Husk meg
Brukernavn
Passord

Hater?

Flat Trådet Nøstet
Totalt 3 sider Alle

Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 03 aug 08, 14:31

Skal vi begi oss ut på hatbølgen? Mot Brann sang vi at vi hatet Azar Karadas og i går ble det sunget at vi hater Vålerenga. Ikke lenge - heldigvis.

Enga var en stor eksponent for hat-sanger på stadion. Dette ble diskutert i avisene i fjor (tror jeg det var) og Enga har sluttet med å hate alle. At vi nå i to kamper på rad har hatt hat-sanger ser jeg ikke som noe positivt. Det jeg alltid har likt med PH og FFK er at vi ikke hater alt og alle. Likte godt at Azar ble bua ut hver gang han var borti balllen, det var vel fortjent.

Men skal vi begynne å synge hatsanger? Det er jeg helt i mot.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 03 aug 08, 14:33

Deilig og høre hatsanger på tribunen, sånn det skal være det:)

---------------------------

Jeg snakker aldri på vegne av noen, kun for meg selv!


A9$h

Landslagsspiller

Ble medlem: 22 feb 04
Innlegg: 1845

Lagt til: 03 aug 08, 14:37

Helt i for hatsanger, er på sin plass mot møkkaspillere

---------------------------

En spiller som Hans Erik Ramberg, som var fotballinvalid for to år siden, fikk lov til å kjøre rundt med midtbanen vår. Da er det noe fundamentalt galt-Kjetil Rekdal


Christoffer

Juniorspiller
Ble medlem: 21 aug 06
Innlegg: 214

Lagt til: 03 aug 08, 15:22

Opprinnelig postet av Liraren

Deilig og høre hatsanger på tribunen, sånn det skal være det:)

Helt enig

---------------------------

Norgesmestere 2006!!


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 03 aug 08, 15:35

Å rope mishagsytringer til skitne spillere som klager på dommeravgjørelser når de egentlig bør ligge veldig lavt, som nevnte Karadas, er helt greit. Folk hater jo ikke mannen inderlig, vi kjenner ham jo tross alt ikke personlig. Hvorfor hatropene kom mot Enga i går, aner jeg ikke. De hadde ikke spilt spesielt fælt da. Hagen var litt ufin ved et par anledninger, men da kunne vi i stedet latt ham høre det.

---------------------------

Gi oss tilbake "4-4-2" og Tippekampen med Arne Scheie!
Fortsatt god bedring Dagfinn.


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 03 aug 08, 15:37

Nå er det er på sin plass så er det klart det skal fyres i gang hatsanger av ymse slag, men det vil da ikke si at vi hater alt og alle? Enga er det da lov å hate..

Men en annen ting, den ene lille hatsangen igår, var det det eneste spontane som ble bydd på?

 


hedvalen

A-lagspiller

Ble medlem: 10 mai 05
Innlegg: 612

Lagt til: 03 aug 08, 17:01

ser ikke noe som er galt med å synge hat sanger ,,, jeg hater vålerenga og jeg hater klanen ,, så det ser jeg abbsolutt ikke noe problem  med....  men som man sier hatet skal holde seg inne på stadion..

ellers syns jeg man skal ha meget stor takhøyde på hva kan synge på feltet ...

---------------------------

FFK, stjernen og liverpool for altid:)


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 03 aug 08, 20:44

Ikke lov å synge hate? Jaja. Da synes jeg du heller bør oppsøke nærmeste syklubb og legge opp som supporter.


FFKgutt1

Landslagsspiller

Ble medlem: 04 mai 05
Innlegg: 3754

Lagt til: 03 aug 08, 20:48
Endret: 03 aug 08, 20:49
Endret av: FFKgutt1

synes det er morsomt når Plankehaugen synger det jeg, blir lissom stemning ut av det

---------------------------

Ett liv, ett lag - Fredrikstad FK


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 03 aug 08, 20:53

*tantealarm, PIIIP PIIIIP*Cool

---------------------------

RHE- Ultrasmentalitet- www.rodhvitelite.com


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 03 aug 08, 21:13

ser vi på det som en familie så er det unormalt mange tanter I den store familien PH, kunne godt vært noen flere rakkerunger.. eller noen tøffe onkler fra Kroatia ;)


Marcus

A-lagspiller

Ble medlem: 17 apr 07
Innlegg: 675

Lagt til: 03 aug 08, 21:22

åååååååååååå tantene ! hoho :D 

hatsanger er jo bare koselig, sånn det skal væra Laughing

---------------------------

RHE


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 03 aug 08, 21:23

Opprinnelig postet av Solheim

ser vi på det som en familie så er det unormalt mange tanter I den store familien PH, kunne godt vært noen flere rakkerunger.. eller noen tøffe onkler fra Kroatia ;)

Hadde ikke gjort noe om PH hadde hatt flere veloppdragne barn og intelligente ungdommer også...

