Husk meg
Brukernavn
Passord

Skader i A-troppen 2022

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 04 mai 22, 00:51

Det har vært en del skader nå i denne første halvdelen av sesongen. Lindström, Åsheim, Aukland, Stray Molde, Alba, Solberg(?) og nå siste Kjeldsrud som fort kan ryke resten av sesongen.

Hva tror dere dette skyldes?

- Kunstgress/hardt underlag?

- For tøff treningshverdag?

- Uheldig?

 

Og hva med troppen? Er den for tynn?

---------------------------

Tribunekultur


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 04 mai 22, 09:33

Vedr tynn tropp må vi inse at vi er i Obos og har en begrenset økonomi. Ut fra dette har vi ikke tynn tropp bortsett fra to steder slik jeg ser det. Hvis vi får keeper skadet har vi et skikkelig problem og hvis vi får midtspiss skadet slik vi desverre opplever nå. Kjelsrud Johansen er sannsynligvis lagets best betalte spiller, han er kaptein og skal egentlig spille alltid. Han kan vel kun spille i posisjonen som midspiss i 433? Dette betyr at vi må legge om mye siden vi ikke er i nærheten av å ha en spiller som ligner på han i det hele tatt. Kan vi forvente at vi hadde hatt en spiss til med de samme egenskapene til Kjelsrud Johansen med tanke på spilletid og økonomi? Solberg har ikke i nærhten av kvalitene til Kjelsrud Johansen i boks men han har veldig mange andre sider hvor han er mye bedre enn Kjelsrud Johansen. 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5517

Lagt til: 04 mai 22, 18:02

Har vi mer skader enn andre, og mer enn de som spiller på naturgress?

Jeg tror nok treningshverdagen er tøff, men at det er en læring. Norske fotballspillere lærer i liten grad å ta imot mye fysisk trening i ung alder, og det får man igjen for senere. Men, jeg tror aldri løsningen er å løpe mindre, men å trene på å trene mer.

Til tross for dette så er slitasjeskader vanskelig å forutse, og det handler i noe grad om flaks og uflaks. I alle fall med tanke på hvem, og hvilke lagdeler som blir rammet.

Det er nok mulig at Kjeldsrud er den spilleren med høyest lønn i klubben, men neppe på et nivå som gjør at han kan erstattes av 2. Slik er det nok ikke lenger, heldigvis.


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 04 mai 22, 22:48

Nå ble det bekreftet i kveld at Kjelsrud er ute for sesongen. Så da bør vel FFK på spissjakt i sommer. Muligens noen lånemuligheter for en quick-fix?

---------------------------

Tribunekultur


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5517

Lagt til: 05 mai 22, 20:23

Opprinnelig postet av Sørsia

Nå ble det bekreftet i kveld at Kjelsrud er ute for sesongen. Så da bør vel FFK på spissjakt i sommer. Muligens noen lånemuligheter for en quick-fix?

Ikke utenkelig det


ey1984

A-lagspiller
Ble medlem: 05 apr 10
Innlegg: 260

Lagt til: 06 mai 22, 09:27

Twitterkontoen OBOS-rykter meldte rett etter Ismaheel-overgangen at FFK var ute etter Okeke. Det gikk noen uker før overgangen ble bekreftet. Nå melder samme konto at FFK vurderer Moss-spiss Kabamba Kalabatama som en potensiell erstatter for Kjeldsrud. Kalabatama er født i Zambia, men vokst opp i Norge og spilt for Bjørnevatn siden 2014. Gikk i 2020 til finsk liga før han signerte for Moss før sesongen. Midtspiss, nokså god i presspillet, førsteinntrykket er at han ikke er helt ulik Kjeldsrud i spillestil, dog ikke like fysisk autoritær, slik det fort blir når det tross alt er snakk om en 20-åring. 


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 06 mai 22, 10:59

I Sarpsborg 08 er vel ikke Kristian Fardal Opseth blandt de første valgene for tiden? Kanskje vi burde spurt pent?


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 07 mai 22, 09:13

Opprinnelig postet av ey1984

Twitterkontoen OBOS-rykter meldte rett etter Ismaheel-overgangen at FFK var ute etter Okeke. Det gikk noen uker før overgangen ble bekreftet. Nå melder samme konto at FFK vurderer Moss-spiss Kabamba Kalabatama som en potensiell erstatter for Kjeldsrud. Kalabatama er født i Zambia, men vokst opp i Norge og spilt for Bjørnevatn siden 2014. Gikk i 2020 til finsk liga før han signerte for Moss før sesongen. Midtspiss, nokså god i presspillet, førsteinntrykket er at han ikke er helt ulik Kjeldsrud i spillestil, dog ikke like fysisk autoritær, slik det fort blir når det tross alt er snakk om en 20-åring. 

Norlink86 på Twiter, som er Moss-supporter, meldte at dette er å hause opp en spiller kraftig. Ifølge han har han vært OK+ nå i sesongstarten og virker veldig overraska over at FFK skulle snuse på han. Nå er jo han veldig inhabil da, men allikevel.

---------------------------

Tribunekultur


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 07 mai 22, 13:00

En ny 20-åring kommer til oss og går rett inn som spiss og gjør en kjempejobb. Dette hadde vært fantastisk men julenissen bruker ikke å komme i mai.


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 08 mai 22, 10:09
Endret: 08 mai 22, 10:09
Endret av: Sørsia

De prøvde Begby på kanten på topp under treningskampen med Odd forrige fredag. Er det noe man kan spille videre på tror dere? Alba som midtspiss og Williams-Begby på kantene.

