Husk meg
Brukernavn
Passord

Spøker for spill for Elfenbenspillerne?

Flat Trådet Nøstet
Totalt 4 sider Alle

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 27 nov 06, 17:27

I hvertfall hvis NFF bestemmer seg for dette.

Vil stoppe bølgen av afrikanske spillere

Fotballforbundets leder for Toppfotball, Roald Bruun Hansen hevder at NFF nå vil sette en stopper for Afrika-bølgen til Tippeligaen. FFK har nylig hentet to unge spillere fra Elfenbenskysten.

– Jeg er meget kritisk til at klubbene i Tippeligaen henter spillere fra Afrika av forskjellig kvalitet. De har kastet seg på en populistisk bølge. De henter masse spillere fra Afrika i håp om å finne den nye Edu i en av klubbene, sier Bruun-Hansen www.demokraten.no/lokalsport/article2434872.ece

Gjelder dette for FFK også,de har jo skrevet under alt?

 


Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 27 nov 06, 17:41
Han tullingen var jo ute på TV2-sporten forrige uke med disse meningene...

Selvsagt er det ingen fare for våre nye spillere. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye mer tvilsomt å hente unge spillere fra Elfenbenkysten enn fra for eksempel Sverige, Danmark eller Slovenia for den saks skyld.

Disse spillerne kommer til FFK fordi de har vist seg gode nok. Det blir bare useriøst når Bruun Hansen antyder at spillernes kvalitet ikke er all verden.

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 27 nov 06, 18:12

Det er så en begynner å lure på hva for motiver denne mannen har for å komme med et slikt utspill? Kan det være misunnelse? Hvilket lag holder han med? Vi har strenge nok regler som det er m.h.t. til å hente spillere fra Afrika.Han er NFF-mann....da er vel regler regler eller lover er lover.....? Må også si at dette grenser til rasisme!

---------------------------

Benksliter`n

BYGG EN STOR NOK STADION!
15 000 +++++


Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 27 nov 06, 18:49
Han overtar for øvrig jobben til Per-Ove Ludvigsen i Brann...

Ergo blir det neppe noen afrikanere til Bergensklubben med det første!

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 27 nov 06, 19:04

Opprinnelig postet av Costanza
Han overtar for øvrig jobben til Per-Ove Ludvigsen i Brann...

Ergo blir det neppe noen afrikanere til Bergensklubben med det første!

Tja,vet ikke det? Brann har jo nettopp skaffet seg en ung Gambier.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135576

 

---------------------------

Benksliter`n

BYGG EN STOR NOK STADION!
15 000 +++++


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 27 nov 06, 19:06

Og hvorfor skulle det spøke for spill?


GurrBass

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 jul 05
Innlegg: 1827

Lagt til: 27 nov 06, 19:24
Håpet er jo ikke å finne nye Edu eller Mikel,men å finne en enda bedre spiller!!! 

---------------------------

FFK,klubben i mitt hjerte :-)


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 27 nov 06, 19:24
Opprinnelig postet av Bedreviteren

Og hvorfor skulle det spøke for spill?

 

Tenkte kanskje at NFF ville stikke kjepper i hjulene for FFK.


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 27 nov 06, 20:03
bare tull ifra nff,kranglet med lyn om akkurat det samme,diskriminering kalles det

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 697

Lagt til: 28 nov 06, 08:44

Helt enig...hører sjelden at det er for mange europeere i norsk fotball. Og uten å telle vil jeg anslå at de er i kraftig overtall i forhold til afrikanere. Og hvorfor i svarte er det galt og gi noen håpfulle ungdommer sjansen til en karriere ?

Så lenge lagene følger reglene til forbundet burde han holde kjeft. Kjenner jeg blir skikkelig irritert av sånne idiot utspill. PR kåt rassist!!

Og ja...sesongkort på plankehaug feltet i boks!!! ;-)

---------------------------

Frode
- FFK nr. 4 i tippeligan 06


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 28 nov 06, 09:19

Så innslaget med Bruun-Hansen på TV2 og det var vel ikke bare Afrikasnke spillere han var skeptisk til selv om TV2 vinklet det slik. Han var også skeptisk til den stadig økende importen av utenlandske spillere til tippeligaen noe jeg er 100% enig med han i.

 

Tror han sa at det i 2005 var 105 utlendiger i tippeligaen mens det i 2006 hadde øket til 125. Fortsetter det slik tror jeg det fort kan gjøre betydelig skade på Norsk fotball både med tanke på talentutvikling og publikumsinteresse da det ikke skaper profilere i hente middelmådige utlendinger over en lav sko. Se bare hva som har skjedd med norsk hockey med Stjernen som et glimrende eksempel.


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 28 nov 06, 09:37
Dette kommer det aldri å bli slutt på så lenge Norske klubber er rå dyre på salg av spillere.

---------------------------

se min nye og berdre hjemmeside: http://keiko99.net
Fotball forum med avstemninger osv..


knut

A-lagspiller

Ble medlem: 18 jun 03
Innlegg: 522

Lagt til: 28 nov 06, 10:11

når vi kommer innpå det med rasisme her, så er det vel også lov å rette en kritikk til regelverket?

