Husk meg
Brukernavn
Passord

Diesel = Biodiesel?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 29 mai 08, 22:29

Hei alle.

I en tid hvor bensin og diesel prisene stiger til uante høyder og regjeringen fortsetter å sette opp avgiftene begynner en jo å lure på hvordan dette skal ende.

Jeg er klar over klima forandringene og at det må gjøres noe, men å "straffe" den vanlige forbruker virker som nok ett eksempel på feilslått politikk. Men nok om det...

Mitt spørsmål er, på en ny diesel bil (2008 mod), er det mulig å kjøre på biodiesel? Grunnen til at jeg lurer er prisforskjellen på rundt 2.30kr (i følge VG nett) Er ihvertfall fristende å kjøre på biodiesel om det er mulig.

---------------------------

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!

*14.05.08 - Bethina* :)


Anduril

A-lagspiller
Ble medlem: 19 aug 03
Innlegg: 741

Lagt til: 29 mai 08, 22:59
Endret: 29 mai 08, 23:01
De fleste eldre dieselbiler kan kjøres på ren biodiesel, men nyere modeller frarådes fra fabrikantene å gjøre det. Dette gjelder særlig biler med partikkelfilter etter det jeg kan huske. Husker å ha hørt noe om at det må byttes ut litt drivstoffslanger og slikt også.

EDIT : Hadde neppe tatt deg mange sekundene å Google dette, men ettersom jeg er i godt kveldshumør så står det en del i denne artikkelen :  www.zero.no/transport/bio/bruk

---------------------------

Anduril - Pennen er sterkere enn sverdet !


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 29 mai 08, 23:14

Takk!! Da skal jeg ikke gjøre det! hehe...

 

---------------------------

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!

*14.05.08 - Bethina* :)


kenneth

A-lagspiller

Ble medlem: 14 mar 04
Innlegg: 698

Lagt til: 31 mai 08, 09:49
Det er allerede blandet biodiesel i diesel, tror det er 2%. I løpet av et par år er denne andelen økt til 4-5% etter krav fra myndighetene. Det er derfor dieselen har skiftet farge til gul-aktig.

---------------------------

Hvem F er Rami?


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3492

Lagt til: 31 mai 08, 10:00
VI bruker kornet til diesel og lar folk i den tredje verden sulte. Hipp hurra for sosialistregjerningen

becks723

Juniorspiller
Ble medlem: 26 sep 05
Innlegg: 145

Lagt til: 31 mai 08, 12:31

Opprinnelig postet av Erikk
VI bruker kornet til diesel og lar folk i den tredje verden sulte. Hipp hurra for sosialistregjerningen

Vi gjør at det blir mindre forurensning i verden, det er ille trist. Hipp Hurra for Erikk


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 31 mai 08, 16:58

Opprinnelig postet av Erikk
VI bruker kornet til diesel og lar folk i den tredje verden sulte. Hipp hurra for sosialistregjerningen

Mens FrP som mener den rette veien å gå er å fjerne omtrent all bistand og u-hjelp Norge bidrar med, er jo så utrooolig mye bedre... Det som brukes i bio-diesel hadde jo aldri i verden blitt brukt som mat til mennesker uansett, det hadde enten blitt kastet eller blitt brukt som dyrefor.


MadMax

A-lagspiller

Ble medlem: 11 nov 05
Innlegg: 338

Lagt til: 01 jun 08, 01:19
Opprinnelig postet av becks723

Opprinnelig postet av Erikk
VI bruker kornet til diesel og lar folk i den tredje verden sulte. Hipp hurra for sosialistregjerningen

Vi gjør at det blir mindre forurensning i verden, det er ille trist. Hipp Hurra for Erikk

Skal faktisk være enig med Erikk her. Pga dette miljøhysteriet og det latterlige kravet etter biodiesel har gjort at fattige mennesker i den tredje verden sliter med å skaffe mat på bordet.

Men det er vel helt greit for deg, becks723, folk kan gjerne sulte litt så vi får spart miljøet litt?

---------------------------

100 fra Red Beavers synger høyere enn hele Plankehaugen! :)

Og, forresten...Særp er et forbanna høl!


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 01 jun 08, 05:11
Biodiesel er genialt, så lenge det blir laget av avfallstoffer. Løsningen er garantert ikke å boikotte biodiesel, men sørge for at det ikke "stjeler" fra matproduksjon. Det blir for eksempel laga biogass av avfall på frevar.


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340