Husk meg
Brukernavn
Passord

Dritt lei kontraktsfurtinga i media, sett dem på plass, FFK!

Flat Trådet Nøstet
Totalt 4 sider Alle

Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 15 aug 08, 21:38

Det har pågått en hel vinter med Kvisvik, Ramberg bruker enhver mulighet når han får sjansen. Vi er snart dem eneste fra Fredrikstad(buhu). Og nå Wehrman, som jeg hadde høyere tanker om. Kaller ledelsen nærmest idioter for at dem ikke tømmer pungen ett år etter han underskrev en kontrakt han tydeligvis var fornøyd med, og som fortsatt varer 1,5 år. Når kommer resten? Mange som har kontrakter som går ut neste år vel, som har bidratt? Grønhagen, Barsom, Gerrbrand..... Kan vi ikke hive ut fantasilønninger og sign on fee til hele kula æ? Smi, mens jernet er varmt gutter. At vi kjemper om the double 2,5 mnd før sesongslutt kan vi jo fokusere på en annen gang.

             Faktisk er det FFKs privilegium å bestemme hvem dem vil forlenge med, NÅR dem vil forlenge, hvor mye dem kan gi og vil gi i kr og ører. I motsetning til Kvisvik, Ramberg og Wehrman synes jeg ledelsen opptrer proffesjonelt og ikke lar seg styre av spillerene, dem må faktisk se en del ting opp mot hverandre, og minst 2 sider. Regner med at Haugen har lyst å gå ut si hva egentlig Hoff og Wehrman forlanger, men han og klubben holder klokelig tett.....

Skal ikke si at FFK skal gjøre det samme (ennå), men i ManU ble Beckham, Nistelrooy og Keane litt for gromme og store, Ferguson satte skapet på plass (uten sammenligning forøvrig).....


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 15 aug 08, 21:45
Endret: 15 aug 08, 21:46
Endret av: Supreme NTM

Enig, trodde vi hadde mer lojale spillere enn dette. Men det er klart er man interessert i høyere lønn finnes det jo ikke noe bedre tilfelle å klage på lønna enn når man ligger i toppen. FFK får ha litt is i magen og vente til vi er mer tilbake på jorda igjen (selv om det ikke er å håpe på). Se på Stabæk, de har et budsjett på ca 50 millioner, rundt halvparten av oss.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 15 aug 08, 22:24

Når du nevner Stabæk, så må jeg innrømme at jeg ikke har fulgt dem så nært siden de rykket opp. Men i etterpåklokskapens lys, om ikke annet, så ser jeg jo at det Sabæk har gjort siden opprykket er forbilledlig, måten de har kjøpt spillere billig som har blitt gode, og det vil i grunnen være helt fortjent om de vinner gull i år. Skjønt da tror jeg større ligaer får øynene opp for Alanzinho, og når Nannskog legger opp så er halve dagens Stabæk borte. Samtidig ligger alle andre lag i TL og vaker. Fremtiden ligger åpen for FFK om de gjør de rette grep nå.

Trådstarter har helt klart et poeng. De som styrer FFK har flere hensyn å ta enn de spillerne som forhandler om indivduelle kontrakter.

Samtidig forstår jeg Wehrman. Da han kom til FFK var det tross alt med noe betingede forventninger. Han kunne floppet (f.eks pga for mye arbeidspress under kamp...), fått lite til å stemme, pådratt seg røde kort i fleng og sittet mer på tribunen enn han var på banen. Australiern spiller på små marginer. Men han har blitt en suksess. I dag er han masten i laget som holder seilet oppe. Det vet han selv, det vet FFK. Og det setter ham i posisjon til å forhandle om kontraktsforhold. Det er intet uvanlig eller rart eller feil ved det.

En annen ting er jo om slike forhandlinger hører hjemme i media. På det punktet skal jeg i alle fall bøye meg i støvet for måten FFK har taklet dette så langt.

Så håper jeg dette ender med en løsning som alle parter er fornøyd med.

 

 

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


kjo

A-lagspiller
Ble medlem: 04 apr 03
Innlegg: 367

Lagt til: 15 aug 08, 23:04

La oss holde oss til sammenlikningen med ManU. Det er en klubb som spillere i det ypperste i verden drømmer om å spille for. (Penger, sportslig toppklassse, store opplevelser, torfeer..) Det gir United en unik valgfrihet. Nedskaler bildet til norsk fortball: Har FFK en slik posisjon i Norge? Nei. FFK er ikke en klubb gode TL-aktuelle spillere står i kø for å komme til. Det har tida etter opprykk(ene) vist med all mulig tydelighet. Fotballspillere er egoer, lykkesmeder, pengejegere, en del av en stor underholdningsbransje der penga avgjør det meste.  Enkelte unntak finnes nok hos folk med lokal tilknytning og lojalitet til byen og laget; stjerne i byen osv. Skal vi henge med i toppen må vi infinne oss med dette. Derfor er det livsviktig å verne om de vi har fått til klubben av toppspillere, og samtidig jobbe hardt for å få fram egne lokale. Jeg for min min del vil ikke være fornøyd med at FFK etablerer seg  rundt midten av tabellen, selv om de aldri så mye har ryggen rak, og gir storforlangende "leiesoldater" på kjeften når de har blitt for kravstore og sladra pressen for å jekke betingelsene. Jeg vil først og fremst se FFK vinne mange fotballkamper, og helst med en blandig av gode spillere utenfra som blir noen sesonger, og spillere som kan kalles lokale. Kasey er en kjempespiller som er avgjørende viktig, Kvisvik er en lokal "lirare" som jeg faktisk trur synes det er stas å spille i FFK. Men begge lever av fotball, og vil ha ut hver jævla mulige krone. FFK har ikke råd til miste noen av dem, vi er ikke Norges ManU. Ennå.


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 15 aug 08, 23:37

Som sagt, uten sammenligning forøvrig? Men, skal vi la spillerene styre sjappa da? Da tror jeg klubben ganske raskt blir å finne i adecco. Da blir det i såfall mye sign on fee utgifter, ødelagte lønnstrukturer, og mange sure mye vil ha mer spillere i troppen, kjo.....


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 15 aug 08, 23:38

Helt enig, dritt lei sutringa jeg og. Lønnsforhandlinger i media, helt amatør. "Odd kampen kan bli min siste" Hallooooo...selv om du er fra Australia så har du vel hørt om kontrakt?? Den går ikke ut før i 2009.  Hvis han går fra kontrakten må han enten betale x-antall kroner i vederlag, som FFK godtar, eller miste spillerlisensen sin i FIFA.

Han kan selvsagt velge å legge opp, men det gjør han nok ikke med den lønna han har for den er fortsatt bra for en spiller som ikke er landslagsaktuell for Australia engang. Greitt at han er god for Fredrikstad, men han har sin peak nå, og vil ikke være interessant for store klubber i europa da han ikke kan selges videre for noe særlig og ikke vil han utvikle seg videre.

Og alle sa det ville gå til h.. når vi solgte Tarik, vel det så ikke sånn ut mot TIL og da var vi tom uten Gardar.

FFK har for en gangs skyld en ganske bred spillerstall med talentfulle spillere som ønsker å blø for drakta så jeg er ikke så bekymret. Og jeg er ganske sikker på at vi får på plass noen gode spillere i overgangsvinduet uansett.

Sier ikke at man ikke skal strekke seg for å få resignert med Wehrmann, men ikke for enhver pris. Han må uansett spille ut kontrakten sin hvis ikke FFK ønsker å selge så denne sesongen vil han nok ikke få gå.

Virker som flere og flere fotballspillere tror en kontrakt bare er ett tegnepapir som ikke betyr noe og at de kan sutre seg ut av en skriftlig kontrakt. Verrste er at de klarer det mange ganger og.

Og er faktisk enig at Wehrman burde vært fratatt kapteinsbindet, å gå ut i media på den måten er ikke verdig en kaptein og gjør ikke noe annet enn skade for klubben, det kan også gjøre det vanskeligere å få nye spillere til klubben.

Kanskje Wehrmann er ekstra forbanna fordi han har hørt de skal kjøpe en backup til plassen hans, en som er god nok til å overta den?? ;)

Time will show!


fidq

Juniorspiller
Ble medlem: 31 mar 05
Innlegg: 103

Lagt til: 16 aug 08, 01:12

Støtter innleggene her. Er drittlei spillere som er altfor kravstore og som ikke kan forholde seg til kontrakter. Han signerte vel selv på kontrakten for 12 måneder siden???

---------------------------

Varme tanker til Dagfinn Enerly....


oleberg

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 sep 03
Innlegg: 1341

Lagt til: 16 aug 08, 08:46
Endret: 16 aug 08, 08:46
Endret av: oleberg

Fy Fa... jeg blir irritert når jeg leser dette innlegget her http://www.f-b.no/article/20080816/FFK/906059938/1220/NYHET

Er det mulig. Hva er det Wehrman tror om seg selv da!!!!! Nei få idioten vekk fra klubben. Har absolutt ikke noe sans for en slik drittsekk... Her satset FFK på han i fjor, hentet han til kubben, og ga han en tre års kontrakt. Så begynner han etter 1 års spill, å syte om en ny kontrakt. Hadde dette vært i næringslivet, hadde vedkommende vært sparket fra jobben sin, for å komme med slike uttalelser om ledelsen.

Nei fy for flate... Tror virkelig Wehrman lager ris til egen bak her!!!


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 16 aug 08, 08:56

Ja få vekk vår beste og viktigste spiller..

Kjøp heller inn en ny, det blir mye billigere...


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5513

Lagt til: 16 aug 08, 09:09

Opprinnelig postet av ffkmufc

Ja få vekk vår beste og viktigste spiller..

Kjøp heller inn en ny, det blir mye billigere...

Det er bare å kjøpe en som er billigere

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 16 aug 08, 09:15

Opprinnelig postet av ffkmufc

Ja få vekk vår beste og viktigste spiller..

Kjøp heller inn en ny, det blir mye billigere...

Ja, og stopper det ikke nå, kan han ta med seg Kvisvik og Ramberg også. Dem er iferd med å skape en ukultur som FFK som klubb ikke kan aksptere......


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 16 aug 08, 09:18

Opprinnelig postet av oleberg

Hadde dette vært i næringslivet, hadde vedkommende vært sparket fra jobben sin, for å komme med slike uttalelser om ledelsen.

Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men jeg er glad jeg ikke har en slik arbeidsgiver... 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Jon Syversen

Juniorspiller
Ble medlem: 11 jun 03
Innlegg: 135

Lagt til: 16 aug 08, 09:42

Hvor mye koster en lyske? Wehrman må ha en unik lyske, ettersom et bedre kontraktsforslag vil helbrede skaden. Får han ikke bedre kontrakt, så må han sykemelde seg. Vi må kreve at klubben må bla opp, for jeg synes ikke FFK skal være så hjerteløse at de lar et menneske få vondt i skrittet bare på grunn av noen millioners skyld. En god helbred er verdt mer enn penger. Terje Høili, nå må du reagere! Kan du sove godt om natten hvis du vet at et ungt menneskes helse og liv står på spill? Gi mannen hans 30 lyskepenger sånn at han blir frisk. Wehrman er illojal overnfor klubben når han går ut i media og kritiserrer ledelsen. Wehrman er barnslig når han bruker "gå ut i skogen og dø"-argumentasjon i forhold til lysken sin. Wehrman er illojal og et dårlig forbilde de andre spillerne når han som kaptein viser slike holdninger som han gjør. Wehrman utnytter tabellposisjonen og sin egen suksess i FFK med å bruke utpressningsmetoder ovenfor klubben, og regner kanskje med at fansen vil ta hans parti fordi han er så uunnværlig. Men han regnet kanskje ikke med at vi ikke har et like kynisk forhold til klubben og fotballen som han har. Jeg håper jeg slipper å se kapteinsbindet på australieren i kveld. Hvis Wehrman fortsetter å fjolle og syte, så kan han dra hjem til Australia og gå opp ned og drikke vassent øl. 


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 16 aug 08, 10:12

Opprinnelig postet av Jon Syversen

Hvor mye koster en lyske? Wehrman må ha en unik lyske, ettersom et bedre kontraktsforslag vil helbrede skaden. Får han ikke bedre kontrakt, så må han sykemelde seg. Vi må kreve at klubben må bla opp, for jeg synes ikke FFK skal være så hjerteløse at de lar et menneske få vondt i skrittet bare på grunn av noen millioners skyld. En god helbred er verdt mer enn penger. Terje Høili, nå må du reagere! Kan du sove godt om natten hvis du vet at et ungt menneskes helse og liv står på spill? Gi mannen hans 30 lyskepenger sånn at han blir frisk. Wehrman er illojal overnfor klubben når han går ut i media og kritiserrer ledelsen. Wehrman er barnslig når han bruker "gå ut i skogen og dø"-argumentasjon i forhold til lysken sin. Wehrman er illojal og et dårlig forbilde de andre spillerne når han som kaptein viser slike holdninger som han gjør. Wehrman utnytter tabellposisjonen og sin egen suksess i FFK med å bruke utpressningsmetoder ovenfor klubben, og regner kanskje med at fansen vil ta hans parti fordi han er så uunnværlig. Men han regnet kanskje ikke med at vi ikke har et like kynisk forhold til klubben og fotballen som han har. Jeg håper jeg slipper å se kapteinsbindet på australieren i kveld. Hvis Wehrman fortsetter å fjolle og syte, så kan han dra hjem til Australia og gå opp ned og drikke vassent øl. 

Godt sagt, Jon!

Han er den spilleren jeg har verdsatt mest på banen. Veldig skuffende å se denne type utpressingsteknikk brukt av han for å skvise mer penger ut av FFK. Frown

La Barsom eller Totte ta over kapteinsbindet.

---------------------------

FFK Østfold`s fotball-stolthet!
Bygg på stadion til 20 000!

Be Loyal Be Proud Be Stokie!


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 16 aug 08, 10:36

Enig Jon!

Kasey Wehrman er viktig for FFK, men trolig har også FFK vært viktig for han.

Fra en utrygg tilværelse i LSK, ofte på benken til ""stjerne med heltestatus" i FFK.

Karrieren blomstret, trolig ikke bare pga egeninnsats, men også ogs dykig trener osv som bakket han fullt ut.

Valg til kaptein m.m.

Når du i tillegg er under kontrakt, bør en etter min mening iallefall vente til det minst er ett år igjen av kontrakta før man begynner å "sutre".

For en gang skyld må jeg si meg ening med RFA i F-B.

 

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 16 aug 08, 10:38

Kasey var ikke ofte på benken i LSK...


JJunior

Landslagsspiller
Ble medlem: 27 feb 04
Innlegg: 1081

Lagt til: 16 aug 08, 10:44

Opprinnelig postet av ffkmufc

Kasey var ikke ofte på benken i LSK...



Av de 7 siste kampene for LSK så var det bare 2 av dem som han spilte i 90 minutter.
Det er vel derfor trygt å si at han kom fra en utrygg tilværelse i LSK når det gjelder førstelagsspill...?


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 16 aug 08, 10:46

Han var fast der helt til de bestemte seg for å satse på yngre spillere i den posisjonen.

Vi kan vel helt klart si at det var ei tabbe av LSK...


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 16 aug 08, 10:46

Opprinnelig postet av denialsander

Opprinnelig postet av oleberg

Hadde dette vært i næringslivet, hadde vedkommende vært sparket fra jobben sin, for å komme med slike uttalelser om ledelsen.

Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men jeg er glad jeg ikke har en slik arbeidsgiver... 

Vel, mulig du ikke har jobbet for store selskap. De aller fleste store selskap, Norske og utenlandske har regler for at man ikke skal uttale seg i media om ting som hører hører til innenfor firmaets vegger. Det er alltid en klausul om å ikke gjøre ting som "stiller firmaet i dårlig lys/ skader dets renome. Og det er vel ikke tvil om at Wehrman gjør dette!?

Dette kunne medført sparken ja, og ofte gjør det det.

En ting var om FFK hadde brutt forskrifter eller kontrakter, men det er ikke tilfelle, det er faktisk bare det at de ikke vil føye seg etter hans urimelige lønnskrav. I næringslivet forøvrig bruker vi tillitsvalgte eller advokat til forhandlinger, IKKE pressen!

På toppen av det hele så truer han med spillenekt resten av sesongen, pga skade, hvis ikke han får det som han vil. Så hvis han får det som han vil så er han ikke sååå skadet.

Dette vitner jo om hvor seriøs mannen egentlig er. En habil spiller, men skal man ha slike forbilder for de unge spillerene og tilskuere?? Jeg bare spør.

Synes faktisk ikke gullet er så viktig at FFK skal selge sjelen og prinsipper!


rød og hvit

A-lagspiller
Ble medlem: 13 sep 07
Innlegg: 354

Lagt til: 16 aug 08, 11:00

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

 

Synes faktisk ikke gullet er så viktig at FFK skal selge sjelen og prinsipper!

 

Enig - 100%

Når spillerne mener der er viktigere enn laget har vi ikke lenger noe lag. Mener å huske at det var noen som forsvant fort fra Old Trafford når de begynte å få "primadonna nykker".

Dersom en ikke finner en løsning med Wehrman som laget kan leve med - SELG.
- FFK må bygge et lag og ikke enkeltspillere.
- Skal vi bevare en god publikumsinteresse må den være knyttet til FFK ikke enkeltspillere - de kommer og går


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 16 aug 08, 11:06

Opprinnelig postet av ffkmufc

Kasey var ikke ofte på benken i LSK...

Det var sikkert noen saftige lønnskrav fra Kasey som gjorde til at LSK ville satse på andre spillere enn han.

---------------------------

FFK Østfold`s fotball-stolthet!
Bygg på stadion til 20 000!

Be Loyal Be Proud Be Stokie!


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 16 aug 08, 11:50

En tanke som slår meg;

Kasey Wehrman var i sin tid meget fornøyd med den kontrakta han undertegna med FFK.

Den var trolig basert på Kasey Wehrman sin markedsverdi på det tidspunket.

Når så Kasey Wehrman sin markedsverdi trolig har steget pga hans situasjon i FFK, kommer nye lønnskrav.

Det kan vel ikke være slik at dersom du tegner en kontrakt ut fra din markedsverdi, så stiger verdi pga den innsats spiller / trener og klubb gjør i felllesskap så må kontrakt reforhandles før tiden.

Dersom dette er tilfelle kan jo ingen klubber tjene penger på spillerkjøp og spillerutvikling.

Dersom dette er enkelte spillere sin filosofi, burde det selvsagt også gi utslag andre veien. Reforhandlinger i kontrakt tperioden med spillere som  faller i verdi.Smile

Ps. lurer på hvor NISO er i slike saker.

 

 

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 16 aug 08, 11:56

Leste et eller annet sted at det var støy rundt overgangen hans fra Moss til Lsk også, og det gikk ikke knirkefritt fra LSK til FFK heller.. Fyren er jævlig god, men også vanskelig ser det ut til

---------------------------

Rødhvitelite-ultrasmentalitet


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 16 aug 08, 13:00

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

Vel, mulig du ikke har jobbet for store selskap. De aller fleste store selskap, Norske og utenlandske har regler for at man ikke skal uttale seg i media om ting som hører hører til innenfor firmaets vegger. Det er alltid en klausul om å ikke gjøre ting som "stiller firmaet i dårlig lys/ skader dets renome. Og det er vel ikke tvil om at Wehrman gjør dette!?

Dette kunne medført sparken ja, og ofte gjør det det.

Jeg har nok ikke jobbet for selskap som er så store at de kan legge slike føringer i en ansettelseskontrakt.  Dessuten: Det er ikke alltid slike klausuler er lovlige og rettsmessige gyldige selv om de finnes i kontraktene.

Det å gå ut i media om negative ting i en bedrift er da ikke, under noen omstendighet slik jeg oppfatter arbeidsloven, gyldig oppsigelsesgrunn etter norsk lov.

Hva er det som "hører til innenfor firmaets vegger"? Se bare på Siemens og vedkommende som mistet jobben fordi han tok opp det han anså som en ukultur (overfakturering av kunde). Etterhvert ble det offentlig kjent. Han fikk sparken, men har også vunnet i samtlige rettsinnstanser seinere:

http://arkiv.na24.no/Nyhet/165870/Korrupsjon+i+Forsvaret.html

Heldigvis for ansatte er det ikke slik at det er bare å lage en passende klausul i en ansettelseskontrakt og deretter gi folk sparken. Man skal følge prosedyrer ved oppsigelser og det er et ganske så sterkt vern for de ansatte.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 16 aug 08, 15:56

Helt enig Dracula. Dette må i så tilfelle gå begge veier. Da burde kaptein Wherman også ta til orde for at en spiller som Fofana redusere sin lønn, kanskje tilsvarende det Kasey krever i økning. På den måten går jo kabalen opp. Alt bør være utifra prestasjon, hva man skriver på en jvla papir for 12 mnd siden betyr ingenting

Av med kapteinsbindet  og på benken med han synes jeg.

 

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 16 aug 08, 16:26

Opprinnelig postet av stjernengutt

Helt enig Dracula. Dette må i så tilfelle gå begge veier. Da burde kaptein Wherman også ta til orde for at en spiller som Fofana redusere sin lønn, kanskje tilsvarende det Kasey krever i økning. På den måten går jo kabalen opp. Alt bør være utifra prestasjon, hva man skriver på en jvla papir for 12 mnd siden betyr ingenting

Av med kapteinsbindet  og på benken med han synes jeg.

 

Jeg er totalt og 100% komplett uenig. Hvem som skal være kaptein, og hvem som skal spille og sitte på benken osv, det skal treneren avgjøre utelukkende på grunnlag av sportslige kriterier. Intet annet.

Jeg kan forstå de som er kritiske til Wehrman her (jeg er ikke nødvendigvis enig, men det er en annen sak), men jeg håper inderlig at dagens FFK klarer bedre enn å blande sammen sportslige og utenomsportslige forhold på den måten som ganske mange tar til orde for her.

Så lenge Wehrman har kontrakt med FFK og er den beste spilleren i sin rolle så skal han spille. Punktum.

