Husk meg
Brukernavn
Passord

Ja eller nei til kunstgress?

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 14 3

FFK Forever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jun 03
Innlegg: 848

Lagt til: 06 mar 12, 16:29

Nei til kunstgress!

Syns det er helt forferdelig hvis vi skal ødelegge vår fine gressmatte med jævelskapet.Ødelegger også mye av sjarmen med å gå på stadion. Det skal lukte gress av banen!

 

Jeg vil heller se FFK i 8 divisjon med naturgress, enn med dette tragiske plastikkteppet.

Kan heller ikke tenke at mange nye spillere syns det er sexy med med plastskjiten.

---------------------------

Supras Fredrikstad


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5414

Lagt til: 06 mar 12, 16:33

Opprinnelig postet av mysthical

Liten rettelse, banen på merkur blir da UTEN undervarme hvis AP får det som de vil

Joda, er klar over det. Poenget er at kommunen allerede HAR bestemt seg for at det skal komme en kunstgressbane med undervarme som FFK skal kunne bruke.Og da med garderobeannlegg. Hvorfor skulle vi da trenge kunstgress på stadion, en kunstgressbane hvor FFK ville måtte betalefor undervarmen mot en kunstgressbane på Merkur hvor kommunen muligens vil måtte betale for undervarmen.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 06 mar 12, 17:00

Opprinnelig postet av Rey

Opprinnelig postet av mysthical

Liten rettelse, banen på merkur blir da UTEN undervarme hvis AP får det som de vil

Joda, er klar over det. Poenget er at kommunen allerede HAR bestemt seg for at det skal komme en kunstgressbane med undervarme som FFK skal kunne bruke.Og da med garderobeannlegg. Hvorfor skulle vi da trenge kunstgress på stadion, en kunstgressbane hvor FFK ville måtte betalefor undervarmen mot en kunstgressbane på Merkur hvor kommunen muligens vil måtte betale for undervarmen.

Da henger jeg med i svingene. Kan ikke si meg mer enig heller.

Kan ikke se noen grunn til å legge kunstgress på stadion siden det alt er vedtatt og legges på merkur med undervarme

---------------------------

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04
Innlegg: 1169

Lagt til: 07 mar 12, 09:13

HVIS det ender opp med kunstgress på stadion, så ønsker jeg meg rødt kunstgress. Så blir banen rød og hvit også.  Husker jeg ikke feil, så mener jeg hedersmannen KT Eggen nevnte dette en gang da debatten om kunstgress kom opp da de skulle bygge nye stadion for flere år siden.... hadde vært skikkelig tøft da...rød og hvit bane :-)


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 07 mar 12, 09:18

Opprinnelig postet av mysthical

Opprinnelig postet av Rey

Opprinnelig postet av mysthical

Liten rettelse, banen på merkur blir da UTEN undervarme hvis AP får det som de vil

Joda, er klar over det. Poenget er at kommunen allerede HAR bestemt seg for at det skal komme en kunstgressbane med undervarme som FFK skal kunne bruke.Og da med garderobeannlegg. Hvorfor skulle vi da trenge kunstgress på stadion, en kunstgressbane hvor FFK ville måtte betalefor undervarmen mot en kunstgressbane på Merkur hvor kommunen muligens vil måtte betale for undervarmen.

Da henger jeg med i svingene. Kan ikke si meg mer enig heller.

Kan ikke se noen grunn til å legge kunstgress på stadion siden det alt er vedtatt og legges på merkur med undervarme

Vi må ikke glemme, til tross for at jeg er en ihuga naturgress-tilhenger, at vi må ha en naturgress treningsbane hvis vi skal ha naturgress på stadion... For hvis vi skal spille kamp på søndag på naturgress, ja da trenger vi en del treninger uka før på naturgress.

Jeg tror den reelle utgiftsbyrden er ganske lik for naturgress og kunstgress, men pr. time blir regnestykket helt annerledes.

