Husk meg
Brukernavn
Passord

FFK og spillere fra andre kulturer

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 4 2

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10062

Lagt til: 02 sep 09, 19:00

Glemte en ting:

En ting er å skrive dårlig engelsk. Da får du litt tid til å lete etter ord og krøkke deg frem. Noe annet er det å befinne seg i en sosial kontekst, eller i trenings- og kampsituasjon, der du kanskje har maks fem sekunder på å oppfatte, tolke og handle ut ifra den informasjoen du får på et språk du ikke behersker.

Jeg vet at de konsekvent bruker Odilon Kashama (snakker flytende fransk) på juniorlaget når de skal iinformere Lala om formasjoner, taktiske disposisjoner, osv.

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 02 sep 09, 19:15

Opprinnelig postet av Holters

Glemte en ting:

En ting er å skrive dårlig engelsk. Da får du litt tid til å lete etter ord og krøkke deg frem. Noe annet er det å befinne seg i en sosial kontekst, eller i trenings- og kampsituasjon, der du kanskje har maks fem sekunder på å oppfatte, tolke og handle ut ifra den informasjoen du får på et språk du ikke behersker.

Jeg vet at de konsekvent bruker Odilon Kashama (snakker flytende fransk) på juniorlaget når de skal iinformere Lala om formasjoner, taktiske disposisjoner, osv.

ja, men det er jo en fordel i flg deg det da Holters, for da blir det TN sier tolket og kommer ut feil, og da blir jo TN en god trener ;)


Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 02 sep 09, 19:29

Håper Lala får den tilretteleggingen og oppfølgingen han bør få.

Språkopplæring er en meget viktig ting. Blir vanskelig på treningsfeltet, og hva er da vitsen med å hente unge spillere? Hvilken utvikling kan en ung spiller ha om han ikke skjønner instruksjonene og veiledningen han får av trenere?

Det med språk er et must for å klare seg i samfunnet også. Bør som jeg tidligere nevnte være obligatorisk språkopplæring for spillere som kommer til klubben.

Her har klubben sikkert et utviklingspotensiale! :-)


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 02 sep 09, 19:35
Endret: 02 sep 09, 19:37
Endret av: FFK pra sempre

Jeg lurer på hvem som har ansvaret for den utenomsportslig oppfølging av dagens spillere, er det spredt over våre våre 5-6 junior og senior trenere, eller har Sportslig koordinator Terje Jensen ett ansvar ?
Frykten er stor for at ingen egentlig har det.
Noen som vet noe?

Språkopplæring er så klart helt avgjørende, men jeg tar for gitt at klubben legger til rette for noe så elementært.

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


real

Bedriftsspiller
Ble medlem: 03 sep 09
Innlegg: 6

Lagt til: 03 sep 09, 10:58

Disse unge spillerene er mye overlatt til seg selv utenom treningene.

Ift språkopplæring har de engelsk-norsk ordbok, men ingen opplæring utenom det..


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 03 sep 09, 11:12

Opprinnelig postet av real

Ift språkopplæring har de engelsk-norsk ordbok, men ingen opplæring utenom det..

Ja, det høres intelligent ut hvis de kommer fra et fransktalende land, som feks Lala, Fofana og Kouadio. Det blir omtrent som vi som nordmenn skulle dratt til Frankrike og få utdelt spansk-fransk ordbok. Da hadde jeg skjønt mange pøkker.

Dette høres ikke veldig troverdig ut, håper ikke det stemmer.


aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04
Innlegg: 1169

Lagt til: 03 sep 09, 11:54

Mener det ble innført i fjor at FFK-spillerne skulle ha "normal" arbeidsdag (37,5 timer pr uke) slik andre arbeidstagere har. Dvs at utenom treningen skulle klubben også disponere flere timer av deres "arbeidstid". For å unngå at våre nye spillere bare drar hjem og overlatt til seg selv, burde jo noe av denne obligatoriske "arbeidstiden" brukes til f.eks språkopplæring eller annen kursing i klubbens regi. Jeg kjenner lite til hva som spillerne gjør (utenom treningen) på hverdagene. Men Grönhagen ville ihvertfall innføre "normal" arbeidstid hvor de også spiste måltider sammen, slik at kostholdet også ble styrt i riktig retning. I tillegg har de kanskje representasjonsoppgaver for klubben?


real

Bedriftsspiller
Ble medlem: 03 sep 09
Innlegg: 6

Lagt til: 03 sep 09, 12:36

Opprinnelig postet av Plankekæll

Opprinnelig postet av real

Ift språkopplæring har de engelsk-norsk ordbok, men ingen opplæring utenom det..