 

det er lov til å stille en tropp med kun utlendinger, men kun to spillere kan ha pass fra et land med en annen kultur enn norge.

 

jeg er åpen for at det skal være en minimumsgrense for antall spillere med norsk/lokal tilknytning, men gi meg heller litt eksotiske spillere fra usa, costa rica og elfenbenskysten enn 10 multaharjuer fra finland.

---------------------------

med ffk til champions league!


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 28 nov 06, 10:35

Blir vel feil å se på EU som rasisme...

 

Vi burde hatt en grense for maks antall utenlanske spillere i troppen, uavhengig av nasjonalitet. Jo lavere den grensen er jo høyere kvalitet ville det blitt på de utenanske spillerne som ville ført til flere profiler i Tippeligaen.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5512

Lagt til: 28 nov 06, 11:04
Opprinnelig postet av Kent

Blir vel feil å se på EU som rasisme...

 

Vi burde hatt en grense for maks antall utenlanske spillere i troppen, uavhengig av nasjonalitet. Jo lavere den grensen er jo høyere kvalitet ville det blitt på de utenanske spillerne som ville ført til flere profiler i Tippeligaen.

 

Rasisme er kanskje ikke riktig ord. Diskriminering passer bedre. Det er nettopp det EU handler om. Beskytte det europeiske markedet mot konkurranse fra andre verdensdeler.

I denne sammenhengen er det uansett diskriminerende om man skal begrense antallet utlendinger med lov. Når man sier at det er ok med spillere fra EU landene, men ikke for, andre blir det ekstra ille. Det bør være opp til klubbene om de vil satse på å rekrutere spillere fra inn elle utland uansett hvilket utland.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


janrafn

Juniorspiller

Ble medlem: 27 aug 03
Innlegg: 133

Lagt til: 28 nov 06, 11:28

Apropos rasisme. Jeg ser at dere bruker uttrykket "elfenbensspilerne" mens redaksjonen i ffksupporter.net brukte uttrykket "ivorianerne". Det har fått meg til å stille meg spørsmålet: Har ikke spillere fra Afrika en egen identitet? Er de bare en del av en gruppe?

Interessant dette her synes jeg. 


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 28 nov 06, 12:04
Ivory er jo elfenben da forsåvidt :)
Spillere fra afrika har jo egen identitet, de får jo navn etter hvilket land de er fra

---------------------------

døm som sier at andre er domme, døm er domme døm!


Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05
Innlegg: 1555

Lagt til: 28 nov 06, 12:07
Opprinnelig postet av janrafn

Apropos rasisme. Jeg ser at dere bruker uttrykket "elfenbensspilerne" mens redaksjonen i ffksupporter.net brukte uttrykket "ivorianerne". Det har fått meg til å stille meg spørsmålet: Har ikke spillere fra Afrika en egen identitet? Er de bare en del av en gruppe?

Interessant dette her synes jeg. 



elfenbenskysten = ivory coast

---------------------------

feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.

Rød og hvit tvers igjennom


janrafn

Juniorspiller

Ble medlem: 27 aug 03
Innlegg: 133

Lagt til: 28 nov 06, 12:22

Opprinnelig postet av endre
Ivory er jo elfenben da forsåvidt :)
Spillere fra afrika har jo egen identitet, de får jo navn etter hvilket land de er fra

Bra svar, summerer vel egentlig opp hva jeg mente med hele innlegget mitt

(Elfenbenskysten er Ivory Coast på engelsk ja...)


Kongerapærn

Juniorspiller

Ble medlem: 06 apr 06
Innlegg: 148

Lagt til: 28 nov 06, 12:57

Hadde FFK kjøpt to spillere fra f.eks Island, hadde mange her inne sikkert referert til disse som "Gutta fra Island" eller lignende. Tror ikke det har noe å si at de kommer fra Afrika.


janrafn

Juniorspiller

Ble medlem: 27 aug 03
Innlegg: 133

Lagt til: 28 nov 06, 13:26
Mulig du har rett Kongerapærn, men jeg er næggu ikke sikker...

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 28 nov 06, 13:39
Endret: 28 nov 06, 13:41
Multaharju eller Vuorinen ble vel av veldig mange på forumet omtalt som "den nye finnen" den første tiden. Og Gerrbrand var lenge "svensken".

Ser ikke noe problem med det.

