Husk meg
Brukernavn
Passord

Eggen senior refser ledelsen i FFK

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

tomroar

Landslagsspiller
Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 1010

Lagt til: 20 des 06, 10:26

Nå har vel eggen sr gått ut på dato, det har han vel også selv sagt at han ikke har mer å bidra med. Det fant han jo ut sist han ble hentet inn som redningsmann. Han så vel da at tiden hadde gått fra han, men gamle mennesker har som regel dårlig hukommelse.

Å ta det han sier nå for seriøst blir bare dumt, spesiellt i en setting der familiære forhold er påvikret.

Når FFK får støtte fra toppledelsen i Norsk fotball, så tror jeg vi er på rett vei.

Det er bare å starte med blanke ark, det er lite vist å diskutere om de har gjort et feil valg før vi ser hvor ferden går.

 

Et siste innspill fra meg ang. Eggen jr, om vi hadde en så fantastisk trener i klubben, hvorfor fikk han ikke et kjempetilbud fra utlandet i den perioden han var hos oss.

 


Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 20 des 06, 14:25

Opprinnelig postet av tomroar
Et siste innspill fra meg ang. Eggen jr, om vi hadde en så fantastisk trener i klubben, hvorfor fikk han ikke et kjempetilbud fra utlandet i den perioden han var hos oss.  

 

Fordi norske trenere generelt er lite attraktive i utlandet, mye pga den destruktive fotballen vi presenterte gjennom landslaget i lang tid. Vi kan påstå så lenge vi vil at det var morsomt å følge landslaget på 90-tallet, når vi slo flere store fotballnasjoner, men faktum er at utlendingene er av den oppfatning at vi spillte kjedelig og primitiv fotball. Utenom Trond Sollied har vi lite å vise til hva gjelder trenere i europeisk sammenheng. Hareide vant riktignok noen seriegull i Sverige og Danmark, men i en tid hvor Tippeligaen hadde høyere standard.

 

Når det gjelder KTE så har han ennå ikke prøvd seg i en toppklubb (FFK er faktisk ikke det...ennå). Hvorfor han ikke har det kan jo skyldes flere ting, men han har vel prioritert å bli boende der han er av hensyn til barn osv. Uansett, det er litt for lettvint å si han ikke har prestert noe fordi han bare har ett cupgull så langt. Man må se litt på hvilke lag han har trent også. Moss hadde ikke akkurat noe stjernegalleri, og heller ikke midlene til å skape et. Fredrikstad startet i 2. divisjon, og det er ikke bare å dra et lag opp 2 divisjoner og vinne tippeligaen. Når man er fersk som trener er det heller ikke bare å velge og vrake i trenerjobber. Man tar det man får, for å skaffe seg rutine og erfaring. Ser man alt under ett, så synes jeg KTE fikk til veldig mye med FFK på kort tid. Så får man bare vente og se hva han kan få til i fremtiden. Han er fortsatt tidlig i trenerkarieren. Kan jo bli interessant å se hva den nye treneren får til med FFK i 2007.

---------------------------

- Cosmic

«No ska vi hjæm å snu kjerringa!» - Jørn Jamtfall


tomroar

Landslagsspiller
Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 1010

Lagt til: 20 des 06, 15:46

Fersk som trener er vel en sannhet med modifkasjoner.

Eggen er jo eldst av alle .

Der er som med spillere , er man god nok er man gammel nok, det er bare å se til Solbakken. Han er minst 10 år yngre enn Eggen, og minst flere ganger så god .

 


Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 20 des 06, 16:10
Opprinnelig postet av tomroar

Fersk som trener er vel en sannhet med modifkasjoner.

Eggen er jo eldst av alle .

Der er som med spillere , er man god nok er man gammel nok, det er bare å se til Solbakken. Han er minst 10 år yngre enn Eggen, og minst flere ganger så god .

 

Hvordan kan du konkludere med at Solbakken er mange ganger bedre ? Ham.kam dro nytte av medgangsbølgen etter opprykket og ble nummer 5 første sesongen hans i TL (noe som ikke er helt uvanlig. Start tok sølv som nyopprykket). Året etter ble det en høyst moderat 10. plass. I København har han et helt annen grunnlag for å oppnå suksess. En bunnsolid klubb med sterke økonomiske midler som har ligget i toppen i mange år. Man har litt andre forutsetninger for å lykkes da. Ser heller ikke noe som skulle tyde på at Eggen Jr ikke ville greid seg bra i for eksempel Rosenborg, men det har også mye med det å være rett mann på rett plass til rett tid, i forhold til hvilke jobber som er tilgjengelige når man er ledig selv. I en tid hvor trenerne går ut og inn i tippeligaklubbene ukentlig, så er det snarere en styrke at man evner å samarbeide over lengre tid. I motsetning til for eksempel Tom Nordlie som ingen greier trynet på i mer enn 6 måneder. Lurer på hva han skal finne på når han har terget på seg folk i samtlige TL klubber, for han har vel snart vært innom alle :-)

 

Nå skal jeg ikke påstå at Knut Torbjørn Eggen er verdens beste trener, langt derifra, men en del av innleggene og konklusjonene som gjøres i en del tråder her er reinspikka vås.

