Husk meg
Brukernavn
Passord

FFK anno 2007 - Ser det like mørkt ut som "ekspertene" tror?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 07 apr 07, 12:48

Hestehov, blåveis, hvitveis og sesongstart er sikre vårtegn. Nesten like sikkert er det at det kommer et i overkant langt foruminnlegg fra denne kanten. Denne gangen har jeg gjort mine betraktninger rundt det at mange såkalte fortballeksperter tror FFK rykker ned. Til dere som gidder å lese dette vil jeg si at jeg er glad for tilbakemeldinger. Til dere som ikke orker vil jeg si at jeg forstår dere godt...


«FFK har mistet Simen Brenne! FFK har mistet Eggen! Klubben har endret formasjon! Dette bærer rett ned!» Det er stort sett disse arumentene som blir brukt for hvorfor regjerende Norgesmester skal få det tøft.


Jeg merker at jeg blir litt provosert. Ikke for at FFK blir tippet ned. Det finnes helt sikkert argumenter for hvorfor FFK vil få det tøft. Men jeg blir provosert over at såkalte fotballeksperter ikke viser større innsikt når de kommer med sine argumenter. De såkalte eksperttipsene bærer etter mitt skjønn mer preg av populisme enn å ha satt seg inn i emnet. Som vanlig liker jeg å gå litt mot strømmen, og jeg har derfor valgt å se på FFK anno 2007, med utgangspunktet «Ser det like mørkt ut som ekspertene skal ha det til?»


Jeg tar utgangspunkt i spillerstallen. Sorte navn var her ifjor og er fortsatt her. Røde navn er ute av A-stallen. Grønne er nye spillere.


Keepere:

Rami Shaban, Lasse Staw

Erik Bråthen


På keepersiden har vi fortsatt Svergies 2.keeper og Lasse Staw. I tillegg har vi fått inn enda en keeper med landskamper for U-lag. Totalnivået på keepersiden er neppe hevet, men bredden er utvilsomt blitt bedre.



Forsvar:
Trond Erik Bertelsen, Raio Piroija, Pål Andre Czwartek, Patrick Gerrbrand, Agim Shabani

Anders Prytz, Vidar Martinsen

Jørgen Magnussen, Tamas Szekeres


Om man sammenligner de som har forsvunnet ut med de som har kommet inn hersker det neppe noen tvil om at forsvaret er styrket. Fra ifjor har vi Gerrbrand og Piroija som de fleste vet hva står for (ihvertfall sistenevnte). Trond Erik Bertelsen dessverre skadet, men Anders Prytz er en rutinert venstreback med mange sesonger på øverste nviå i Sverige. Vidar Martinsen har aldri spilt på øverste nviå, men han har vist positive takter i treningskampene. Dessuten tilfører han forsvaret både hurtighet og mer duellstyrke. Agim Shabani fikk debutere i Cupfinalen. Vår nye trener har selv sagt at han ikke vil nøle med å bruke Agim dersom skadesituasjonen eller kampbildet tilsier det. Agim er dessuten en skikkelig ledertype som ikke tar imot kjeft hverken fra Jørgen Hattemaker eller Kong Salomo. Til slutt vil jeg nevne vår til tider utskjelte høyreback, Pål Andre Czwartek. Sesongen 2006 var første gang Pål Andre var heltids profesjonell fotballspiller. Jeg tror vi så fruktene av det høsten 2006. Han har vel aldri vært like stabil som han var da? Folk maser etter en ny høyreback, men jeg ser faktisk ikke så mange realistiske objekter i Norge som er bedre enn Pål Andre. Som backup til Pål Andre tror jeg Multaharju er mest aktuell. Undertegnede har (hadde) egentlig avskrevet denne finnen, men har har ikke vært aller verst i treningskapene. Jon Anders Bjørkøy håper jeg vi slipper å se i forsvaret.
Med skadefritt mannskap er det nå reell konkurranse på alle plasser i forsvaret og totalt sett mener jeg forsvaret – spiller for spiller – er betraktelig styrket siden 2006-sesongen.