I dette tilfellet vil jeg tro årsaken er at folk ikke ennå er sikre på hvilke av de tre navnene som hver av spillerne har som skal brukes, og isteden for å ramse opp seks navn når man snakker om to spillere, blir det mer praktisk å si f.eks. "ivorianerne". Alle vet hvem det snakkes om da.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 28 nov 06, 13:44
Endret: 28 nov 06, 13:45
Når det er folk som utgjør et mindretall i en gruppe (spillergruppa FFK for eks), tendenserer vi til å gjøre dem til representanter for det som skiller dem ut, i dette tilfellet; Elfenbenskysten. Ikke noe nytt fenomen. Akkurat som vi   generaliserer andre, plasserer dem gjerne i "bokser", mens vi har lettere for å fremheve individualiteten hos de vi kjenner.

janrafn

Juniorspiller

Ble medlem: 27 aug 03
Innlegg: 133

Lagt til: 28 nov 06, 13:53

Godt poeng der Shadar, men jeg er egentlig usikker på om to dansker eller finner ville blitt omtalt redaksonelt som "finnene" eller "Danskene" eller om man ville omtalt dem  ved navn. Får bare en liten fugl  på skuldra som roper "Afrikanere er jo  like hele gjengen" når jeg ser det presentert slik. Men det er vel forbasket politisk korrekt  å tenke slik, som en forumbruker ville kalt det..


Kongerapærn

Juniorspiller

Ble medlem: 06 apr 06
Innlegg: 148

Lagt til: 28 nov 06, 14:01

Det hadde kanskje vært lettere å referere til korrekt navn hvis vi hadde kjøpt to svensker ved navn Anders Andersson og Lars Larsson, enn to spillerere med navn Konan Serge Kouadio og Ismael Beko Fofana. Ikke at våre to nye Ivorianere har så veldig vanskelig navn. Dårlig eksempel kanskje....


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 28 nov 06, 14:06

Jeg synes det er helt på sin plass å ha det i bakhodet. Det er bra at supportere viser at de er litt obs på det. Avstanden mellom slike beskrivelser og rasisme behøver ikke nødvendigvis å være lang. Det kommer selvsagt helt an på hvordan man mener det, noe som kanskje ikke er lett å vise til på nettet.

Må innrømme at jeg selv har beskrevet dem som "kystgutta" etc, så dette ble ord for ettertanke :) Du har kanskje helt rett i at vi kanskje ikke ville sagt det samme om svensker og dansker, men det kan jo hende det er fordi de er litt for like oss selv? Vi liker som sagt å kategorisere de vi ikke kjenner.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 06, 14:07
Endret: 28 nov 06, 14:10
Er da ikke noe unikt dette... "Islendingen" har da blitt brukt utallige ganger om Garðar Jóhannson, når folk ikke huske navnet hans...

Får da være grenser for hvor lange man skal trekke rasismekortet! Dette går helt over styr folkens. Ser ingen verdens problemer med å kalle de to gutta for Ivorianerne. Foreløpig så er det omtrent den eneste identiteten dem har for oss. De færreste har sett dem spille og det eneste vi forbinder dem med er at de kommer fra Elfenbenskysten.

Blir for banalt å trekke inn rasisme i hver eneste diskusjon uansett tema så lenge mørkhudede er involvert.

Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 28 nov 06, 14:08
Endret: 28 nov 06, 14:10
Opprinnelig postet av janrafn

Får bare en liten fugl  på skuldra som roper "Afrikanere er jo  like hele gjengen" når jeg ser det presentert slik.

 

Det er ikke rasisme å kalle en mørk mann for en mørk mann eller en Afrikaner for en Afrikaner. Ser overhodet ikke noe galt i det! Er først når disse betegnelsen av en eller annen grunn gir personlige nedverdigende assosiasjon det begynner å likne på rasisme!

 

Er jo ingen som har noe personlig forhold til disse enda da de såvidt har vært på besøk i byen så jeg synes det er helt korrekt å kalle de Afrikanere eller Ivorianere slik at alle forstår hvem det er snakk om.


ffkmats

Landslagsspiller
Ble medlem: 05 apr 06
Innlegg: 962

Lagt til: 28 nov 06, 14:09
jeg tror jeg bruker ivorianerne fordi det kommer flere av dem... Hadde kun èn kommet, så hadde det nok gått på navn. Samme med dansker og svensker. Lettere å referere til en fellebetegnelse når det kommer flere fra et land;)

janrafn

Juniorspiller

Ble medlem: 27 aug 03
Innlegg: 133

Lagt til: 28 nov 06, 14:13
Endret: 28 nov 06, 14:14
Opprinnelig postet av Kent
Opprinnelig postet av janrafn

Godt poeng der Shadar, men jeg er egentlig usikker på om to dansker eller finner ville blitt omtalt redaksonelt som "finnene" eller "Danskene" eller om man ville omtalt dem  ved navn. Får bare en liten fugl  på skuldra som roper "Afrikanere er jo  like hele gjengen" når jeg ser det presentert slik. Men det er vel forbasket politisk korrekt  å tenke slik, som en forumbruker ville kalt det..

 

Det er ikke rasisme å kalle en mørk mann for en mørk mann eller en Afrikaner for en Afrikaner. Ser overhodet ikke noe galt i det! Er først når disse betegnelsen av en eller annen grunn gir personlige nedverdigende assosiasjon det begynner å likne på rasisme!

 

Er jo ingen som har noe personlig forhold til disse enda da de såvidt har vært på besøk i byen så jeg synes det er helt korrekt å kalle de Afrikanere eller Ivorianere slik at alle forstår hvem det er snakk om.

