Husk meg
Brukernavn
Passord

Før kamp: Tromsø - FFK (5. serierunde)

Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 9 5

oleberg

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 sep 03
Innlegg: 1341

Lagt til: 03 mai 07, 11:52
Endret: 03 mai 07, 11:53

Er for dette laget mot Tromsø i en tilnærmet 4-1-3-1-1 formasjon.

Shabaan

Pål - Vidar - Patrick - Prytz

Bjørkøy (defensiv)

Tarik - Ramberg - Kvisvik

Martyn (offensiv)

Fofana

 

 


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 03 mai 07, 12:08
Opprinnelig postet av Ebenfalk2

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article80337.ece

 

Bernier er skadet..

TROMSØ: Patrice Bernier (27) står i fare for å måtte stå over kampen mot Fredrikstad søndag etter å ha skadet seg på trening i går.

Han kan fort stille opp på motsatt banehalvdel allikevel, etter det som står i linken din. Så jeg avventer før jeg jubler over den skaden.



Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 03 mai 07, 12:55

Ikke at jeg ikke er enig med deg Rune, men kom ikke akkurat som noen sjokk at det her kom fra deg

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 03 mai 07, 13:41
Endret: 03 mai 07, 13:45
Opprinnelig postet av oleberg

Er for dette laget mot Tromsø i en tilnærmet 4-1-3-1-1 formasjon.

Shabaan

Pål - Vidar - Patrick - Prytz

Bjørkøy (defensiv)

Tarik - Ramberg - Kvisvik

Martyn (offensiv)

Fofana

 

FFK spilte jo dårlig mot Viking både defensivt og offensivt så det er nok klokt å stable om halve laget og innføre en ny formasjon før Tromsø kampen!!!

 

Hva med litt kontinutet. holde på noe som funker, la spillerene bli kjent med plassene sine???

---------------------------



"Fotball er ikke underholdning, det er lidenskap." - Egil Olsen

Bosted: Brisbane - Alt for langt fra Fredrikstad Stadion


Dokka

A-lagspiller

Ble medlem: 21 nov 05
Innlegg: 755

Lagt til: 03 mai 07, 13:43
Samme startoppstilling som kampen mot viking, funka glimrende.

---------------------------

Cupfinale 2006, en utrolig opplevelse.


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 03 mai 07, 15:43
Opprinnelig postet av Husgutt

Ikke at jeg ikke er enig med deg Rune, men kom ikke akkurat som noen sjokk at det her kom fra deg



Jeg synes det blir litt misvisende når du skriver at han er skada. Jeg var helt sikker på at han måtte stå over mot oss inntil jeg leser linken din. Du kunne heller skrevet at han kanskje kommer til å stå over denne kampen ??

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 03 mai 07, 16:04
jeg skrev jo ikke noe da.. doh:)

---------------------------

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 03 mai 07, 18:17
Opprinnelig postet av Kent

FFK spilte jo dårlig mot Viking både defensivt og offensivt så det er nok klokt å stable om halve laget og innføre en ny formasjon før Tromsø kampen!!!

Hva med litt kontinutet. holde på noe som funker, la spillerene bli kjent med plassene sine???

Din oppskrift er altså å finne noe som fungerer en gang og deretter kjøre på autopilot seinere. Er det deg, Eggen?

Seriøst: Hvor mange fotballlag "spiller sin egen fotball" UTEN å gjøre justeringer i spillertyper, posisjoner og formasjoner i forhold til motstanderen? 

FFK har spilt "vår fotball hjemme, som borte, i tre år nå. Vi har knapt vunnet en kamp på fremmed gress, men vi har vært solide hjemme.

Det var det med å lære av tidligere feil, lære av historien, osv.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 03 mai 07, 19:15
Tror nøkkelen er å være kyniske og tålmodige. Alt for mange ganger blir vi får utålmodige, syns det er kjedelig å ligge defensivt, og setter alle krefter til offensivt. FFK bruker(Spesielt på bortebane), for mange spillere offensivt. Hvis feks. Kvisvik, Martyn(Tror nok han spiller), Fofana, Tarik og Bjørkøy(Sånn halvveis sistnevnte), tar seg av kontringer og det offensive spillet, kan Ramberg ligge bak og lure, vente på en eventuell kontring fra Tromsø. Bjørkøy og Martyn har bra med kondis, og vil da jobbe hjem. Tror vi har en godt stabilisert midtbane hvis kontringen skulle komme. Tror nok ikke Tromsø vil kontre så mye allikevel, de vil nok velge å spiller på Årst/Rushfeldt, men da kan Ramberg være med hjem og plukke opp 2.ballene, noe han er veldig god til. Håper at Agim går inn på laget i stedet for Martinsen, Martinsen blir litt for..Uortodoks i det han gjør, pluss at han har styrken på bakken.Tror Agim er sulten, og kan tilføre FFK mye! Håper også at Raio ikke får noe spilletid, bedre å ha ham helt klar til kampen mot Stabæk..I tillegg er det bedre å bruke de 3 byttene offensivt..