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Markus

Juniorspiller
Ble medlem: 15 mar 04
Innlegg: 106

Lagt til: 03 aug 08, 22:13

Opprinnelig postet av Holters

Hadde ikke gjort noe om PH hadde hatt flere veloppdragne barn og intelligente ungdommer også...

 

fantastisk svarLaughing


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 03 aug 08, 22:44

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Solheim

ser vi på det som en familie så er det unormalt mange tanter I den store familien PH, kunne godt vært noen flere rakkerunger.. eller noen tøffe onkler fra Kroatia ;)

Hadde ikke gjort noe om PH hadde hatt flere veloppdragne barn og intelligente ungdommer også...

Spar meg flåseri Holters.


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 03 aug 08, 23:00

Touché, hver sin smak, noen liker action og humorspill mens andre liker Josefine i barnehagen 2..


Marcus

A-lagspiller

Ble medlem: 17 apr 07
Innlegg: 675

Lagt til: 03 aug 08, 23:03

Opprinnelig postet av Solheim

Touché, hver sin smak, noen liker action og humorspill mens andre liker Josefine i barnehagen 2..

haha Cool 

---------------------------

RHE


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 03 aug 08, 23:22

Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor jeg gidder å prøve å få til en seriøs diskusjon her på forumet. Ser jo hvem som har svart og det forundrer meg ikke at jeg får så flåsete svar. Det har tydligvis gått de fleste her hus forbi at det har vært en lang og seriøs diskusjon i mediene om det å synge hatsanger. Og at som et resultat av den diskusjonen har Klanen, om ikke sluttet med å synge hatsanger, ihvertfall begrenset det.

Er det da så inmari bra at vi som ikke har hatt for vane å synge hat-ett-eller-annet begynner med det? Det å hate er et jævlig sterkt ord og en ting som ikke bør oppfordres til.

Ja, ja. Også kan dere bare slenge dritt om tanter og barnehager og på den måten unngå å gå inn i en seriøs diskusjon hvor dere er nødt til å bruke argumenter istedet  for herskerteknikker og stempling.

Vi har alle rett til å mene noe om hvordan FFK-supportere skal framstå på tribunen. Og jeg gidder ikke gå inn i en diskusjon om hva jeg gjør og ikke gjør på tribunen. Det er virkelig et sidespor.

Så hvis det er noen som har lyst på en seriøs diskusjon hadde det vært fint å høre argumentene for at vi skal begynne å synge hatsanger.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


Lex

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 feb 05
Innlegg: 1446

Lagt til: 03 aug 08, 23:26

Det er faktisk barn på kamper, så det er ikke bra med hat sanger.

Det skjønner de fleste tror jeg...

---------------------------

Heia FFK


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 03 aug 08, 23:30

Fordi det er gøy med rivaleri og 'ydmyke' motstanderne litt, dette tas selvfølgelig med et smil og 'hatet' er borte så fort vi går ut av stadion i den forstand at vi ikke går å slenger med leppa og ska sloss.. Nå er vi jo også på topp og da er det spesiellt gøy å ta igjen mot lag som f.eks Lillestrøm som sang så fint ''Hadet bra Fredrikstad.'' Personlig syns jeg det var litt artig da jeg visste at vi kom til å klare oss Cool


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 03 aug 08, 23:36

Ja hater er et meget sterkt ord og bør ikke brukes..

Foreslår at vi begynner å synge: liker ikke, liker ikke, liker ikke vålenga...


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 03 aug 08, 23:48

Opprinnelig postet av Rune Haugen

Opprinnelig postet av Holters

Opprinnelig postet av Solheim

ser vi på det som en familie så er det unormalt mange tanter I den store familien PH, kunne godt vært noen flere rakkerunger.. eller noen tøffe onkler fra Kroatia ;)

Hadde ikke gjort noe om PH hadde hatt flere veloppdragne barn og intelligente ungdommer også...