Midtbane:
Raymond Kvisvik, Hans Erik Ramberg, Christian Berg, Anders Stadheim, Jon Anders Bjørkøy, Miikka Multaharju

Serge Konan Kouadio, Ciaran Martyn, Martin Elvestad (jr)

Simen Brenne, Michael Røn


Angrep

Øyvind Hoås, Brian West, Mihaily Tôth, Tarik Elyounoussi, Hermanni Vourinen

Ismael Beko Fofana, Gardar Johannsson

Yherland MacDonald



Jeg velger å ta for meg midtbane og angrep samlet fordi flere av spillerne kan kalles både angripere og midtbanespillere, alt etter hva slags system Grönhagen velger. Når man ser på hvilke som har forsvunnet, så er det sterngt tatt bare Simen Brenne som – ut ifra sine prestasjoner for FFK – vil bli savnet. Men er han uerstattelig? Vi må faktisk huske at i den perioden FFK spilte best fotball i 2006 var ikke Simen spesielt god, han ble til og med plassert på benken. For all del, jeg ville gjerne at Simen skulle blitt i FFK. Han er god og han er lokal. Men jeg synes heller ikke at det er noen krise for klubben at han forsvant. Personlig mener jeg at det Jon Anders Bjørkøy presterte da han fikk sjansen i Brennes rolle overgikk det Simen presterte. La meg bare understreke en ting: Jon Anders Bjørkøy er i utgangspunktet ingen defensiv midtbanespiller. Han er en kreativ offensiv spiller. Men – dessverre for seg selv - innehar han en del egenskaper som gjør at han kan brukes andre steder på banen også. Hvis noen andre kan ta Bjørkøys tidligere rolle, mener jeg han er en potensiell erstatter for Simen Brenne – løpssterk og målfarlig. Brenne har nok flere tekniske finesser, men det tar etter min mening Bjørkøy igjen på andre områder.


Når det gjelder kreative krefter og tekniske finesser har troppen fått tilført dette gjennom de to Ivorianerne. Det blir sagt at man ikke skal ha for store forventninger til to 18-åringer. Jeg velger å si, hvorfor ikke? Hvis ikke det var forventninger til dem, ville de aldri fått spilletillatelse. Ivhertfall Fofana ser ut til å kunne bli en hit. Her har vi nok en potensiell erstatter for Brenne, men Fofana vil kanskje også bli brukt som spiss. Han har ihvertfall begynt å score mål, så får vi se om han fortsetter med det...


Videre har vi Kouadio og Martyn. Dette er spillere som ihvertfall forsterker bredden, så får vi se om ihvertfall en av dem kan bli en hit. Martin Elvestad kan nok ikke regne med mye spilletid i Tippeligaen, men han er ung og vil kunne ta nye skritt med mye spill i 2.divisjon.


Videre har vi også Hans Erik Ramberg, Christian Berg og Anders Stadheim fra ifjor. Stadheim spilte forøvrig så lite forrige sesong at jeg vurderte å markere han med grønt. Stadheim er utvilsomt en spiller med potensiale, men jeg er litt usikker på om han vil få det ut. Jeg frykter at han var «talent» i Songdal litt for lenge, men vi får se... Vi bør også nevne Miikka Multaharju som midtbanespiller, men jeg tror det han måtte få av spilletid vil bli som back.


Offensivt har vi de samme som ifjor. Eneste te nye er Gardar Johannsson, men er nok dessverre ingen forsterkning, verken for bredde eller topp. FFK har god bredde når det angripere, men de savner den klare eneren som scorer mange mål. Tarik har tidligere vist at han er en typisk målscorer, men foreløpig ikke på dette nivået. Dessuten virker han vel så aktuell som kantspiller. En skadefri West løper fra de fleste, men heller ikke han er berømt for å score for mye. Toth er knallhard og binder opp mye, men er neppe noen toppscorer. Positivt er det ivhertfall at Hoås virker bedre enn noen gang, men også han sliter med å score. Til sist har vi Vourinen som har en del gode egenskaper, men også han sliter, ifølge personer rundt A-laget, med å score.


Til sist må vi nevne vår alles Raymond. Han har ikke vist seg for mye frem på våren, men Raymond kommer som regel når gresset blir grønt. Usikkerheten med Raymond er sesongoppkjøringen og alderen. Det som kan bli positivt for ham er at Grönhagen ønsker å spille med 4 på midten. Raymond trives mye bedre som kant i en midtbanefirer enn en angrepstreer. Uansett hvor mye eller lite vi vil får se av Raymond, han vil garantert ha noe å bidra med.



