Husk meg
Brukernavn
Passord

Svenske Fredrik Stoor (22) klar for RBK

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 22 nov 06, 08:31
Hammarby og Rosenborg er enige om en overgang for Fredrik Stoor. Om få dager kommer 22-åringen til Trondheim for å skrive under den personlige kontrakten. Klubbene er enige, og overgangspapirene ble sendt fra Sverige i går. Nå gjenstår kun den personlige kontrakten til Stoor, noe som neppe blir noe problem, ifølge ham selv.

Stoor har vært fast på det svenske U-21 landslaget, og har en flott sesong bak seg i Hammarby. Noe flere klubber enn RBK har bitt seg merke i, blant annet FC København.

For Rosenborgs del er dette kjøp nummer to gjort på bakgrunn av talentspeider Stig Thorbjørnsens møysommelige jobb i spillermarkedet. Han har fulgt svensken i hele høst, og latt seg imponere.

http://fotball.adressa.no/eliteserien/article69692.ece

Jeg ser frem imot den dagen FFK kan ha en egen heltidsansatt talentspeider i klubben. Dette må da være en investering som lønner seg selv for "mellomstore" klubber som Fredrikstad?

SirLion

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05

Lagt til: 22 nov 06, 08:49

Fredrik Stoor er en meget god spiller, har sett han på tven faktisk :P hehe også har jeg han på FIFA og på FM(selvom det bare er spill er han god der også :P)

Synd at FFK ikke hev seg på her, kunne vært en fin ertstatter for PAC...

---------------------------

Ikveld, skal jeg drekke meg drita full og gå opp og danse på bordet etterpå =) Enerly til tv2 =)

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 22 nov 06, 10:25
Opprinnelig postet av Holters
Jeg ser frem imot den dagen FFK kan ha en egen heltidsansatt talentspeider i klubben. Dette må da være en investering som lønner seg selv for "mellomstore" klubber som Fredrikstad?

Jeg tror det er utrolig vanskelig å finne en så fotballfaglig sterk person som gidder å jobbe som speider, evnt. så må det betales en svært god lønn. Men hvis man ser på kostnaden ved "feilkjøp", så er nok lønna til en bra speider et helt overkommelig "problem". Bare det å kjøpe en spiller som ikke er i matchform er jo fryktelig dyrt, all den tid klubben sitter med en spiller de ikke kan bruke. Toth,

FFK har jo ofte tynt med førstehåndskunnskap om spillere de signerer. Toth ble vel signa uten at de hadde sett mannen i  levende live eller i kamp, andre får kontrakt etter prestasjoner på 2 treninger og én treningskamp mot Borg. Multaharju fikk vel kontrakt fordi han hadde landskamper  for Finland og hadde spilt i Tyrkisk toppserie.

Bjørkøy som Statsminister!

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 22 nov 06, 13:27

Opprinnelig postet av TgfkaFFK
Opprinnelig postet av Holters

Jeg tror det er utrolig vanskelig å finne en så fotballfaglig sterk person som gidder å jobbe som speider, evnt. så må det betales en svært god lønn. Men hvis man ser på kostnaden ved "feilkjøp", så er nok lønna til en bra speider et helt overkommelig "problem". Bare det å kjøpe en spiller som ikke er i matchform er jo fryktelig dyrt, all den tid klubben sitter med en spiller de ikke kan bruke. Toth,

FFK har jo ofte tynt med førstehåndskunnskap om spillere de signerer. Toth ble vel signa uten at de hadde sett mannen i  levende live eller i kamp, andre får kontrakt etter prestasjoner på 2 treninger og én treningskamp mot Borg. Multaharju fikk vel kontrakt fordi han hadde landskamper  for Finland og hadde spilt i Tyrkisk toppserie.

Det er selvsagt vanskelig å finne rett person, men det er også vesentlige kostnader forbundet med det å ha en heltidsansatt speider. 

I juni satt jeg opp et regnestykke på hva vi kunne anta noe slik ville koste klubben.  Jeg tok da en svært moderat lønn (500K) og passe moderate reisekostnader (linken her).