---------------------------

- Cosmic

«No ska vi hjæm å snu kjerringa!» - Jørn Jamtfall


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 20 des 06, 16:18
Hvis ikke jeg husker feil fikk vel Eggen tilbud fra Helsingborg for noen år siden og det har sikkert vært andre gode klubber og forhørt seg. Eggen har hele tiden sagt at han vil fullføre sine kontrakter, nå ble det dessverre ikke sånn denne gang. Han har også vært ganske klar på at han ikke ville utenlands før ungene for forsåvidt voksne, noe dem nærmer seg nå vel. Når ufaglærte fotballdirektører begynner å sparke trenere inn mot sommeren vil selfølgelig Eggen stå høyt på lista til dem fleste klubbene i Norge......................

hhem

Knøttespiller
Ble medlem: 08 mai 06
Innlegg: 32

Lagt til: 20 des 06, 17:37
Det var jo ikke Eggen som brøt kontrakten, men styret i FFK ved at de endret på arbeidsbetingelsene.

ibskof

Bedriftsspiller
Ble medlem: 20 des 06
Innlegg: 4

Lagt til: 20 des 06, 20:20
Ærlig talt - har vi ikke fått nok av pipinga i hornet på veggen der oppe i Trøndelag?! Den Gamle har jo meninger om alt, og vet alt - unntatt hva YDMYKHET betyr. Jeg er så lei den typen! Sønnen, derimot,  virker som en kjempefin type på mange måter, men vet åpenbart lite om hvordan en virksomhet av FFKs størrelse må organiseres. Og om FFK har foreslått endret arbeidsbetingelsene hans, er det vel få som vet. Så vidt meg bekjent er det snakk om å etablere en organisasjonsmodell med klart definerte roller, ansvarsforhold og rapporteringslinjer. Veldig vanlig i virksomheter av en viss størrelse. Uansett er det totalt uinteressant hva faren hans mener. Han er etter min mening gått ut på dato, og har dessuten øyensynlig fortrengt vesentlige momenter fra sin egen bok om Godfot-teorien.

---------------------------

Charlot


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 20 des 06, 20:21
nå vet vel veldig få her inn hva som faktisk stod i den kontrakten.

torkr

A-lagspiller

Ble medlem: 28 jul 06
Innlegg: 386

Lagt til: 20 des 06, 20:36
Endret: 20 des 06, 20:38
nå har vel aldri eggen jobbet i en klubb som drives profesjonelt i 2006 ?

det kan ofte være vanskelig å innrette seg etter nye ting når man har vært konge i hele sitt trenerliv...?

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 20 des 06, 20:42
Endret: 20 des 06, 20:52

Opprinnelig postet av ibskof
  Sønnen ... vet åpenbart lite om hvordan en virksomhet av FFKs størrelse må organiseres. 

Uansett er det totalt uinteressant hva faren hans mener. Han er etter min mening gått ut på dato

 

I mangel av ydmykhet fra Eggen sr er det godt at du går foran som et godt eksempel, da.

 

Skjønner at du er en av dem som setter pris på at norsk fotball blir mer og mer forretningsaktig, hvor fokuset på underholdningsverdien i spillet og det sportslige innholdet som sådan viker plassen for kortsiktige resultatkrav og kapitalistiske interesser.

 

Eggen jr vet en del om hvordan man gjør et middels fotballag til et godt forballag. Hvis ikke fotballnorge vet å ta vare på slik kompetanse så er det desverre lite tvil om hvor dette er nødt til å lede. Men kravet om at man skal innordne seg en strikt struktur har alltid vært sterk i idrettsnorge. De som stiller seg utenfor systemet (som Vebjørn Rodal da han sto for Norges største idrettsprestasjon noensinne) blir fort svært upopulære. Først og fremst må man innordne seg, så må man innse at man ikke er noe, så kan man få lov til å kastes på dør når andres beslutninger leder til manglende resultater. Hurra sier jeg bare.