Spar meg flåseri Holters.


Dette er da ikke flåseri, dette er ganske spot on til tider!

Og hver gang noenting diskuteres, så kommer barnekortet inn. Hvis man skal tenke på at barn er i nærheten blir det fryktelig snilt og kjedelig på kamp tror jeg!

---------------------------

Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 03 aug 08, 23:50

Støtter trådstarter i en ting. Kjør seriøs diskusjon, trådstarter legger opp til seriøs diskusjon, dermed synes jeg den blir ødelagt av tantesnakket.

Jeg forøvrig mener at hat på fotballstadioner er en selvsagt ting. hvis vi spiller mot Molde hater jeg molde i 90 minutter, det samme gjør jeg med vålerenga, tromsø, lsk osv osv.

Jeg kommer hvertfall til og fortsette og henge meg på hatsangene eventuelt starte hatsanger.

Barneargumentet kjøper jeg ikke, tar man med barna sine på fotballkamp må man regne med at de hører mye værre en hater vålerenga. Hver eneste kamp roper folk stygge ting til dommere/motspillere. feks jævla fittedommer!

---------------------------

Jeg snakker aldri på vegne av noen, kun for meg selv!


Plankebærær

Juniorspiller

Ble medlem: 06 aug 07
Innlegg: 95

Lagt til: 03 aug 08, 23:52

Enig at hater er et sterkt ord. Men så blir det bare brukt helt uskyldig i kampsituasjon. Så vidt jeg vet har det vel ikke vært en eneste slosskamp rundt stadion eller i byen etter kampslutt pga hat ?! (Eller andre fotballinnblande arter)

Ble litt paff av forslaget : liker ikke, liker ikke, liker ikke vålenga :o Håper egentlig at det var litt tull, hvis ikke så må man jo slutte å banne og da ?!

---------------------------

Jeg er Rød/Hvit til jæ dør, jæ Rød/Hvit til jæ dør, jeg vet jæ kan jæ vet jeg vil, jæ Rød/Hvit til jæ dør.


Scout

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 aug 05
Innlegg: 1210

Lagt til: 04 aug 08, 00:00

Opprinnelig postet av Liraren

Barneargumentet kjøper jeg ikke, tar man med barna sine på fotballkamp må man regne med at de hører mye værre en hater vålerenga. Hver eneste kamp roper folk stygge ting til dommere/motspillere. feks jævla fittedommer!

Barneargumentet er ikke det beste nei. Barn på PH-feltet er uansett ikke ideelt. De som lettest åpner kjeften og roper ord som er langt verre enn hater, er det mange på PH. Vil man skåne barna, så setter man seg på langsidene.

---------------------------

Gi oss tilbake "4-4-2" og Tippekampen med Arne Scheie!
Fortsatt god bedring Dagfinn.


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 04 aug 08, 00:08

ikke sant, men tar du med ungen på kamp må du rett og slett forvente at det blir ytra noen ubekvemsord i kampens hete, det fra tilskuere på PH, langsider, kortsider, trenere, spillere. En ting til, et barn tåler nok å høre en hatsang, tror ikke han/hun ender opp som anarkist av den grunn, da må vi i samme slengen bannlyse alt av Tv programmer..


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 04 aug 08, 01:11

Unger lærer alt det i barnehagen og i SFO, og så skal vi gå foran som gode læremestere ?? For noe sprøyt. De lærer til og med det av sine egne foreldre.


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 04 aug 08, 10:52

Det er for mye hat i verden. Skal vi fyre opp under alle de som ikke klarer å bare hate i 90 minutter hver søndag? Det er vel hat og forakt for motstanderlaget som gjør at bortesupportere kaster vimplene våre i ælva?

Dagens kamp mellom Molde og Ålesund er blitt forsøkt hausa opp av media som en hatkamp. Dette har møtt reaksjoner både blant spillere og supportere, noe de ikke ønsker.

I de åra jeg har gått på kamper har jeg ikke fått med meg at vi har syngi hatsanger. Så mitt spørsmål er hvorfor nå? Vi klarte da å vise Karadas at vi mislikte stilen hans med å bue hver gang han var borti ballen. Er ikke det sterkt nok?