"La oss ta et kjapt (og grovt) regnestykke:

1. lønn: 500.000 - gir i realiteten en lønnskostnad (ink. arb.giv+feriepenger og sosiale avgifter) på kr. 650.000
2. 2 reiser (á 3 flygninger) og  10-12 hotellovernattinger per måned
  - flyreiser ca. 20.000 per måned
  - hotell ca. 10.000 per måned
  - mat, kjøregodtgjørelse, osv, ca. 15.000 per måned

Dette gir oss en samlet kostnad på 45.000*12+650.000=1.190.000 per år. Dette tilsvarer 3% av et budsjett på 40.000.000...  "

Jeg vil tru det er vanskelig å finne en fotballfaglig kompetent person som ønsker 100-150 reisedøgn (man finner ikke talentene hjemme på skrivebordet...) per år uten å ta imot en lønn nærmere 1 million...  Hvis vi dobler lønna og øker reiseutgiftene noe (60.000) havner vi fort nærmere 2.000.000... 

I forhold til det å signere fotballspillere som slår til omgående, tror jeg det hører til sjeldenhetene. De fleste spillere må ha en periode med innkjøring før de klarer å yte på det nivået man forventer.

Dette gjelder spillere på linje med Ballack så vel som Toth og andre.

Toth har vel forøvrig hatt en så bra sesong i år at han ikke lenger kan kalles et bomkjøp, vel?  Vi får håpe Multaharju "tiner" i løpet av vinteren og leverer en suveren 2007-sesong. :)

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 22 nov 06, 14:59
Nå har da FFK hatt sine feilkjøp, slik at de 2 millionene kronene vil man fort spart inn.

Costanza

Landslagsspiller

Lagt til: 22 nov 06, 15:21
La oss si at klubben bruker ca. 2 mill i året på en "scout".

Ett feilkjøp vil som regel ikke koste noe mindre enn disse to millionene når man inkluderer overgangssum, lønn og andre utgifter knyttet til kjøp av spiller. Det er faktisk en grunn til at flere norske klubber nå er i ferd med å ansette speidere. Når man tenker på at ca 90 % av en klubb sine spillere er kjøpt inn utenfra, så viser jo bare det hvor utrolig viktig det er blitt å gjøre et grundig arbeid før man handler i dagens profesjonelle fotball. Her har FFK et enormt forbedringspotensiale.

Morgan Andersen er flink og har mange kontakter, men han kan umulig kjenne til markedet så godt som enkelt skal ha det til. Og så vidt jeg vet så har han heller ingen kompetanse til å bedømme og vurdere fotballspillere kvalitativt. Ved siden av det økonomiske aspektet, så er det nettopp dette med speiderens kompetanse som blir den største utfordringen. Tror jeg.

Dette er uansett noe jeg håper blir diskutert seriøst  på klubbhuset. Er hvert fall rimelig sikker på at Knut Torbjørn Eggen ville satt pris på en slik løsning. Innkjøpspolitikken i FFK har nemlig stort sett virket ganske tilfeldig, og det har vel også Eggen selv antydet i flere intervjuer...

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 22 nov 06, 19:13
Med Stoor på plass er Rosenborg nå ute etter en ung og rask midtstopper:

- Vi ser etter en rask stopper, som kan spille seg ut bakfra. Vi har en kandidat, som Stig Torbjørnsen allerede har sett spille fire ganger. Spørsmålet er om han nesten er for ung for oss, sier sportsdirektør Rune Bratseth.

(...)

- Norske spillere er for dyre i forhold til kvalitet. Norske klubber skrur vanligvis opp prisen når vi henvender oss, begrunner Bratseth.

http://www.rbkweb.no/vis/4937

Rosenborg har også hatt en unggutt fra Elfenbenskysten på prøvespill:

Abdoulrazack Traore imponerte stort under prøvespillet i høst. Den klubbløse 18-åringen fra Elfenbenskysten vil i utgangspunktet kjempe om rollen som venstre indreløper.

Jeg må si jeg er imponert over arbeidet til RBK og denne Stig Torbjørnsen... Vil nesten påstå at jeg er misunnelig. Skulle gjerne sett at FFK ansatte en heltids talentspeider.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914