Husk meg
Brukernavn
Passord

Spøker for spill for Elfenbenspillerne?

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 06 des 06, 20:03
Endret: 06 des 06, 20:06

Det er i alle fall ingen som har sagt noe rasistisk på denne tråden, den saken er grei. Hvis det finnes rasister blant FFK-fans så er de flinke til å holde hodet lavt. Og det er jo bra. Kanskje er det ingen. Og det ville jo være enda bedre.

 

Ellers er det et godt og nevneverdig poeng at man ikke er rasist fordi man setter en betegnelse på noen, slik det av flere og helt korrekt har blitt sagt her. Hele denne debatten (da mener jeg rasismedebatten i Norge generelt) har gått litt over styr. Jeg har lenge ment at man ikke burde ha gått bot fra et ord som `neger` i samstemt enighet om at dette er et negativt ord. Diskrimineringen av svarte/mørkhudete/fremmedkulturelle etc. i Norge har ikke blitt mindre av den grunn. Alt vi har oppnådd er en bred forvirring om hvilke omskrivinger av ordet `neger` det til enhver tid er politisk korrekt å bruke. Og det har altså ikke blitt det spor enklere for afrikanere eller andre mørke personer å få anstendige jobber av den grunn. Kommer du fra Somalia har det ingen ting å si om du har doktorgrad i indremedisin - en vaskejobb er uansett alt du får her i landet. Og du bør ikke kjøpe deg ny sykkel. Politiet vil aldri tro på at den er din, og du blir arrestert i utide gang på gang. Mange har erfart akkurat dette. Hva slags trøst er det da at man slipper å bli kalt `neger`? Jeg tror de fleste somaliere i Norge gjerne ville blitt kalt negre om de bare ellers hadde blitt sett på som fullverdige mennesker og de lovlydige borgerne de som hovedregel er.

 

Nei, rasisme er å se ned på andre mennesker, og å knytte deres antatt mindreverdige egenskaper til hudfargen eller andre overdfladiske egenskaper. Hadde man klart å holde fast på det, i stedet for å tro at rasismen ligger i begrepene man bruker, så tror jeg vi kunne kommet mye lenger i å bekjempe det egentlige rasisme- og diskrimineringsproblemet som vi desverre fortsatt har. Men det er lite som tyder på at vi er på vei dit, så dette klagesukket er vel til ingen nytte.

 

Hva gjelder gutta fra Elfenbenkysten må jeg innrømme at med dem lærte jeg noe nytt. Jeg var faktisk ikke klar over at den korrekte betegnelsen var `ivorianere`. Sånn er det. Verden er full av nye ting man kan lære.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 06 des 06, 20:32

Når jeg studerte (for noen år siden) hadde jeg langt hår. Jeg hadde sorte ola-bukser, skinnjakke, islender og palestinaskjerf som en del av "uniformen".

Det var ikke rent så sjelden at onkel politi ville titte i lommer, i ryggsekker, osv, når vi syklet hjem fra skolen en gang rundt eller etter midnatt midt i uka. Fant de noe?  Disketter, CD`er (skummelt, dette kunne jo være tyvgods), diskman og noen IT-bøker og andre sære bøker som bare gjorde dem forvirret (skjønnlitteratur av den ikke lett tilgjengelige sorten).

Onkel politi og deres like slitne kusine "tollerne" er sydd over samme lest;  de finner en stereotype og jobber utfra at alle som har fysiske (eller andre eksterne) trekk som passer stereotypen er kriminelle/smuglere.

Jeg har pendlet til Oslo med tog en periode (østfoldbanen), og når det var tollkontroll på Oslo S var det to grupper som alltid - og jeg mener virkelig alltid - ble sjekket ekstra:

1. "Mørkhudede"
2. "Etniske nordmenn" med langt hår/mørke klær (jeans/skinnjakker).

Jeg, derimot, var en korthåret dressnisse, og ble ikke stoppet en eneste gang. Fikk ikke bikkja på meg en eneste gang. Ble aldri tatt til side. Kort sagt: Hvis jeg skulle smuglet droger til Oslo via toget, hadde jeg funnet oppskriften på hva jeg skulle ta på meg av klær og hvordan jeg skulle se ut på håret...

