Husk meg
Brukernavn
Passord

Skammelig oppførsel fra deres "pent kledde"

Flat Trådet Nøstet
Side 11 av 12 11

morradi

Juniorspiller
Ble medlem: 13 aug 06
Innlegg: 148

Lagt til: 13 apr 07, 19:12
Hehe, navnet er det vel ikke noe galt med. Men det er klart: folk flest assosierer ultras med bråk, slik er det bare - med mindre BRH går inn for å forandre den oppfatningen. I så fall har de en solid jobb foran seg. Og for å si det sånn: Sladdede bilder og den logoen(!!) gjør ikke saken bedre.
En annen ting:
På tross av at BRH ikke er ute etter bråk, vil jeg tro at de ved sin blotte eksistens "provoserer" elementer fra andre grupperinger som er nettopp det. Der ligger risikomomentet, ikke akkurat i det at BRH skal starte masseslagsmål på tribunen.

Tiger

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 06
Innlegg: 660

Lagt til: 13 apr 07, 21:01
Hvorfor er vi alltid så redde for nye ting?

Vlad

A-lagspiller

Ble medlem: 30 mar 03
Innlegg: 723

Lagt til: 13 apr 07, 21:09

Er ikke med i plankehaugen eller BRH,men ønsker at begge gruppene markerer seg best og mest mulig..jeg synger eller liver aldrig på kamp desverre .liker dog at andre gjør det.

 tilnærmingsmessig er jeg nok mye mer i BRH tankegang enn i plankehaugen.

mener vi har plass til begge. Bør være ett element av krig og rivalisering i fotball og en mulighet å synge og gape uten at ens sikkerhet er truet.

drømmeoppgjør:? Celtic-Rangers...

---------------------------

Kortsiden Ultras-sitt ned og hold kjeft. Vi prøver å se kamp her !!!!
Kom hjem Roger!!!! Kom hjem


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 13 apr 07, 22:12

Opprinnelig postet av DeKjök


Så til BRH`s banner.  En knyttet neve?   Og så reagerer dere på at folk blir bekymret?   

Livet er fullt av mysterier!  


Biscuitman88

A-lagspiller

Ble medlem: 09 aug 04
Innlegg: 281

Lagt til: 14 apr 07, 01:30

Stå på, BRH - ikke la dere knekke av surmaget kritikk fra uvitende personer!!

---------------------------

Reading FC - pride of Berkshire!!!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 14 apr 07, 01:33
Hvem er det du sier er surmaget og uvitende?

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 14 apr 07, 10:39

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat
Hvem er det du sier er surmaget og uvitende?

De som er minst like naive som andre er surmaget og uvitende.  ;)

Jeg har lest denne tråden med stigende interesse. Jeg vil forsøke å gjøre en liten oppsummering av situasjonen, slik jeg ser den.

BRH ønsker å være et positivt innslag på før, under og etter kamp. Først og fremst igjennom å vise sin uforbeholdne støtte til laget - uansett resultat og motstander.  Denne uforbeholdne støtten til laget er kjernen i Ultras-kulturen.

BRH velger å betegne seg som "Ultras". Navnet, "Brigade Rød-Hvit", gjenspeiler ikke dette, men ordet "brigade" er for meg desverre ikke et positivt ladet ord: Det er uomtvistelig knyttet til militæret, terrororganisasjoner og delvis også til religiøse organisasjoner

Det å være "Ultras" betyr ikke at man er "Hooligan". De som har tatt seg bryet med å lese litt om hva Ultras står for, bør forstå at det faktisk er mulig å være "Ultras" uten å være "Hooligan". Det er også det samme tilfelle med Casuals/Hooligans, der det å være en Casual ikke betyr at man er Hooligan, mens enkelte Hooligans er Casuals.

Desverre synes skillet mellom de to å bli mer og mer utvasket.

Et økende antall land opplever klassiske "hooligan"-tendenser med vold, knivstikking og omfattende ødeleggelser av pub`er under masseslagsmål, relaterte til grupper som kaller seg "Ultras".

Enkelte av, men langtfra alle, Ultras-gruppene har også politiske tilknytninger; gjerne så radikale som mulig (f.eks. høyreekstremister, kommunister som får Drillo til å virke som en vasstrukken Høyrepolitiker, og anarkister.). Det er sjelden personer med disse ekstreme politiske holdningene har skapt positive avisoverskrifter, for å si det forsiktig.

