Husk meg
Brukernavn
Passord

Angående siffertips

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 24 mai 08, 22:43
Jeg foreslår at vi øker fortjenesten ved å tippe rett resultat til 3poeng. Det er naturlig nok en solid prestasjon/litt flaks og få inn korrekt resultat. Langt enklere å sanke poeng ved riktig markering H,U,B. f.eks.: de som tippet 1-0 mellom FFK-aafk får 1p grunnet riktig tegn(H), men er i realiteten laaangt unna korrekt resultat, mens de som eventuelt presterte å tippe 5-0 kun får betalt med 1 fattig poeng mer...Kjører denne modellen i egen intern siffertipskonkurranse med kompiser, fungerer meget bra. Rett og slett mer "rettferdig", den dyktigste i mine øyne er den som treffer flest riktig resultat, per dags dato kan man vinne denne konkurransen uten å treffe særlig mange av de.

---------------------------

Fredrikstad tar medalje i TL 2008


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 24 mai 08, 22:59
Endret: 24 mai 08, 23:03
3 poeng for riktig resultat hadde vi, og det fungerte ikke. Derfor ble det redusert til 2 poeng.

I utgangspunktet er det vanskeligere å tippe helt korrekt resultat, og derfor er det mer flaks med i bildet. Poenget er enkelt:

Du er dårligere til å tippe dersom du har 2 korrekte resultat og 5 feil markeringer

enn

En person som har 5 rette og 2 feil markeringer.

Med dine poeng vil førstnevnte få bli belønnet med 6 poeng og sistnevnte med 5 poeng. Førstnevnte har som regel mer flaks når man treffer, mens sistnevnte virker å ha mer peiling på styrkeforholdene mellom lagene, og har kanskje også gjort mer research.

Sistnevnte måtte altså ha 6 rette markeringer og bare 1 feil for å få samme poengsum som en som treffer riktig resultat i to kamper, men tipper resten feil.

Synes du førstnevnte er bedre til å tippe?

Reglene blir ikke endret noe mer denne sesongen, men vi får se hva vi gjør før neste sesong. Kanskje må vi utvikle et mer sofistikert system.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 24 mai 08, 23:58

eksemplet jeg brukte(FFK-aafk 5-0) la opp til argumentet for flaks hva angår å treffe på riktig resultat. men de som eventuelt treffer på resultat har gjort en meget god research, ikke minst research hva angår vanligste fotballresultater generelt sett. (1-0, 1-1, 2-1). Jeg føler at det er mer dyktighet enn flaks når man får inn riktig resultat.

Men samtidig kompliseres det hele med at en person med 2 riktige resultat og 5 helt feil scorer høyere enn en med 5 riktig markering og 2 helt feil. Den ser jeg, en løsning som finner sted i mellom disse to tankegangene er ideelt...høres særs vanskelig ut men er nok mulig. F.eks.: 1p ved riktig H,U,B og 2.5p ved riktig resultat. Ved å følge ditt eksempel da ville tipper nm1 fått 5p og tipper nm2  5p. Tror ikke det ville vært problemer med å innføre desimal. En mer rettferdig løsning?

 

En annen løsning kan være f.eks.: 0.1p minustrekk for feil H,U,B. slik at tipper nm1 ville fått 4.5p(2.5+2.5-0.1*5) og tipper nm2  4.8p(1p*5-0.1*2). når du bommer på såpass mange som 5kamper har du tippet generelt sett svakt? men ønsker selvfølgelig ikke å gjøre det for komplisert, bare fullstendig hypotetiske forslag. Brukes det dataprogram for utregning av poeng eller "eget hode"?

---------------------------

Fredrikstad tar medalje i TL 2008


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 25 mai 08, 01:45
Opprinnelig postet av bateman

Brukes det dataprogram for utregning av poeng eller "eget hode"?



Dagens spørsmål. Trur du virkelig noen sitter å regner ut poenga?

bateman

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 04
Innlegg: 2656

Lagt til: 25 mai 08, 01:59
Opprinnelig postet av JipJap
Opprinnelig postet av bateman

Brukes det dataprogram for utregning av poeng eller "eget hode"?



Dagens spørsmål. Trur du virkelig noen sitter å regner ut poenga?

 

Ja, derav spørsmålet

---------------------------

Fredrikstad tar medalje i TL 2008


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 25 mai 08, 13:47
Opprinnelig postet av bateman

Ja, derav spørsmålet



Såklart ingen sitter og regner ut poenga etter hver runde. Det gjøres såklart automatisk etter at de har lagt inn resultatene, som forøvrig også gjør at tabellen oppdateres automagisk.


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f