Så får dere som misliker Wehrman pga dette heller brenne plakatene med ham, eller den signerte trøya eller hva som helst.

Forslaget om å frata ham kapteinsbindet og også bare latterlig. Skulle laget velge kaptein etterr hvem som er flink eller ikke flink til å velge når han skal snakke med avisene?

Det er fremdeles ikke bare lett å komme til Fredrikstad og være god til noe som helst. Med mindre man gjør som Raijo - holder kjeft om alt og drar på fisketur ved enhver anledning.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 16 aug 08, 16:48

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Opprinnelig postet av stjernengutt

Helt enig Dracula. Dette må i så tilfelle gå begge veier. Da burde kaptein Wherman også ta til orde for at en spiller som Fofana redusere sin lønn, kanskje tilsvarende det Kasey krever i økning. På den måten går jo kabalen opp. Alt bør være utifra prestasjon, hva man skriver på en jvla papir for 12 mnd siden betyr ingenting

Av med kapteinsbindet  og på benken med han synes jeg.

 

Jeg er totalt og 100% komplett uenig. Hvem som skal være kaptein, og hvem som skal spille og sitte på benken osv, det skal treneren avgjøre utelukkende på grunnlag av sportslige kriterier. Intet annet.

Jeg kan forstå de som er kritiske til Wehrman her (jeg er ikke nødvendigvis enig, men det er en annen sak), men jeg håper inderlig at dagens FFK klarer bedre enn å blande sammen sportslige og utenomsportslige forhold på den måten som ganske mange tar til orde for her.

Så lenge Wehrman har kontrakt med FFK og er den beste spilleren i sin rolle så skal han spille. Punktum.

Så får dere som misliker Wehrman pga dette heller brenne plakatene med ham, eller den signerte trøya eller hva som helst.

Forslaget om å frata ham kapteinsbindet og også bare latterlig. Skulle laget velge kaptein etterr hvem som er flink eller ikke flink til å velge når han skal snakke med avisene?

Det er fremdeles ikke bare lett å komme til Fredrikstad og være god til noe som helst. Med mindre man gjør som Raijo - holder kjeft om alt og drar på fisketur ved enhver anledning.

"Så lenge Wehrman har kontrakt med FFK og er den beste spilleren i sin rolle så skal han spille. Punktum."Det er det jo slett ikke sikkert spilleren selv vil, nei det er godt mulig han sykmelder seg om han ikke får høyere lønn. For han det derimot, leges lysken på uforklarlig vis.

Ja, en ledertype og kaptein synes jeg helt klart må velges ut bl.a. på grunnlag av hvor flink han er til å forholde seg til media. Det er jo svært viktig at han utad setter klubben føre seg selv, og går foran som ett godt eksempel mener jeg.

Kommer aldri til å ha plakat av ene eneste spiller på veggen eller andre steder. Ei heller har jeg noen signerte drakter, ikke usignerte heller for den saks skyld.

Det er vist ikke lett å hverken være lokal å bli helt i egen by, eller komme utenifra i følge enkelte som forsvarer alt. Det synes jeg heller ikke det bør være. De har alle som en i tippeligaen, en riktig så hyggelig lønn, og det bør være rom for noen forsakelser eller bånd på seg selv. Man bør ikke søke å skade klubben i den fasen vi er i nå hvertfall.

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 16 aug 08, 17:14

Men det kan muligens tenkes at det er en og annen i FFK-systemet som trenger et lite kurs i hvordan en toppklubb skal drives idag også. Ikke at jeg tviler på at det er dyktige folk i klubben, men så lang erfaring med å leke toppklubb har man vel med all respekt ikke. Eller?

Jeg synes det er vel ofte en hører spillere klage over amatørmessige forhold i FFK. Selvsagt er det mulig at alle disse spillerne bare er teite, men jeg vet egentlig ikke. Det er vel også mulig at en og annen spiller en gang i blant kan ha et poeng også.

Av alle rykter og spekulasjoner som er i gang om dagen så håper jeg aller mest at dette med Semb går i boks. FFK trenger sårt en sportslig sjef som vet hva moderne toppfotball handler om. Og som har pondus nok til å sette både styret og spillere på plass, alt etter hva som trengs.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03
Innlegg: 715

Lagt til: 16 aug 08, 18:56

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Men det kan muligens tenkes at det er en og annen i FFK-systemet som trenger et lite kurs i hvordan en toppklubb skal drives idag også. Ikke at jeg tviler på at det er dyktige folk i klubben, men så lang erfaring med å leke toppklubb har man vel med all respekt ikke. Eller?

Jeg synes det er vel ofte en hører spillere klage over amatørmessige forhold i FFK. Selvsagt er det mulig at alle disse spillerne bare er teite, men jeg vet egentlig ikke. Det er vel også mulig at en og annen spiller en gang i blant kan ha et poeng også.

Av alle rykter og spekulasjoner som er i gang om dagen så håper jeg aller mest at dette med Semb går i boks. FFK trenger sårt en sportslig sjef som vet hva moderne toppfotball handler om. Og som har pondus nok til å sette både styret og spillere på plass, alt etter hva som trengs.

Her er jeg litt enig med deg, Flight. Det er litt vel mye røk her nå til at det ikke er en liten askebegerbrann, i alle fall...

---------------------------

Bjørn Jervell Hansen


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 16 aug 08, 19:05

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Men det kan muligens tenkes at det er en og annen i FFK-systemet som trenger et lite kurs i hvordan en toppklubb skal drives idag også. Ikke at jeg tviler på at det er dyktige folk i klubben, men så lang erfaring med å leke toppklubb har man vel med all respekt ikke. Eller?

 

Det har du nok helt rett i,og det er i såfall ikke ok. Men ta det på kammerset, ikke i media.

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


fidq

Juniorspiller
Ble medlem: 31 mar 05
Innlegg: 103

Lagt til: 16 aug 08, 20:06
Endret: 16 aug 08, 20:09
Endret av: fidq

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Det er fremdeles ikke bare lett å komme til Fredrikstad og være god til noe som helst. Med mindre man gjør som Raijo - holder kjeft om alt og drar på fisketur ved enhver anledning.

Og det er vel noe av grunnen til at han har så høy stjerne hos supporterne. Profesjonell spiller på og UTENFOR banen. Raio er en av de største.

---------------------------

Varme tanker til Dagfinn Enerly....


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 16 aug 08, 20:36

Opprinnelig postet av denialsander

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

Vel, mulig du ikke har jobbet for store selskap. De aller fleste store selskap, Norske og utenlandske har regler for at man ikke skal uttale seg i media om ting som hører hører til innenfor firmaets vegger. Det er alltid en klausul om å ikke gjøre ting som "stiller firmaet i dårlig lys/ skader dets renome. Og det er vel ikke tvil om at Wehrman gjør dette!?

Dette kunne medført sparken ja, og ofte gjør det det.

Jeg har nok ikke jobbet for selskap som er så store at de kan legge slike føringer i en ansettelseskontrakt.  Dessuten: Det er ikke alltid slike klausuler er lovlige og rettsmessige gyldige selv om de finnes i kontraktene.

Det å gå ut i media om negative ting i en bedrift er da ikke, under noen omstendighet slik jeg oppfatter arbeidsloven, gyldig oppsigelsesgrunn etter norsk lov.

Hva er det som "hører til innenfor firmaets vegger"? Se bare på Siemens og vedkommende som mistet jobben fordi han tok opp det han anså som en ukultur (overfakturering av kunde). Etterhvert ble det offentlig kjent. Han fikk sparken, men har også vunnet i samtlige rettsinnstanser seinere:

http://arkiv.na24.no/Nyhet/165870/Korrupsjon+i+Forsvaret.html

Heldigvis for ansatte er det ikke slik at det er bare å lage en passende klausul i en ansettelseskontrakt og deretter gi folk sparken. Man skal følge prosedyrer ved oppsigelser og det er et ganske så sterkt vern for de ansatte.

Ehhhhhhh? Er du seriøs??? Sammenligner du varslersaken i Siemens, hvor en kar varslet om brudd på loven og ble sagt opp, og Wehrmanns utspill i media?

I såfall vitner det om utrolig liten innsikt i jus.

Det er alt jeg gidder å si om den saken, du er bare rett og slett useriøs nå.

 


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 16 aug 08, 21:57

Øh... Han sammenligner da ikke det med Wehrmans uttalelser... Han bruker det som et eksempel på at det skal MYE til for å få sparken selv i store firmaer - i motsetning til hva du (og en annen) hevdet... Forsøk å lese en gang til...

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Jaak

Bedriftsspiller
Ble medlem: 17 mar 04
Innlegg: 8

Lagt til: 16 aug 08, 22:00
Endret: 16 aug 08, 22:10
Endret av: Jaak

Hvor har det blitt av dem som blør for drakta? Nå er det bare dem som blør for drakta hvis de blir betalt nok!

Jeg setter store spørsmålstegn ved lagfølelse, klubbfølelse, integritet og respekt for supportere hos mange av spillerne våre.

Folk som setter seg selv før laget har ingenting i FFK å gjøre. Sitter man på en kontrakt som går ut i 2009 må spilleren forholde seg til det. Alle skal selvfølgelig få lov til å reforhandle underveis, men om klubben ikke vil innfri vanvittige krav helt uten videre, skal man faan ikke løpe rett til media å sutre. Og spesielt ikke om man er kaptein. Jeg har vært en kjempe fan av vår kaptein helt frem til nå, men jeg blir oppgitt og skuffet over mentaliteten til både Kasey og andre på laget.

Dere er voksne, profesjonelle og ikke minst representanter for klubben og byen, slutt og oppfør dere som drittunger og gjør jobben deres.

Den uroen dette utvilsomt skaper har antageligvis akkurat kostet oss en semifinaleplass i cupen, og vil sann mine ord koste oss en medajeplass i serien i løpet av kort tid også!

---------------------------

Tiffarna hei!


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 16 aug 08, 22:52

Helt enig, bortsett fra at klubben selv kanskje allerede har solgt oss ut av medaljestriden da de solgte tarik...

---------------------------

Finn fram en helt ny kalender, for nå er det FFK-tid
-------
Vi har fått Wallace, når får vi Grommit ?


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 16 aug 08, 22:54

Opprinnelig postet av Bob Page

Helt enig, bortsett fra at klubben selv kanskje allerede har solgt oss ut av medaljestriden da de solgte tarik...

Eller at de redda oss fra konkurs... Se det som du vil Bob


rød og hvit

A-lagspiller
Ble medlem: 13 sep 07
Innlegg: 354

Lagt til: 16 aug 08, 23:00

Opprinnelig postet av Jaak

Hvor har det blitt av dem som blør for drakta? Nå er det bare dem som blør for drakta hvis de blir betalt nok!

Jeg setter store spørsmålstegn ved lagfølelse, klubbfølelse, integritet og respekt for supportere hos mange av spillerne våre.

Folk som setter seg selv før laget har ingenting i FFK å gjøre.

 

 

ENIG - 100%


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 17 aug 08, 10:26

Wehrman viste igår, at hodet hans ikke var på banen.