Jeg er helt for spydige, ironiske og morsommer sanger og tilrop. Som helst tar utgangspunkt i den dagsaktuelle situasjonen. Å synge røkkær ned til LSK er bare gøy.

Men jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor vi har begynt å synge en negativ sang vi ikke har syngi før.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05
Innlegg: 1057

Lagt til: 04 aug 08, 11:16

Opprinnelig postet av Morgaine
Dagens kamp mellom Molde og Ålesund er blitt forsøkt hausa opp av media som en hatkamp. Dette har møtt reaksjoner både blant spillere og supportere, noe de ikke ønsker.


Det var vel egentlig de to lagenes felles sponsor som mente at denne "stemningen" var uheldig.

---------------------------

Den unge generasjonen...

http://www.brigaderodhvit.com


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 04 aug 08, 12:06

Opprinnelig postet av Morgaine

Men jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor vi har begynt å synge en negativ sang vi ikke har syngi før.

Vi har brukt å synge den mot Vålerenga. Siden 2004. Før det har vi jo knapt møtt de. At du ikke har fått med deg denne sangen, kommer vel at du ikke har fulgt godt nok med.


madcow

A-lagspiller

Ble medlem: 28 aug 06
Innlegg: 534

Lagt til: 04 aug 08, 13:43
Endret: 04 aug 08, 13:44
Endret av: madcow

Syntes hat-sangen som ble sunget under kampen mot brann var veldig stemningsforsterkende, den er enkel og grei. Personlig så syntes jeg at på en fotballstadio så skal det være et HØYT og KLYNGENDE sang-nivå som alle er med på, uten en form for "begrensning" fordi ordene kan være sterke.

"Hat" er en sterk følelse og under en fotballkamp så vil det fremkomme sterke følelser i et menneske, på godt og vondt...

Jeg kan forøvrig sikte til tv2 sport teaser , Oppsummering av 07-ligaen, Football is feelings og tv2 tippeligaen 2008 der media klart og tydelig gjennspeiler mange av de følelsene som får utløp iløpet av en sesong hvor man trofast følger et lag... og om vi ikke skulle få lov til å uttrykke dette under en kamp så er det noe veldig feil om jeg får være ærlig. ;P (er forøvrig klar over at bare fåtall av disse videoene bruker ordet hat. )
Vil si meg sterkt enig med Liraren som så enkelt og greit sa at han hater det laget vi spiller mot i de 90 minuttene vi spiller mot det.
Det er lidenskap for sporten og laget man følger, ganske enkelt og greit. =)

---------------------------

Ja Rekti...


- FFK / LFC / Østsiden -


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 04 aug 08, 18:25

Opprinnelig postet av Scout

Opprinnelig postet av Liraren

Barneargumentet kjøper jeg ikke, tar man med barna sine på fotballkamp må man regne med at de hører mye værre en hater vålerenga. Hver eneste kamp roper folk stygge ting til dommere/motspillere. feks jævla fittedommer!

Barneargumentet er ikke det beste nei. Barn på PH-feltet er uansett ikke ideelt. De som lettest åpner kjeften og roper ord som er langt verre enn hater, er det mange på PH. Vil man skåne barna, så setter man seg på langsidene.

Jeg tror ikke barn tar skade av å høre hatsanger heller. De hører/lærer langt sterkere ord og utrykk allerede i barnehagen.

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


MA

Juniorspiller

Ble medlem: 18 jun 07
Innlegg: 193

Lagt til: 04 aug 08, 18:39

Å hvem er det som lærer barna sånt allerede i barnehage alder?

Jo, foreldre som ikke har bedre vett......

---------------------------

Plankehaugen for ALLE...... men for guds skyld syng da :-)


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 04 aug 08, 18:47

Husk på det, PH skal ikke være noen familietreff med barnevennlighet. Det finnes det familietribuner for. Vi skal ikke tilpasse oss barna til folk som har valgt å latt dem stå der og ikke på familietribunen, evt ute på kantene eller annen tribune på bortekamper. Når det er sagt tror jeg du treffer på langt værre utbrudd enn hater Vålerenga på familietribunen også.


MA

Juniorspiller

Ble medlem: 18 jun 07
Innlegg: 193

Lagt til: 04 aug 08, 18:58

Jeg har ikke skrevet noe som helst om hvilke tribuner som er verst eller best å ha med barn på jeg??