Dumheten lenge leve.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 07 des 06, 03:21
Opprinnelig postet av denialsander

Når jeg studerte (for noen år siden) hadde jeg langt hår. Jeg hadde sorte ola-bukser, skinnjakke, islender og palestinaskjerf som en del av "uniformen".

Det var ikke rent så sjelden at onkel politi ville titte i lommer, i ryggsekker, osv, når vi syklet hjem fra skolen en gang rundt eller etter midnatt midt i uka. Fant de noe?  Disketter, CD`er (skummelt, dette kunne jo være tyvgods), diskman og noen IT-bøker og andre sære bøker som bare gjorde dem forvirret (skjønnlitteratur av den ikke lett tilgjengelige sorten).

Onkel politi og deres like slitne kusine "tollerne" er sydd over samme lest;  de finner en stereotype og jobber utfra at alle som har fysiske (eller andre eksterne) trekk som passer stereotypen er kriminelle/smuglere.

Jeg har pendlet til Oslo med tog en periode (østfoldbanen), og når det var tollkontroll på Oslo S var det to grupper som alltid - og jeg mener virkelig alltid - ble sjekket ekstra:

1. "Mørkhudede"
2. "Etniske nordmenn" med langt hår/mørke klær (jeans/skinnjakker).

Jeg, derimot, var en korthåret dressnisse, og ble ikke stoppet en eneste gang. Fikk ikke bikkja på meg en eneste gang. Ble aldri tatt til side. Kort sagt: Hvis jeg skulle smuglet droger til Oslo via toget, hadde jeg funnet oppskriften på hva jeg skulle ta på meg av klær og hvordan jeg skulle se ut på håret...

Dumheten lenge leve.


Interessant innlegg! Trodde bare det var politiet i amerikanske filmer som var så endimensjonale....hmmm, sannheten kan være grusom og fordommer langt fra riktige, antar jeg.

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 07 des 06, 08:06

I dag skal NFF ha møte om EU kvoten.

www.fxt.no/tippeligaen/article827346.ece

 


wergis

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 nov 05
Innlegg: 995

Lagt til: 07 des 06, 16:34
Opprinnelig postet av Patrioten

I dag skal NFF ha møte om EU kvoten.

www.fxt.no/tippeligaen/article827346.ece

 

 

Dette ble da svaret. posta det i et annet tema, men passer kanskje best her: http://www.fxt.no/tippeligaen/article828401.ece

 

---------------------------

«Hvis det ikke fantes fotball, ville vi alle vært frustrerte fotballspillere.» (Mick Lyons)


AHA!! vinner av tabellkonken 2006!!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 16:44
Opprinnelig postet av wergis
Opprinnelig postet av Patrioten

I dag skal NFF ha møte om EU kvoten.

www.fxt.no/tippeligaen/article827346.ece

 

 

Dette ble da svaret. posta det i et annet tema, men passer kanskje best her: http://www.fxt.no/tippeligaen/article828401.ece

 

 

Skulle likt å vist,om regelen de har i Sverige også ble innført her. (3 års spill i Sverige,og de regnes som ikke eu spillere.)

Skulle det være tilfelle,så har vi jo bare 2 non-eu spillere. Ettersom West har spilt 3 år i Norge.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


super

Juniorspiller
Ble medlem: 21 jan 04
Innlegg: 117

Lagt til: 07 des 06, 17:36
regnes so EU-spillere mener du vel?

bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 07 des 06, 18:02
selvfølgelig mente han det. eventuelt har vi plass til en ikke EU spiller til. NFF viser at et gradivs liberalisering skjer på dette området. vil nok bli urvidet sener etter videre press fra norske klubber. uansett veldig positivt,bl.a for FFK. og hvis west blir betraktet som "second nation:norwegian" ville det jo vært plass til mackie?

---------------------------

UEFA KØPPEN 2007?!


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 07 des 06, 18:04
iallefall bra at de innfører "egenutviklede spillere" regelen i 2008

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 22:09

Dette er kult

http://fotball.bt.no/eliteserien/article70635.ece

Brian West blir regnet som en eu-spiller,dermed har vi bare 2 non-eu spillere Konan og Fofana.

Da kan vi hente inn en non-eu spiller til, hvis vi vil

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 22:16

Ser ikke ut som F-B.no har fått med seg dette?

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061207/FFK/61207018/1009/AKTUELT

De har vel bare lest andre aviser,og ikke sjekket med NFF? hhhmmmmm.....