1.omgang i går hårreisende pasninger hovedsaklig til motstander eller i beste fall på "lykke og fromme", arbeidsinnsats hva er det.

Krangle  på seg gult kort, for rutinert til det.

Gult nr.2 kan diskuteres. ( Bortsett fra straffa var Helgerud, totalt hjemme dommer)

Men oppførselen til Wehrman etter utvisningen, var usmakelig. Han saboterte det å forlate banen, og demonstrerte mot FFK benken. Han nektet å forlate banen hvor FFK trener/ hjelpeapparatet satt, spankulerte på banen langs linja nedover før han fant det for godt å forlate banen. Tydligere kan det ikke demonstreres! Umodent etter min mening.

 

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 17 aug 08, 13:28

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

Ehhhhhhh? Er du seriøs??? Sammenligner du varslersaken i Siemens, hvor en kar varslet om brudd på loven og ble sagt opp, og Wehrmanns utspill i media?

I såfall vitner det om utrolig liten innsikt i jus.

Det er alt jeg gidder å si om den saken, du er bare rett og slett useriøs nå. 

Hehe. Du er iallefall triggerhappy. ;)

Les. Tenk. Svar.

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 17 aug 08, 13:47

Opprinnelig postet av Holters

Øh... Han sammenligner da ikke det med Wehrmans uttalelser... Han bruker det som et eksempel på at det skal MYE til for å få sparken selv i store firmaer - i motsetning til hva du (og en annen) hevdet... Forsøk å lese en gang til...

Det er jo nettopp det han gjør, han bruker den saken som ett referansepunkt for at det skal mye til for å få sparken. At det skal mye til vet jo alle, men det er ikke umulig heller.

Selvsagt vinner han i Siemens sak etter sak, for han har varslet om noe ulovlig. Det er faktisk alle pliktige til å gjøre.
Og dermed er det selvfølgelig ingen gyldig grunn for oppsigelse.

Det kan ikke sammenlignes med en som går ut og kaller ledelsen uduglig og uredelige i media, bare fordi han ikke får det akkurat som han vil. Selvsagt er ville oppsigelse i denne saken vært meget tynn, men hvis det viser seg at man mister sponsorer og eventuelt nye spillere takker nei, og bruker Wehrmans utbrudd i media som begrunnelse, så står arbeidsgiver vesentlig sterkere.

Noen bedrifter hadde tatt den sjansen bare for å statuere ett eksempel. Mulig arbeidsgiver måtte betalt komensajon, men tatt den kosten bare for å statuere, slik at neste mann tenkte seg om to ganger før han/hun gikk til media. (Ref: Siemens, Nestemann vil tenke seg MEGET godt om før han/hun varsler, for selv om han i Siemens har vunnet, så har han hatt det kjipt i 2-3 år pga at han varslet .

Og når vi snakker om det, så finnes det måter å sette fotballspillere på plass, og det er å benke de. Det er verre, spesielt for en i Wehrmanns alder. Da får han ikke kamptrening, og han får ikke vist seg frem for evt nye klubber.

 I en vanlig bedrift gjøres det samme ved å gi personen nye arbeidsoppgaver, som faktisk er lov så lenge man får beholde lønna. Det trenger jo ikke være verdens mest givende jobb man får;) og oftest velger personen å slutte. Jeg sier ikke at dette er riktig å gjøre, men det er fullt mulig.

For sparken hadde jo vært drømmen til Wehrmann tydligvis, da kunne jo han fått høyere lønn og sign-on fee i en  annen klubb.

Nå sier jeg ikke jeg at  man hverken skal sparke eller benke Wehrmann for godt, det ville vært dumt. De beste skal spille, men kanskje han hadde hatt godt av noen kamper som innbytter og se at han ikke er uunværlig. Dessuten bør han fratas kapeinsbindet. Det kanskje på tide å sette ned foten og statuere ett eksempel, selv om man taper på det på kort sikt så vil neste mann tenke seg godt om og man vil tjene på det på lang sikt.

Uansett så var mitt poeng at kontraktsforhandlinger ikke har en NOE i media å gjøre, og man burde få en smekk for å gjøre nettopp det. Hvis man må gå til media for å få det som man vil så har man enten for dårlig kort på hånda eller for dårlig agent til å forhandle for seg.

 

 

 


ecupeventyrsnart

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jul 05
Innlegg: 263

Lagt til: 17 aug 08, 14:00
Endret: 17 aug 08, 16:18
Endret av: denialsander

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart

Ehhhhhhh? Er du seriøs??? Sammenligner du varslersaken i Siemens, hvor en kar varslet om brudd på loven og ble sagt opp, og Wehrmanns utspill i media?

I såfall vitner det om utrolig liten innsikt i jus.

Det er alt jeg gidder å si om den saken, du er bare rett og slett useriøs nå.

Til Denialsander:

Dette svaret mitt var faktisk litt av den useriøse sorten, var i dårlig humør og litt brisen når jeg skrev det. Du er selvsagt ikke useriøs fordi du skriver det du gjør, ikke vet jeg om du har liten innsikt i jus heller. Du kan jo være advokat for alt jeg vet.

Beklager derfor utbruddet over. No hard feelings I hope.

Alle kan jo gjøre en feil en gang i blant, selv om min forrige var på 80-tallet en gang;)

MEN jeg mener fortsatt  du tar feil, og at du bruker en sammenligning som ikke passer i det hele tatt.  Resten har jeg forklart i mitt innlegg til Holters. Kjør debatt;)


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 17 aug 08, 15:29

Opprinnelig postet av Jaak

Hvor har det blitt av dem som blør for drakta? Nå er det bare dem som blør for drakta hvis de blir betalt nok!

Jepp. Leiesoldater kalles det, i litt overført betydning. Men ordvalget er treffende nok. Nei de blør ikke for drakta, eller for byen eller noe slikt ideelt og flott. De gjør en jobb, veldig godt, for gode penger. That's it.

Kasey blør ikke mer for Fredrikstad enn jeg blør for Brisbane. Sånn er det. Vi trenger nødvendigvis ikke ha slike spillere i FFK. Men skal vi være en toppklubb så må vi det.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 17 aug 08, 16:48

Opprinnelig postet av ecupeventyrsnart
Det kan ikke sammenlignes med en som går ut og kaller ledelsen uduglig og uredelige i media, bare fordi han ikke får det akkurat som han vil. Selvsagt er ville oppsigelse i denne saken vært meget tynn, men hvis det viser seg at man mister sponsorer og eventuelt nye spillere takker nei, og bruker Wehrmans utbrudd i media som begrunnelse, så står arbeidsgiver vesentlig sterkere.

Vesentlig sterkere er riktig. Som jeg har skrevet tidligere er det vanskelig å si opp ansatte, men det betyr jo ikke at det er noen umulighet. Jeg kunne sikkert ha lett etter flere saker der ansatte har fått sparken etter "illojalitet", men endte med Siemes-saken. 

Det er en del parametre du trekker frem her som kan være nøkkel i forhold til om en oppsigelse vil være å anse som gyldig eller ikke. Nå er det selvsagt vanskelig for en person på utsiden å vurdere om Wehrmans beskrivelse av ledelsen er korrekt eller ikke, men dersom FFK blir økonomisk skadelidende og det kan dokumenteres vil FFK i en eventuell oppsigelse stille sterkere.

Her er noen betraktninger fra en ansatt i advokatfirmaet Føyen:
http://www.foyen.no/templates/Artikkel____1356.aspx

Her trekker de frem også en oppsigelsesdom fra 2003, der en Telenor-ansatt faktisk mistet jobben pga illojalitet.

"Et eksempel på at Høyesterett vektla nettopp på dette momentet i en avskjedssak, er den såkalte Telenor-dommen fra 17. november 2003. Den ansatte hadde her fremsatt grove beskyldninger, uten at arbeidstakeren hadde i tilstrekkelig grad hadde prøvd å begrunne at beskyldningene var rettmessige. Avskjedsbeslutningen ble ansett rettmessig i Høyesterett, begrunnet i illojalitet fra arbeidstakerens side."

Her er et mer omfattende dokument som også inkluderer en rekke betraktninger rundt "Telenorsaken":

http://folk.uio.no/hejakhel/documents/Whistleblowers_Varslere.26.5.05.pdf

Jeg tror sjelden en arbeidsgiver vil ha noe særlig å vinne på å ta ansatte som sutrer i media til retten, med mindre de vil være i stand til å dekke erstatningssøksmål ved tapt inntekt, omsetning, sponsorater, etc. Uansett om det er for å statuere et eksempel eller ikke vil det å trekke en ansatt inn for rettslige instanser ikke akkurat være et lokkemiddel for å skaffe nye ansatte.

Jeg er klar over at å varsle om ulovligheter, etc, ikke er i nærheten av Wehrmans uttalelser, men de vil omfattes av det demokratiske prinsipp at man har talefrihet.

Her er forøvrig en artig sak om en vaktmester i et borettslag:
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article529157.ece

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Gooner

Bedriftsspiller

Ble medlem: 26 jan 08
Innlegg: 16

Lagt til: 17 aug 08, 18:18

Jeg synes faktisk FFK må gå hardt mot hardt, når sånt som dette skjer.
Wehrmann har kontrakt med FFK, en god kontrakt som går ut etter neste sesong (om jeg ikke tar helt feil)

At en kaptein går ut i media på denne måten, burde få konsekvenser. Vi har sett diverse holdninger av fotballspillere i det store utland i mange år, og det ser ut som om det samme skjer i Norge. Enkelte fotballspillere får et stort ego, og tror de viktigere enn det de er.
For all del, Wehrmann er en god spiller.....men han har vel også nå en ganske god lønn?
FFK er ingen rik klubb, og det er naturlig at de ikke kaster ut fete lønninger i hytt å pine (Wehrmann har nok allerede en fet lønning, men mye vil ha mer)

Det er skuffende å se at en spiller som skal være et forbilde, en leder på og utenfor banen, en mann som skal være spillegruppas talerør til ledelsen, trenereapperatet osv, går ut på denne måten.
Jeg har mistet ALL respekt for Wehrmann, og håper FFK tør (selv om det er vanskelig når han er pr.d.d så vikrig for spillesystemet) å sette hardt mot hardt.
Dette er en svært respektløs handling MOT sin egen klubb, og det gir særdeles dårlige signaler til andre spillere om FFK.
Ta ifra kapteinsbindet umiddelbart, og sett han for salg om han ikke går ut med en ærlig unnskyldning.

FFK kan ikke hive seg på lønnskarusellen, før de stabilerer et enda høyere nivå på inntektsiden. Vi veit at ledelsen i FFK opp gjennom mange år, har ødelagt klubben med håpløse avgjørelser. Ikke start igjen, slik at klubben på ny må gå noen skritt tilbake.
For at FFK skal bli en etablert toppklubb, så må man jobbe mot et langsiktig mål. Man må bygge stein for stein, for det er ikke mange år siden klubben faktisk spilte i de lavere divisjoner.

