser på slike bagateller blir totalt feil. Det er sikkert mulig at de kjeder seg på jobb, men det bør være totalt unødvendig å konstruere situasjoner som nevnt ovenfor.

Jeg er dypt skuffet og frustrert over hva jeg fikk oppleve på lørdag. Jeg håper sikkerhetssjefen vil ta ting til etterretning når jeg ringer han i morgen. Det er trist og ikke minst fornedrende å bli geleidet ut foran venner og bekjente når man er totalt uskyldig. En unnskyldning bør være på sin plass fra FFK-hold.

---------------------------

Pontus


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340