Har på ingen måte sagt at det er rasisme å beskrive afrikanere som afrikanere, men påpeker bare at folk ser ut til å ha lettere for å tenke på afrikanere i grupper, mens "vestlige" oppfattes som individer. Ikke farlig i utgangspunktet, men dersom "gruppetenkningen" blir for lett å ty til kan det kanskje by på problemer. "Alle afrikanere" "alle muslimer" etc etc..

Språk må tas på alvor vet de 

 Men nå er man nok for uenig med moderator Holters til at han lar denne gode debatten leve videre

 


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 28 nov 06, 14:18
Blir i hverfall helt feil om man omtaler svensker som svensker og finner som finner men mener det er feil å omtale Ivorianere som Ivorianere. Da er jo forskjellsbehandlingen allerede i gang...

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 28 nov 06, 14:39

Til Holters: Ingen har gått så langt som å beskylde noen for rasisme på denne tråden, kun pekt på hva man skal passe på for å unnga nettop dette.

Til alle: La oss fortsette å kalle en spade for en spade uten å henge hverandre, såfremt det er en spade. Så legger vi denne tråden død før man tråkker på noen flere ømfintlige føtter.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 28 nov 06, 14:52
Endret: 28 nov 06, 15:11
Opprinnelig postet av Shadar
Til Holters: Ingen har gått så langt som å beskylde noen for rasisme på denne tråden, kun pekt på hva man skal passe på for å unnga nettop dette.

Til og med ordet rasisme har blitt brukt i denne tråden og det er i den retningen man sikter seg inn når man hevder at det å bruke Ivorianere eller "Gutta fra Elfenbenskysten" er å undergrave deres identitet. Personlig klarer jeg ikke engang å forstå hvordan visse personer klarer å trekke inn rasisme i enhver anledning.

Det kommer to spillere, ergo en gruppe og denne gruppa kaller man Ivorianerne eller gutta fra Elfenbenskysten. Det samme gjorde man med Mackie og Garro når de kom, men etter hvert omtalte man mer og mer Mackie, da han gjorde mest ut av seg. De ble etter hvert hver for seg beskrevet ved navn. Felles ble de alltid sett på som costaricanerne. Sist jeg sjekke lå ikke Costa Rica i Afrika, og således faller allerede argumentet om at "har ikke spillere fra Afrika egen identitet" sammen.

Hadde FFK hentet inn to stortalenter fra Slovakia, Romania, Latvia, Polen, Finland eller Sverige, så ville vi rimelig sikkert omtalt disse som slovakerne, rumenerne, latvierne, polakkene (ooh, den ville skapt blest ;), finnene eller svenskene.

Videre har man brukt islendingen om Garðar Jóhannson, finnen om Miikka Multaharju, amerikaneren om Brian West, ungareren om Tamas Szekeres osv. Det er rett og slett lettere for folk å huske nasjonalitet og land fremfor mer ukjente og til tider vanskelig navn som man ikke forbinder med noe spesielt. Etter hvert vil man knytte mer og mer kjennskap og personlige relasjoner til spillerne.

Som jeg skrev over, så fatter jeg ikke hvordan folk klarer å trekke rasismekortet i denne anledningen, men det er klart: Ønsker man å lese inn i en mening i noe, så klarer man å tolke seg til det meste. Det er vel det vi ser et tilfelle av her.

torkr

A-lagspiller

Ble medlem: 28 jul 06
Innlegg: 386

Lagt til: 28 nov 06, 15:30
en ting som er sikkert er at noen har blitt skremt av folk som roper rasisme for enhver filleting.
mest håpløse som finnes er de som prøver å finne rasisme der det ikke finnes

Martin kvisvik

Bedriftsspiller
Ble medlem: 28 nov 06
Innlegg: 2

Lagt til: 28 nov 06, 15:32
Han bruun-fyren kan bare gå hjem og legge seg !


aldri om FFK¨s nye stjernespillere skal bli sendt ut av landet


-Kvisvik Jr

knut

A-lagspiller

Ble medlem: 18 jun 03
Innlegg: 522

Lagt til: 29 nov 06, 08:29

Opprinnelig postet av Kent
Blir i hverfall helt feil om man omtaler svensker som svensker og finner som finner men mener det er feil å omtale Ivorianere som Ivorianere. Da er jo forskjellsbehandlingen allerede i gang...

 

helt enig kent. ivorianer og afrikaner er ikke skjellsord.

---------------------------

med ffk til champions league!


DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 29 nov 06, 12:30
Opprinnelig postet av janrafn

Godt poeng der Shadar, men jeg er egentlig usikker på om to dansker eller finner ville blitt omtalt redaksonelt som "finnene" eller "Danskene" eller om man ville omtalt dem  ved navn. Får bare en liten fugl  på skuldra som roper "Afrikanere er jo  like hele gjengen" når jeg ser det presentert slik. Men det er vel forbasket politisk korrekt  å tenke slik, som en forumbruker ville kalt det..