Driter man på draget de neste 2-3 sesongene, med hodeløs satsning.......ja, da tror jeg desverre toget har gått for mange år fremover med tanke på at klubben blir stabilisert blandt topp 3-4.
De har allerede ganske store problemer med å balansere utgifter og inntekter, så ikke dra dette lengere før ting blir ordnet opp.
Om Wehrmann får ordnet bedre kontrakt, hvorfor skal ikke andre som har prestert kreve det samme? Hvilke konsekvenser vil evt dette få for FFK?

Ingen spillere er større enn klubben, så ikke la enkelt spillere dra FFK ned i gjørma.
Wehrmann, dette er pinlig av deg. Du tjener bra, du veit hvordan økonomien i klubben er, du veit hvordan klubben er i utvikling, du veit at slike ting skal ta på kammerset (og....er du ikke under en kontrakt du har gledelig sagt ja til?), du veit selv inderlig at du kun tenker på deg selv og ikke FFK, så.........be om å bli solgt. Du har mistet all respekt, for nå har iallefall jeg sett hvordan du er som kaptein og som spiller på FFK.
Opptatt av penger og deg selv.
Slike spillere trenger ikke en klubb som FFK, hverken nå eller i fremtiden.

Pinlig opptreden av en kaptein, som burde mistet både bindet og plassen mot Odd....... Grønhagen: Tør å sette et eksempel på hvordan du vil ha det i fremtiden, det er snart på tide:

---------------------------

Victoria Concordia Crescit


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 17 aug 08, 20:01

Opprinnelig postet av kjo

La oss holde oss til sammenlikningen med ManU. Det er en klubb som spillere i det ypperste i verden drømmer om å spille for. (Penger, sportslig toppklassse, store opplevelser, torfeer..) Det gir United en unik valgfrihet. Nedskaler bildet til norsk fortball: Har FFK en slik posisjon i Norge? Nei. FFK er ikke en klubb gode TL-aktuelle spillere står i kø for å komme til. Det har tida etter opprykk(ene) vist med all mulig tydelighet. Fotballspillere er egoer, lykkesmeder, pengejegere, en del av en stor underholdningsbransje der penga avgjør det meste.  Enkelte unntak finnes nok hos folk med lokal tilknytning og lojalitet til byen og laget; stjerne i byen osv. Skal vi henge med i toppen må vi infinne oss med dette. Derfor er det livsviktig å verne om de vi har fått til klubben av toppspillere, og samtidig jobbe hardt for å få fram egne lokale. Jeg for min min del vil ikke være fornøyd med at FFK etablerer seg  rundt midten av tabellen, selv om de aldri så mye har ryggen rak, og gir storforlangende "leiesoldater" på kjeften når de har blitt for kravstore og sladra pressen for å jekke betingelsene. Jeg vil først og fremst se FFK vinne mange fotballkamper, og helst med en blandig av gode spillere utenfra som blir noen sesonger, og spillere som kan kalles lokale. Kasey er en kjempespiller som er avgjørende viktig, Kvisvik er en lokal "lirare" som jeg faktisk trur synes det er stas å spille i FFK. Men begge lever av fotball, og vil ha ut hver jævla mulige krone. FFK har ikke råd til miste noen av dem, vi er ikke Norges ManU. Ennå.

ManU er et dårlig eksempel, de lot seg pisse på av Ronaldo i hele vinter med hans overgangs-snakk til Real...Cool


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 17 aug 08, 20:24

Opprinnelig postet av Gooner

Jeg synes faktisk FFK må gå hardt mot hardt, når sånt som dette skjer.

Tror jeg er sånn ca 100% uenig i omtrent alt du sier. Men det er greit, dette er et vanskelig dilemma og det må være rom for ulike meninger.

Du mener FFK må sette hardt mot hardt overfor Werhman. Greit nok, jeg synes heller ikke FFK skal legge seg langflate for ethvert krav.

Men det jeg ikke forstår er denne uttale frykten for at andre spillere skal komme etter og kreve mer lønn i kjølvannet av Wehrmans forhandlinger. Det er tvert i mot da i så fall FFK må være harde - når de nest beste kommer og sutrer over at de ikke får høyere lønn fordi Wehrman fikk det.

Jeg kan utmerket godt forstå Wehrmans situasjon. Det er bare han selv i hele verden som tar hensyn til hans interesser, og som tenker på fremtiden etter at han har lagt opp. Wehrman er i sin fulle rett til å ivareta egne interesser. Det han har av gode kort på hånda, nemlig suksess på banen og spalteplass i avisene, det er å anse som privilegier han har vunnet gjennom å trene hardt og bli god. Middelmådige spillere med laber innsats kan ikke kreve noe som helst. Det er bare de som jobber hardt nok til å lykkes som kan det.

Wehrman har jobbet steinhardt i årevis for å bli god nok til å kunne legge seg opp til et ok liv også etter at karrieren er over. Skal han nå da unnlate å gjøre det fordi kravstore supportere mener at det er dårlig holdning? Jeg synes det er å være dårlige supportere. Skal det virkelig ikke mer til før man legger en kjempegod spiller for hat?

Hadde derimot jeg vært direktør i FFK og en spiller kom og ville sutre til seg bedre lønnsvilkår med henvisning til at en annen spiller i laget er god, så hadde jeg avvist det blankt og kontant. Et slikt krav ville være fundert på ren misunnelse, og ikke at man selv har gjort seg fortjent til det.

Kan du eller noen annen forklare meg hvorfor i rakkern det skulle være så vanskelig for FFK å være harde i en slik tenkt situasjon? Hvorfor skulle man ikke klare å demme opp for den påståtte bølgen av kravstore spillere som bare vil ha høyere lønn fordi en annen spiller har fått det?

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 17 aug 08, 20:33

Fordi, kanskje allerede neste sesong kan andre spillere være både bedre og viktigere enn Wehrman, og da vet dem jo hvor dem skal legge lista. For alt vi vet kanskje Wehrman har hørt hva Hoff har blitt tilbudt og forlangt, og lagt lista si deretter, da har vi jo allerede ett godt eksempel.....

          Men det mest graverende er at når en kontrakt har blitt inngått må begge parter forholde seg til den. Hvis begge parter hat lyst og forandre, ja da gjør man det, hvis ikke forholder man seg til den inngåtte. Og gå ut og nærmest kalle folk idioter og amatører for at man vil forholde seg til den inngåtte er mildt sagt hoderystende....


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 17 aug 08, 21:24
Endret: 17 aug 08, 21:26
Endret av: FlightOfTheRat

Jeg er enig i at Wehrman fremstår som mye dyktigere på banen enn med uttalelser i media.

Men jeg holder fast på mitt syn at han har rett til å ivareta sine egne interesser like mye som noen annen. At han ikke klarer å gjøre seg populær i lokalmiljøet samtidig får være hans problem.

Wehrmans lønnskrav nå er en direkte følge av at han har vært god, funnet seg til rette i laget og bidratt sterkt til at FFK har blitt et mye bedre lag. Jeg synes det er helt fair og greit at en spiller som bidrar på den måten kan bruke den posisjonen han selv har oppnådd til å ivareta egne interesser. Gjør man en god jobb så kan man også fortjene lønnsøkning. I alle andre sammenhenger er det helt normalt. Hvorfor gjelder ikke det samme for profesjonelle fotballspillere?

Det samsvarer riktignok ikke helt med idealbildet av en spiller som ofrer alt for laget uten kreve noe tilbake. Men der har jeg en utfordring til alle som måtte mene at Wehrman gjør feil ved å sette seg selv foran klubben. Ville du selv ha gått med på en redusert levestandard, kanskje en redusert mulighet til å forsørge familien din i mange år framover, fordi du selvoppofrende setter arbeidsgiveren din foran deg selv? Vil du selv gi avkall på en lønnsforhøyelse du har gjort deg fortjent til gjennom hardt og ærlig arbeid? Jeg tviler på at særlig mange ville svart ja på det.

Er det ikke egentlig vel mye man forlanger av spillerne her? Man bør huske at når spillere legger opp så har de fleste av dem lite annet å vende tilbake til. Dårlig med utdannelse og annen arbeidserfaring. De har lite å leve av, fram til de har rukket å omskolere seg og funnet noe nytt i livet. Det kan ta litt tid. Ikke alle kan bli trenere eller kommentatorer straks de legger opp. Mange må klare seg lenge på det de tjener mens de er aktive.

Hvis man er fan av en spiller så legger man ikke denne spilleren for hat bare fordi han prøver å tenke på livet etter at den aktive karrieren er over. Det må være greit at spillere gjør det. Fotballspillere er bare mennesker de også, livet deres slutter ikke når de legger opp i en alder av 34. Og det har hver og en av dem rett til å tenke på, selv om ikke alle supportere tenker så langt.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Gooner

Bedriftsspiller

Ble medlem: 26 jan 08
Innlegg: 16

Lagt til: 17 aug 08, 21:29

FlightOfTheRat:
Skal prøve å svare på litt av det du sier, selv om jeg har litt dårlig tid akkurat nå.
For det første:
Når en så etablert og viktig spiller i laget (kaptein tross alt) går ut med så sterke ord i media mot sin egen klubb, uten å ha noe å fare med......ja, da gir det et dårlig tegn på profesjonalisme om klubben nikker og klapper å gir han mye høyere lønn.
Husk: Han er under kontrakt, og har egentlig ingen grunn til å klage. Kontrakten går om en god stund, så hvorfor skal han egentlig ha krav på noe mer?
Joda laget har spilt over all forventning denne sesongen, men det er takket være laget med 11-spillere, som virkelig har fått en fin flyt denne sesongen.
Hvorfor skal Wehrmann få, og ikke Gashi, Gardar, Piroja, eller f.eks Gerrbrand få vesentlig høyere? (de kan jo bare åpne kjeften om Wehrmann får igjennom dette nå....eller hur?)

Hvorfor akseptere at den første skriker, men derimot være steinharde når nestemann skriker? Dette kaller jeg forskjellsehandling, og virker lite profesjonelt med tanke på at klubben skal stå samlet for å oppnå resultater.
Hvilke signaler gir det til spillere som evt skal velge mellom FFK og andre toppklubber i fremtiden, om det er slikt ting løser seg i FFK?

Det er slik at man tjener ulikt i denne idretten, og det skjønner jeg utmerket godt. Det jeg ikke aksepterer i dette tilfellet, og som jeg mener FFK må sette hardt mot hardt er måten ting blir gjort i klubben.
Wehrmann er kaptein, og har lenge igjen av kontrakten. Han har ingen krunn til å gå ut med slike meldinger mot klubben, når det faktisk ikke er lenge siden han godtok denne avtalen med FFK.

Om han mener spillergruppa får for dårlig betalt av "suksessen", så burde han vel heller jobbet med styret om å få høyere bonuser for hvilket mål man klarer å få denne sesongen. På et kontor, hvor ting blir tatt opp på en saklig og seriøs måte.

Er man kaptein, så skal man gå foran med et godt eksempel, og man har faktisk et større ansvar for hvordan man oppfører seg mot klubb, spillere, trenerteam, supportere, osv, enn en benkesliter.... Han har en større rolle i klubben, enn de andre spillere. Dette er et ansvar, og her har han jo bommet totalt... Er du ikke enig i det?