---------------------------

Journalist- Liker du noen andre idretter enn fotball,"Drillo"?
Feks. håndball?

Drillo- Håndball er hands..


pjolter

Knøttespiller
Ble medlem: 05 apr 05
Innlegg: 38

Lagt til: 03 mai 07, 19:26
Tromsø har sin svakeste lagdel i forsvar. De vil sikkert prøve å styre kampen mot et lag de anser som ganske svake, siden vi aldri vinner bortekamper. Vi bør satse på å bruke to hurtige spisser denne gangen og satse på å være kompakte bak. Vi trenger ikke mange overganger for å skåre mål. Uansett fornøyd med uavgjort, men vi kan fort vinne med tre hvis vi får det første målet.

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 03 mai 07, 22:59

De to klubbene har en jevn statistikk seg imellom. Begge har vunnet de tre hjemmekampene sine. Målforskjellen er 13-13.

Tromsø er ubeseiret på de siste fem seriekampene på hjemmebane. Forrige tap på Alfheim kom mot Lyn 10. september 2006 (1-2).

Klubbrekorden på 11 strake kamper uten tap ble satt mellom april 1989 og juli 1990.

Fredrikstad har sluppet inn mål i de siste 12 seriekampene på bortebane. Sist de unngikk baklengs, var mot Start 3. mai 2006 (0-0).

Neste kamp for Tromsø-spiss Ole Martin Årst blir hans 150. i serien (149 kamper/63 mål for Tromsø).

Ole Martin Årst har spilt de siste 59 seriekampene fra start til slutt.

Fredrikstad-spiss Tarik Elyounoussi er i storform for øyeblikket. Han har scoret i de tre siste kampene (3 kamper/3 mål).


LINK

---------------------------

http://keiko99.net


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 04 mai 07, 00:39

Opprinnelig postet av denialsander

Din oppskrift er altså å finne noe som fungerer en gang og deretter kjøre på autopilot seinere. Er det deg, Eggen?

Seriøst: Hvor mange fotballlag "spiller sin egen fotball" UTEN å gjøre justeringer i spillertyper, posisjoner og formasjoner i forhold til motstanderen? 

FFK har spilt "vår fotball hjemme, som borte, i tre år nå. Vi har knapt vunnet en kamp på fremmed gress, men vi har vært solide hjemme.

Det var det med å lære av tidligere feil, lære av historien, osv.

 Hvorfor "spark" til Eggen hele tiden? Har du erfaring som trener på topp nivå siden du "vet" så mye bedre hvordan ting skal gjøres? Eller er det som jeg tror; du er bare en i mengden av "tribune-eksperter" som egentlig ikke har peiling.....?

Laget mot Viking fungerte. La dem få sjanse til å vise at det fungerer mot fler motstandere. Innstillingen til oppgaven er like viktig. Vi har de siste 3 sesongene vist at vi slår hvem som helst både på bortebane og hjemme om vi må...

---------------------------

RednWhite


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 04 mai 07, 00:58

Opprinnelig postet av Husgutt
jeg skrev jo ikke noe da.. doh:)

Nei, bomma litt der. Det var Ebenfalk2 som skrev det. Sorry.


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 04 mai 07, 02:55
Opprinnelig postet av denialsander
Opprinnelig postet av Kent

FFK spilte jo dårlig mot Viking både defensivt og offensivt så det er nok klokt å stable om halve laget og innføre en ny formasjon før Tromsø kampen!!!

Hva med litt kontinutet. holde på noe som funker, la spillerene bli kjent med plassene sine???

Din oppskrift er altså å finne noe som fungerer en gang og deretter kjøre på autopilot seinere. Er det deg, Eggen?

Seriøst: Hvor mange fotballlag "spiller sin egen fotball" UTEN å gjøre justeringer i spillertyper, posisjoner og formasjoner i forhold til motstanderen? 

FFK har spilt "vår fotball hjemme, som borte, i tre år nå. Vi har knapt vunnet en kamp på fremmed gress, men vi har vært solide hjemme.