Det er det opp til hver og en familie å avgjøre sjøl hva dem ønsker å utsette barna sine for av diverse "utsagn og rop".

Ville bar opplyse om at det ikke er av barnehagen barna lærer sånt, men av andre barn som desverre har det med seg hjemmefra.

---------------------------

Plankehaugen for ALLE...... men for guds skyld syng da :-)


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 04 aug 08, 20:24

Opprinnelig postet av MA

Jeg har ikke skrevet noe som helst om hvilke tribuner som er verst eller best å ha med barn på jeg??

Det er det opp til hver og en familie å avgjøre sjøl hva dem ønsker å utsette barna sine for av diverse "utsagn og rop".

Ville bar opplyse om at det ikke er av barnehagen barna lærer sånt, men av andre barn som desverre har det med seg hjemmefra.

Nå var det heller ikke deg jeg svarte, men svarte mer generelt. Derfor siterte jeg deg ikke.


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 04 aug 08, 20:50

Opprinnelig postet av Morgaine

Men skal vi begynne å synge hatsanger? Det er jeg helt i mot.

Ja, dette nye fenomenet med hatsanger på tribunen bør lukes vekk først som sist. Hva blir det neste? Stående supportere? Hopping under sanger?!? 

---------------------------

Burn in hell, por favore..


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 04 aug 08, 23:51

Opprinnelig postet av bønna

Opprinnelig postet av Morgaine

Men skal vi begynne å synge hatsanger? Det er jeg helt i mot.

Ja, dette nye fenomenet med hatsanger på tribunen bør lukes vekk først som sist. Hva blir det neste? Stående supportere? Hopping under sanger?!?

 

Eller kanskje til og med veive med flagg!!

---------------------------

RHE- Ultrasmentalitet- www.rodhvitelite.com


hedvalen

A-lagspiller

Ble medlem: 10 mai 05
Innlegg: 612

Lagt til: 05 aug 08, 05:34

syns egentlig vi burde slutte å banne å jeg , merker det på meg selv at jeg har begynt å banne , er helt sikker på at det er fotballen sin skyld..

 

 

(håper en dag vi skal se et ordentlig oppgjør mot jævla særpingene igjen) da skal man se hat igjen i den byen her!!!

---------------------------

FFK, stjernen og liverpool for altid:)


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 05 aug 08, 17:21

Opprinnelig postet av Holters

Hadde ikke gjort noe om PH hadde hatt flere veloppdragne barn og intelligente ungdommer også...

Det ser unektelig ut til å skorte litt der, ja.

---------------------------

Hater hat!


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 05 aug 08, 17:30

Opprinnelig postet av Morgaine

Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor jeg gidder å prøve å få til en seriøs diskusjon her på forumet. Ser jo hvem som har svart og det forundrer meg ikke at jeg får så flåsete svar. Det har tydligvis gått de fleste her hus forbi at det har vært en lang og seriøs diskusjon i mediene om det å synge hatsanger. Og at som et resultat av den diskusjonen har Klanen, om ikke sluttet med å synge hatsanger, ihvertfall begrenset det.

Du vet, det er litt som forholdet mellom Norge og Sverige. I Norge ligger vi ofte litt etter, sjøl om vi liker å tru at vi er fremst i verden på alle områder (det er nok bare topplua som henger forover). Og stadig skal vi i Norge prøve oss på en eller annen nyordning som svenskene allerede har prøvd og forkasta som ubrukelig. Wink

---------------------------

Hater hat!


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 05 aug 08, 17:36

Opprinnelig postet av Solheim

Nå er vi jo også på topp og da er det spesiellt gøy å ta igjen mot lag som f.eks Lillestrøm som sang så fint ''Hadet bra Fredrikstad.''

On the contrary: Når du ligger på topp, så bør du være jævlig ydmyk. For brått ligger du og kaver i gjørma igjen, og da får du ikke mye sympati. Det er sånt som f.eks. LSK har fått erfare nå.

Nå er jeg jo klar over at det er visse grupperinger som ikke er interessert i å få noe sympati uansett, men personlig vil jeg foretrekke det om Fredrikstad - både laget, spillerne, trenerne, supporterne og byen - blir betrakta med positive øyne av andre rundt omkring i landet, og kanskje til og med tilrekke oss nye supportere som ikke geografisk hører hjemme i FFKs nedslagsfelt.