Forstår synet ditt, men er ikke enig.
Tar gjerne å svarer bedre i morgen, når tiden er bedre...om du ønsker å fortsette debatten :)

---------------------------

Victoria Concordia Crescit


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 17 aug 08, 21:32

Ingen som har kritisert Wehrman for å prøve og få en langt bedre kontrakt. Men skal han bestemme hvordan den skal se ut? Og det der stakkars spiller greier greinene om god lønn, fordi en fotballkarriere er kort kjøper jeg overhodet. Mange som tar utdannelse samtidig med en fotbakarriere, hvis ikke er det masse jobber man ikke trenger utdannelse for å få.....


rød og hvit

A-lagspiller
Ble medlem: 13 sep 07
Innlegg: 354

Lagt til: 17 aug 08, 21:35

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Men jeg holder fast på mitt syn at han har rett til å ivareta sine egne interesser like mye som noen annen. At han ikke klarer å gjøre seg populær i lokalmiljøet samtidig får være hans problem.

Wehrmans lønnskrav nå er en direkte følge av at han har vært god, funnet seg til rette i laget og bidratt sterkt til at FFK har blitt et mye bedre lag. Jeg synes det er helt fair og greit at en spiller som bidrar på den måten kan bruke den posisjonen han selv har oppnådd til å ivareta egne interesser. Gjør man en god jobb så kan man også fortjene lønnsøkning. I alle andre sammenhenger er det helt normalt. Hvorfor gjelder ikke det samme for profesjonelle fotballspillere?

Det samsvarer riktignok ikke helt med idealbildet av en spiller som ofrer alt for laget uten kreve noe tilbake. Men der har jeg en utfordring til alle som måtte mene at Wehrman gjør feil ved å sette seg selv foran klubben. Ville du selv ha gått med på en redusert levestandard, kanskje en redusert mulighet til å forsørge familien din i mange år framover, fordi du selvoppofrende setter arbeidsgiveren din foran deg selv? Vil du selv gi avkall på en lønnsforhøyelse du har gjort deg fortjent til gjennom hardt og ærlig arbeid? Jeg tviler på at særlig mange ville svart ja på det.

Er det ikke egentlig vel mye man forlanger av spillerne her? Man bør huske at når spillere legger opp så har de fleste av dem lite annet å vende tilbake til. Dårlig med utdannelse og annen arbeidserfaring. De har lite å leve av, fram til de har rukket å omskolere seg og funnet noe nytt i livet. Det kan ta litt tid. Ikke alle kan bli trenere eller kommentatorer straks de legger opp. Mange må klare seg lenge på det de tjener mens de er aktive.

Hvis man er fan av en spiller så legger man ikke denne spilleren for hat bare fordi han prøver å tenke på livet etter at den aktive karrieren er over. Det må være greit at spillere gjør det. Fotballspillere er bare mennesker de også, livet deres slutter ikke når de legger opp i en alder av 34. Og det har hver og en av dem rett til å tenke på, selv om ikke alle supportere tenker så langt.

 

Enig med deg i det - det er lov å komme med lønnskrav - og kan gjerne kjøre tøffe forhandlinger. Men det foregår i et lukket rom ikke i pressen.
I dette systemet så har spilleren mulighet til å be om nye forhandlinger - men det er styret som sitter med økonomien og har ansvaret for å ivareta helheten. KOmmer en ikke fram til enighet er det kontrakten som gjelder.

Det flesteparten har reagert på er at Wehrman gikk så tøft (dumt) ut i pressen


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 17 aug 08, 22:05

Prinsippielt er jeg enig i at slike forhandlinger ikke gjør seg i offentligheten.

Men hvis Wehrman føler han ikke bli rmøtt med vilje til dialog hos FFK så har han lite å vinne på å holde tyst. Når han kan bruke media for å fremme sin sak, så er det fremdeles bare et privilegium han har fordi han er god. Alle spillere kan ikke slikt, det er bare gode spillere som kan det.

Derfor kan jeg også her forstå Wehrman. En annen ting er om han oppnår noe annet enn å bli upopulær slik han fremstår nå. Han må i alle fall prestere solid på banen framover hvis han ikke skal gjøre seg helt til latter. Men det er hans problem.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 17 aug 08, 22:07
Endret: 17 aug 08, 22:10
Endret av: bjorn

Nettavisen og resten av gjengen sikler jo etter slike saker, trenger ikke være god for at de skal ta en sånn sak :) Effekten er stort sett den samme men kanskje litt mer negativ om det er en profilert spiller.


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 17 aug 08, 22:10

Grønhagen, Barsom,og Gerrbrand har jo også kontrakt som går ut samtidig med Wehrman. Kanskje Wehrman kan ta ett kurs hos dem åssen man forholder seg til en kontrakt..... Det vill ihvertfall bli Texas tilstander hvis dem gjør som Wehrman....


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 18 aug 08, 01:04

bedreviteren taler nok klokt her.

men det finnes nok flere spillere, gamle som unge, som kan ha nytte av et kurs hos kaptein Wehrman i innsatsvilje og generelt sportslig prestasjonsnivå (selv om han også har dårlige dager, for all del). jeg vil tro at de positive kvalitetene Wehrman bidrar med også på treningsfeltet må være svært gunstig inspirasjon for de andre spillerne, spesielt de yngre som trenger forbilder og noe å strekke seg etter.

Når det kommer til strategier for kontraktsforhandlinger så kan de kanskje lære det av noen andre. Men i i prinsippet synes jeg det er riktig at spillere får sin gode andel av kaka når det først er mye penger i fotballen. De investerer tross alt livet og karrieren sin på dette. De fleste har det sikkert veldig gøy også mens det står på. Men man blir tidlig pensjonist i det yrket. Det er svært få spillere som tjener så godt at de ikke behøver å tenke mer på hva de skal gjøre når de en dag legger opp. Og hvis spillerne ikke skal planlegge for fremtiden og smi mens jernet er varmt, slik Wehrman gjør, når skal de da gjøre det? 

Selvsagt gir dette klubbene utfordringer med å få endene til å møtes økonomisk, men det må klubbene takle. Når FFK er helt fattige og ikke en gang eier skroget i sin egen skute så er det mye som må på plass før FFK er etablert i toppen. Men FFK har vinden i ryggen, det gjelder bare å holde seilet oppe nå.

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 18 aug 08, 08:19

Nok en gang. Dem må gjerne smi mens jernet er varmt, men man må akseptere at det ikke er FFKs sin jobb å sørge for  dem 30 år etter karrieren. Det er da fullt mulig å jobbe selvom man har valgt bort utdanning for fotball....

            Det er nesten historisk idiotisk å se hvordan en spiller som ikke er halveis inn i sin kontrakt oppføre seg, og hvis ikke han jenker seg i løpet av kort tid, bør det være rett ut..... Kanskje er det det han håper på......


liverfan

Bedriftsspiller

Ble medlem: 19 des 06
Innlegg: 8

Lagt til: 18 aug 08, 09:09

Fuck off, Wehrman!

Kan ikke annet en å stille meg 110% bak dennen artikkelen her!!

http://www.demokraten.no/lokalsport/article3725134.ece

---------------------------

Er meget glad i fotball generelt, og er relativt engasjert!


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 18 aug 08, 09:56

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 18 aug 08, 10:47

Det var rene ord for pengene fra Demokraten ... man kan være enig eller uenig i det han skriver, men det trengs mer av dette slaget i norske aviser! Klar tale og ikke bare "på shopping med Jan Gunnar Solli"-reportasjer og "klipp og lim"-artikler som en nevnte i kommentarfeltet under artikkelen.

Jeg selv var jo ganske tidlig ute med å si at de måtte se til å få ut fingeren i forhandlingene med Kasey. Men det han gjorde før Odd-kampen er svakt, illojalt og jeg våger til og med den påstanden at det kan ha innvirket på lagets prestasjon i kampen. Når kapteinen går ut i media og ikke bare skjeller ut ledelsen, men antyder at han neppe spiller mer etter neste kamp, da bidrar han ikke til å holde fokus på rett sted - å slå Odd. Og en hardtarbeidende type som Wehrman var omtrent den siste jeg hadde forventet dette fra, det er ren primadonnaoppførsel. Det undergraver respekten for kapteinen og det skaper uro blant de andre spillerne. Om ikke annet skaper det diskusjon, og det er slett ikke ideelt. Det er kanskje like greit at KW ikke spiller neste kamp (mot Ham-Kam), da får heller en som er motivert for å gjøre en innsats gjøre det. Så får vi håpe Kasey tar seg sammen innen neste kamp han spiller, slik at han i det minste kan fremstå som en god kaptein igjen.

Jeg ser folk har trukket noen sammenligninger med Mancester United her; jeg skulle virkelig likt å høre hva Ferguson hadde sagt til Kasey hvis det var ham som var trener i FFK. Tror i så fall Kasey skulle være glad han er snauklipt, ellers hadde han nok gått med bakoversveis i en uke Smile

 

 

---------------------------

"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"

- Benjamin Franklin


Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 697

Lagt til: 18 aug 08, 11:02

Elsker Wehrman på banen. Men når man oppfører seg så illojalt bør han miste kapteinsbindet. Han har ett år igjen av en god kontrakt, så jeg klarer bare ikke å synes synd på han.

Og når han snakker om siste kamp pga skaden osv...blir jeg nesten kvalm. "Får jeg ikke ny kontrakt så vil jeg ikke spille mer"....MAKAN! Nesten så klubben burde saksøke han...de har betalt for en kriger, men har de fått en "backstabber" ?


Håper Wehrman tar til fornuft og at de klarer å bli enige om noe. Feks ekstra bonus ved medalje/gull ?

---------------------------

Frode
- Semper fi Fredrikstad
- Norgesmester 2006
- Seriemester 2009


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 18 aug 08, 12:24
Endret: 18 aug 08, 12:26
Endret av: Asgeir

Jeg har litt erfaring med fagforeningsarbeid, og jeg mener det er en god del som man kan overføre til en bransje som fotball, og som man kan bruke i utforming av en lønnspolitikk i en fotballklubb

Det jeg tror er viktig i denne sammenhengen er som følger:

1) Det må foreligge en klart definert, tydelig og offentlig lønnspolitikk

2) Lønnspolitikken må være rettferdig, sånn at det er et forhold mellom ansvar og lønn, ansennietet og lønn osv

3) Lønnspolitikken må inneholde elementer som tar inn karriere-utvikling som element

4) Det er fordel med et element i lønna som er avhengig av prestasjon

Videre skal gode budsjettrutiner følges:

 - Sikre inntekter skal brukes til å dekke sikre utgifter

 - Usikre inntekter skal brukes til å dekke usikre utgifter

Hva står vi igjen med da?

Jo, jeg mener at en lønnspolitikk i en fotballklubb bør se ut som følger:

1) Fastlønn: En del av en fotballspillers lønn være fast i bånn, hvis ikke vil det medføre et svært kompleks av usikkerhet, konkurranse og en masse andre ugunstige fenomener. Det er naturlig at fastlønna til en fotballspiller er høyere enn for "vanlige" yrker, siden fotballspillere må forsake mange ting for å bli gode, blant annet en god utdannelse. Dette er en utgift jeg mener skal ligge under kategorien "sikre", dvs at sikre inntekter blir brukt til å dekke fastlønn.

