Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 25 jul 05, 22:32
Opprinnelig postet av Julekake
Opprinnelig postet av Asgeir

Som et tankekors: Supportere nedover i europa blir tatt hensyn til fra innkjøp til spillesystem, bare så det er klart. Blant annet har italienske supportere gått til streik ved flere anledninger i protest mot spillersalg osv. Det er klart at 80 000 supportere har mer gjennomslagskraft enn PHs par tusen, men det er verdt å tenke gjennom hvilken rolle en supporterklubb skal ha.

Etter mitt syn skal trenere faktisk kjenne en supporterklubbs meninger om spill og strategi, siden disse er med på å danne det økonomiske grunnlaget for en klubb.


Er litt usikker på hva du mener her. Mener du at det er supporterne som skal styre hvordan en klubb spiller?


Ikke ta ting så bokstavelig nå da, Julekake. Løft blikket å forsøk å forstå hva jeg faktisk sier i stedet for å henge deg opp i enkeltformuleringer.

Mitt poeng var at supportere spesielt og tilskuere generelt *skal* ha makt og medbestemmelse mht hva som skjer i en klubb. En klubb har en kultur, og denne er det i stor utstrekning publikum som kjenner og forvalter, for trenere kommer og går, styrer kommer og går, spillere kommer og går. Det er denne kulturen jeg snakker om, og som trenere og stryrer må kjenne.

En klubb uten fotballkultur blir i lengden meningsløs fordi det ikke er noe "kjøtt på beinet", det famles etter identitet og mening og form.

Etter min mening har supportere samme makt som det du og jeg har i matbutikken, vi kan kjøpe en ting, eller vi kan la være. Det er samme sak med fotball, vi kan gå og se, eller la være. Men jeg ser ingen grunn til at supportere og publikum ikke kan organisere seg skikkelig sånn at man kan være en medspiller overfor styre og stell.

Noen ganger, derimot, vil det skje at de organiserte publikummere går imot et styre, og det er mange her som mener at det er uaktuelt, usolidarisk og illojalt. Jeg, derimot, mener supportere og publikummere har en plikt å forfølge det de står for, nettopp for det er det samme publikum som i stor utstrekning fovalter fotballkulturen i en klubb.

Selvfølgelig er det treneren som tar ut et lag. Selvfølgelig er det styret som selger og kjøper spillere. Men alle de som utøver makt i en klubb skal kjenne "urmakten" ut og inn, den som ligger på tribunene, den som er mer seigliva og viktigere enn noe styre og trenere.

Mitt poeng er at en klubbs sjel befinner seg på tribunen, ikke i spillerboksen eller ute på matta. Og denne sjelen er viktigere enn enkeltpersoner, det være seg spillere, trenener eller styrer.

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340