Det var det med å lære av tidligere feil, lære av historien, osv.

 

Man bør ikke endre formasjon, rokere masse spillere etc for å spille klokere og ta færre sjanser på bortebane! Det går likevel ann å gjøre små justeringer etter hvilken motstand man møter og hvor man møter dem. Å holde på en formasjon og la spillerene bli kjent med plassene sine skaper trygghet, og det vil være nøkkelen til å ta poeng også borte.

---------------------------



"Fotball er ikke underholdning, det er lidenskap." - Egil Olsen

Bosted: Brisbane - Alt for langt fra Fredrikstad Stadion


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 04 mai 07, 08:18
Opprinnelig postet av HotDream

 Hvorfor "spark" til Eggen hele tiden? Har du erfaring som trener på topp nivå siden du "vet" så mye bedre hvordan ting skal gjøres? Eller er det som jeg tror; du er bare en i mengden av "tribune-eksperter" som egentlig ikke har peiling.....?

Laget mot Viking fungerte. La dem få sjanse til å vise at det fungerer mot fler motstandere. Innstillingen til oppgaven er like viktig. Vi har de siste 3 sesongene vist at vi slår hvem som helst både på bortebane og hjemme om vi må...

Selvsagt er jeg en tribune-ekspert. Og hvis det er meningen at jeg skal få en "åpenbaring" nå, og tenke "Oi, han har rett. Jeg er bare en som ikke har rett til å ha egne meninger om en fotballtreners valg, prioriteringer og resultater fordi jeg ikke er trener selv" tar du feil.

Etter å ha sett stort sett det som er av kamper med FFK de siste 4 åra er det naturlig at jeg har gjort meg noen refleksjoner om Eggens evner til å gjøre taktiske valg. Og ja, jeg har kritisert Eggen for dette.  Jeg vil også "sparke" Grönis dersom han begynner å gjøre rare valg og prioriteringer også.  Foreløpig har det ikke vært stort å kritisere, med unntak av at PAC har fikk for mye ansvar mot Lyn/Aalesund og at jeg hadde håpet han hadde klart å motivere Guttæne til å rævkjøre Viking i andre omgang også.

Hvis du ikke har vært i stand til å at FFKs borteresultater stort sett har vært en tragedie bør du sette deg å se på resultatene. 2005-sesongen vant vi tre kamper borte; Rosenborg (ran av dimensjoner), Glimt og Start (uten den hadde vi rykket ned). I 2006-sesongen vant vi en kamp borte; Lyn (uten den hadde vi havnet i nedrykksstriden). 

Jeg har sett mesteparten av kampene FFK har spilt borte. Noen på tribunen, flest på TV/Web-TV.

Det som har overrasket meg mest er altså mangel på formasjonsalternativer som kan trygge vårt defensive problem. Du behøver ikke gjøre mer enn å se på antallet innslupne mål før du, forhåpentligvis, ser at vi har hatt et problem.

De fleste lag har innøvd flere formasjoner/varianter av sin faste formasjon for å kunne takle motstanderlag med ulike formasjoner, med nøkkelspillere i ulike formasjoner (4-1-2-1-2 istedet for 4-4-2, f.eks.)

-farlige bakromsspisser
-treige, men hodesterke spisser
-offensive og skuddsterke indreløpere
-raske, driblesterke vinger med backer som kommer på overlapp
-veldig aggressive midtbanespillere
-midtbaneanker som ballfordeler til spisser
-osv, osv.

Selvsagt skal man ikke bytte ut hele stallen fra en kamp til en annen. Det vil være snakk om 1-2 spillere i tillegg til at enkelte spillere får andre arbeidsoppgaver. Vi så det krystallklart i kampene mot Aalesund og Lyn at PAC burde hatt mer støtte fra midtstoppere og fra flankespillerne.

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 04 mai 07, 09:06
Ser ut som Raio er mye nærmere kamp enn hva jeg trodde og fikk beskjed om fra "sikre kilder", så feil kan man ta.

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 04 mai 07, 09:19
Endret: 04 mai 07, 09:23

He he  denialsander, v isst har du rett til å ha egne meninger om alt du vil og å dele dem med andre. Når du gjør det må du selvfølgelig også regne med at noen ikke er enig med deg og og at noen tviler litt på kompetansen din. 