2) Ansiennitet/ansvar: Det er naturlig at viktige spillere på laget tjener mer enn de som ikke er så viktige. Videre er det naturlig at en erfaren spiller tjener mer enn en uerfaren, og det er også naturlig at lønna til spillere skal kunne reforhandles oftere enn kontraktsperioden, siden alle andre yrker har lønnsforhandling en gang i året. Hvis en spiller utvikler seg voldsomt er det klart han skal kunne reforhandle FØR kontraktens utløp. Denne typen lønnsforhandlinger er vanskeligere å budsjettere enn punkt 1), men det er mulig. En ansatt går opp i lønn i løpet av et karriere-løp, langsomt hvis han ikke har stort ansvar, fort hvis han vokser med oppgaven, tar større ansvar osv.

3) Prestasjon: Dess bedre laget yter, dess høyere lønn til spillerene. Det er naturlig at ALLE fotballspillere i en klubb får mer betalt når klubben gjør det godt. Dels fordi det er spillerenes ære at det går bra, dels fordi de vil yte litt bedre med lønns-gulrot. Denne prestasjonslønna må tas fra en inntekt som også skalerer med suksess, så som publikumstall, reklame-inntekter, TV-rettigheter osv

Kasey har følgende, og gyldige, poenger i denne saken:

1) Han nærmer seg slutten på sin karriere, og må ta det med i vurdering

2) Han er ekstremt viktig på laget, og gjør seg derigjennom berettiga til reforhandling av lønn, i og med at han tar stort ansvar

Hvis nå FFK hadde hatt en klar lønnspolitikk ville man ha gått i lønnsforhandling med spillere etter endt sesong, alle ville ha vært klar over at det skal finne sted da, og på hvilke premisser det skal foregå. Problemet oppstår når det skal vurderes hvor viktig en spiller er, siden faktorer rundet akkurat det er sammensatte og komplekse.

Videre er det svært komplisert å få tak i spillere utenfra uten å gå opp i lønn. Det er her det begynner å bli vanskelig, og jeg kan bekrefte at dette er svært vanskelig også i andre bransjer.

Så, hvilken sjans har FFK på spillermarkedet med gode lønnsprinsipper?

Jeg tror vi skal ansette yngre spillere på fornuftige kontrakter, og så justere lønn etter ansvar, prestasjon og alder. Jeg tror det er utrolig viktig at spillerene føler at de har en lønnsutvikling, og det uten trusler om å skifte klubb, sykemelde seg osv. Klubben kan forhandle med forholdet mellom fast- og prestasjonslønn, eksempelvis. Noen spillere liker stor andel prestasjonslønn, andre gjør det ikke.

Vi vil ikke på noe punkt i FFKs framtid skape langvarig suksess ved å kjøpe stjerner til klubben. Vi vil måtte skape langvarig suksess ved å også skape stjerner sjøl!

Ja, det ble mye, men jeg synes det var greit å komme med noe håndfast i denne debatten også...


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5513

Lagt til: 18 aug 08, 13:07

Jeg kan ingenting om fagforeninger, men har bakgrunn fra salg der prestasjon og resultat er vesentlig. Hvis lønn skal være prestasjonsbetinget så må det være målbart, og aller mest effektivt er det for individet når det er målbart på individ. Hvordan skal det la seg gjøre i fotball skal ikke jeg gå inn på. Hva med elementet markedsverdi? Hva med konkurranseelementet? Hvis f.eks flere klubber mangler en venstreback, og en venstreback på det norske landslaget er "ledig på markedet"?

Nei, jeg mener alle fotballspillere må føre sin egen lønnskamp, men det er en fordel at de bruker agenter til dette slik at man i større grad kan beholde en god tone mellom klubb og spiller. Beklagelig at enkelte spillere er så glad i penger at de ikke vil dele en provisjon med en agent. Siste dagers hendelser hviser hvor det kan ende.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 18 aug 08, 13:10
Endret: 18 aug 08, 13:15
Endret av: Tøfflus

Mange gode poenger her, Asgeir. Men en ting du ikke har dratt parallell til fra andre typer bedrifter, er - hvordan skal klubben forholde seg til den type utspill som Kasey har kommet med i denne saken? Greit nok at han mener styret har fremstått amatørmessige. Det kan jo for eksempel komme av at de ikke følger de prinsippene du trekker fram her. Men at han nærmest sier at får han ikke en så bra kontrakt som han vil ha, så vil han ikke spille en kamp til? Hvordan skal en arbeidsgiver forholde seg til noe slikt? Det er klart - i det vanlige arbeidsmarkedet kan man jo si at "er du ikke fornøyd med den lønna vi avtalte, så kan du velge. Bit det i deg fram til neste gang det er forhandlinger, eller si opp". Det er alltid mulig å finne en ny. Fotballklubber er i en nokså spesiell situasjon i og med at det til enhver tid er "selgers marked" hvor spillerne er de som selger (sine tjenester). Jeg synes det er litt ille når spilleren ikke synes det i seg selv er nok at han sitter med de beste forhandlingskortene, men at han i tillegg skal klage i media når han ikke får så mye ut av kortene som han mener han fortjener ...

Til "Kanogvetalt": Et argument mot dette er at agenter blir meget fordyrende mellomledd i de fleste situasjoner. Agenthonorar kommer på toppen av det som selgende klubb vil ha og det spilleren selv vil ha i lønn, så det er kjøpende klubb og ikke spilleren selv som betaler. Rent regnskapsmessig er det nok gjerne spilleren som betaler agenten, men om en annen spiller i kjøpende klubb har 1 milllion i året, fremforhandlet uten agent, vil ikke den nye spilleren finne seg i 1 million minus agenthonorar, han vil ha 1 million etter at agenthonoraret er betalt og dermed må klubben ut med en pen sum til agenten også.

 

---------------------------

"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"

- Benjamin Franklin


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 18 aug 08, 13:19

Selg Kasey for så mye penger som mulig. Da ser vi hva han er verdt i markedet. Er han verdt så mye som han selv tror så skulle vi få en god haug med penger for ham, og så kan han begynne å bråke i sin nye klubb slik han har gjort i alle de andre klubbene han har vært i her i landet...


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 18 aug 08, 13:31

Opprinnelig postet av Tøfflus

Mange gode poenger her, Asgeir. Men en ting du ikke har dratt parallell til fra andre typer bedrifter, er - hvordan skal klubben forholde seg til den type utspill som Kasey har kommet med i denne saken? Greit nok at han mener styret har fremstått amatørmessige. Det kan jo for eksempel komme av at de ikke følger de prinsippene du trekker fram her. Men at han nærmest sier at får han ikke en så bra kontrakt som han vil ha, så vil han ikke spille en kamp til? Hvordan skal en arbeidsgiver forholde seg til noe slikt? Det er klart - i det vanlige arbeidsmarkedet kan man jo si at "er du ikke fornøyd med den lønna vi avtalte, så kan du velge. Bit det i deg fram til neste gang det er forhandlinger, eller si opp". Det er alltid mulig å finne en ny.

Kasey føler på at han er utrolig viktig for laget, og at han har supporterne på sin side, og at de skal "tale hans sak" og legge press på FFK-ledelsen.

Jeg vil tro at de aller fleste bedrifter praktiserer lønnsforhandlinger som en privat affære, dvs at man ikke går ut og omtaler "motparten" i mediene, og at det motsatt blir ansett som fryktelig plagsomt, og lojalitetsbrudd i værste fall. MEN... Fotball-sirkuset er gjenstand for ekstrem oppmerksomhet, og det vil være nesten umulig å gjennomføre lønnsforhandlinger uten at pressen trekker konklusjoner basert på utsagn, usagte ting, skuldertrekk osv. Jeg tror derfor det utopisk at lønnsforhandling i en tippeligaklubb kan foregå 100% diskret. Dermed er det også naivt å tro at spillere ikke bruker en av de "variablene" som inngår i deres lønnsgrunnlag, altså folkemeninga, for å oppnå personlige mål.

Lønn som sådan er ikke hemmelig, forresten. I lønnsforhandlinger ved en lønnstakerorganisasjon blir resultatene av forhandling lagt ut offentlig. Likninga er ei heller hemmelig, så det betyr vel egentlig at man burde være helt åpne på dette med lønn først som sist, og da heller ha et skikkelig kraftig fundament i bånn sånn at man kan kritiseres for fundamentet, men ikke resultatet, for å si det sånn. Men, som jeg sier tidligere; det er utrolig viktig at dette fundamentet, disse prinsippene, er uttalt, og klart definert, sånn at alle parter vet hva de har å forholde seg til.

Jeg tror framtidas fotball kommer til å være mindre prega av leiesoldat-kontrakter, og mer prega av vanlige ansattelser over lenger tid, med noe andre lønnsformer osv.


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 18 aug 08, 13:35

Siden Kasey innviterer til lønnsforhandlinger i media så burde kanskje FFK gå ut å fortelle nøyaktig hvor mye han krever og hvor mye de har tilbudt? Og så fortelle andre klubber hvor mye de skal ha for å la ham gå i dette overgangsvinduet....


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 18 aug 08, 13:37

Opprinnelig postet av HotDream

Selg Kasey for så mye penger som mulig. Da ser vi hva han er verdt i markedet. Er han verdt så mye som han selv tror så skulle vi få en god haug med penger for ham, og så kan han begynne å bråke i sin nye klubb slik han har gjort i alle de andre klubbene han har vært i her i landet...

Hvis Kasey krever noe som går radikalt utover den lønnspolitikken som FFK har lagt seg på mener jeg helt klart at vi må si nei, og eventuelt la ham gå.

Det som er utrolig viktig er imidlertid at Kasey fikk kjenne alle detaljene omkring dette med lønn i FFK når han kom til klubben, hvordan lønnsforhandlinger foregår, hva man kan kreve, på hvilket grunnlag osv. For da blir det mye lettere å si "beklager, Kasey, men nå går du utover det mandatet vi har".

Jeg tviler på at FFK hadde en uttalt og klart definert lønnspolitikk når Kasey kom til klubben, og jeg tviler på at han ble behørig informert om dem, hvis de fantes.

Da står vi tilbake med en situasjon hvor Kasey bruker de midlene han kan for å få høyere lønn, og klubben blir litt opprådd fordi dette kommer litt overraskende, og fordi klubben sannsynligvis har uklare rammer i første omgang. Dette er ikke Kaseys skyld, og det bruker han nok for det det er verdt. Og jeg forstår ham, absolutt.

De som tror FFK-spillerene er i FFK fordi de elsker FFK kan ikke uttale seg i denne saken, for det er bare ikke sånn verden er...

Du mener at Kasey er vanskelig, men jeg mener at klubbene har uuttalte rammer for lønn og forhandlinger. Så kan man diskutere om høna eller egget kom først.

 


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 18 aug 08, 13:51

Opprinnelig postet av Asgeir

Du mener at Kasey er vanskelig, men jeg mener at klubbene har uuttalte rammer for lønn og forhandlinger. Så kan man diskutere om høna eller egget kom først.