 

Det kan godt være at Eggen sr er "gått ut på dato". Men jeg (og en del kloke fotballhoder jeg kan støtte meg på) har den oppfatning at norsk fotball er i ferd med å løpe fra seg selv. I løpet av de siste to-tre årene har det begynt å flomme veldig mye penger inn i norsk fotball, og det er ingen grunn til å anta at verken fotballedere eller investorer flest har helt oversikten over de store og langsiktige konskekvensene dette får. Det vi ser i år er at alt som heter kontinuitet kastes på dør. Meriiterte storheter som Nils Arne Eggen har overraskende fort blitt avlegs - som om det var utenkelig at hans lederprinsipper kunne gi en norsk klubb suksess i dag. Kom igjen da, det er ikke så mange år siden Eggen var på topp. RBK har med sin nye strategi (å bytte trener minst to ganger i året) slitt enormt med å holde nivået oppe siden Eggen ga seg. Knut Tørum ble i år kåret til årets trener, og hyllet for sin suksess. Det viser bare hvor populært det for tiden er å være kortsiktig og gi blanke i alt som ligger bak resultatene. Den som tilfeldigvis var vikartrener for laget som uansett er Norges beste skal hylles i skyene fordi lagets fremste spiss plutselig får karrierens største scoringskick.

 

"Vent til Tørum har vært trener i 15 år, så kan vi da oppsummere hvor mye suksess han har hatt", mente Åge Hareide om betegnelsen "suksesstrener" på Tørum.

 

Men du vil vel kanskje i all din ydmykhet regne Åge Hareide som utdatert også? Ettersom han har sans for begreper som kontinuitet og tålmodighet i forbindelse med fotball?


ibskof

Bedriftsspiller
Ble medlem: 20 des 06
Innlegg: 4

Lagt til: 20 des 06, 21:04

Godt poeng mht ydmykhet. Det skal du ha. Men selv ditt kloke fotballhode kan da ikke ha unngått å oppleve den Gamle Eggen der forakten overfor personer med andre meninger enn dem han selv fører til torgs har vært både påtagelig og pinlig. Forøvrig har hva jeg setter pris på (eller ikke) kun akademisk interesse i denne saken. Vi har vel en virkelighet å forholde oss til også. Men for all del - har du en oppskrift på å reversere den etter hvert kapitalistiske dreiningen fotballen har tatt, må du gjerne dele den med deg. Forøvrig skjønte jeg ikke helt hva du mente med de to siste avsnittene du skrev, men så er jeg vel ganske tungnem.

---------------------------

Charlot


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 20 des 06, 21:23
Endret: 20 des 06, 21:24

Mitt fotballhode er ikke så veldig klokt, i alle fall ikke følge hva jeg selv påstår. Og hva jeg vet har ingen påstått noe annet heller. Nettopp derfor er jeg mer opptatt av å høre på hva de kloke hoder mener - og da regner jeg eksempelvis Eggen sr (og jr) og Hareide blant de kloke, og investorer (og eks-spillere) som Berg i LSK og Høili i FFK som ikke fullt så kloke som disse når det gjelder fotball (men desto klokere når det gjelder forretninger).

 

Med de siste avsnittene mente jeg å understreke at kortsiktighet og umiddelbar suksess hylles med noe overdreven iver i den holdning til fotballen som er på moten for tiden. Man skal ikke bygge et lag sterkt og solid over tid, slikt er det visst ingen som bryr seg så mye om. Man skal derimot helst overta midt i en sesong og gå ubeseiret gjennom de ti kampene som gjenstår av sesongen - da regnes man som Norges beste trener. Eggens jr`s konstante fremgang med FFK (med unntak av Drillo-sesongen) gjør ham ikke en gang til en av de nominerte. Hvem bryr seg vel om den typen kvalitet Eggen jr tilfører norsk fotball, så lenge han ikke vinner serien?

 

Åge Hareide har vært klar på at han har lite til overs for denne forretningsmessige måten å vurdere suksess på. Han vil gjerne se hva en trener presterer over tid før han vil snakke om eventuell suksess. Men det er ikke det som er `in` for tiden. Hva betyr vel fotbalkompetanse når det er businessverdenens utålmodighet som legger premissene?


ibskof

Bedriftsspiller
Ble medlem: 20 des 06
Innlegg: 4

Lagt til: 20 des 06, 21:53
OK - tror jeg skjønner hva du mener. Og jeg er nok ikke helt uenig. Men jeg synes likevel en må forholde seg til en virkelighet, enten en liker den eller ikke. Og det er i det perspektivet jeg kommenterte Nils Arne Eggen og hans til enhver tid så ulidelig skråsikre uttalelser. Når jeg tror hans oppfatninger om klubborganisering er passé, skyldes det enkelt sagt at virkeligheten er en annen nå enn da han (åpenbart på en glimrende måte) ledet RBK. Forøvrig kan vi vel være enige om å ønske FFK alt godt i neste sesong? Takk for en saklig meningsutveksling.