A-Trenere

Per Morten Haugen

Anders Grönhagen, Tom Freddy Aune

Knut Torbjørn Eggen, Per Egil Alhsen


Jeg synes det var greit med bytte av trener, men det kom kanskje 2 måneder for sent?


Knut Torbjørn Eggen er og var en god trener. Og han skal ha all ære for den jobben har gjorde med FFK. Men han har også sine svake sider. Taktiske disposisjoner under kamp, den fysiske biten av trening, den defensive delen av spillet og utvikling av unge spillere er områder han ikke har imponert meg på.


Inn har vi fått Anders Grönhagen, en trener som for mange er ukjent. Grönhagen har vunnet noe med alle klubber han har trent, bortsett fra Brommapojkorna. I treningskampene har vi sluppet inn få mål, så det er liten tvil om at den defensive biten er blitt bedre. Flere av spillerne har vært ute og sagt at det aldri har trent så hardt. Det tyder på at det stilles tøffere krav. Dessuten er han faktisk kjent for å gi unge spillere sjansen. Utad virker det også som at spillergruppen har tatt vel imot ham og det synes å være en god harmoni. Det virker også som om Gröhagen er opptatt av å bruke kapasiteten til de som er med i teamet rundt ham. Jeg tror ihvertfall at Aune er en god kapasitet og et hovedtreneremne på sikt.



Annet som er nytt siden ifjor

  • FFK har fått et nytt flott stadion med den entusiasmen det bringer.

  • FFK 2 har rykket opp i 2. divisjon og kan derfor matche talenter og de neste beste på et mye høyere nivå enn tidligere.




Konklusjon

«Ser det like mørkt ut som ekspertene skal ha det til?» Nei, jeg mener at det ikke gjør det. Jeg er allikevel spent og litt usikker. Ikke fordi jeg synes ståa er så ille, men fordi det er mye nytt på en gang. Slikt skaper spenning. Men jeg er av den oppfatning av at FFK er mye bedre per dags dato enn for et år siden – både som klubb og spiller for spiller. Det jeg ikke vet er hvor mye bedre de andre lagene har blitt. Og det gjenstår å se. Men jeg gleder meg!



Fortsatt god påske og god seriestart!

---------------------------

Er en grunn til at jeg kaller meg A.Scheie og ikke D.Wathne....

God bedring, Dagfinn!


fidq

Juniorspiller
Ble medlem: 31 mar 05
Innlegg: 103

Lagt til: 07 apr 07, 13:46

Som alltid en meget bra analyse fra den kanten. Analysen er mer dyptgående enn de nasjonale avisene som har dømt FFK ned til 1.divisjon igjen. Jeg er helt enig at totalt sett er vi et bedre lag enn i 2006, og har gode muligheter for en plassering rundt midt på tabelle. Antageligvis vil serien også i år være veldig jevn og derfor kan noen få poeng +/- føre til plasseringer høyere oppe og lengre nede. Det mest positive for meg er i hvertfall at vi slipper inn færre mål nå enn under Eggen og det øker sannsynligheten for poeng på bortebane betydelig.

God påske og tvi tvi på mandag alle sammen!

---------------------------

Varme tanker til Dagfinn Enerly....


DrDRE

Landslagsspiller

Ble medlem: 19 mai 04
Innlegg: 1134

Lagt til: 07 apr 07, 16:21
Fornuftig og lesverdig analyse, tror jeg kan si meg grovt sett enig i alt. Tipper FFK på 6. plass i år. 

---------------------------

Norgesmester


palespen

Juniorspiller

Ble medlem: 08 nov 04
Innlegg: 202

Lagt til: 07 apr 07, 16:33
Meget bra innlegg...virker som om du forstår en del mer enn de såkalte "ekspertene"

---------------------------

PÅL


pølse

A-lagspiller

Ble medlem: 15 mar 04
Innlegg: 525

Lagt til: 07 apr 07, 17:16
Veldig bra analyse du har skrevet her. FFK blir dømt nord og ned pga alle usikkerhetsmomentene (Grönis, salget av Brenne osv.). Personlig vil jeg si at det vil være klin umulig å analysere seg frem til en tabellplassering, hvertfall FFK i Tippeligaen 2007. Ingen vet om Grönis vil klare å heve laget, eller om forsterkningene er gode nok. Det var vel ytterst få som tippa Start på 2. plass i 2005.