Vel. Vuorinen ble fex omtalt som finnen frem til navnet ble mer kjent.  Greit å være obs på slikt, men jeg tror ikke det ligger noe som helst bak at man snakker om dem som afrikanerne for foreløpig er de mer det enn enkeltindivider for oss.  Vi kjenner dem jo svært lite.  Tror det hadde blitt samme sak om vi brått hadde kjøpt to tyskere, to brasilianere eller 2 italienere.  Utover sesongen, kanskje allerede i sesongoppkjøringen vil nok disse skille seg mer ut som individer.  På min arbeisplass er det akkurat ansatt 2 nye amerikanere og 3 svensker og det er det de foreløpig er kjent som,  amerikanerne og svenskene.  De andre amerikanerne og svenskene som allerede jobber her kjennes bare ved navn.

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 29 nov 06, 13:32
Endret: 29 nov 06, 13:33

For ordens skyld, afrikaner eller ikke et skjellsord, ei heller afroamerikaner om f.eks West.

Derimot dersom noen benytter seg av n...... orda, eller orda som henspiller på farger osv er man kommet ut å kjøre.

Tror virkelig at de fleste enten de kommer fra Norge, Estland, Finland, Sverige,Usa eller Elbenbenskysten har en stolthet av eget land eller nasjonalfølelse. Det samme burde vel også gjelde om verdensdel.

F.eks omtaler vi også folk i norge ofte ut i fra geografiske områder, bergenser, nordlending, trønder, vestlending osv, uten at det henstiller på sjovinisme.

Vi har alle våre røtter, som vi ikke bør fornekte.

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 29 nov 06, 22:11
Opprinnelig postet av dracula

For ordens skyld, afrikaner eller ikke et skjellsord, ei heller afroamerikaner om f.eks West.

Derimot dersom noen benytter seg av n...... orda, eller orda som henspiller på farger osv er man kommet ut å kjøre.

Tror virkelig at de fleste enten de kommer fra Norge, Estland, Finland, Sverige,Usa eller Elbenbenskysten har en stolthet av eget land eller nasjonalfølelse. Det samme burde vel også gjelde om verdensdel.

F.eks omtaler vi også folk i norge ofte ut i fra geografiske områder, bergenser, nordlending, trønder, vestlending osv, uten at det henstiller på sjovinisme.

Vi har alle våre røtter, som vi ikke bør fornekte.



Dette er jeg helt enig i. Enig forøvrig med alle her inne. Det begynte med at Rafn la ut et litt "vær varsom"-innlegg, uten å beskylde noen for noe som helst. Han mente bare at vi i vestlige land har lettere å gre alle afrikanere over en kam, og at vi må passe på å ikke gjøre det. Jeg fulgte opp med å si at vi må passe oss for rasisme (Fremdeles ingen beskyldninger, og en helt fair diskusjon etter min mening), men ikke alle tolket det slik tydeligvis. Etter en solid påpakning og overhaling (?) ble budskapet helt feil de nyankommerne på tråden (som tydeligvis bare har lest siste innlegg), og folk strømmet til for å uttykke sin frustrasjon over folk som sprer rasisme-påstander.

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 06 des 06, 13:57
Ser ut som Lyn kaster seg på en ny runde med nigerianere i hvert fall. Jo flere som kommer desto mer er vel sannsynligheten for at NFF setter seg på bakbeina, men på en annen side, jo flere som kommer, desto flere klubber er det som kjemper mot NFF også.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 06 des 06, 20:03
Endret: 06 des 06, 20:06

Det er i alle fall ingen som har sagt noe rasistisk på denne tråden, den saken er grei. Hvis det finnes rasister blant FFK-fans så er de flinke til å holde hodet lavt. Og det er jo bra. Kanskje er det ingen. Og det ville jo være enda bedre.

 

Ellers er det et godt og nevneverdig poeng at man ikke er rasist fordi man setter en betegnelse på noen, slik det av flere og helt korrekt har blitt sagt her. Hele denne debatten (da mener jeg rasismedebatten i Norge generelt) har gått litt over styr. Jeg har lenge ment at man ikke burde ha gått bot fra et ord som `neger` i samstemt enighet om at dette er et negativt ord. Diskrimineringen av svarte/mørkhudete/fremmedkulturelle etc. i Norge har ikke blitt mindre av den grunn. Alt vi har oppnådd er en bred forvirring om hvilke omskrivinger av ordet `neger` det til enhver tid er politisk korrekt å bruke. Og det har altså ikke blitt det spor enklere for afrikanere eller andre mørke personer å få anstendige jobber av den grunn. Kommer du fra Somalia har det ingen ting å si om du har doktorgrad i indremedisin - en vaskejobb er uansett alt du får her i landet. Og du bør ikke kjøpe deg ny sykkel. Politiet vil aldri tro på at den er din, og du blir arrestert i utide gang på gang. Mange har erfart akkurat dette. Hva slags trøst er det da at man slipper å bli kalt `neger`? Jeg tror de fleste somaliere i Norge gjerne ville blitt kalt negre om de bare ellers hadde blitt sett på som fullverdige mennesker og de lovlydige borgerne de som hovedregel er.