Men hvilke store stadioner rundt om i verden er brukt av "breddeidrett"? Greit nok at en kan bruke stadion som en ekstra belønning i turneringer osv, men at Kråkerøy IL skal trene der??

Jeg synes politikernes forslag blander korta noe sinnsykt, og det er tydelig at det er en konstruksjon helt uten utredning og kunnskap under...

Jeg tror naturgresset på stadion er et aktivum i rekruttering av spillere. Det er et aktivum for byen i og med at det er noe spesielt å være tilskuer på stadion, og det er sannsynligvis noe helt spesielt å spille der. Naturgresset er liksom, føler jeg, en del av FFKs kultur.

Det var aldri meninga at Stadion skulle være kommunal. FFK vil være herre i eget hus (eller lånt hus, rettere sagt, attpåtil uten evne til å nedbetale...)...

 


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5414

Lagt til: 07 mar 12, 20:33

I Haugesund vurderes det nå for og i mot kunstgress. Klubben selv vil ha naturgress og argumenterer med følgende:

"100% av Haugesunds spillere vil ha naturgress, sportssjef Helgeland bekrefter at underlaget er blant det første aktuelle spillere spør om. Naturgress vurderes med andre ord som et klart konkurransefortrinn"

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Rafn

A-lagspiller

Ble medlem: 08 des 06
Innlegg: 524

Lagt til: 08 mar 12, 13:40


Noen fakta rundt gress vs kunstgress

Med brukstid på ca 2500 timer så vil beste kvalitet kunstgress vare fra 5-7 år ifølge garantier fra leverandør.

Da godkjennes denne hvert år opp mot den standard som kreves for TL-spill.

Legging av kun nytt gress (om f.eks 5-7 år) koster idag kr 2.2 mill. I tillegg må klubben "håpe" noen vil ha den gamle matte ellers må denne destrueres og kost tas av den som eier matta. Vet ikke pris på dette.

Idag brukes gressbanen ca 100-150 t maks pr år.  (15 TL-kamper-3 cupkamper og kanskje 30 treninger A-lag. Ca 10 FFK2 kamper og 1-2 jr kamper.)

Med maksimal utnyttelse av alle lag FFK-A-FFK2-JR-Gutt-Bylag-Wang-Gatelag så vil vi ligge på maks 1500 t pr år.

Idag leier man baner rundt i området for en anselig sum pr år.(har ikke oversikt på stående fot på beløp )

Sarpsborg brukte ca 700 000 i 2010 på oppvarming av sin bane og ca 300 000 i 2011. (Altså væravhengig)

Pris pr døgn oppvarming dagens gressmatte ca kr 15 000,-

Estimert pris pr døgn oppvarming kunstgress kr 3000,-

Det er fremstilt en type "salt" som kan erstatte oppvarming i temperaturer rundt 0.

Det tar ca 6 uker å legge kunstgress. Dette bør gjøres fortrinnsvis under den " grønne vinteren" og ikke den hvite om man ønsker best resultat Cool

Vedlikeholdskostnader (påfylling av pellets etc) ligger på estimert 100 000 pr år.

 

 

---------------------------

Av alle uviktige ting er fotball det viktigste.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3492

Lagt til: 08 mar 12, 13:56


Slik jeg leser dette er det mye penger å spare totalt sett på kunstgress, og jeg tror nesten ikke meg selv når jeg sier at det er vanskelig å forsvare merkostanden med gress i den økonomiske situasjonen klubben er i.


kjell-H

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 jun 09
Innlegg: 1677

Lagt til: 08 mar 12, 14:00

Så lenge de fåt takk i et meget bra kunstgress så sier jeg ja takk! Blir bare mer og mer av Kunstgress i norge! Plus at da har FFK et kjempe bra sted og trene på også!Ja det er vell også mulig å leie ut banen til andre som trenger å trene også!

---------------------------

"Jeg har lese- og skrivevansker. Derfor vil det være en del skrivefeil når jeg skriver. Sorry."