 Du sier de fleste endrer formasjoner etter hvordan motstander spiller, ok. Hvordan hvet vi da hvordan motstander spiller siden "de fleste lag" endrer sitt spill etter vårt og vi etter deres??? Det blir jo for dumt. Dette med endring av formasjoner og taktikk må være noe som primært skjer underveis i en kamp om opprinnelig formasjon og taktikk ikke holder mål....F.eks ved bytte av en eller flere spillere. Er ikke mange lag, om noen, tar ut laget etter hvem de skal spille mot...

Når det gjelder FFKs bortekamper så mener jeg fortsatt at problemet er innstilling og ikke ferdigheter. Du drar framnoen av de få kampene vi har vunnet de siste 3 åra i TL (hva med cupen?). Da har du vel lagt merke til at vi, som jeg skrev, "slår hvem som helst" når vi MÅ vinne.  Er det innstillingen som var riktig til de kampene vi måtte vinne og vant eller, hadde vi flaks som var gode den dagen vi trengte det??? 

Håper Grønhagen klarer å løfte laget ut av den mentale sperren som gjør at vi ikke vinner så mange "ordinære" kamper..... Fokus!!!

Knut Torbjørn Eggen er annerkjent i hele fotball-Norge (bortsett fra av noen tribune-eksperter i Fredrikstad) for å være en dyktig trener. I 2005 sesongen var vel Egil Olsen trener??

Mot Viking fikk jo PAC den støtten du snakker om som manglet mot Lyn og Aalesund ved at Jonna ble flyttet ut på høyre side. Hva var feil mot Viking da, siden du vil endre på ting igjen???

---------------------------

RednWhite


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 04 mai 07, 10:21
Opprinnelig postet av pjolter
Tromsø har sin svakeste lagdel i forsvar. De vil sikkert prøve å styre kampen mot et lag de anser som ganske svake, siden vi aldri vinner bortekamper. Vi bør satse på å bruke to hurtige spisser denne gangen og satse på å være kompakte bak. Vi trenger ikke mange overganger for å skåre mål. Uansett fornøyd med uavgjort, men vi kan fort vinne med tre hvis vi får det første målet.


Det å gjøre det overraskende for å få motstander ut av balanse er fint. Tromsø kommer til å forvente å føre matchen fra A til Å, og er mentalt innstilt på den situasjonen. Derfor skal vi gjøre det vi kan for at de kommer ut av balanse:
 - Holde ballen i laget
 - Ikke være redd for å bruke mye pasninger
 - Stadige temposkift
 - Stor variasjon i angrepsspillet, raske oppspill mot bevegelige og raske spisser så vel som mange trekk gjennom midtbanen

Når vi får kampen inn i "vårt" spor øker sannsynlighetene for å vinne drastisk, siden vi vil stadig få mer tro på det vi driver med samtidig som de vil gi opp etterhvert.

Det som er poenget er at vi nå har et godt nok lag til å gjennomføre taktikken. Det holder også med en halvtimes dominans for å vinne en kamp, så vi trenger ikke være overmennesker for å ta 3 poeng i denne kampen.

Også synes jeg det virker som om Grönis klarer å få et annet fokus inn i gjengen enn KTE, et fokus som gjør at vi ikke spiller grusomt dårlige kamper lenger. Et fokus som gjør at vi faktisk yter veldig bra mot lag vi vør slå.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 04 mai 07, 10:47
Opprinnelig postet av HotDream

He he  denialsander, v isst har du rett til å ha egne meninger om alt du vil og å dele dem med andre. Når du gjør det må du selvfølgelig også regne med at noen ikke er enig med deg og og at noen tviler litt på kompetansen din. 

Selvsagt regner jeg med det. Men jeg forventer også at innlegga er antydningsvis saklige - slik innlegget ditt er. Du begrunner hva du mener og kommer med eksempler. Kan ikke bli bedre diskusjoner enn det.

Opprinnelig postet av HotDream
Hvordan hvet vi da hvordan motstander spiller siden "de fleste lag" endrer sitt spill etter vårt og vi etter deres??? Det blir jo for dumt. Dette med endring av formasjoner og taktikk må være noe som primært skjer underveis i en kamp om opprinnelig formasjon og taktikk ikke holder mål....F.eks ved bytte av en eller flere spillere. Er ikke mange lag, om noen, tar ut laget etter hvem de skal spille mot...

La meg ta et eksempel: Hvis du vet at vi skal møte et lag med en veldig rask høyreving. Vil du velge Bertie eller Prytz som vår venstreback da?   Jeg ville valgt Bertie, siden han har hurtigheten som er viktig når man møter slike motspillere.  

