Husk meg
Brukernavn
Passord

Ny stadion, ny lyd...

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 16 apr 07, 00:04
Var det bare jeg som reagerte på lydnivået på PA-anlegget på nye stadion? Det var skrudd så innihelvete høyt at det var på smertegrensen for mitt vedkommende ved en rekke tilfeller.

En annen effekt av å skru så høyt er at anlegget begynner å vrenge, og da blir det både vanskelig å få med seg det som blir sagt, OG lettere å få hørselskader. Det var ikke bare under avspilling av musikk det vrengte, det var når ting ble sagt også.

Hvis man bare hadde dratt ned et par decibel hadde det funka mye bedre, også som informasjonskanal, og ikke bare som stemningsskaper.

Dette er det lett å fikse, heldigvis.

Det er meningsløst å gi folk hørselsskader pga PA-anlegget når de står midt oppe i en supportergjeng som bråker så godt det lar seg gjøre. Virkelig.

scheien

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 nov 06
Innlegg: 1123

Lagt til: 16 apr 07, 00:09
merket det jeg også. de kunne hatt litt lavere lyd. er vant til å spille mye musikk. men det ble litt for høyt. kanskje ta med ørepropper neste gang. hehe

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 16 apr 07, 00:09
Fra der jeg satt høyt oppe på felt P var lyden fra musikken altfor høy (for mye bass, for lite diskant) mens lyden fra speaker var altfor lav og utydelig. Vanskelig å oppfatte hva som ble sagt. Jeg regner med at dette blir justert. Speakerlyden var faktisk langt bedre på gamle stadion. Men musikken bør dempes litt, uten at jeg har noe tro på at det vil skje.

Jeg liker å kunne snakke med sidemann før kampen og i pausa uten å skrike.

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 16 apr 07, 00:15
er det slutt på å spille tippeliga sangen når gutta går på banen ?  hvorfor velger dem ac/dc og ikke en supporter sang ?

---------------------------

http://keiko99.net


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 16 apr 07, 00:21
Jeg syntes det virka som om man skulle "lage" stemning med masse høy musikk, problemet er at det er det motsatte som skjer: Lyden er så sterk at den overdøver supporter-lydene, og når supporter-lydene forsvinner, ja så forsvinner det som i utgangspunktet lager steming, den nervøse, tette, energiske og høylytte stemningen.

Et anlegg på full spiker blir bare tæmt i en sånn sammenheng, så jeg syns nok man skal tone ned både musikkbruk og lydtrykk. Hvis ikke blir det sånn flau Ullevål Stadion-greie, hvor det nesten ikke er folk på tribunen men et helvetes musikkbråk som gjør det umulig å prate med sidemannen i pausa.

Nei, la nå supporterne få lage stemninga på våre hjemmekamper, og ikke en DJ!

endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 16 apr 07, 02:08
Virka ikke som de visste tolleransenivået på anlegget affal :D

Lurer på om de har spilt inn høyttalerne jeg egentlig, så vi ikke kommer å hører susing neste kamp...

---------------------------

døm som sier at andre er domme, døm er domme døm!


GoFFK

Juniorspiller
Ble medlem: 19 des 06
Innlegg: 105

Lagt til: 16 apr 07, 10:05

Vanligvis irriterer jeg meg over høytalerlyd på stadioner, men søndag syns jeg lyden var fantastik. Når "You never walk alone" ble sunget lød det utrolig bra. Trodde ikke det var mulig å få så bra lyd på en fotballstadion.

Når plankehaugen sang i takt med lyden fra anlegget på slutten låt det utrolig bra. Jeg tenker på "Alle for en" sangen. De fleste hadde gått hjem, men plankehaugen sang. Og siden det var høyt sang alle i takt.  En fantastisk opplevelse. Som sagt jeg er vanligvis kritisk til lyd, men dette låt faktisk utrolig bra. En takk til disse som har montert og designet dette PA anlegget. Utrolig bra spør du meg. (jeg sto midt bak mål i plankehaugen)


DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 16 apr 07, 10:55
Opprinnelig postet av keiko99
er det slutt på å spille tippeliga sangen når gutta går på banen ?  hvorfor velger dem ac/dc og ikke en supporter sang ?