Ja, det høres intelligent ut hvis de kommer fra et fransktalende land, som feks Lala, Fofana og Kouadio. Det blir omtrent som vi som nordmenn skulle dratt til Frankrike og få utdelt spansk-fransk ordbok. Da hadde jeg skjønt mange pøkker.

Dette høres ikke veldig troverdig ut, håper ikke det stemmer.

Jeg er selv veldig overraska og sjokkert over hvordan unge spillere fra andre kulturer blir tatt vare på i FFK. Jeg vet at de sitter mye alene hjemme, ikke forstår alt på trening osv pga språket og har selv sett engelsk-norsk ordbok liggende på stuebordet.. Og alle kommer ikke fra fransktalende land..

Klubben bør ta bedre vare på 18-19 åringer som kommer fra f.eks Afrika for å spille i Norge. Prestasjonene på banen henger sammen med hvordan de har det ellers i hverdagen!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 03 sep 09, 22:22

Om utlendinger som kommer til FFK lykkes eller ikke, det er som med skader på spillerne. Kun et spørsmål om flaks/uflaks, og ikke noe det går an å gjøre noe med.

---------------------------

Alt og ingenting er like umulig,
resten er innen rekkevidde.


Jens G Best

A-lagspiller

Ble medlem: 03 jul 07
Innlegg: 635

Lagt til: 03 sep 09, 22:28

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Om utlendinger som kommer til FFK lykkes eller ikke, det er som med skader på spillerne. Kun et spørsmål om flaks/uflaks, og ikke noe det går an å gjøre noe med.

 

Hæ? Du kan da ikke mene det?

Er vellykket integrering kun et spørsmål om å kaste terningen?

Eller er du ironisk nå?

 

---------------------------

Svaberget for alltid!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 03 sep 09, 22:30

Opprinnelig postet av Jens G Best

 

Eller er du ironisk nå?

 

Ja.

---------------------------

Alt og ingenting er like umulig,
resten er innen rekkevidde.


suggas

Juniorspiller

Ble medlem: 23 aug 09
Innlegg: 79

Lagt til: 03 sep 09, 23:08

Skal man lykkes ute banen med fotball eller på andre områder så er trivsel et viktig begrep. Å ha et apperat rundt spillere, spesielt de unge er helt essensielt. Oppfølging i fritiden er like viktig som oppfølging på språk. Å føle seg integrert og verdsatt burde absolutt være i klubbens interesse. Det er med forundring at FFK ikke har lært etter ivorianeren. skjerpings


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 03 sep 09, 23:39
Endret: 03 sep 09, 23:41
Endret av: FFK pra sempre

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Om utlendinger som kommer til FFK lykkes eller ikke, det er som med skader på spillerne. Kun et spørsmål om flaks/uflaks, og ikke noe det går an å gjøre noe med.

Du var heldigvis ironisk, men jeg tror flere i fotball Norge overlater dette til skjebnen enn vi tror.

---------------------------

http://twitter.com/FFKprasempre


suggas

Juniorspiller

Ble medlem: 23 aug 09
Innlegg: 79

Lagt til: 03 sep 09, 23:42

Nå er det muligheter til å gjøre noe med det. Foregangsklubb?


Sulla

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05
Innlegg: 1555

Lagt til: 04 sep 09, 00:01

Opprinnelig postet av suggas

Nå er det muligheter til å gjøre noe med det. Foregangsklubb?

Selvfølgelig! Sirkus Fredrikstad ordner detta!