 

Nei, rasisme er å se ned på andre mennesker, og å knytte deres antatt mindreverdige egenskaper til hudfargen eller andre overdfladiske egenskaper. Hadde man klart å holde fast på det, i stedet for å tro at rasismen ligger i begrepene man bruker, så tror jeg vi kunne kommet mye lenger i å bekjempe det egentlige rasisme- og diskrimineringsproblemet som vi desverre fortsatt har. Men det er lite som tyder på at vi er på vei dit, så dette klagesukket er vel til ingen nytte.

 

Hva gjelder gutta fra Elfenbenkysten må jeg innrømme at med dem lærte jeg noe nytt. Jeg var faktisk ikke klar over at den korrekte betegnelsen var `ivorianere`. Sånn er det. Verden er full av nye ting man kan lære.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 06 des 06, 20:32

Når jeg studerte (for noen år siden) hadde jeg langt hår. Jeg hadde sorte ola-bukser, skinnjakke, islender og palestinaskjerf som en del av "uniformen".

Det var ikke rent så sjelden at onkel politi ville titte i lommer, i ryggsekker, osv, når vi syklet hjem fra skolen en gang rundt eller etter midnatt midt i uka. Fant de noe?  Disketter, CD`er (skummelt, dette kunne jo være tyvgods), diskman og noen IT-bøker og andre sære bøker som bare gjorde dem forvirret (skjønnlitteratur av den ikke lett tilgjengelige sorten).

Onkel politi og deres like slitne kusine "tollerne" er sydd over samme lest;  de finner en stereotype og jobber utfra at alle som har fysiske (eller andre eksterne) trekk som passer stereotypen er kriminelle/smuglere.

Jeg har pendlet til Oslo med tog en periode (østfoldbanen), og når det var tollkontroll på Oslo S var det to grupper som alltid - og jeg mener virkelig alltid - ble sjekket ekstra:

1. "Mørkhudede"
2. "Etniske nordmenn" med langt hår/mørke klær (jeans/skinnjakker).

Jeg, derimot, var en korthåret dressnisse, og ble ikke stoppet en eneste gang. Fikk ikke bikkja på meg en eneste gang. Ble aldri tatt til side. Kort sagt: Hvis jeg skulle smuglet droger til Oslo via toget, hadde jeg funnet oppskriften på hva jeg skulle ta på meg av klær og hvordan jeg skulle se ut på håret...

Dumheten lenge leve.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 07 des 06, 03:21
Opprinnelig postet av denialsander

Når jeg studerte (for noen år siden) hadde jeg langt hår. Jeg hadde sorte ola-bukser, skinnjakke, islender og palestinaskjerf som en del av "uniformen".

Det var ikke rent så sjelden at onkel politi ville titte i lommer, i ryggsekker, osv, når vi syklet hjem fra skolen en gang rundt eller etter midnatt midt i uka. Fant de noe?  Disketter, CD`er (skummelt, dette kunne jo være tyvgods), diskman og noen IT-bøker og andre sære bøker som bare gjorde dem forvirret (skjønnlitteratur av den ikke lett tilgjengelige sorten).

Onkel politi og deres like slitne kusine "tollerne" er sydd over samme lest;  de finner en stereotype og jobber utfra at alle som har fysiske (eller andre eksterne) trekk som passer stereotypen er kriminelle/smuglere.

Jeg har pendlet til Oslo med tog en periode (østfoldbanen), og når det var tollkontroll på Oslo S var det to grupper som alltid - og jeg mener virkelig alltid - ble sjekket ekstra:

1. "Mørkhudede"
2. "Etniske nordmenn" med langt hår/mørke klær (jeans/skinnjakker).

Jeg, derimot, var en korthåret dressnisse, og ble ikke stoppet en eneste gang. Fikk ikke bikkja på meg en eneste gang. Ble aldri tatt til side. Kort sagt: Hvis jeg skulle smuglet droger til Oslo via toget, hadde jeg funnet oppskriften på hva jeg skulle ta på meg av klær og hvordan jeg skulle se ut på håret...

Dumheten lenge leve.


Interessant innlegg! Trodde bare det var politiet i amerikanske filmer som var så endimensjonale....hmmm, sannheten kan være grusom og fordommer langt fra riktige, antar jeg.

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 07 des 06, 08:06

I dag skal NFF ha møte om EU kvoten.

www.fxt.no/tippeligaen/article827346.ece

 


wergis

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 nov 05
Innlegg: 995

Lagt til: 07 des 06, 16:34
Opprinnelig postet av Patrioten

I dag skal NFF ha møte om EU kvoten.

www.fxt.no/tippeligaen/article827346.ece

 

 

Dette ble da svaret. posta det i et annet tema, men passer kanskje best her: http://www.fxt.no/tippeligaen/article828401.ece

 

---------------------------

«Hvis det ikke fantes fotball, ville vi alle vært frustrerte fotballspillere.» (Mick Lyons)


AHA!! vinner av tabellkonken 2006!!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 16:44
Opprinnelig postet av wergis
Opprinnelig postet av Patrioten

I dag skal NFF ha møte om EU kvoten.

www.fxt.no/tippeligaen/article827346.ece

 

 

Dette ble da svaret. posta det i et annet tema, men passer kanskje best her: http://www.fxt.no/tippeligaen/article828401.ece

 

 

Skulle likt å vist,om regelen de har i Sverige også ble innført her. (3 års spill i Sverige,og de regnes som ikke eu spillere.)