You'll Never Walk Alone


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 08 mar 12, 14:14

Opprinnelig postet av Rafn


Noen fakta rundt gress vs kunstgress

Med brukstid på ca 2500 timer så vil beste kvalitet kunstgress vare fra 5-7 år ifølge garantier fra leverandør.

Da godkjennes denne hvert år opp mot den standard som kreves for TL-spill.

Legging av kun nytt gress (om f.eks 5-7 år) koster idag kr 2.2 mill. I tillegg må klubben "håpe" noen vil ha den gamle matte ellers må denne destrueres og kost tas av den som eier matta. Vet ikke pris på dette.

Idag brukes gressbanen ca 100-150 t maks pr år.  (15 TL-kamper-3 cupkamper og kanskje 30 treninger A-lag. Ca 10 FFK2 kamper og 1-2 jr kamper.)

Med maksimal utnyttelse av alle lag FFK-A-FFK2-JR-Gutt-Bylag-Wang-Gatelag så vil vi ligge på maks 1500 t pr år.

Idag leier man baner rundt i området for en anselig sum pr år.(har ikke oversikt på stående fot på beløp )

Sarpsborg brukte ca 700 000 i 2010 på oppvarming av sin bane og ca 300 000 i 2011. (Altså væravhengig)

Pris pr døgn oppvarming dagens gressmatte ca kr 15 000,-

Estimert pris pr døgn oppvarming kunstgress kr 3000,-

Det er fremstilt en type "salt" som kan erstatte oppvarming i temperaturer rundt 0.

Det tar ca 6 uker å legge kunstgress. Dette bør gjøres fortrinnsvis under den " grønne vinteren" og ikke den hvite om man ønsker best resultat Cool

Vedlikeholdskostnader (påfylling av pellets etc) ligger på estimert 100 000 pr år.

 

 

Endelig noen tall å forholde seg til Laughing kostnadene på undervarme går nok da noe selv om den må stå på flere mnd pr år.

Kjapt overslag sier da at det koster ca 6 mill å legge kunstgress pluss bruke den i 5 år. På toppen av det kommer da også eventuelt kosten ved å destruere den.

 

---------------------------

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


niggle

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 08 mar 12, 14:53

Men dersom det blir lagt undervarme på merkur, trenger dere ikke bruke så mye penger på å leie baner.

 Hvordan er disse "lampene" utviklet på vestlandet? Hva er investeringskostnader på dette  og hvor mange ekstra timer kan banen benyttes som følge av disse lampene?


Det er veldig mange faktorer ute og går og det er ikke et enkelt regnestykke uansett 


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 08 mar 12, 15:11

Opprinnelig postet av niggle

Men dersom det blir lagt undervarme på merkur, trenger dere ikke bruke så mye penger på å leie baner.

 Hvordan er disse "lampene" utviklet på vestlandet? Hva er investeringskostnader på dette  og hvor mange ekstra timer kan banen benyttes som følge av disse lampene?


Det er veldig mange faktorer ute og går og det er ikke et enkelt regnestykke uansett 

Du glemmer en viktig faktor. Fotball SKAL spilles på naturgress Wink

---------------------------

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5414

Lagt til: 09 mar 12, 14:59

Kunstgress kan komme til sommeren

Trist. Bare trist.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5527

Lagt til: 09 mar 12, 15:09

En gladsak spør du meg, men denne tråden har vel vist at det er delte meninger

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består!


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 09 mar 12, 15:19

Kunstgress er å pisse i buksa for å holde seg varm!

Inntekter fra spillersalg er avgjørende for klubbens eksistens.
Hvis vi ved å legge kunstgress blir mindre attraktive for både spillere og europeiske klubbers speidere.
Blir det vanskelig å regne dette hjem økonomisk.
Uansett blir sluttproduktet dårligere og klubbens konkurransekraft svekket.
Dette er tydeligvis ett poeng, de nå som mener kunstgress på stadion er økonomisk riktig, ikke har forstått.

Vi er ikke bortskjemt med haller og baner i Fredrikstad heller, men vi har kun ett FFK. Og FFK er toppidrett!
La nå bredde være bredde og la de aller beste ha det privilegium det er å spille på gress.