---------------------------

It is proof of a bad cause when it is applauded by the mob. Seneca


Rafn

A-lagspiller

Ble medlem: 08 des 06
Innlegg: 524

Lagt til: 02 sep 09, 19:46

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

ja, men det er jo en fordel i flg deg det da Holters, for da blir det TN sier tolket og kommer ut feil, og da blir jo TN en god trener ;)

 

Hva er dette for et svar ??

Her er det et tema som faktisk er ganske viktig, og da kan du spare oss for slike dumme personangrep..

Har du en personlig agenda mot Holters...??

Bare spør fordi det virker ganske åpenbart at du har det...

 

Når det gjelder integrering i FFk så er det ikke så store grep som skal til. Lala er en ung gutt på kun 18/19 år som er utenlands uten foreldre og venner rundt seg.

Dette er lett å glemme når man på den andre siden forventer gode resultater av en spiller som beviselig har gjort det godt for bl.a Togos landslag og som innehar mange gode "unorske" ferdigheter.

Lala har nemlig noen utrolige ferdigheter, men jeg ser også at han mister litt av den gløden han hadde i starten i FFK.

På jr-laget har vi internert Sanpreet Singh hos en "reservefamilie".. Det var 2 familier som stod klare og Sanpreet valgte selv. Begge var utmerkede alternativer.

Han trives utmerket og går også på skole i Sarpsborg. Når det gjelder Lala og til dels Dominic så hadde man løst det på samme måte gjennom å få noen faddere på jr-laget.

Dette er gutter på samme alder og en enkel inngangsbillett til litt sosialt liv utenfor FFK-arenaen. Så er man også sikret at det er gutter med litt av de samme mål og holdninger...

Dette hadde kostet klubben minimalt i forhold til hva det koster å hente spiller og eventuelt sende dem hjem igjen...

Lala er jeg 100% sikker på har de ferdigheter som skal til for å lykkes i FFK. han er ydmyk, lærevillig... kort sagt en fantastik fin gutt.

Og når det gjelder språket så er det en stor begrensning.. Men det koster ikke mye å melde ham på et engelskkurs.

 

---------------------------

Av alle uviktige ting er fotball det viktigste.


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 02 sep 09, 19:55

Seriøst Rafn, Ironi, har du hørt om det, du må da skjønne at det var en fleip?

Når det er sagt så tror jeg nok Holters hadde sagt klart fra om han mente jeg drev en "hekse-jakt"/ personlig adenda mot han.

Men du ser kanskje ikke det i det glasshuset du sitter i?

Sånn ellers er jeg faktisk enig i innlegget ditt. Og det var ikke ironi. Norsk eller i det minste engelsk-kurs burde være en del av kontrakten med spilleren. Møter de ikke opp til de så får de trekk i lønna.

For med en del erfaring med utenlandske arbeidere har jeg oppdaget at ikke alle skjønner verdien av å kunne bli forstått/gjøre seg forstått skikkelig. Det er noen ganger "lett"  for en fotballspiller såvel som en annen arbeider å tenke "jeg skal ikke være her så lenge, så det er ikke så nødvendig"

Var i alle fall det jeg fikk til svar av de jeg har hatt med å gjøre som jeg tilbød gratis norsk/engelsk kurs.


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5407

Lagt til: 02 sep 09, 19:56

Moderatorhatt: Da tror jeg vi prøver å holde oss til emnet og lar diskusjonen om Holters være

Tusen takk Smile

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10062

Lagt til: 02 sep 09, 20:02
Endret: 02 sep 09, 20:04
Endret av: Holters

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

Når det er sagt så tror jeg nok Holters hadde sagt klart fra om han mente jeg drev en "hekse-jakt"/ personlig adenda mot han.

Nei, da jeg heller har valgt å overse deg, da jeg synes det er direkte barnslig slik du gang på gang ilegger meg løgnaktige og idiotiske meninger jeg verken innehar eller har ytret. For øvrig enig med Rafn, unødvendig å avspore en veldig aktuell tråd som tar opp et betent tema, så vi får eventuelt ta resten over PM.

PS! Du har misforstått hva ironi betyr. :)

Edit: Og i mellomtiden kom moderator-Rey. :)

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 4 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340