"Det gjenstår å se" vil jeg hvertfall si.. Men jeg har trua

---------------------------

You just have to accept that some days you`re the pigeon, and some days you`re the statue.
David Brent


oleberg

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 sep 03
Innlegg: 1341

Lagt til: 07 apr 07, 20:36
Synes dette er så bra skrevet at jeg faktisk lurer på om du er Arne Scheie?

bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03
Innlegg: 715

Lagt til: 07 apr 07, 20:59
Bra skrevet, Arne, og jeg er enig i mye av det.

Saken med FFK anno 2007 er vel som du skriver at det er mye nytt på en gang. Det er mao. endel spørsmålstegn rundt laget. Hvis alle disse spørsmålstegnene slår ut i negativ retning, bærer det rett ned slik som flere såkalte eksperter mener. Men slik er det jo sjelden. Det aller aller vanligste er at noen ting slår negativt ut, mens noen slår positivt ut. Det kan se ut for meg som de nevnte ekspertene tar det for gitt at alt vil slå negativt ut for FFK i år...

Selv er jeg usikker og spent. Jeg hadde egentlig en bedre følelse før fjorårssesongen, men alt i alt er jeg enig i Arnes analyse og mener at laget er styrket fra i fjor, om enn ikke så veldig mye. Jeg tror nok det blir bunnstrid på oss i år - antakelig sammen med halvparten av de andre tippeligalagene - men jeg håper og tror at vi nok en gang kommer ut av det med hodet over vannet.

---------------------------

Bjørn Jervell Hansen


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 07 apr 07, 21:33
Vi har en større bredde i stallen  i år.Styrket i alle lagdeler.En  erfaren trener som får Eggen til og se ut som er læregutt og som spillerne er fornøyd med.Mye bedre trent enn i fjor.Spillere som var faste på plassen i fjor vil slite med og i det hele tatt få spilletid.

erikjorstad

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 455

Lagt til: 07 apr 07, 22:14
Glimrende sagt... kunne ikke sagt det halvparten så godt som deg men 100% enig :)

---------------------------

A struggling player, then sing his name....
Support him with honour, he`ll come good again....

Test dine managerferdigheter - Hattrick.org


Hubro7

A-lagspiller
Ble medlem: 15 jun 03
Innlegg: 345

Lagt til: 07 apr 07, 22:50

Bra analyse og som gir grunnlag for litt optimisme.

Det den IKKE har med er hvordan andre lag har utviklet seg og spesielt de vi kjempet mot for å unngå nedrykk i fjor. Det er nok flere av de lagene som også kan sette opp en "tilsvarende" positiv analyse.

Uansett - det blir spennende og det blir fantastisk gøy med 3 poeng på Åråsen!


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 07 apr 07, 23:58

Opprinnelig postet av paco
Vi har en større bredde i stallen  i år.Styrket i alle lagdeler.En  erfaren trener som får Eggen til og se ut som er læregutt og som spillerne er fornøyd med.Mye bedre trent enn i fjor.Spillere som var faste på plassen i fjor vil slite med og i det hele tatt få spilletid.

Hvilke faste er det du sikter til ?? Eneste jeg kan se som kunne slite for å få plassen sin er Kvisvik, event. Ramberg .Jeg anser ikke Berg som fast på sin plass. Fast, da mener jeg faktisk folk som har hatt klippekort på laget. VM må nok på benken når Raijo er fit for fight.


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 08 apr 07, 12:38

Glimrende skrevet mr. Scheie, helt enig i det du skriver. Jeg tror FFK kommer topp 6 i år.

 

Vil bare "pirke" på et par av tingene du har skrevet.

1. Vidar Martinsen har spilt på høyeste nivå, han debuterte i Tippeligaen i 2002 for Moss mot RBK. Kom inn som innbytter.

2. Bjørkøy skriver fornavnet sitt slik: John Anders.

 

Skriv gjerne ennå mer her, er veldig morsomt å lese hva du skriver.