(De harde, tøffe ultrasgutta til VIF, LSK o.a. er jeg ikke interessert i å sjarmere uansett).

---------------------------

Hater hat!


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 05 aug 08, 17:43

Men Magnum og Morgaine, er det ikke pga følelsene under en fotballkamp, det være seg hat, kjærlighet, fortvilelse etc som gjør fotballen så unik i forhold til andre idretter?

---------------------------

Burn in hell, por favore..


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 05 aug 08, 18:15

Jeg er delvis enig, bortsett fra biten om hat. viktig blir aldri en idrett at det er verdt å hate noen for den!

Det er det i grunn veldig lite i "den virkelige verden" som er også...

Som en som i hovedsak er mer opptatt av det som foregår på banen enn det som foregår på tribunene, vil jeg også legge til at blant det som gjør fotball unikt, er lagspillet, strategi, interaksjon mellom enkeltspillere, trekk og mottrekk mellom de to laga osv. De mest fascinerende fotballkampene jeg ser, er de hvor et lag med elleve spillere nesten fungerer som en enhet.

Når det gjelder "organisert tribuneliv", så er det som fenger meg oppildnende sanger (og da først og fremst ikke de mest monotone) og utrop om og til egne spillere/eget lag. Å gi motstanderlaget oppmerksomhet oppfatter jeg som deres supporteres jobb. Å gi motstanderlagets supportere oppmerksomhet hører ingensteds hjemme...

---------------------------

Hater hat!


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 05 aug 08, 18:36

Opprinnelig postet av Magnum

Jeg er delvis enig, bortsett fra biten om hat. viktig blir aldri en idrett at det er verdt å hate noen for den!

Det er det i grunn veldig lite i "den virkelige verden" som er også...

Som en som i hovedsak er mer opptatt av det som foregår på banen enn det som foregår på tribunene, vil jeg også legge til at blant det som gjør fotball unikt, er lagspillet, strategi, interaksjon mellom enkeltspillere, trekk og mottrekk mellom de to laga osv. De mest fascinerende fotballkampene jeg ser, er de hvor et lag med elleve spillere nesten fungerer som en enhet.

Når det gjelder "organisert tribuneliv", så er det som fenger meg oppildnende sanger (og da først og fremst ikke de mest monotone) og utrop om og til egne spillere/eget lag. Å gi motstanderlaget oppmerksomhet oppfatter jeg som deres supporteres jobb. Å gi motstanderlagets supportere oppmerksomhet hører ingensteds hjemme...

Man må selvfølgelig skille mellom reelt hat og fotball-"hat" som varer i 90 minutter. Jeg hater jo ikke min bestemor fra Hamar eller kompis fra Bergen fordi de holder med andre lag.

Jeg er også glad i spillet fotball av samme grunnene som du er, i tillegg er jeg også fan av NFL av mye av de samme grunnene, men grunnen til at jeg holder fotball høyere enn amerikansk fotball er fordi man får ut mye av de allerede nevnte følelsene, både som spiller og tilskuer. Jeg ser også på fotball som en "krig" om anseelse utkjempet mellom regioner, byer og bydeler med en ball(eller sang) som våpen.

Jeg tror nok våre syn på fotball spriker såpass at vi muligens vil få problemer med å enes i en slik diskusjon, men vi kan alltids prøve.

 

---------------------------

Burn in hell, por favore..


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 05 aug 08, 19:06

Opprinnelig postet av bønna
Man må selvfølgelig skille mellom reelt hat og fotball-"hat" som varer i 90 minutter. Jeg hater jo ikke min bestemor fra Hamar eller kompis fra Bergen fordi de holder med andre lag.

Jeg er også glad i spillet fotball av samme grunnene som du er, i tillegg er jeg også fan av NFL av mye av de samme grunnene, men grunnen til at jeg holder fotball høyere enn amerikansk fotball er fordi man får ut mye av de allerede nevnte følelsene, både som spiller og tilskuer. Jeg ser også på fotball som en "krig" om anseelse utkjempet mellom regioner, byer og bydeler med en ball(eller sang) som våpen.

Jeg tror nok våre syn på fotball spriker såpass at vi muligens vil få problemer med å enes i en slik diskusjon, men vi kan alltids prøve.