Det er, om man liker det eller ikke, desverre et økende antall negative hendelser tilknyttet "ultras". De fleste som følger litt med på fotball, både i Norge og i andre land, har fått med seg at Ultras-grupper i ulike land, også i Norge, stadig oftere nevnes i forbindelse med bråk mellom ulike ultras-grupper, ultras-grupper og politiet eller ultras-gruppene og fotballklubbene.

Et forsøk på å oppsummere

Jeg forstår argumentene for å opprette BRH. Jeg ser behovet for å samle og organisere de som ønsker å være en ekstrem supportergruppe, der ekstremisme betyr "Sang før, under og etter kamp, bannere, lovlig fyrverkeri og alt som kan bidra til å løfte lagets innsats".

Jeg ser at media har blåst opp problematikken rundt Ultras (ikke alle Ultras er Casuals/Holligans, mens enkelte Casuals/Hooligans er Ultras) og at politiet kanskje er med å helle bensin på bålet gjennom å definere alle Ultras som potensielle bråkmakere.

Jeg forstår ikke ønsket om å bli assosiert med Ultras slik Ultras fremstår i dag.

Hva bør BRH gjøre?

Dersom BRH skal være et positivt tillegg for FFK, må BRH vise at de ikke ønsker å bli assosiert med de negative sidene med Ultras:

-ta krystallklart avstand fra voldsbruk og ekstremistholdninger
-følge lover og regler (både satt av ordensmakten så vel som av klubben)
-la politikk være politikk og holde det unna fotballen
-droppe anonymiteten og vise at dere er normale personer som ikke er redde for å stå fram og vise at dere har positive holdninger

Jeg er sikker på at BRH vil kunne bli et positivt tillegg til FFK-floraen, men det stilles nok større krav for suksess og positivitet. Jeg håper vi i fremtiden vil kunne være stolte over å ha BRH og Ultras i klubben - men det kreves jobbing og innsats for at BRH skal kunne få noe positivt ut av dette. FFK som klubb har alt å tape på å bli tilknyttet et negativt Ultrasmiljø.

Dette er mine tanker og refleksjoner rundt dette. Jeg har fulgt BRH-debatten siden den begynte ifjor, og har fulgt med så godt jeg kan her inne - og har forsøkt å lese så mye som mulig rundt dette.  Jeg har linket til en del wikipedia-kilder her, men har brukt vel så mye tid på andre nettsteder som skriver om dette.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 14 apr 07, 11:09
Støtter opp under innlegget over.

Gi de en sjanse!

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 14 apr 07, 11:16
Denialsander har gode poenger når han nevner hva BRH kanskje bør gjøre utad ja... Skjønner dere ike hvorfor folk blir skeptiske når dere ikke vil ha bilde i aviser, men kun hvis ansiktene deres er sladdet bort?

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

10.04.2007, Manchester United - Roma, 7-1 (4-0) Kvartfinale Champions League!


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 14 apr 07, 16:30
Opprinnelig postet av Martin_

Helt utrolig også at vi må gang på gang forklare at vi er ditt, mens vi ikke er datt. Noen som aldri får det inn! Du bør føle deg truffet, Bøgejon.

Uansett, noen av oss har vært i møte med Morgan, Waters, og Bagstevold. Utover det vil jeg ikke si noe, da dere fint klarer å fange opp dette selv ved å lese aviser og følge med på klubbens hjemmesider de nærmeste dagene.. Kommer nok en forklaring rundt kakaoset som har hersket i det siste, fra begge hold.

Og ettersom trådstarter ikke gidder å svare på pmen min, (selv om jeg ser at han har vært inne å lest den) ser jeg det som et tegn på at han ikke ønsker og underbygge dette noe mer, og definer dermed saken som avsluttet.  Dette føyer seg inn i rekken av ting som den glade ultrasmotstander bedriver tiden sin med for å prøve å felle oss.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene enda, men synes nå Bøgejon og FlightOfTheRat har noen tunge gode argumenter her da.

Hva står ultras for, og hvorfor har dere valgt å kalle dere det?

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 14 apr 07, 17:46
føler nesten at de liker å være "tøffe" gutter jeg

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 14 apr 07, 22:41

Jeg fatter fortsatt ikke navnevalget... dere sier dere skal oppføre dere pent, og gjør sikkert det også, men da å kalle seg for ulras og brigade blir på en måte feil... ihvertfall hvis dere ikke vil eller forstår at politiet holder ett ekstra godt øye med dere...