Skulle det være tilfelle,så har vi jo bare 2 non-eu spillere. Ettersom West har spilt 3 år i Norge.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


super

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jan 04
Innlegg: 117

Lagt til: 07 des 06, 17:36
regnes so EU-spillere mener du vel?

bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 07 des 06, 18:02
selvfølgelig mente han det. eventuelt har vi plass til en ikke EU spiller til. NFF viser at et gradivs liberalisering skjer på dette området. vil nok bli urvidet sener etter videre press fra norske klubber. uansett veldig positivt,bl.a for FFK. og hvis west blir betraktet som "second nation:norwegian" ville det jo vært plass til mackie?

---------------------------

UEFA KØPPEN 2007?!


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 07 des 06, 18:04
iallefall bra at de innfører "egenutviklede spillere" regelen i 2008

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 22:09

Dette er kult

http://fotball.bt.no/eliteserien/article70635.ece

Brian West blir regnet som en eu-spiller,dermed har vi bare 2 non-eu spillere Konan og Fofana.

Da kan vi hente inn en non-eu spiller til, hvis vi vil

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 22:16

Ser ikke ut som F-B.no har fått med seg dette?

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061207/FFK/61207018/1009/AKTUELT

De har vel bare lest andre aviser,og ikke sjekket med NFF? hhhmmmmm.....

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06
Innlegg: 1125

Lagt til: 07 des 06, 22:17

West er da vel non eu da men

Syns dog det blir mange utlendinger i klubben.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 des 06, 22:25
Har dette stått noe annet sted enn i BT? Jeg kan ikke huske å ha lest det tidligere og det første jeg tenkte når jeg leste de 3-4 nyhetene som først dukket opp var "Jeg skulle ønske de innførte at tre år i en klubb gjorde de til EU-borger slik som i Sverige".

Noen som finner flere artikler om dette slik at vi kan få det 100% bekreftet?

Fjedjik

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 890

Lagt til: 07 des 06, 22:27

Opprinnelig postet av JipJap
iallefall bra at de innfører "egenutviklede spillere" regelen i 2008

Blir litt off-topic men allikevel: Hva er en egenprodusert/egenutviklet spiller? Er Tarik egenprodusert? Eller var det Trosvik som produserte han? En spiller som er født i fredrikstad men som desverre på grunn av en rekke uheldige omstendigheter måtte spille i fangedrakt (gul og svart) før han kom hjem, er han (Brenne) egenprodusert? Ramberg som spilte hos oss før han dro ut, og som gjorde comback etter at vi reproduserte han er han egenprodusert? En spiller som kommer til FFK via byprosjektet, er han egenprodusert? Hmmm ser for meg at dette er svært uoversiktlig.....

---------------------------

Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 des 06, 22:27
Opprinnelig postet av Martin
West er da vel non eu da men


Du leste ikke artikkelen ser jeg.

"Norges Fotballforbund vedtok i dag at det fra årsskiftet skal være lov å bruke tre spillere som kommer fra land utenfor EU. I tillegg vil en spiller som har vært i Norge i fem år eller spilt for en klubb i tre år gå utenom kvoten."

Dersom dette stemmer, så er West "EU-borger" i NFFs øyne.

Men litt skeptisk til at jeg bare finner dette ett sted så langt.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 des 06, 22:31
Opprinnelig postet av Fjedjik

Opprinnelig postet av JipJap
iallefall bra at de innfører "egenutviklede spillere" regelen i 2008

Blir litt off-topic men allikevel: Hva er en egenprodusert/egenutviklet spiller? (..) Hmmm ser for meg at dette er svært uoversiktlig.....

Uoversiktlig? Tja...

 

"Fra 2008 blir det derfor et krav om at minst fire av spillerne i en tropp på 25 må ha vært utviklet i klubben, og ytterligere fire må ha vært utviklet i en annen norsk klubb, i tiden fra 15 til 22 år."


Verre er det ikke.


En spiller fra byprosjektet er nok ikke egenprodusert, men det vet jeg ikke. Byprosjektet gjelder ganske ung alder. De beste blir nok tatt opp til juniorlaget til FFK når de nærmer seg junioralder, så tror ikke det blir noe stort problem uansett.


Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06
Innlegg: 1125

Lagt til: 07 des 06, 22:34
Sorry Holters, skumleste bare det med 3 år og non eu spillere.

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 22:53
Endret: 07 des 06, 22:53

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Martin
West er da vel non eu da men


Du leste ikke artikkelen ser jeg.

"Norges Fotballforbund vedtok i dag at det fra årsskiftet skal være lov å bruke tre spillere som kommer fra land utenfor EU. I tillegg vil en spiller som har vært i Norge i fem år eller spilt for en klubb i tre år gå utenom kvoten."