Synes AC/DC var helt utrolig bra valg!  Og "You`ll never walk alone",  kjempeversjon - det er jo verdens feteste fotballåt.

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 16 apr 07, 11:59
Synes ikke "never walk alone" hører hjemme andre steder enn på Anfield. "...en for alle..." og Thunderstruck var helt suverent. Synes ikke lyden var plagsom høy.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 16 apr 07, 12:37
Endret: 16 apr 07, 12:39

Opprinnelig postet av kanogvetalt
Synes ikke "never walk alone" hører hjemme andre steder enn på Anfield. "...en for alle..." og Thunderstruck var helt suverent. Synes ikke lyden var plagsom høy.


AC/DC er iallefall hundre milliarder ganger bedre enn WigWam, men jeg mener det må være mulig å finne noe bedre... Men det å spille en supportsang fra et annet lag? WTF?!

Og i det arket som lå på setene (dvs. lå på den bløte sementen) ble stadion beskrevet som DRØMMENES TEATER. Hallo?! 

Nederst på felt P var lyden definitivt for høy. Lavere lyd = mulighet til å høre hva som blir sagt...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 16 apr 07, 12:46
herlig stemning,herlig lyd og heftig musikk med acdc

MotorWerk

A-lagspiller

Ble medlem: 27 mar 03
Innlegg: 255

Lagt til: 16 apr 07, 12:51
Fikk dessverre ikke vært tilstede på lørdag, kanskje noe kan fortelle litt om hvordan fasilitetene var...? Hvordan var kioskene og køene der... gikk det an å få gått på pisser`n noenlunde kjapt?

---------------------------

-exit body, exit mind-


b-tribunesliter

A-lagspiller
Ble medlem: 19 okt 04
Innlegg: 273

Lagt til: 16 apr 07, 12:52
Mye lyd (men ofte for høy), altfor mye musikk før kamp og i pausen. Artig å diskutere litt  med sidemannen også, er vel ikke nødt til å bli underholdt hele tiden. Dette regner jeg med justeres til neste kamp, alle jeg har snakket med synes det ble altfor mye høy musikk. Synes forøvrig at FFK-låta bør få sin plass igjen, selv om AC/DC låta var fet nok.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 16 apr 07, 13:01
Opprinnelig postet av MotorWerk
Fikk dessverre ikke vært tilstede på lørdag, kanskje noe kan fortelle litt om hvordan fasilitetene var...? Hvordan var kioskene og køene der... gikk det an å få gått på pisser`n noenlunde kjapt?


Fasilitetene var skalert for 8000 syltynne asiater, som kun pisser 0,1 liter... Trangt, trangt, trangt og atter trangt - og en del kø, for å si det forsiktig.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Marensius

Juniorspiller

Ble medlem: 20 okt 04
Innlegg: 111

Lagt til: 16 apr 07, 16:52
Nesten helt enig med Asgeir,
Jeg satt nesten øvers på felt O og der var lyden fryktelig dårlig, Når noe ble sagt var lyden veldig lav og ikke bra, umulig å høre hva som ble sagt. Musikken derimot var for høy. Det kan virke som om de har forsøkt å skru opp lyden for at folk skal høre hva som blir sagt, i stedet for å tenke på plassering av høyttalere og justering av delefilter og annet for å få akustikken bra. Normalt brukes det kyndige personer til denne jobben. Kan virke som det ikke  er tilfelle her.
Merket det spesielt godt i det jeg skull gå hjem. Da gikk jeg ned mot første rad, og der kom talen veldig godt frem, men musikken var sykt høy, må ha vært fryktelig å sitte der å høre på det under hele kampen. Så lyden var veldig forskjellig fra hvor en satt. 
Noen hadde sikkert helt perfekt lyd.
Her har de en jobb å gjøre.