Solberg kan fort bli en benkesliter da, men samtidig kjekk å ha med tanke på rotering.

---------------------------

Tribunekultur


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2222

Lagt til: 12 mai 22, 01:45

Jeg har ikke definitive svar på dette, men jeg synes det er godt at spørsmålet stilles. FFK er litt for ofte plaget av litt for mange skader på viktige spillere, og jeg tror klubben har en del å hente på å anaylsere hva slags skader som oppstår, hvordan og hvorfor. Man har ingenting å vinne på å gjemme seg bak oppfatninger om at skader bare er uhell og ikke noe man kan gjøre noe med. Man kan ikke unngå skader helt og fullt, men det betyr mye at man gjør hva man kan. Det er helt klart en av de mange ting som tilsammen betyr forskjell på suksess og fiasko. 

Akutte skader er selvsagt vanskeligst å gardere seg mot. Fotball er en fysisk tøff idrett. Men slitasjeskader er det egentlig ingen unnskyldninger for. De kan som hovedregel oppdages tidsnok til å unngås, hvis man bare er tilstrekkelig oppmerksom på dem, og forstår betydningen av å hvile spillere når de har behov for det. Det har ingen betydning hva man mener at spillerne burde tåle, det er hva de faktisk tåler det handler om. Her tror jeg det er viktig med et kompetent medisinsk apparat, fordi unge ivrige spillere vil selvsagt alltid spille mest mulig, og vil nødig innrømme at de merker lette smerter som kan bety at de er i ferd med å utvikle en belastningsskade. Treningsmengder bør kun økes langsomt, treninger bør alltid være mest mulig varierte, og hvile er og blir et avgjørende element ved all god trening.

Oveni det, tror jeg det er en god ide å rotere mest mulig på spillerne, sånn at når skader inntreffer (og det gjør de), så har man kampklare spillere til å erstatte de skadde spillerne med. 

Det går også an å se hen til andre klubber som lykkes bedre på dette punkt, og prøve å lære noe av dem. 


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5517

Lagt til: 12 mai 22, 14:58

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

 

Mye fornuftig

 

Spørsmålet er om vi har mer skader enn andre, og det er jeg ikke så sikker på. Jo hardere man trener, jo mer utsatt er man for slitasje skader. Men jeg tviler på at løsningen er å trene lettere.

Få fotballspillere har bygd opp evne til å tåle mye trening i barne- og ungdomsårene. Da har de i så fall drevet med annen idrett.

 

Til det siste så kan man jo se på S08. De sa tidligere, og gjentok det ofte, at de kun hentet spillere som tålte mye trening. Men det hjalp ikke å si det gitt, og de sluttet også med det, da de hadde minst like mye skader som andre.


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 13 mai 22, 13:41

Hadde vært morsomt å se på Eliteserie-klubbene og finne noe statistikk med tanke på gress/kunstgress og skader. Men det blir vel kanskje for dårlige variabler?

---------------------------

Tribunekultur


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2222

Lagt til: 15 mai 22, 23:20

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Spørsmålet er om vi har mer skader enn andre, og det er jeg ikke så sikker på. Jo hardere man trener, jo mer utsatt er man for slitasje skader. Men jeg tviler på at løsningen er å trene lettere.

Jeg mener å ha opfattet at forrige sesong hadde HamKam veldig lite skader, men generelt vet jeg heller ikke hvordan FFK kommer ut på den statistikken. Jeg har bare intrykk av at mange skader litt for ofte kommer i veien for de sprtslige resultater FFK har potensiale for. 

Jeg tror heller ikke at lettere trening som sådan er veien å gå, men det kan tenkes at treningsmengder og treningsmetoder bør tilrettelegges mer individuelt. Alle tåler ikke det samme. Uansett, kunnskap og bevissthet om hva slags lette symptomer som indikerer en slitasjeskade in spe, er aldri feil. 


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2222

Lagt til: 15 mai 22, 23:25

Opprinnelig postet av Sørsia

Hadde vært morsomt å se på Eliteserie-klubbene og finne noe statistikk med tanke på gress/kunstgress og skader. Men det blir vel kanskje for dårlige variabler?

Kanksje, og kanskje ikke? All kunnskap man kan samle inn kan vise seg nyttig. Det vet man jo først når man har kunnskapene. 

 


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 18 mai 22, 05:00

Aukland ut med skade etter kampen mot Skeid...

Nå spilte Alessami bra i innhoppet, men håper ikke Aukland blir lenge ute.

---------------------------

Tribunekultur


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 19 mai 22, 03:21

Solberg ble satt inn i andre omgang i cup-kampen mot Råde, men måtte ut allerede etter femten minutter etter en smell i kneet. Skal visstnok bare være en smell i muskelen, så man får krysse fingrene for at det går over.

Flere slet også med kramper etter at man måtte spille 120 minutter med ball mot Råde. Lagoppstillingen mot Brann til helga kan bli spennende å følge med på.

---------------------------

Tribunekultur


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 27 mai 22, 00:37

Drage ut etter 20 minutter. Strekk?

---------------------------

Tribunekultur


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 27 mai 22, 09:07
Endret: 27 mai 22, 09:08
Endret av: Rey

Etter kontringen hvor vi egentlig var 2 mot 1 og han bare kunne spilt på tvers til Begby på blankt mål holdt han seg til baksiden av låret. Tydligvis noe som satt seg da. Får håpe det ikke er langvarig.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Sørsia

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 22
Innlegg: 272

Lagt til: 28 mai 22, 00:48

Hørtes ikke bra ut. Det kan jo være alt ifra to til åtte uker...

---------------------------

Tribunekultur



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f