 

Jeg trur nok det jeg også, men setter pris på den respektfulle debatten om det, snarere enn bare forsøk på latterliggjøring av "annerledes tenkende" (og jeg anklager absolutt ikke deg for det, bønna, for sjøl om jeg naturligvis har registrert hvor du står, kan jeg ærlig talt ikke huske om du har gjort dét Wink).

Jeg er nok ikke like mye inne i den "krig og anseelse"-tankegangen, og trives i grunn bedre på utsida. Jeg er såpass enspora på FFK at jeg ikke har så mye å tilføre i "før kampen"-analyser av andre lag, rett og slett fordi jeg ikke er interessert nok i dem til å følge med på spillermaterialet, hvem som er skada og utestengt, hvem som er i form og ikke osv. Samtidig er jeg ikke kompromissløs når det gjelder åssen jeg ser på andre lag. Jeg misliker RBK pga. "this town ain't big enough for the both of us"-arrogansen (og digga at de ble slutt ut av cupen i 2006 av Sandefjord foran et kvartfullt Lerkendal som regna med walkover), jeg misliker HamKam og LSK mest pga. usympatisk spill. Jeg har hatt litt sans for VIF, men det har fått seg en knekk med Martin Andresen (Brann er derimot mye mer sympatisk i lag). Og jeg har ganske stor sans for Stabæk.

Og selvfølgelig håper jeg alltid at FFK slår alle lag vi møter, men jeg har ingenting imot supporterne til det andre laget (ikke som en helhet, i hvert fall). Når de rakker ned på FFK (aldri skjønt det der med "bønder", forresten. Oslo, for eksempel, er vel Norges største landbrukskommune eller noe sånt?), så håper jeg alltid at "vi" holder oss for gode til å gjøre det samme tilbake. Stort sett har "vi" gjort det.

Jeg tilbragte forresten deler av ferien med en ihuga LSK-supporter (og dette var rett etter 4-0-kampen). Men hadde FFK som nr. 2-lag - og han hadde Liverpool-tatovering og jeg et Liverpool-håndkle, så det gikk greit. Wink

---------------------------

Hater hat!


Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07
Innlegg: 649

Lagt til: 05 aug 08, 21:32

Den dagen det ikke er lov å 'mobbe'/tulle med andre når man er på topp er det slutt, da flytter jeg til England for godt, der jeg egentlig hører hjemme. Det går på humor, ikke ta seg og andre så høytidelig, og det blir jo kanonstemning av 'hat'.. Let me introduce you..

http://www.youtube.com/watch?v=5RmdeAbY0kY


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 06 aug 08, 13:08

Jeg er glad for at diskusjonen ser ut til å ha kommet inn på et saklig spor igjen. la meg gjøre det helt klart at jeg er for synging, hopping, veiving, følelser, utdriting, banning. Det jeg er opptatt av er det å synge at en hater noe/noen.

Det å ønske av hele sitt hjerte at FFK skal denge gørra ut av et hvert lag de møter, har ingenting med hat å gjøre. Det gjør vi vel alle sammen. Når det gjelder hat er jeg ikke bekymra for unga, men for de voksne som ikke klarer å legge fra seg "hatet" sitt når de går ut av stadion. De som vil slåss og rive ned og oppføre seg udregelig både før og etter. Det er vel pga disse tendensene at diskusjonen om å synge hatsanger ble tatt i media.

jeg er helt enig i at gleden ved fotball ikke bare er å se et morsomt spill, men alle følelsene det vekker fra hysterisk glede til den svarteste depresjon. Og ja, selv min stillfarende sønn ble revet med av Hammarbys råtne stil på stadion. Da skrek selv han.

Jeg er allergisk mot hatsanger fordi jeg har opplevd ekte hat og vet hvor forferdelig ødeleggende det er. Det er for mye lettvint omgang med ordet hat. Vi hater ikke Enga eller Azar Karadas. Og siden jeg er allergisk har jeg fulgt nøye med på om vi har syngi hatsanger. Rune sier vi har syngi det siden 2004. Da har de kanskje ikke blitt syngi særlig høyt eller særlig mye. Har også spurt Klanenfolk jeg kjenner og de har ikke fått med seg at vi synger det.