Kråkerøygutt1

Landslagsspiller

Ble medlem: 13 sep 04
Innlegg: 1011

Lagt til: 08 apr 07, 13:22
Helt enig med analysen din, Scheie.
Sitter liksom med følelsen av at siden vi har mistet Brenne og Eggen jr., ser de fleste "eksperter" nå på FFK som et middelmådig 1. divisjons-lag

---------------------------

FFK for alltid!
Norgesmestere 2006 - Europa i 2007


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 08 apr 07, 13:29

Opprinnelig postet av paco
Vi har en større bredde i stallen  i år.Styrket i alle lagdeler.En  erfaren trener som får Eggen til og se ut som er læregutt og som spillerne er fornøyd med.Mye bedre trent enn i fjor.Spillere som var faste på plassen i fjor vil slite med og i det hele tatt få spilletid.

 Javel!  Hoås og Stadheim fikk ikke mye spilletid ifjor...... Hvem er det som var fast ifjor som skal slite med å få spilletid?


fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 08 apr 07, 13:52
Endret: 08 apr 07, 13:53

Fantastisk skrevet scheie, meget interessant. Hadde ekspertene tatt seg tid til å gå igjennom lagdeler, se på forskjellige tin i og rundt klubben de skal gjette plasseringa på så hadde vi kanskje fått ett bedre tipps fra den kanten også.

 

Nei, som sagt, flott skrevet, jeg ville aldri klart å skrive det på den måten! Jeg mener veldig mye (om ikke alt) av det du mener, men får det ikke ut på samme måte!

 

 

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

Seriestarten nærmer seg....

Stones til Norge 8 august! Billetter er bestil, betalt og mottatt! :-)


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 08 apr 07, 17:24
Endret: 08 apr 07, 17:25
Opprinnelig postet av Rune Haugen

Opprinnelig postet av paco
Vi har en større bredde i stallen  i år.Styrket i alle lagdeler.En  erfaren trener som får Eggen til og se ut som er læregutt og som spillerne er fornøyd med.Mye bedre trent enn i fjor.Spillere som var faste på plassen i fjor vil slite med og i det hele tatt få spilletid.

Hvilke faste er det du sikter til ?? Eneste jeg kan se som kunne slite for å få plassen sin er Kvisvik, event. Ramberg .Jeg anser ikke Berg som fast på sin plass. Fast, da mener jeg faktisk folk som har hatt klippekort på laget. VM må nok på benken når Raijo er fit for fight.

Tror Piroja må vike for martinsen og jeg tror ikke vi får se så mye til Toth lenger,kansje aldrig

Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 08 apr 07, 18:23
Endret: 09 apr 07, 00:06
Opprinnelig postet av paco
Tror Piroja må vike for martinsen og jeg tror ikke vi får se så mye til Toth lenger,kansje aldrig


Les denne en gang til paco : Spillere som var faste på plassen i fjor vil slite med og i det hele tatt få spilletid.
Tror nok vi får se mye mer til Toth enn West. Selv om West ser ut til å være på vei tilbake, så har jeg mista trua på at han er fit for fight. Får han noen få kamper så er det rett ut igjen med skade. Hvis han skal gå skada slik som han har gjort nesten siden han kom til FFK så er det bedre å kvitte seg med han.

Mod: Fjernet unødvendig sitering

hhem

Knøttespiller
Ble medlem: 08 mai 06
Innlegg: 32

Lagt til: 08 apr 07, 21:48
Vi får vente og se.

Tror ekspertene tipper ffk ned fordi treneren som har tatt klubben fra 2. divisjon til cup-gull ble presset ut av M. Andersen i fjor.

Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 08 apr 07, 23:40

Opprinnelig postet av hhem
Tror ekspertene tipper ffk ned fordi treneren som har tatt klubben fra 2. divisjon til cup-gull ble presset ut av M. Andersen i fjor.

Han ble ikke presset ut. Hvor har du vært det siste halve året???  


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 08 apr 07, 23:44
Endret: 09 apr 07, 00:07
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Les denne en gang til paco : Spillere som var faste på plassen i fjor vil slite med og i det hele tatt få spilletid.

Tror nok vi får se mye mer til Toth enn West. Selv om West ser ut til å være på vei tilbake, så har jeg mista trua på at han er fit for fight. Får han noen få kamper så er det rett ut igjen med skade. Hvis han skal gå skada slik som han har gjort nesten siden han kom til FFK så er det bedre å kvitte seg med han.


Toth vil du nok ikke se så mye til.Om det er positivt eller negativt kommer jo ann på hva du synes om han

Mod: Fjernet unødvendig sitering


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24