---------------------------

Charlot


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 20 des 06, 22:12

Opprinnelig postet av ibskof
Forøvrig kan vi vel være enige om å ønske FFK alt godt i neste sesong? Takk for en saklig meningsutveksling.

 

Det kan vi nok.  

Som Dylan formulerte det: 

Then time will tell just who fell
And who`s been left behind

Han har også et par vers et sted om at ting og tider forandrer seg. Ikke at det har noe med saken å gjøre.

 

Forøvrig selv takk. (ellers må en vel slå av litt for Eggens skråsikkerhet, han er jo tross alt trønder stakkar, og han kan jo ikke noe for det...)


Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 20 des 06, 22:28

Så det du sitter og sier er at Nils Arne Eggen har gått ut på dato fordi han ikke har vært hovedtrener i noe lag de 4 siste årene ? En mann som vant double i 1971 i sin første sesong som trener, og vant serien i 2002 i sin siste sesong. Han har overlevd 30 år som fotballtrener (og har en merittliste som får de fleste andre trenerne i dette landet til å se ut som juniorer), og nå er han utdatert fordi han ikke har trent et lag siden 2002 ? Han var trener i Rosenborg når Rune Bratseth kom inn, og de la om til modellen FFK nå begynner med, og vet nok utmerket godt hva det dreier seg om. At han av og til ordlegger seg i overkant er vi derimot enig om, men tror man skal være forsiktig med å bestride kunnskapsnivået han sitter inne med.

 

Her er forøvrig en litt mindre tabloid artikkel hvor han adresserer samme spørsmål litt mer generelt: http://www.fxt.no/article840894.ece

 

Problemet er bare det at alt for mange av de norske klubbene allerede har gjort seg avhengig av snille onkler og investorer, og så lenge disse sitter og krever urealistiske kortsige resultater, så vil mange klubber til slutt ende opp med å skyte seg selv i foten. LSK er vel skrekkeksempelet i så måte. Det blir ikke akkurat større sjanser for suksess når investoren får treneren sparket etter en 4.plass, fordi han forventet en 3.plass.

---------------------------

- Cosmic

«No ska vi hjæm å snu kjerringa!» - Jørn Jamtfall


Fjedjik

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 890

Lagt til: 21 des 06, 01:18

Jeg har lyst til å poste en artikkel fra aftenbladet      : http://fotball.aftenbladet.no/eliteserien/article71177.ece   som handler om styringen i fotball norge med utgangspunkt i Eggen saken :

Kan det bli verre nå?

Samtidig med at en norsk trener, Marit Breivik, høstet sin største suksess som en naturlig konsekvens av langsiktig arbeid, trakk en annen seg fordi hans mulighet til å styre utviklingen ble redusert.

Knut Torbjørn Eggen opplevde at hans nye sjef grep inn i jobben hans. Morgan Andersen kjøpte spillere etter eget forgodtbefinnende og Eggen så nok at innblandingen ikke ville stanse der. Han tok en beslutning det står respekt av.

Det er all grunn til å se på hvem som har hatt suksess i norsk fotball, hvem det var som løftet Norge fra den europeiske bakgården og til å fremstå som lysende eksempler for mange andre små nasjoner og klubber.

De to første man tenker på er Nils Arne Eggen og Egil Olsen. Begge hadde det de fleste av dagens trenere så sårt mangler. De hadde en solid utdannelse, de hadde lang erfaring fra fotballen og de hadde høstet av livets skole.

En annen som skiller seg ut er Åge Hareide. Også han er mer enn fotballtrener, blant annet en livsfilosof som hadde så mye ledelseserfaring på hjertet at han kunne skrive bok om det.

Nå blir treneren yngre, med snevrere bakgrunn og mindre ballast. Men dette er kanskje ikke det verste. Mest bekymringsfullt er det at trenerinstituttet svekkes, at treneren reduseres til et verktøy for ledere med større ambisjoner og mindre innsikt.

En norsk fotballsjef, han styrer en større klubb på Vestlandet, mente forleden at vi bare må akseptere at det blir mer vanlig å kaste treneren. Vi håper at han sa det i spøk, men det lød ikke slik. Skal det bli mer vanlig å sparke trenere enn i år, ja da ser det sannelig ikke lyst ut.