For å oppsummere mitt standpunkt: Vi holder oss unna hatsanger, men viser vår støtte til laget ved å heia på dem og være ironiske og spydige, helst på en morsom måte, mot motstanderne.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 06 aug 08, 13:31

Har noen synspunkter her:

1) Små barn i PH funker ikke, av flere grunner:

a) De er fysisk for små, og få ikke sett noe av kampen, og drar kraftige veksler på publikum rundt for at de skal få sett kampen

b) De er mentalt for små, og kan ta skade av å se svære, ubarberte mannforlk gå bananas inkludert banning, og ufine ting som blir slengt utover banen/feltet. Dette inkluderer å se folk fly forbanna, og det er nok i mange tilfeller, ihvertfall mitt, ikke noe vakkert syn som sarte sjeler uten videre glemmer.

Unger som kan ta skade av det verbale nivået i PH må *sitte* et annet sted for å få sett kampen, og må være store nok til å skille mellom det som blir sagt på kamp og det som gjelder etterpå. Dette er naturligvis foreldrenes ansvar, og jeg synes det er helt unaturlig at en forelder i det hele tatt kan uttale seg om "nivået" på en supporterskares rop. Jeg ville da aldri drømme om å ta med min 5-årige datter i PH-feltet, eksempelvis.

2) Det er klart at vi skal synge hat-sang og -rop mot Karadas når nesten hele tribunen føler det på akkurat den måten akkurat samtidig; det som fotballsupporter å legge bånd på seg for å holde seg innnafor det som er politisk korrekt er totalt unaturlig, og jeg vil tro det er nettop *fraværet* av bånd som gjør at mange elsker å gå på fotballkampn.

Vi skal være forsiktige med å stigmatisere ting, og det vil man gjøre hvis man legger bånd på hverandre om begrep som "hat". Akkurat der og da føler man intense antipatier overfor et lag/en spiller, og da er det klart man skal kunne uttykke det. Men, som alltid: Det er ting man ikke kødder med, som rase og religion. Men her er det jo norsk lov som kicker inn, og det blir noe helt annet.

Alle oppgående mennesker som kjenner til fotball-kultur vet at det å si at man hater en motstander ikke er synonymt med at man har lyst til å kverke'n.

Nei, i det øyeblikket jeg ikke kan høvle noen saftige gloser utover tribunen/bane, da blir jeg hjemme...

Det er klart det finnes hat i verden som skaper ulykkelige mennesker, men det kan man også si om svært mange andre sider ved vårt samfunn: Matmangel/overflod, rik/fattig, krig/fred osv osv. Jeg tror vi må tiltro de store massene å kunne bruke uttrykk som "elsker" eller "hater" uten at det følger med en masse dritt.

For alt det er verdt: De stedene i verden hvor hatet virkelig rår, der hadde man hatt godt av å kunne lære seg å hate uten å gjøre en flue fortred, for det er *det* som faktisk gjør at hatet etterhvert forsvinner.


hedvalen

A-lagspiller

Ble medlem: 10 mai 05
Innlegg: 612

Lagt til: 06 aug 08, 15:49

må vell også si at fotball hat er litt annerledes en vanelig hat ,,, som fotball supprter så elsker jeg å hate det andre laget i 90 min :D

selv plankehaugen har sunget hat sanger i alle år,,

 

"møkka lag"  feks,   

" dommær jævel,",

"jeg har en gammel tante som hater vålenga",

"sånn klapper enga"er jo ikke noe særlig snilt da:P hehehe

osv osv osv

 

---------------------------

FFK, stjernen og liverpool for altid:)


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 07 aug 08, 12:06

Opprinnelig postet av hedvalen

må vell også si at fotball hat er litt annerledes en vanelig hat ,,, som fotball supprter så elsker jeg å hate det andre laget i 90 min :D

selv plankehaugen har sunget hat sanger i alle år,,

 

"møkka lag"  feks,   

" dommær jævel,",

"jeg har en gammel tante som hater vålenga",

"sånn klapper enga"er jo ikke noe særlig snilt da:P hehehe

osv osv osv

 

Plutselig skjønte jeg at vi har en misforståelse! De sangene som nevnes her er jeg helt for å synge. Det er sangen som er :Hater, hater hater.................et eller annet jeg er i mot.

Det å psyke ned motstanderen, drite dem ut og gjerne på en morsom måte er jeg helt for.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.



Flat Trådet Nøstet
Totalt 3 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f