Dersom dette stemmer, så er West "EU-borger" i NFFs øyne.

Men litt skeptisk til at jeg bare finner dette ett sted så langt.

 

Tror dette stemmer Holters.

Ser ut som BT har ringt formann Per Mathisen i Lillestrøm.

Litt mere egenprodusert denne rapporten.

I de andre nettstedene,ser det ut som de bare har kopiert hverandre.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 23:24

Hvis dette stemmer,så henter vel Morgan inn et par Arikanere til he he he.....

Så kan de bytte på å være med i 18-mans troppen

Kanskje et par fra Ghana,Senegal,Nigeria.....

Lurer på hva media hadde sagt da?

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 08 des 06, 10:26

Aftenposten.no skriver det samme som BT.no

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article70635.ece

 

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 08 des 06, 10:50
Endret: 08 des 06, 10:55
Opprinnelig postet av benksliter`n

Aftenposten.no skriver det samme som BT.no

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article70635.ece


Fantastisk! Rett og slett fantastisk!


 

Edit: Aftenposten og BT er samme kilde. Det er samarbeidet 100% fotball som står bak artikkelen. Men uttalelsene fra LSK tyder på at dette stemmer. Det er tross alt de som har ledet an dette.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 08 des 06, 12:15
Endret: 08 des 06, 12:48
Opprinnelig postet av benksliter`n
Hvis dette stemmer,så henter vel Morgan inn et par Arikanere til he he he.....


Jeg ble lei av å lure, så jeg ringte Roger Solheim:

- I tillegg vil en spiller som har vært i Norge i fem år eller spilt for en klubb i tre år gå utenom denne kvoten, bekrefter Roger Solheim ovenfor ffksupporter.net.

- Spilleren må ha hatt bopel i Norge i fem år og arbeidstillatelse sammenhengende de siste tre årene. Dersom FFK henter en afrikaner eller en costaricaner som er i klubben i to år, men som går til en svensk klubb i ett år etter det, så starter man å telle årene på nytt dersom han returnerer til FFK, forteller Tor Grønnerud, som jobber med lov og reglement i NFF, til ffksupporter.net.

www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 08 des 06, 13:32
Endret: 08 des 06, 13:32

Da kan vi jo hente enda et supertalent utenfor eu

En spiss med ekstremferdigheter som fart,fysikk og teknikk som pøser inn mål for oss, hadde smakt da

Bra jobb Holters

Ikke lett å bli klok på media i disse dager

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04
Innlegg: 1169

Lagt til: 08 des 06, 14:22
Bra jobba Holters. Ser at du flere ganger i det siste har tatt skjeen i egen hånd og kontaktet nøkkelpersonene for de ulike spekulasjonene.

ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 08 des 06, 18:36
Herlig da! Nå kan vi hente inn enda en utlending! Håper på en skikkelig goalgetter!!!

Radoslaw

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 okt 03
Innlegg: 912

Lagt til: 08 des 06, 19:18

Utrolig deilig !

Sakte men sikkert begynner vi å nærme oss resten av Europa.  

---------------------------

FFK and Wisla Krakow forever...


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 08 des 06, 21:50

Ikke bare Lyn og FFK som henter Afrikanske stortalenter i Skandinavia.

FC Midtjylland er et hardt satsende lag fra Danmark. De ligger nå på andre plass bak FC København.

De har nå ikke mindre enn 5 Afrikanere i troppen sin. 3 Nigerianere født 1988 og 2 født 1985(Nigeria og Ghana).

Dette er talenter,på linje med de vi får.

http://www.fcm.dk/index.php?ID=6&topID=5

Chelsea lukter vist allerede på en av de unge Afrikanerene.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Jepmaster

A-lagspiller

Ble medlem: 04 mai 04
Innlegg: 545

Lagt til: 08 des 06, 22:01
Da er det bare å hente venne til West da!

---------------------------

FFK SUPPORTER FRA HOVEDSTADEN


Nugattistjerna

A-lagspiller
Ble medlem: 21 nov 06
Innlegg: 492

Lagt til: 08 des 06, 23:52

Er det virkelig så mange som ukritisk vil hente inn enda flere utlendinger til FFK? Håper man også får plass til lokale talenter. Man kan ikke både få i pose og sekk.....

 

 


bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 09 des 06, 02:18

mulig 3 non-eu kvota er fornuftig av NFF,så kjøpefesten ikke tar helt av. men norsk TL er helt avhengig av utenlandske kvalitetsspillere som hever ligaen, problemet er vel at mer enn halvparten av de hever ufortjent lønn i klubbene, samtidig som de stenger veien for lokale talenter. balanseganger er naturlig nok vanskelig å se-kan være vanskelig/eller er vanskelig å se om en spiller vil slå til eller ei.

 

konklusjonen er at finner man en utlending som er "litt" bedre enn en lokal ung spiller, satser man heller på den lokale spilleren. dette virker ikke å skje i bl.a FFK.....

---------------------------

UEFA KØPPEN 2007?!



Flat Trådet Nøstet
Totalt 4 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f