NFF snakker varmt om kunstgress, på alle andre steder en sin egen bane Ullevål. Hvorfor det? Jeg tipper fordi det er vanskelig nok å finne attraktive motstandere til landslaget vårt.

Kunstgress bør kun være der hvor klimaet tilsier det, og breddeanlegg. Det ikke Østfold og det gjelder ikke FFK.

Jeg må si jeg er lettere sjokkert over å se hvor mange supportere som hilser kunstgress velkomment, har dere virkelig forstått konsekvensen for de dere elsker aller mest?
Nemlig de 11 som løper ut på banen for oss, hjemme på stadion.

Jeg håper i det minste at spillerne, de som faktisk skal jobbe på dette gresset, blir tatt med på råd med høyere vekt enn en AP politiker som har andre prioriteringer enn kun hva som er best for spillerne og  FFK



---------------------------

http://twitter.com/GardC


lordofwhat

A-lagspiller
Ble medlem: 20 aug 08
Innlegg: 523

Lagt til: 09 mar 12, 15:27

æsj....... kan de ikke høre etter når folk sier at de ikke vil ha kunstgress da !!!! 

---------------------------

gazzkammer unt testikkelknauzer


niggle

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 09 mar 12, 15:27

En trist dag for fotballYell


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 09 mar 12, 15:36


Kondolerer fotballnorge Cry

Dette er en trist trist dag Cry

---------------------------

There's only one United. Leeds United

Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Fredrikstad ;)


madserazzi

Juniorspiller

Ble medlem: 12 mai 09
Innlegg: 117

Lagt til: 09 mar 12, 20:52

Det er veldig vanskelig å i det hele tatt tenke noe om denne saken uten at banneord kommer på trykk.

Heller ett eller to år i adecco dassen igjen, fremfor plastikk dekke på stadion. Det er visst ingen grenser for hva årevis med vanstyre skal forårsake av skjeletter som kommer valsende ut skapet, men nå kommer altså det ultimate nederlag i tillegg.

Jeg får vondt langt inn i hjerterota av å tenke på at verdens beste klubb, aristokraten i norsk fotball, FFK, skal spille på kunstgress. Fuckings plastikk dekke på Fredrikstad stadion!

Kanskje vi skulle gjøre om "folkets spiller aksjonen" til "folkets stadion dekke aksjonen" ? Eventuellt kjøre parallellt? Jeg sponser iallfall gladelig begge deler. 

Et rungende NEI til kunstgress fra min side iallfall.


FleXUS

Juniorspiller
Ble medlem: 12 mar 05
Innlegg: 105

Lagt til: 10 mar 12, 02:39

Opprinnelig postet av madserazzi

Det er veldig vanskelig å i det hele tatt tenke noe om denne saken uten at banneord kommer på trykk.

Heller ett eller to år i adecco dassen igjen, fremfor plastikk dekke på stadion. Det er visst ingen grenser for hva årevis med vanstyre skal forårsake av skjeletter som kommer valsende ut skapet, men nå kommer altså det ultimate nederlag i tillegg.

Jeg får vondt langt inn i hjerterota av å tenke på at verdens beste klubb, aristokraten i norsk fotball, FFK, skal spille på kunstgress. Fuckings plastikk dekke på Fredrikstad stadion!

Kanskje vi skulle gjøre om "folkets spiller aksjonen" til "folkets stadion dekke aksjonen" ? Eventuellt kjøre parallellt? Jeg sponser iallfall gladelig begge deler. 

Et rungende NEI til kunstgress fra min side iallfall.

Vil heller reise hjem å se FFK i første divisjon annenhver helg enn plastikkfotball.

Håper noen snart går ut og sier klart NEI til plastikk. For min del er fotball en sport som spilles på gress.

Det er synd om fotballen forsvinner fra FredrikstadFrown

---------------------------

"Trying is the first step towards failure" Homer Simpson



Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 14 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340