Men det var første kamp, regner med at de hadde kvalifisert personell rundt på stadion for å sjekke lyden, slik at den kan bli justert til neste kamp. Kan jo håpe i hvertfall

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 16 apr 07, 16:57
Jeg satt på M-feltet. Forferderlig høy lyd. Alle rundt meg klagde på lyden.Håper dette blir fikset til neste kamp. Toalettbesøk i pausen droppet jeg p.g.a. kø. Er det meningen at det skal bli flere toaletter under tribunen og ev. koisker/kafe?

---------------------------

FFK Østfold`s fotball-stolthet!

Bygg på stadion til 20 000!
Så drømmen om champions league i vår egen storstue ikke dør!


RC2

A-lagspiller

Ble medlem: 15 aug 04
Innlegg: 429

Lagt til: 16 apr 07, 23:47
Endret: 16 apr 07, 23:48
På dagens FFk2-kamp var det også nærmest plett umulig å høre hva speakeren sa. Hadde jeg ikke visst hvem som var målskårere, så hadde jeg i hvertfall ikke blitt klokere ved å "høre" speakerens info. Enten snakket han for utydelig, eller så er det et eller annet med anlegget som ikke stemmer.

Når det gjelder lørdagens lyd, mener jeg speakeren må ta litt skyld for at det ble utydelig. Måten han pratet på (les: gapet, dro ut ordene fordi han var ekstatisk), gjorde at det ble vanskelig å høre hva han sa. Speakeren må snakke sakte og tydelig. Men greit at speakeren er engasjert og patriotisk. Men man bør ikke være utydelig av den grunn?

---------------------------

HOLYGANS
- du ser det ikke før du tror det!

www.holygans.com ----- www.nettpuben.blogspot.com ----- www.rdhvitby.blogspot.com


bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 17 apr 07, 00:04
Opprinnelig postet av RC2
På dagens FFk2-kamp var det også nærmest plett umulig å høre hva speakeren sa. Hadde jeg ikke visst hvem som var målskårere, så hadde jeg i hvertfall ikke blitt klokere ved å "høre" speakerens info. Enten snakket han for utydelig, eller så er det et eller annet med anlegget som ikke stemmer.


Det var Plankehaugen som stod for speaker i dag, og jeg er enig, hørte omtrent ingenting av hva som ble sagt.

Bare mumling.

Spesielt komisk var det når vinnerne ble lest opp, på inngangsbilletten.
Prøvde virkelig å høre etter men var umulig.
Var ikke jeg som hadde møkk i øra eller for andre rundt meg slet med det samme.

Marensius

Juniorspiller

Ble medlem: 20 okt 04
Innlegg: 111

Lagt til: 17 apr 07, 10:46
Flere av kampene på gamle stadion skrek også speakeren, men der var likvel mulig å høre hva som ble sagt. som jeg har nevnt tidligere, det er rett og slett dårlig justert.
Det kan til og med være at de ikke har tenkt gjennom plasseringen av høyttalerne før de har hengt dem opp. Det er vel sikkert noen på forumet her som kjenner noen på innsiden i FFK systemet som kan få litt detaljer rundt dette.

Kjenner en del til akustikk og høyttalere. og det er mye som kan gjøres for å forbedre lyden slik at alle hører hva som blir sagt uten å skru volumet enda høyere. Det er et stort fobedrings potensial bare ved å flytte litt på høyttalerne foreksempel, ikke minst henge opp noen lyd absorbenter rundt på tribunen for å få ned etterklangstid slik at talen kommer bedre frem.

GoFFK

Juniorspiller
Ble medlem: 19 des 06
Innlegg: 105

Lagt til: 17 apr 07, 11:13

Jeg skrøt uhemmet av lyden tidligere i denne tråden.....

...men var på VIP-tribunen i går (FFK2 kampen) og lyden var utrolig dårlig der.

Er lyden bedre på kortsidene? Det er også andre typer høytalere der. Eller blir det verre med tomme tribuner.



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24