Selvsagt vil man måtte gjøre taktiske endringer og formasjonsendringer underveis i kamp. Men for å klare det må laget være forberedt på det - de må ha trenet på de ulike formasjonene og taktikkene - og ha den overordnede slagplanen klar før matchen begynner.  Bytte av spillere er en viktig ingrediens for å gjøre endringer.  Jeg synes desverre at Eggen var svak når det gjaldt å gjøre taktiske endringer og bytter underveis i kampene. Byttene kom for seint.

Opprinnelig postet av HotDream
Når det gjelder FFKs bortekamper så mener jeg fortsatt at problemet er innstilling og ikke ferdigheter. Du drar framnoen av de få kampene vi har vunnet de siste 3 åra i TL (hva med cupen?). Da har du vel lagt merke til at vi, som jeg skrev, "slår hvem som helst" når vi MÅ vinne.  Er det innstillingen som var riktig til de kampene vi måtte vinne og vant eller, hadde vi flaks som var gode den dagen vi trengte det??? 

Håper Grønhagen klarer å løfte laget ut av den mentale sperren som gjør at vi ikke vinner så mange "ordinære" kamper..... Fokus!!!



Selvsagt har du rett i at det ikke er mangel på ferdigheter som gjør at vi taper altfor mange bortekamper. Jeg tror ikke det bare er innstillinga, men at det er psyken som slår ut i altfor stor grad. Vi har ganske ofte spilt bra helt til vi har fått et mål imot (eller at vi har scoret først, da vi har blitt altfor feige) og har mistet motet.

I noen av kampene hadde vi flaks (f.eks. mot Rosenborg), mens i kampene mot Start (1-3) og Lyn (1-2) var det en kombinasjon av litt flaks (Start hadde mange sjanser og førte matchen i stor grad), dyktighet og en fandenivoldsk innstilling - vi MÅTTE jo bare vinne.

Opprinnelig postet av HotDream
Knut Torbjørn Eggen er annerkjent i hele fotball-Norge (bortsett fra av noen tribune-eksperter i Fredrikstad) for å være en dyktig trener. I 2005 sesongen var vel Egil Olsen trener??



Jeg har alltid ment og mener fortsatt at KTE er en dyktig trener. Men han er bare et menneske han óg - og har sine feil og mangler. Hans svakeste sider, slik jeg ser det, er det defensive spillet (ikke back-firer i seg selv, men evne til å få samkjørt rett spillermiks på midtbane og i forsvar), evne til å gjøre taktiske grep underveis i kamp og at han har en lei tendens til å "omskolere" spillere.

Opprinnelig postet av HotDream
Mot Viking fikk jo PAC den støtten du snakker om som manglet mot Lyn og Aalesund ved at Jonna ble flyttet ut på høyre side. Hva var feil mot Viking da, siden du vil endre på ting igjen???

Det var ikke noe feil mot Viking. Før den kampen gjorde Grönis et par smarte trekk: Martyn inn sentralt (god defensiv og offensiv), Bjørkøy på kant (ga støtte på flanke), Tarik som spiss og Hoås ut. Det er ikke en voldsom endring, men en endring som var viktig (nettopp slike justeringer jeg ønsker!).

Det KAN godt tenkes at en tilsvarende formasjon vil gjøre susen mot Tromsø. Jeg har ikke mange ønsker om formasjonsendringer, men jeg kunne tenke meg Viking-oppstillingen igjen, men at vi bytter ut Ramberg til fordel for Berg som har vært god til å binde sammen midtbanen med forsvaret.

Hvis vi får inn Berg fremfor Ramberg, vil vi spille med en diamant på midten, der Berg er defensiv og Martyn offensiv, med Kvisvik og Bjørkøy på kant.  Det er ikke en voldsom endring fra en flat midtbane-firer, men på bortebane tror jeg det vil være et lurt valg.

Det eneste jeg er 100% sikker på er at jeg ikke skal ta ut laget på søndag og at vi på søndag kveld kan stå med fasit i hånda og si om det gikk bra eller om vi fikk nok en smell på bortebane.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 04 mai 07, 10:58

Vi er visst ikke så forferdelig uenige tross alt. Jeg mener vi skal gå ut med det laget som spillte mot Viking, og så får vi justere om det er noe som ikke funker. Slik som stallen er nå, med skader osv, så syns jeg de 11 beste startet mot Viking og beviste noe. Derfor syns jeg de bør få tillit igjen.

Lykke til på søndag

---------------------------

RednWhite



Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 9 5

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3