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06
Innlegg: 1125

Lagt til: 07 des 06, 22:17

West er da vel non eu da men

Syns dog det blir mange utlendinger i klubben.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 des 06, 22:25
Har dette stått noe annet sted enn i BT? Jeg kan ikke huske å ha lest det tidligere og det første jeg tenkte når jeg leste de 3-4 nyhetene som først dukket opp var "Jeg skulle ønske de innførte at tre år i en klubb gjorde de til EU-borger slik som i Sverige".

Noen som finner flere artikler om dette slik at vi kan få det 100% bekreftet?

Fjedjik

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 890

Lagt til: 07 des 06, 22:27

Opprinnelig postet av JipJap
iallefall bra at de innfører "egenutviklede spillere" regelen i 2008

Blir litt off-topic men allikevel: Hva er en egenprodusert/egenutviklet spiller? Er Tarik egenprodusert? Eller var det Trosvik som produserte han? En spiller som er født i fredrikstad men som desverre på grunn av en rekke uheldige omstendigheter måtte spille i fangedrakt (gul og svart) før han kom hjem, er han (Brenne) egenprodusert? Ramberg som spilte hos oss før han dro ut, og som gjorde comback etter at vi reproduserte han er han egenprodusert? En spiller som kommer til FFK via byprosjektet, er han egenprodusert? Hmmm ser for meg at dette er svært uoversiktlig.....

---------------------------

Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 des 06, 22:27
Opprinnelig postet av Martin
West er da vel non eu da men


Du leste ikke artikkelen ser jeg.

"Norges Fotballforbund vedtok i dag at det fra årsskiftet skal være lov å bruke tre spillere som kommer fra land utenfor EU. I tillegg vil en spiller som har vært i Norge i fem år eller spilt for en klubb i tre år gå utenom kvoten."

Dersom dette stemmer, så er West "EU-borger" i NFFs øyne.

Men litt skeptisk til at jeg bare finner dette ett sted så langt.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 07 des 06, 22:31
Opprinnelig postet av Fjedjik

Opprinnelig postet av JipJap
iallefall bra at de innfører "egenutviklede spillere" regelen i 2008

Blir litt off-topic men allikevel: Hva er en egenprodusert/egenutviklet spiller? (..) Hmmm ser for meg at dette er svært uoversiktlig.....

Uoversiktlig? Tja...

 

"Fra 2008 blir det derfor et krav om at minst fire av spillerne i en tropp på 25 må ha vært utviklet i klubben, og ytterligere fire må ha vært utviklet i en annen norsk klubb, i tiden fra 15 til 22 år."


Verre er det ikke.


En spiller fra byprosjektet er nok ikke egenprodusert, men det vet jeg ikke. Byprosjektet gjelder ganske ung alder. De beste blir nok tatt opp til juniorlaget til FFK når de nærmer seg junioralder, så tror ikke det blir noe stort problem uansett.


Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06
Innlegg: 1125

Lagt til: 07 des 06, 22:34
Sorry Holters, skumleste bare det med 3 år og non eu spillere.

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 22:53
Endret: 07 des 06, 22:53

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Martin
West er da vel non eu da men


Du leste ikke artikkelen ser jeg.

"Norges Fotballforbund vedtok i dag at det fra årsskiftet skal være lov å bruke tre spillere som kommer fra land utenfor EU. I tillegg vil en spiller som har vært i Norge i fem år eller spilt for en klubb i tre år gå utenom kvoten."

Dersom dette stemmer, så er West "EU-borger" i NFFs øyne.

Men litt skeptisk til at jeg bare finner dette ett sted så langt.

 

Tror dette stemmer Holters.

Ser ut som BT har ringt formann Per Mathisen i Lillestrøm.

Litt mere egenprodusert denne rapporten.

I de andre nettstedene,ser det ut som de bare har kopiert hverandre.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 07 des 06, 23:24

Hvis dette stemmer,så henter vel Morgan inn et par Arikanere til he he he.....

Så kan de bytte på å være med i 18-mans troppen

Kanskje et par fra Ghana,Senegal,Nigeria.....

Lurer på hva media hadde sagt da?

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 08 des 06, 10:26

Aftenposten.no skriver det samme som BT.no

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article70635.ece

 

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!



Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f