Det betyr at den langsiktige planleggingen må vike for jakten på kortsiktige effekter. I stedet for å utvikle laget, kollektivet og spillestilen, som var Eggen og Olsens suksessfaktorer, vil fokus flyttes over på kortsiktige løsninger som spillerkjøp og trenerbytter.

Nils Arne Eggen sier at den sportslige ledelsen bør ansette sin egen sjef. Selv ikke Eggen forvalter all sannhet, men det meste blir rett til slutt, og slik er vi redd at det blir i denne saken også.

I norsk fotball ser man dessverre en utvikling andre veien. Det er enten eierne som er den sterke parten, som i Lillestrøm, Lyn og Vålerenga, eller så er det den administrative / sportslige ledelsen som for eksempel i Fredrikstad og Rosenborg.

Om vi tolker signalene fra Lerkendal rett, så vil man svekke treneren der også. Sportslig ledelse har gitt klart uttrykk for at Knut Tørum skal konsentrere seg om jobben på treningsfeltet. Hvem skal styre skuta mot nye mål? Det må være de som har sett seg nødt til å ansatte en ny trener hvert år.

Vi ser at Nils Johan Semb er nevnt som mulig trener for Fredrikstad. Man kan være fristet til å ønske at han og andre velkvalifiserte sier nei, slik at Morgan Andersen ble sittende med den treneren han fortjener.

Men vi skulle enda mer ønske at Semb tok jobben under den forutsetningen at han også fikk makten.

---------------------------

Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football


Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 21 des 06, 01:25

En god kommentar det der. Krogsæter er forøvrig redaktør for sporten i Adresseavisen, men de har felles sider for fotball med de fleste andre store lokalavisene i landet :-)

---------------------------

- Cosmic

«No ska vi hjæm å snu kjerringa!» - Jørn Jamtfall


bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03
Innlegg: 715

Lagt til: 21 des 06, 09:52
Opprinnelig postet av Fjedjik

Jeg har lyst til å poste en artikkel fra aftenbladet      : http://fotball.aftenbladet.no/eliteserien/article71177.ece   som handler om styringen i fotball norge med utgangspunkt i Eggen saken
(...)

Må si at denne artikkelen oppsummerer min bekymring for det som skjer i FFK nå. Vi må for all del ikke glemme at vi snakker om fotballklubber - organisatoriske modeller som fungerer utmerket i (resten av) næringslivet trenger slett ikke fungere i en fotballklubb!

---------------------------

Bjørn Jervell Hansen


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 21 des 06, 10:05
Endret: 21 des 06, 10:26

At Pappa Eggen støtter Litj Eggen var vel forventet, når en også husker hans tidligere uttalelser omMorgan A. Han er jo i følge Hain Far sjøl, sementert i hodet.


Ønsker kort og støtte K.Siems uttaleser om at det er klubbledelsen som legger de langsiktige planene og ikke trenere, som oftest er opptatt av egne CVér.


Når det spesifikt gjelder FFK, vil jeg nok engang nevne det som flere her innehar tatt opp, og skrev da Morgan ble ansatt. En klubb har ikke plass til to sjefer, som begge liker å ha sandkassa fullstendig for seg sjøl.  Personligheter som etter bl.a min mening opptrer som forvokste barn  som ikke klarer å f.eks ta kritikk.


I bakgrunn spiller nok også T.Høili inn, mannen som med sin pengesekk startet FFK sin reise mot TL. Etter min mening hadde ikke FFK vært der de er i dag, uten hans innsats. Takken var jo at KTE i stor grad bidro til at han trakk seg fra FFK.


Når så FFK er nærmest blitt kjørt konkurs at KTE og hans disipler ( pluss noen andre), går så T.Høili inn og redder klubben. Han går inn og vil også være en nødvendig støttespiller framover. Trolig har også det som har skjedd nå ett preg av "takk for sist".


Konklusjon Fredrikstad har ikke nok rike onkler til å ha en TL klubb, som styres av egosentriske trenere, men dessverre styres av enkeltes pengesekker. Valget er TL eller i beste tilfelle 1.divisjon.

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 21 des 06, 10:20
Endret: 21 des 06, 10:27
Javel, Eggen har også styret økonomien i FFK... Er ikke småtterier heller!!!

Mod: Det holder lenge med ett punktum, eventuelt tre hvis det er en tankefull avslutning på setningen. 11 er med andre ord ikke nødvendig verken i dette innlegget, eller alle de andre som har blitt rettet.


Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340