 

 

Blir som en venn av meg sa utenfor stadion i sta; " blir som å gå inn i en bank med finnlands hette og haggle å si at du ikke skal rane....."

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

10.04.2007, Manchester United - Roma, 7-1 (4-0) Kvartfinale Champions League!


T.Olsen

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 07
Innlegg: 710

Lagt til: 14 apr 07, 23:55
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot
Blir som en venn av meg sa utenfor stadion i sta; " blir som å gå inn i en bank med finnlands hette og haggle å si at du ikke skal rane....."


Det sa naboen min til meg i dag morges, også.. :-p

---------------------------

FFK, i 50 mot toppen.


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 15 apr 07, 00:20
kanskje min venn er din nabo gitt.. hehe

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

10.04.2007, Manchester United - Roma, 7-1 (4-0) Kvartfinale Champions League!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 15 apr 07, 00:50
Endret: 15 apr 07, 00:50

Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot
kanskje min venn er din nabo gitt.. hehe

Eller kanskje de har vært her inne og lest denne tråden...

 

Denialsander; en meget bra oppsummering.

Velger å fremheve dette spesielt, fra en av linkene du la inn;

The four core points of ultra mentality are:

  • Never stop singing and chanting during a match, no matter what the result,
  • Never sit down during a match,
  • Attend as many games as possible, Home and Away. Regardless of cost or distance,
  • Loyalty to the stand in which the group is located, also known as the Curva.

 

Bedre supportere enn dette her kan intet fotballag ønske seg. Hvis BRH klarer å være kjent utad for disse verdiene, og kun disse verdiene, så tror jeg det vil være svært verdifullt for FFK og alle FFK fans, for klubbens omdømme, stemningen i og omkring klubben, og ikke minst for resultatene på banen. Bråk og uorden i egne rekker er enormt demotiverende, mens et samlet, positivt og energisk publikum kan være avgjørende for lagmoralen og innsatsviljen til krigerne på banen.


stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05
Innlegg: 826

Lagt til: 15 apr 07, 14:59
Endret: 15 apr 07, 15:01

Opprinnelig postet av Tiger
Hvorfor er vi alltid så redde for nye ting?

 

For det at det ligger dypt og godt nedarvet i genene våre. Back in the steinalder, var det en forutsetning for å overleve, det å vise en sunn skepsis for det ukjente.Og det er ikke alltid så dumt nå i våre dager heller.Om man aldri har sett en tiger før f.eks, gå ikke automatisk utfra at det er en snill og from pusekatt.

---------------------------

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 15 apr 07, 15:20
Eller som å gå inn i en bank med finnlandshette for så å bli overasket at vaktene reagerer...

---------------------------

For sammen er vi sterke, og det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
http://www.plankehaugen.no
----
I år tar vi "The Double"....


magge

Juniorspiller
Ble medlem: 21 mai 04
Innlegg: 81

Lagt til: 17 apr 07, 10:36
Jeg må bare få si at jeg lo så jeg gråt av det latterlige bildet i Fredrikstad Blad. Satan for noen tøffinger- med maskerte ansikter og greier. Dere må gjerne synge høyest av alle på kamper, men må dere være så forbanna tøffe?

---------------------------

Fredrikstad i TL:D:D
- vi er kommet for å bli!


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 17 apr 07, 11:16
magge jeg støtter deg der.

Jeg finner ikke ord hvor dumt dette var. Lag gjerne din egen klubb, men stå frem og vis deg. Hva har en å tape på det ?

---------------------------

http://keiko99.net


Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05
Innlegg: 1057

Lagt til: 17 apr 07, 11:57
Opprinnelig postet av keiko99
magge jeg støtter deg der.

Jeg finner ikke ord hvor dumt dette var. Lag gjerne din egen klubb, men stå frem og vis deg. Hva har en å tape på det ?


Når ble BRH en klubb?

For det første ba vi om å ikke få noe bilde, men at FB velger å trykke det de fant på nettet er ikke vår skyld.

For det andre keiko og magge, så taper VI på at vaktene her i Fredrikstad og ellers i Norge kan automatisk sette oss i bås og stemple oss som bøller ved at de allerede veit åssen samtlige av oss ser ut, når vi har "stilt" opp i avisa. Derfor taper vi på det. Hva med å tenke litt lenger enn nesen din rekker, keiko?

---------------------------

Ultras mentalita - Brigade RødHvit



Flat Trådet Nøstet
Side 11 av 12 11

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24