Kasey skrev på en 2,5 års kontrakt for ca 13-14 måneder siden. Mener du at han da skulle fått signaler om hva han kunne vente seg i lønn et drøyt år etter kontrakt-signeringen? Det stod sikkert på kontrakten han nå har hva lønnen hans skal være ut kontraktstiden. Var ikke det bra nok så forstår ikke jeg hvorfor han skrev på...

Det er ikke jeg som mener Kasey bråker (er vanskelig). Det er et faktum han har vist i alle klubber han har spillt i her i landet (Moss, LSK,FFK), og dermed ikke så mye å diskutere....

 


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 18 aug 08, 14:17

La han være ut kontrakten og la han gå som bosman hvis han ikke har skjerpa holdningene sine. Har god nok tid til å finne erstatter.. Mener Wehrman er så viktig for laget at vi trenger han så lenge som mulig.  Dersom han sutrer, så sett han på benken.

---------------------------

Rødhvitelite-ultrasmentalitet


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5513

Lagt til: 18 aug 08, 14:23

Opprinnelig postet av Tøfflus

Til "Kanogvetalt": Et argument mot dette er at agenter blir meget fordyrende mellomledd i de fleste situasjoner. Agenthonorar kommer på toppen av det som selgende klubb vil ha og det spilleren selv vil ha i lønn, så det er kjøpende klubb og ikke spilleren selv som betaler. Rent regnskapsmessig er det nok gjerne spilleren som betaler agenten, men om en annen spiller i kjøpende klubb har 1 milllion i året, fremforhandlet uten agent, vil ikke den nye spilleren finne seg i 1 million minus agenthonorar, han vil ha 1 million etter at agenthonoraret er betalt og dermed må klubben ut med en pen sum til agenten også.

 

Agentene er "ansatt" av spillerne. De forhandler frem kontrakter på vegne av disse, og får en provisjon.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 18 aug 08, 14:40

Fuck off, Whermann Demokraten har også sett seg lei av Whermanns utspill...

---------------------------

Finn fram en helt ny kalender, for nå er det FFK-tid
-------
Vi har fått Wallace, når får vi Grommit ?


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4679

Lagt til: 18 aug 08, 20:33
Endret: 18 aug 08, 20:33
Endret av: Tøfflus

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Agentene er "ansatt" av spillerne. De forhandler frem kontrakter på vegne av disse, og får en provisjon.

Det er jeg selvsagt klar over. Men like fullt er de et fordyrende mellomledd. Om årslønna etter kontrakten er en million og agenten får 100 000 av de penga, er det ikke da grunn til å tro at spilleren visste at kontrakten bare er verdt 900 000 for ham selv? Og at en voksen mann skulle være vel i stand til å si ja takk til 900 000 uten en agent også?

For klubbene ville det selvsagt vært greiere om agenten fikk den samme summen av spilleren uavhengig av verdien på overgangen. Det ville fjerne en av de drivkreftene som får pengegaloppen til å akselerere stadig mer.

 

---------------------------

"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"

- Benjamin Franklin


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 18 aug 08, 22:57
Endret: 18 aug 08, 22:58
Endret av: FlightOfTheRat

Intet galt i at Demokraten tyr til sterke ord. Det er Wehrman selv som har lagt opp til det.

Men enkelte ting i Demokratens utblåsning holder likevel, språkbruk til side, et ganske lavt nivå. Spesielt reagerer jeg på dette her: "De har svært godt betalt for å jobbe 2-3 timer pr. dag pluss kamp i helgen."

Er det kunnskapsløshet? Misunnelse? Eller bare et utslag av at følelsene kan ta overhånd selv for en profesjonell journalist?

Hvis spillerne i FFK ikke skal lønnes for mer enn 2-3 timer pr dag (pluss kamp i helgen, hvis de er så heldige å få lov til å spille) - og det altså ikke skal forventes at spillerne setter av mer av tiden sin til FFK enn dette, så har jeg en ganske klar oppfatning om hvilket nivå FFK vil være på ganske snart. Og det er langt fra toppen i TL.

Kanskje også Demokraten trenger å henge med i svingen, og ikke forvente at FFK skal drives som om klubben fremdeles spilte bortekampene sine mot Årvoll IL?

Denne saken engasjerer tydeligvis sterkt. Jeg lar meg rive med selv. Men det bør være klart for de fleste at det finnes gode argumenter på begge sider av gjerdet her. Jeg har mest talt spillerens sak i mine innlegg, og det har noe å gjøre med at jeg ikke ser så mange som gjør det. Selv om flere ser sakens to sider.

Har Werhman virkelig spekulert i støtte fra fansen, som Demokraten hevder, så kan han i alle fall tipses om at det er minst én anonym medgangsupporter som støtter ham. Da blir han sikkert glad. Cool

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 18 aug 08, 23:22

Selvsagt  meener demokraten at FFK-spillerene ikke skal lønnes etter 2-3 timer/dag ,  men at de har så god lønn i forhold til den tiden de faktisk er i FFK's tjeneste at de skal holde seg for gode til slikt.. Kanskje litt klønete sagt men dog....

---------------------------

Finn fram en helt ny kalender, for nå er det FFK-tid
-------
Vi har fått Wallace, når får vi Grommit ?


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 19 aug 08, 07:50

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Er det kunnskapsløshet? Misunnelse? Eller bare et utslag av at følelsene kan ta overhånd selv for en profesjonell journalist?

Det er vel heller en noe klønete spissformulering.

De fleste av oss har vel spilt fotball, men på hobbynivå.

Det å se noen få lov til å tjene 3 millioner i året (uten sammenlikning forøvrig, men se på drittungene i england som tjener en million per uke - eller spillere som Gamst Pedersen som ligger på 500.000 i uka - mer enn en gjennomsnittlig industriarbeider i året...) og samtidig oppføre seg som om man er tre år og noen har stjålet favortittbilen deres, kan jo få selv en ellers sindig journalist til å kvesse kniven.

Hvis vi tar utgangspunkt i en lønn på 500.000 per år, må en person, inkludert 5% lønnsvekst per år, jobbe i 29 år (!) før man når årslønna til John Carew. Eller 26,5 år for Gamstens.  I tillegg har det vært snakk om at lønna i PL er etter skatt, men det gjelder kanskje ikke alle.

Nå skal vi heller ikke sammenlikne PL med norsk fotball, men tatt i betraktning arbeidsinnsats i form av tid er det vel lov å si at mange fotballspillere - også i norge - tjener "noe" i overkant bra...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 19 aug 08, 11:56

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Denne saken engasjerer tydeligvis sterkt. Jeg lar meg rive med selv. Men det bør være klart for de fleste at det finnes gode argumenter på begge sider av gjerdet her. Jeg har mest talt spillerens sak i mine innlegg, og det har noe å gjøre med at jeg ikke ser så mange som gjør det. Selv om flere ser sakens to sider.

Har Werhman virkelig spekulert i støtte fra fansen, som Demokraten hevder, så kan han i alle fall tipses om at det er minst én anonym medgangsupporter som støtter ham. Da blir han sikkert glad. Cool

Å forhandle om ny kontrakt og å komme med krav er jo ikke feil. Å gå ut i media å kalle FFK-ledelsen for jævla amatører og true med å ikke spille flere kamper fordi man ikke får innfridd krava vitner om i beste fall lite vett og mangel på folkeskikk. Nå er det vel ikke noe krav til at fotballspillere bør ha noe særlig IQ, det ser vi jo også at noen av dem ikke har. Og lojaliteten er som ventet bare til egen lommebok.
Lurer på hvor mye "støtte" Kasey vil få om han går ut i media med hva han forlanger og hva han er tilbudt.....? Er kravet så rimelig som han tydligvis mener så burde han jo si oss hva det er for om mulig å få litt sympati og støtte. Det vil nok ikke skje og grunnen kan jo være at han nok forstår at han har lagt lista høyt.....


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 19 aug 08, 16:04

[quote=HotDream]

[

Å forhandle om ny kontrakt og å komme med krav er jo ikke feil. Å gå ut i media å kalle FFK-ledelsen for jævla amatører og true med å ikke spille flere kamper fordi man ikke får innfridd krava vitner om i beste fall lite vett og mangel på folkeskikk. Nå er det vel ikke noe krav til at fotballspillere bør ha noe særlig IQ, det ser vi jo også at noen av dem ikke har. Og lojaliteten er som ventet bare til egen lommebok.
Lurer på hvor mye "støtte" Kasey vil få om han går ut i media med hva han forlanger og hva han er tilbudt.....? Er kravet så rimelig som han tydligvis mener så burde han jo si oss hva det er for om mulig å få litt sympati og støtte. Det vil nok ikke skje og grunnen kan jo være at han nok forstår at han har lagt lista høyt.....

[/quote]

Jeg synes faktisk det hadde vært helt på sin plass jeg, at fotball og hockeyspilleres lønn hadde vært offentlig. Det er "vi" som betaler dler av lønna, for uten oss på tribunen, kunne man ikke driftet klubbene på det nivået som nå gjøres.

Hvorfor skal det være så hemmelig? Alle vet omtrent hve ne industriarbeider tjener, eller en sykepleier. Til og med statsministerens lønn er offentlig.

Er f.eks lønnsbudsjettet til FFK hemmelig? Det greieste hadde vel hvert noe ala en tariff også for fotballspillere? Etter ansinitet, antall startede kamper, antall landskamper osv.

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 19 aug 08, 22:50

Opprinnelig postet av Bob Page

Selvsagt  meener demokraten at FFK-spillerene ikke skal lønnes etter 2-3 timer/dag ,  men at de har så god lønn i forhold til den tiden de faktisk er i FFK's tjeneste at de skal holde seg for gode til slikt.. Kanskje litt klønete sagt men dog....

Ja, Demokraten er heller ikke alene om å uttrykke seg så klønete at en må legge godviljen til for å se poenget i denne saken. Men vil man så klarer man.

Fredrikstad Blad uttrykker seg vel jevnt over bedre i denne sammenheng, men jeg reagerte litt på dette sitatet fra søndagens avis, hvor Wehrman blir spurt om han ble påvirket av oppstyret i forkant av kampen. "...For å si det mildt sagt var det elendig jeg viste, sier han."

Javel? Snakker Wehrman veldig dårlig norsk, eller blir han bare litt rart sitert her?  

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 19 aug 08, 23:02

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat
Ja, Demokraten er heller ikke alene om å uttrykke seg så klønete at en må legge godviljen til for å se poenget i denne saken. Men vil man så klarer man.

Øh? Klønete? Godvilje? Et klarere og mer direkte budskap får du rett og slett ikke,

... men noen skal jo lese ting inn i alt for enhver pris.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 21 aug 08, 05:11

Opprinnelig postet av Holters

Øh? Klønete? Godvilje? Et klarere og mer direkte budskap får du rett og slett ikke,

... men noen skal jo lese ting inn i alt for enhver pris.

Tror du snakker litt forbi poenget nå, men vi lar denne debatten ligge.

 

 

---------------------------

Har man sagt a
har man sagt a.
- Jan Erik Vold



Flat Trådet Nøstet
Totalt 4 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f